Borstvoeding

Ting
Berichten: 435
Lid geworden op: 6 augustus 2011, 11:16

Bericht door Ting » 16 januari 2013, 19:57

Beste mensen,

Ik ben een mama met een kindje van 9 dagen oud. Ik leg mijn kindje goed aan. (controle van de vroedvrouw en in het begin ook in het ziekenhuis). Nu die borstvoeding een echte hel geworden voor mij. Ook leg ik ze goed aan ik heb tepelkloven gekregen. In het begin als ze aanzuigt is het echt wel bijna huilen van de pijn. Ik kan geen voeding meer geven zonder tepelhoedjes. Ik heb vandaag geprobeerd en het blijft pijn doen. Dus terug met de hoedjes. Ik kijk totaal niet meer uit naar de momentjes borstvoeding. Mijn tepels branden en doen pijn zonder het voeden ook al Het gaat van kwaad naar erger. Weet iemand wanneer je minder last hebt van die zaken. Ik ga morgen naar de dokter misschien kan ze mij iets geven dat de kloven herstelt zodat ik terug met plezier borstvoeding kan geven. Maar nu deze morgen stond ik op het punt om mee te stoppen. Ik denk ook altijd dat mijn kindje te weinig krijgt omdat ze de neiging heeft om in slaap te vallen tijdens de voeding. Ik ben echt wel onzeker omdat ik nergens kan controleren of ze wel genoeg binnen krijgt. Soms zie ik ze goed slikken maar soms sabbelt ze alleen maar een beetje. Ik weet ook niet hoelang een voeding duurt eigenlijk voor een kindje van nog geen 2 weken oud. Soms ben ik er een uur mee bezig maar ik denk dat het eerder 20 minuten drinken is en voor de rest sabbelen. Als ze weent denk ik altijd dat ze weent van de honger. Die borstvoeding is niet zo simpel.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 16 januari 2013, 20:10

Kruimel, ga je uit vn de hypoglycemie?

Ik heb nochtans geen enkel advies gekregen om kindje te laten doorslapen, zelfs geen vraag daarover. Bij ons in K&G zijn ze heel openminded, de meeste vpk (en ka) zijn enorm open voor wat je allemaal doet. En er wordt veel beslissingsrecht voor de kinderen gegeven, ook bij doorslapen.
Wakker maken 's nachts heb ik ook nooit moeten doen (deed ze zelf wel) en stel ook mijn vragen bij de hypoglycemie-theorie... Denk dat je die best evalueert kind per kind en ik ga niet uit van een hiërarchisch ontwikkelingsmodel. Maar da's ieder voor zich, hé.

LB: ik vond bv geven na 4 maand pas heel leuk (daarvoor fuctioneel goed), heb ook met spijt in mijn hart afscheid genomen vn de bv (voor mmm) maar kon ook vlug terug genieten van herwonnen 'vrijheden' van fv geven. Eén ervan is de herwonnen soepelheid in mijn borsten. Mijn man vond het ook heel leuk dat hij er weer aan kon komen;). Ook is het een 'zorg' minder, niet meer moeten kolven als je gaat werken bvb. Waardoor je dag ook niet meer getimed wordt naar de kolfbeurten wnt bv geven in t openbaar heb ik geen probleem mee gehad maar kolven? Ik heb het (tijdens een festivaldag) wel gedaan op de gehandicaptentoilet (omdat daar een stekker was) maar tenzij dat je dingen doet waar je je kindje mee kan nemen kan je niets anders doen. Misschien ben ik geen goeie moeder maar ik vond het toch voor een bepaald deel vn mezelf een verademing om overgeschakeld te zijn nr fv. Maar toch zou ik het direct terug opnieuw doen.

soit, 't is wikken en wegen, vergeet niet dat je jezelf ook niet mag/moet vergeten, bv is vermoeiend en vergt veel van een moeder en ik vind jullie fantastisch dat jullie dat allemaal al doen! Ik kreeg regelmatig pluimen vn k&g omdat ik het zo lang volhield, dat ik sowieso al bij de minderheid was, terwijl ik eigenlijk alleen maar dacht dat iedereen helemaal LLL was (terwijl ik vaak schulgevoel kreeg bij de LLL regels). Dus nog eens: jullie doen dat SUPER!

Liesje

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 16 januari 2013, 20:39

Ting,
Wat herken ik zoooo goed wat jij allemaal schrijft. Mijn dochter is intussen al 9 maand en krijgt nog steeds BV. Dus het kan echt goed komen hoor. En nu ga je dat nog niet geloven maar eens al die startproblemen overwonnen, kan BV echt genieten zijn.
Tepelkloven: écht een nachtmerrie, ik weet het. Ik voel het zo al terug als ik eraan denk. heb hier ook zitten janken van de pijn en zo vaak gezegd dat ik ermee zou stoppen. ik heb allerlei zalfjes geprobeerd, ook tepelhoedjes (maar dat vond ik pas echt een verschrikking, lukt dat bij jou?). De enige zalf die werkte voor mij was 'rescue'-zalf (= homeopathisch), werd me aangeraden door de vroedvrouw. Moet je wel even wat afwrijven met een tissue als je terug gaat voeden. En veel met borsten bloot lopen om ze te laten drogen. Dit laatste beperkt je natuurlijk in je vrijheid, want je moet dus wel binnenshuis blijven (soms met gordijnen gesloten). Ook dat vond ik even wennen. Is ook niet zo handig als je bezoek gaat krijgen. Zo was ik eens ingedommeld op de zetel toen er werd aangebeld. Gelukkig passeer ik altijd een spiegel in onze hal voor ik de voordeur open :wink:
Tijdsspanne van de bv: ja, in het begin doe je precies niets anders dan voeden. Lijkt echt eindeloos, ik zat sommige dagen meer dan 8u in 't totaal te voeden, en dat met tepelkloven ... dan zie je daar inderdaad immens tegenop.
Ik denk niet dat je dochtertje te weinig melk krijgt hoor. wat wel kan zijn is dat je toeschietreflex niet direct op gang komt en deels (en daar moet je je helemaal niet schuldig om voelen) wordt dat psychologisch bepaald. Je ziet enorm op tegen weer een voeding, want je gaat weer een uur aan de zetel gekluisterd zitten, een uur dat je niks kan doen, een uur pijn owv die tepelkloven. Dus op voorhand zie je er al tegenop. Niet bepaald een ontspannende gedachte. Dat begrijpt iedereen. Maar 't is echt perfect normaal dat die voedingen in 't begin lang duren. Als ik toen van andere mama's hoorde dat 't bij hen een kwartier duurde, of ik zat ergens in een bv-kamer en er zaten nog andere mama's en ik zag die één voor één hun kind voeden en vertrekken .... pfff, zo frustrerend want jij zit daar dan al meer dan een half uur met een slapende baby.
Maar ook dat gaat beteren, echt waar. Mijn dochter doet intussen 7à 8 minuten over 2 borsten :wink:
Alleen jij kan beslissen wat voor jou nog haalbaar is. En je moet je niks laten opdringen. Wil je graag verder doen met de bv, dan kan ik je alleen maar aanraden om eens een lactatiedeskundige te contacteren. DAt is voor mij écht de redding geweest. Dankzij haar geef ik nu nog steeds bv en ik kan haar nu nog steeds opbellen als ik met een vraag zit.
Maar als je het echt niet meer ziet zitten, is 't ook helemaal geen schande om te stoppen met bv.

Veel succes en ik hoop dat je hier nog vele nuttige tips krijgt!

rainbow
Berichten: 731
Lid geworden op: 17 februari 2010, 14:31

Bericht door rainbow » 16 januari 2013, 21:11

hey,

Ting: ook voor mij heel herkenbaar, in het begin doet bv PIJN! en dat 'begin' duurt nog iets langer dan 9 dagen..maar het zal echt beteren. Het wordt steeds wat draaglijker en uiteindelijk nagenoeg pijnloos en dan wordt het genieten . mijn zoontje is nu bijna 8 maanden en ik geef hem nog bv (ben er best fier op :wink: ) :) Ik kreeg in het ziekenhuis de tip om eens af te kolven (je productie wordt op peil gehouden, maar het doet wat minder pijn) Heb dat een aantal keer gedaan, dan probeer je je kindje het flesje afgekolfde melk te geven. in het begin had ik wat te weinig melk, en dan gaf ik een flesje kv bij. maar je ziet, het is helemaal goedgekomen. Intussen eet ons ventje patatjes en fruitpap, en drinkt hij 's avonds een flesje. En als je langzaam aan afbouwt, 1 voeding minder per paar dagen of per week, heb je meer kans dat het lukt. echt systematisch afkolven heb ik niet gedaan (bv op het werk)dus daardoor werd hij al vanaf een maand of 3 aan flesjes gewoon (al was dat in het begin erg moeilijk! Maar ik heb wel tot een maand of 5 een toestel gehuurd voor alle zekerheid (stel dat ik last kreeg bij het minderen of als ik eens weg moest kon ik het ook via flesje geven.
Verder zie ik dat Anneleen veel tips heeft gegeven. o ja als zalf kreeg ik Lansinoh HPA Lanolin Creme Tube van het zh.pijn is niet volledig weg maar haalt de scherpe kantjes eraf.
vraagje aan Anneleen: hoe verloopt het eetschema van jouw kindje momenteel? wanneer geef jij nog bv? Ik mag nu met boterhammen beginnen maar is dat dan nog een bv minder? of komt dat tussen de bv in? Ik geef nu nog ' s morgens bv en rond 6u half 7 (een paar uur na fruitpap)Dan geef ik hem zijn droomvoeding (kv).
liezeke: hey! Hoe gaat het anders nog met jou?jij bent al weer zwanger of wat? wauw, super! Of heb ik dat nu verkeerd gelezen? véél succes!!Ik duim dat alles goed verloopt!

succes voor iedereen! :)
veel groetjes

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 16 januari 2013, 21:24

heeel herkenbaar, ting...

In het begin vond ik het verschrikkelijk pijnlijk om aan te leggen. Ik dacht nochtans ook dat ik goed aanlegde. Materniteit was een hel. Ik vroeg maar hoe het kwam dat ik zoveel pijn en kloven had maar kreeg als antwoord: 'ze drinkt toch goed...'. Thuis kwam mijn eigen vv en heeft me helemaal gereset qua aanleggen. Kussen in een U rondom me gelegd met één been vn U voor me en één been achter me zodat ik rechtop zat en niet achterover hing (en baby niet moest tepel naar beneden trekken) . Ik legde ook altijd rugby aan bij tepelkloven, dat was voor mij het minst pijnlijk. Baby lag ook volledig op het kussen, ik ondersteunde met twee vingers een beetje in het nekje (wat me ook ontspannender deed zitten en aangenamer was). Na het voeden deed ik wat mm op mijn tepels en liep zo borstbloots door het huis of met een heel licht bloesje dat voldoende lucht doorliet:). Ik legde ook vaak mothermates die in frigo hadden gelegen op mijn tepels zodat die lekker koel (en pijnstillend) aanvoelden.
't Is echt waar dikke shit in het begin, ik herinner me goed dat ik mijn tranen moest verbijten op materniteit tijdens het voeden omdat ik zoveel pijn had en iedereen in de kamer zat te feesten. Niemand vroeg ernaar en ik voelde me superslecht...

Een lactatiedeskundige is inderdaad enorm handig wnt iedere vv heeft een andere manier (anders zou ik na materniteit wél dingen bijgeleerd hebben, hé) en een lactatiedeskundige hft net dat extra aan kennis over bv dan een andere vv dat je misschien kan helpen!

En bij de weg: je doet dat keigoe, tis dikke, dikke miserie soms en weinig roze wolk maar je doét het maar, hé. Puike prestatie hoor!

Liesje

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 16 januari 2013, 23:27

Ting, met kloven geen ervaring, maar wat de tijd betreft: duurde hier ook in het begin zo lang hoor. Minstens 40 minuten (20 aan elke kant). Maar nu maar 10 minuten meer (1 kant dan). Dus dat verbetert wel alleszins!
Trouwens, mijn man zei een tijdje geleden nog "Zie die nu drinken, en in het begin duurde dat zo lang en moest ie 20 keer opnieuw beginnen per beurt". Dus, je baby zal wel bijleren!
Spijtig van de tepelkloven wel :( succes nog!!

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 16 januari 2013, 23:31

Ah ja, en in het begin moesten we ook alles proberen om hem wakker te houden aan de borst. Sokjes uitdoen, haartjes wat nat maken met een doekje, pamper verversen, kietelen (papa zijn job), maar nu valt hij zelden in slaap (mss 1 keer per dag ofzo). In het begin slapen ze zodanig veel dat het normaal is dat ze ook dan in slaap vallen. Dat zeiden ze mij toch in het ziekenhuis...

josie
Berichten: 314
Lid geworden op: 18 augustus 2010, 8:32

Bericht door josie » 17 januari 2013, 11:23

Ting; ook hier huilen van de pijn de eerste weken en de eerste maanden enorm opkijken tegen elk voedingsmoment. Maar toch 10 maanden borstvoeding gegeven en de laatste 6 maanden was het een enorm plezier.
Een uur aan de borst sabbelen zou ik niet doen. Mijn vv zei altijd, als hij niet meer drinkt, eraf halen. Je tepels zijn geen tutjes. Eraf halen, Lansinoh crème of iets anders aandoen, borsten aan de lucht laten,...
Ook mijn zoontje viel in slaap en leek bijna niks te dronken maar kwam zeer goed bij dus heb dat proberen loslaten, die bezorgdheid van hij drinkt te weinig. Ik ging hem na 1 borst gedronken te hebben verschonen, dan was hij weer goed wakker en dronk hij toch een minuut of drie door eer hij weer indommelde ;-) Het is afzien, maar eerlijk waar, het betert enorm en dan ben je zo blij dat je volgehouden hebt...

LittleBean
Berichten: 1715
Lid geworden op: 8 februari 2010, 22:55

Bericht door LittleBean » 18 januari 2013, 12:04

Ting, even vlug wat raad ivm tepelkloven.

Bij mijn zoontje heb ik die nooit gehad maar bij mijn dochtertje nu zei de vv dat ik beginnende kloven had (had er zelf nog niets van gemerkt)

Dus raadde ze silverette cups aan en hoewel ik dacht dat dat nonsens was heb ik ze toch maar gekocht en het heeft echt geholpen.

Het zijn superlichte kleine zilveren cups die op je tepel passen (je moet dan wel een bv topje of beha aandoen) en die je 24 u per dag draagt.

Ik woon in het buitenland dus weet niet waar je ze in Belgie kan vinden, misschien best aan je vv of een lactatiedeskundige vragen.

ringling
Berichten: 739
Lid geworden op: 17 maart 2010, 18:46

Bericht door ringling » 18 januari 2013, 12:56

Hoi,

Ting: wat bij mij de kloven genezen heeft:,jelonet!!!
Die lansinoh hielp efkes maar genas niet. Ik kroop bijna oP de muren de eerste 2w. Jelonet deed echt deugd: fris en de kloven minderen. Na elke voeding deed ik vers verbandje op. nu enkel nog s nachts. Je moet t ook niet afwassen of zo.
Had dit als tip vd vroedvrouw gekregen. Bij mij heeft t wonderen vericht
Hopelijk gaat t snel beter want t is echt pijnlijk, kloven...

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 19 januari 2013, 9:53

Eigenlijk had dit topic er al moeten zijn drie maanden geleden. Ik dacht ook altijd dat ik de enige was met deze startproblemen... Ik had dat ook dat ik ergens zat en baby na baby direct zag drinken en weer vertrekken. En nu ben ik zelf een van die mama's die er niet lang zitten :) Alhoewel, als hij weer zo een lastige voeding heeft, zie ik de mensen ook kijken hoor :?

Ik had ook eens een vraagje: ik heb mijn zoontje nog nergens naartoe durven brengen met een flesje afgekolfde melk (de diepvriezer steekt nochtans al goed vol). Ik ben gewoon zoooo bang dat hij dan de borst niet meer gaat willen (ben wat getraumatiseerd vrees ik, mijn eerste zoontje heeft nooit de borst gewillen en ik heb tien maanden voor hem afgekolfd. Nu heb ik een pomp van medela met oplaadbare batterij, dus geen stopcontact nodig en superklein toestel, maar toen had ik zo een lomp geval van de ziekenkas, dus ben tien maanden aan huis geklusiterd geweest). Buiten de praktische voordelen, vind ik bv geven zo zalig intussen (meestal toch :wink: ) en zou het echt vreselijk vinden moest hij de borst weigeren na flesje gedronken te hebben. Ben ook heel bang voor de creche hierdoor. Hij moet wel pas gaan als hij zes maand en half is, maar hij zal dan toch nog zeker een voeding melk drinken. Zijn jullie dan niet bang hiervoor?

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 19 januari 2013, 9:55

Kruimel, ik kan jou ergens wel volgen, maar mijn zoontje wou écht geen nachtvoeding meer. Ik heb daar nooit moeite voor gedaan, ik was voorbereid op maanden nachtvoedingen geven, maar hij is er echt zelf mee gestopt. In het begin maakte ik hem toch nog wakker, maar hij was dan idd twee uur wakker en lastig, zonder te drinken (misschien een of twee minuten, tot de melk toeschoot en dan werd hij kwaad). Slapend drinken lukt hier soms 's avonds (wakker drinken lukt zelden of nooit tijdens de laatste voeding, wegens te moe/lastig), maar s nachts moest ik dat toen niet proberen. Mijn lactatiekundige heeft ook nooit gezegd dat ik hem wakker moest blijven maken. Gaat mijn melkproductie nu vroeger minderen ofzo?

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 19 januari 2013, 11:12

Hey Ster, ik zou zeker al eens flesjes proberen! Ik heb gehoord (weet niet of dat klopt) dat als je echt lang wacht, dat ze dan mss geen flesjes meer willen. Je kindje is nu toch wel groot genoeg hé?
Ik heb zelf het eerst op 6 weken geprobeerd. Ik ging toen een avondje weg en heb papa en zoonlief toen een avondje flesjes laten geven, en dat ging perfect. Daarna nog enkele keren voor een paar uur gedaan, en eind december heeft hij zelfs een ganse dag flesjes gekregen toen wij een dagje weg gingen (en ik dus wel die dag gekolfd). Hij heeft toen perfect gedronken, even frequent dan aan de borst, en was altijd blij om mama en borst terug te zien, geen afwijzing ofzo :)
Denk dat je na 6 weken nog weinig kwaad kan met flesjes...
Doen, en dan zelf eens een avondje weg ofzo hé! Ik zou wel eerst eens met verse melk proberen (heb ik ook gedaan), want blijkbaa smaak diepvriesmelk wat anders, en anders heeft je kindje 2 nieuwigheden ineens, flesje en "andere" melk.

Ik heb trouwens een compact kolfapparaat van Ameda van de cm, dus ik denk dat je wat geluk moet hebben. Of gewoon daar expliciet vragen achter een compact apparaat. Een tip voor wie nog eentje moet halen. Ze hebben zeker ook compacte modellen! En maar goed ook, want moet binnenkort mee naar mijn werk.

miera
Berichten: 111
Lid geworden op: 4 maart 2010, 15:49

Bericht door miera » 19 januari 2013, 11:24

Hallo,
Ik heb een zoontje van bijna 4 weken. De eerste 3 weken ging de bv eigenlijk heel goed (in tegenstelling tot bij mijn dochtertje, waar ik ting's verhaal heel herkenbaar vind). Dus ik was echt superblij. Maar de laatste dagen lijkt hij de techniek precies verleerd? Hij zuigt de tepel helemaal niet meer tot achtering, trekt hem niet meer vacuüm, waardoor de helft van de melk uit zijn mondje loopt. Hij 'knabbelt' er eerder op als het ware. Heel raar dat hij het ineens niet meer goed doet? Het resultaat is dat een voeding minstens 2 keer zo lang duurt, hij om de haverklap 'lost', en ik veel meer pijn heb aan mijn tepels.
Iemand dit ook meegemaakt? En is het terug goed gekomen? Ik vraag me echt af hoe het komt?
Ik heb wel een paar dagen geleden bijna een borstontsteking gehad? Ik heb heel veel melk, het spuit als het ware in zijn mond? Misschien is hij daardoor 'lui' geworden? Hij heeft ook wel een tutje? Heeft hij het daardoor afgeleerd? Ik sta voor een raadsel... Waar vind je trouwens een lactatiedeskundige? Ik woon in het Antwerpse? Bedankt voor de info en veel moed aan alle beginnende bv-mama's!

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 20 januari 2013, 9:02

Ster_, gelukkig ligt het niet zo zwart-wit. Bij productie-problemen is het het meest effectief om 's nachts een keertje extra aan te leggen. MAAR... als je vervolgens twee uur met een wakker kind zit en daardoor zelf slaaptekort krijgt, zou ik toch echt naar een andere oplossing zoeken. Mama's en kindjes zijn, gelukkig, nou eenmaal niet allemaal hetzelfde. Soms heb je mazzel, dan passen kindjes drinkbehoefte en mama's melkproductie precies op elkaar. Met of zonder onderbroken nachten. Zou er vooral van genieten dan.

Liezeke, visie komt kort neer op kindje dicht bij je houden, reageren op eerste hongersignaaltjes, dus aanleggen voordat er gehuild wordt, maar bij het smakken. Heeft 's nachts als voordeel dat we beiden niet echt wakker werden en dus zowel tijdens als na de voeding heerlijk verder dutten. Op die manier blijft de glucosespiegel stabiel, wat m.i. belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersens. Voordat ik mensen tegen het hoofd stoot, ik weet dat er heel veel mensen met heel erg prima hersens rondlopen die voeding op de klok hebben gekregen!
Daarnaast vind ik het belangrijk dat een mens, hoe klein ook, leert luisteren naar zijn eigen hongersignaal en daaraan voldoet zonder te overeten. Als je bedenkt hoe klein zo'n babymaagje is, dan passen daar steeds kleine beetje in. Dat kun je oprekken, zoals grote mensen (ikzelf inclusief) regelmatig doen, maar dat kan dan weer te dik zijn in de hand werken. Ik zou graag hebben dat ik als kind een iets gezonder eetpatroon had aangewend/ aan had mogen wennen. Dus liever meerdere kleine voedingen, dan meer tijd er tussen en grotere voedingen. Nogmaals, mijn visie, kan hem ook verder onderbouwen indien gewenst, zeg niet dat andere mama's het slecht doen...

En verder mèn, wat zijn er hier veel dames met kloven. Wat een ellende. Ik denk echtechtecht dat het belangrijk is om iemand mee te laten kijken. Groot genoege hap, geen spruw, tongriempje niet te strak, etc? Heb je al iemand mee laten kijken en levert het niets op, laat een ander meekijken. Net zolang tot het betert. En net zolang tot je ondersteunt wordt. Nee, het hoeft geen rozengeur en maneschijn te zijn in het begin, maar kloven horen er echt niet bij...
Helaas zijn er deskundigen die vinden (vaak oprecht vinden) dat ze er echt genoeg van weten. Maar zoals ik iemand doorverwijs wanneer ik diegene binnen mijn vakgebied niet kan helpen, verwacht ik dat van een deskundige (gyn/ verloskundige/ kraamhulp/ medewerker K&G of CB) ook een verwijzing als hun hulp niet afdoende is.

Miera, je zou eens kunnen bellen met La Leche League. Sterkte!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten