gif

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

gif

Bericht door liezeke » 24 februari 2011, 21:32

De theatervoorstelling "Gif"wordt hernomen.
Winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2010.
Uit het juryrapport: 'Vekemans weet het hart recht te treffen met deze prachtige dialoog over twee mensen, die eerst een kind verloren hebben, toen zichzelf en toen elkaar'. De tekst is te koop aan het bespreekbureau van NTGent.
Tien jaar na hun scheiding ontmoeten een man en een vrouw elkaar voor het eerst weer, op de plaats waar hun enige kind begraven ligt. Hij woont in Frankrijk en heeft er een nieuw leven opgebouwd, zij is blijven wonen in hun huis en kan de gedachte aan een nieuw leven niet verdragen. De reden voor hun samenkomst is een brief waarin de herbegrafenis van hun kind wordt aangekondigd omdat er gif in de bodem is gevonden. Tijdens de paar uren die ze samen hebben, tasten ze elkaar af en proberen hun geschiedenis weer op elkaar te leggen. Maar terwijl zij op zoek is naar iemand om samen op te gaan in het verleden, zoekt hij naar iemand die hem zegt dat het goed is om een punt te zetten achter het verleden. Steeds meer blijkt hoe het gestorven kind hun beider levens vergiftigd heeft. Allebei zijn ze verscheurd door verdriet, maar slagen er niet in om samen te rouwen. Tot het moment dat ze de kwetsbaarheid hebben om terug te keren naar het verleden, naar het sterfbed van hun kind. ‘Ik had jou vast, en jij hem, je zong heel zachtjes’. Elkaar vasthouden en zingen, is het genoeg om alsnog te worden gered?
Gif is een nieuwe theatertekst van Lot Vekemans. Eerder schreef zij Zus van, gespeeld door Elsie de Brauw, over Ismene, de ‘vergeten’ zus van de antieke heldin Antigone. Ook Gif gaat over mensen die proberen te leven met ‘wat er niet is en wel had moeten zijn’. Lot Vekemans oordeelt niet over haar personages, maar dringt diep door in het menselijk tekort. Haar stuk is een dans van de onvolmaaktheid, een intense dialoog tussen twee mensen die blijven zoeken naar dat ene woord, die ene beweging waarin het verleden tot rust zou kunnen komen.

info, speeldata, en reservering op www.ntgent.be

Babs01
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 juli 2010, 16:31

Bericht door Babs01 » 24 februari 2011, 22:37

Bedankt Liesje,

daar ga ik zeker naar kijken, al zal het niet in Gent zijn maar eerder in Mechelen, Antwerpen of Hasselt. Lijkt me alleszins heel erg de moeite, bedankt voor de tip!

Dikke knuffel!
xxx

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 25 februari 2011, 11:58

Misschien kunnen we een gezamenlijke datum prikken? Kunnen we daarna nog iets drinken en wat napraten.
Bijvoorbeeld 5 mei in Mechelen?

Babs01
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 juli 2010, 16:31

Bericht door Babs01 » 25 februari 2011, 17:59

Heel goed idee!
Zijn er nog kandidaten?

Ik denk dat het wel niet op 1,2,3 uitverkocht zal zijn, maar misschien moeten we ook weer niet te lang wachten.

Ik hoor/lees het nog wel...

xxx

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 25 februari 2011, 21:15

Ja, ik ben zeker geïnteresseerd!

Maar weet wel dat ik soms heel erg kan wenen bij theater en film (soms zo dat ik de zaal uit moet). En als er veel emoties bij komen kijken, ben ik er soms nog uren tot dagen niet goed van... dus van mijn kant geen garanties op effe gezellig kletsen achteraf :wink:

Babs01
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 juli 2010, 16:31

Bericht door Babs01 » 25 februari 2011, 23:53

Hej Mies,

dat is wel het laatste waar je mee moet inzitten hoor. Ik ben zelf ook nogal een bleiter, zeker bij onderwerpen die me persoonlijk raken. Zoals dit zeker zal doen. Maar als dat zo is, is dat toch geen enkel probleem? Dat babbelen hoeft toch ook zeker niet! Je moet gewoon enkel en alleen aan jezelf denken en waar jij op zo'n moment nood aan hebt. Ik denk dat ik, en vele mensen die hier op DVO komen, wel de laatste ben/zullen zijn om daarover te oordelen...

Dikke knuffel
xxx

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 28 februari 2011, 17:42

Als het in die buurt is Babs, dan wil ik ook wel gaan (Mechelen ok; datum 05/05 denk ik ook). Al zal het inderdaad met een klein hartje zijn. Ik denk dat we veel erkenning gaan voelen, maar ik heb schrik dat het te veel een spiegel is ... allé ja de volgende dag zal ik sowieso met m'n kop in de wind lopen .... want wat ze omschrijven is zoals bij ons ... totaal andere verwerking bij ons beiden.

K'tje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 7 april 2008, 15:46

Bericht door K'tje » 3 maart 2011, 14:34

Ik ben blij dat de voorstelling ook in mijn regio speelt...Waregem helaas uitverkocht, dus ik ga in Tielt kijken.

Ik wil graag gaan, hoop dat m'n man meegaat, en anders dan ga ik alleen, dit stuk wil ik al lang zien.

Zoals je zegt Kathleen, bang voor de "spiegel", en tegelijk is het alsof ik het opzoek, maar ik merk dat ik soms zo'n gelegenheden kan aangrijpen om nog eens de ziel uit m'n lijf te huilen, om nog eens echt stil te staan bij alles...

Babs01
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 juli 2010, 16:31

Bericht door Babs01 » 3 maart 2011, 21:09

Hej Kathleen en K'tje,

ik denk ook dat het met een bang hartje zal zijn, zelfs al loopt het bij ons niet helemaal uit mekaar tussen mij en m'n lief. Die spiegel is inderdaad wel redelijk angstaanjagend... Maar soms is het ook zoals K'tje zegt een gelegenheid om nog eens dicht te komen bij wat er in m'n hart broeit, de hele tijd, en dat kan pijnlijk maar ook deugddoend zijn. Nu ja...Wat het wordt zullen we dan pas weten waarschijnlijk he.
Ik ga proberen een dezer dagen te reserveren in Mechelen. We horen dan nog wel of er anderen komen ook zeker?

Dikke knuf!
Babs

Babs01
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 juli 2010, 16:31

Bericht door Babs01 » 7 maart 2011, 22:42

Ik heb tickets gekocht voor 05/05 in Mechelen. We zitten wel helemaal vanvoor :-S
Misschien tot dan en anders misschien een andere keer...

xxx

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 30 maart 2011, 10:58

ik heb ook gereserveerd voor Mechelen, wij zitten helaas meer naar achter. Ruilen? :roll: :wink:

Babs01
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 juli 2010, 16:31

Bericht door Babs01 » 9 april 2011, 22:35

Hej tof, dan komen we mekaar waarschijnlijk wel tegen daar :-)
Mja, ruilen, hangt ervan af hoe ver naar achter je zit natuurlijk :-)

Bedankt trouwens voor je reactie op m'n blog. Ik moest er echt wel mee lachen, en 't is nog waar ook, als ik niet genoeg slaap ben ik echt heel erg lastig... Vraag maar aan m'n lief :-)
Ik ben nu eventjes een inhaalbeweging aan het doen op het forum en met m'n DVO-mailtjes hier. Dat was ook hoognodig, en zelfs met die inhaalbeweging ben ik nog niet overal bij... 't is echt erg gesteld met me... Ik hoop toch binnenkort terug wat meer tijd in m'n blog te steken, en vooral ook in het bijbenen van de blogs van m'n lotgenootjes want ik vind het wel erg dat ik daar niet toe kom.

Ach ja... Ik pak het maar zoals het komt he... En nu is het: SLAPEN!!
Hopelijk is dat trouwens over tegen 5 mei, want wie weet mis ik anders de helft van het toneel. In dat geval moeten we maar van plaats wisselen, want het zou wel erg triestig zijn als ik op de eerste rij in slaap val... :-S Nu ja, als het niet over is, zou dat hopelijk betekenen dat ik nog altijd zwanger ben tegen dan, en ik moet eerlijk bekennen dat ik dat toch liever zou hebben dan het andere geval... Tenzij ik minder moe en zwanger tegelijk kan zijn... Dat zie ik tegen dan dus wel.

En nu is het, je raadt het al, hoog tijd om te gaan slapen...

Tot binnenkort!

Groetjes,
Babs
xxx

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 20 april 2011, 10:19

HetPaleis maakte In Memoriam, een aangrijpende theatervoorstelling op locatie over hetzelfde onderwerp.
Wie meer wil weten kan terecht op
http://www.hetpaleis.be/programma/2010-2011/in_memoriam
of
http://www.ispahan.be/ispahan/nieuws/29 ... n_memoriam

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 3 mei 2011, 18:20

marb en babs,

heb vandaag in extremis nog een kaartje te pakken knn krijgen...

had eigenlijk ook wel wat schrik van 'de spiegel', het te veel herkennen, den bleit opzetten of heel fel terug afzien... ventje wil zelfs niet eens nr een trial kijken. too painfull.
maar ben onlangs 'rabbit hole' gaan bekijken. allez ja; heb me in de cinema gezet met mijn doos tissues en heb heel de film zitten sobben. op bepaalde momenten echt zonder te ademen zitten kijken (mét eyes wide shut). buren in cinema-zaal keken heel raar...
maar net dat deed enorm veel deugd. dacht er zelfs ff aan om nog eens nr dezelfde film te gaan maar vorige week draaide hij al niet meer (niet echt zo succesvol wegens too painfull;))

enige lastige; heb nog vlugvlug consult bij gyn (zou op tijd moeten zijn want ze heeft nog vergadering nadien) om 18u voor datum laparo/hystero. ik hoop dat ik het haal op tijd.

tot dan!

liesje

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 3 mei 2011, 20:11

hey, dat is leuk. En dapper!
Nadien samen iets drinken, voor wie daar zin in heeft? Babs, jij ook?
Klein kansje wel dat Liefje niet mee kan :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten