Borstvoeding

Plaats reactie
Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 24 januari 2013, 13:18

Nog even dit topic gebruiken voor een paar vraagjes :)

Volgende week terug gaan werken, en dus flesjes borstvoeding voor onze jongen overdag. Hij heeft al wat flesjes bv gekregen, en hij dronk goed. Wel overgeschakeld van medium naar slow flow speentjes, dat gaat veel beter. Anders was hij op enkele minuten al klaar met drinken. Ik dacht extra flesjes en speentjes te kopen. Ik heb er nu van Medela. Ik zag dat er ook speciale speentjes bestaan voor bv kindjes. Iemand ervaring mee? Aangezien de slow flow speentjes goed gingen zou ik die precies houden, en ons zoontje is intussen al 3 maanden, dus dan heeft dat mss niet zo veel voordelen meer om zo'n speciale (en dure!) speentjes te kopen?
Ik heb al wel een voorraad in de diepvriezer, maar als ik alle oppassers (crèche, 2 oma's en mijn zus) allemaal 2 porties geef om in hun diepvriezer te bewaren (voor het geval ik niet genoeg zou meegeven, ik onverwacht later thuis zou zijn...), dan blijft er natuurlijk al heel wat minder van over. En moet ook nog de eerste werkdag met voorraad overbruggen. Dus ik dacht, voor de zekerheid, mss zo'n zakjes kunstvoeding te kopen (5 zakjes poeder). Niet dat ik ervan uit ga dat dat nodig gaat zijn, maar je weet niet hoe het gaat gaan natuurlijk. Op welke kunstvoeding zijn jullie overgeschakeld? Op welke basis kies je die? Er bestaat er zo veel.
En wat deden/doen jullie met de melk van vrijdag? Invriezen en dan maandag oudere ingevroren melk gebruiken? Of die bewaren in de koelkast en maandag meegeven?
Dan nog een mss idiote vraag, alvast mijn excuses :) Als je steriliseert dan blijven flesjes normaal 24u steriel (of met microgolf systeem minder zelfs als je het ding opent). Ik dacht direct in flesjes te kolven die de volgende dag gebruikt kunnen worden (dus niet overgieten). Maar als ik 's morgens steriliseer, daar overdag melk in doe, en die zo de dag daarop meegeef, dan is die 24u toch al lang gepasseerd. Is dat erg?

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 24 januari 2013, 13:26

Nog even dit topic gebruiken voor een paar vraagjes :)

Volgende week terug gaan werken, en dus flesjes borstvoeding voor onze jongen overdag. Hij heeft al wat flesjes bv gekregen, en hij dronk goed. Wel overgeschakeld van medium naar slow flow speentjes, dat gaat veel beter. Anders was hij op enkele minuten al klaar met drinken. Ik dacht extra flesjes en speentjes te kopen. Ik heb er nu van Medela. Ik zag dat er ook speciale speentjes bestaan voor bv kindjes. Iemand ervaring mee? Aangezien de slow flow speentjes goed gingen zou ik die precies houden, en ons zoontje is intussen al 3 maanden, dus dan heeft dat mss niet zo veel voordelen meer om zo'n speciale (en dure!) speentjes te kopen?
Ik heb al wel een voorraad in de diepvriezer, maar als ik alle oppassers (crèche, 2 oma's en mijn zus) allemaal 2 porties geef om in hun diepvriezer te bewaren (voor het geval ik niet genoeg zou meegeven, ik onverwacht later thuis zou zijn...), dan blijft er natuurlijk al heel wat minder van over. En moet ook nog de eerste werkdag met voorraad overbruggen. Dus ik dacht, voor de zekerheid, mss zo'n zakjes kunstvoeding te kopen (5 zakjes poeder). Niet dat ik ervan uit ga dat dat nodig gaat zijn, maar je weet niet hoe het gaat gaan natuurlijk. Op welke kunstvoeding zijn jullie overgeschakeld? Op welke basis kies je die? Er bestaat er zo veel.
En wat deden/doen jullie met de melk van vrijdag? Invriezen en dan maandag oudere ingevroren melk gebruiken? Of die bewaren in de koelkast en maandag meegeven?
Dan nog een mss idiote vraag, alvast mijn excuses :) Als je steriliseert dan blijven flesjes normaal 24u steriel (of met microgolf systeem minder zelfs als je het ding opent). Ik dacht direct in flesjes te kolven die de volgende dag gebruikt kunnen worden (dus niet overgieten). Maar als ik 's morgens steriliseer, daar overdag melk in doe, en die zo de dag daarop meegeef, dan is die 24u toch al lang gepasseerd. Is dat erg?

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 24 januari 2013, 13:27

Dag Kusje,

Eerst en vooral proficiat dat je al zo lang BV geeft en dat je wil proberen het te combineren met het werk!
Ik heb zelf zo'n speciale BV speentjes gehad van medela. Bij ons was het probleem dat Roosje neit wist hoe ze van die andere gewone speentjes moest drinken. Een paar weken later (tijdje geen flesjes gegeven) dronk ze perfect van gewone speentjes en kreeg ze geen druppel meer uit het speciale BV speentje.

Dus ik zou zeggen dat als je zoontje perfect van een flesje drinkt, speciale dure BV speentjes niet nodig zijn. Hij gaat nu echt niet meer afleren om van de borst te drinken, door overdag flesjes te drinken.
Ivm de melk van vrijdag: jeps, ik vroor die meestal in om dan zondagavond nieuwe melk voor maandag uit te halen. Vrijdag--> maandag lijkt me nipt. Alternatief. Je man zaterdag een flesje laten geven terwijl jij kolft. (maar dat is extra werk en minder tijd met de baby aan de borst).
Over dat steriliseren zou ik mijn geen zorgen maken. Ik heb nadat roosje 6weken was niets meer gesteriliseerd (wel met heeeeeel heet water afgewassen), op aanraden van kraamverzorgster. Dus ik denk dat je niet moet panikeren als de flesjes langer dan 24u in roulatie zijn.
Veel succes ermee!
Repelsteeltje

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 24 januari 2013, 21:03

Kusje,
Voor ik opnieuw ging werken, heb ik de vv (lactactiedeskundige) nog eens laten komen om al mijn vragen over afkolven op werk, bvmelk uit flesje enz te stellen.
Zij heeft me toen op een heel aantal punten echt gerustgesteld en ze had vaak ook echt gelijk, moest ik achteraf vaststellen.
ik heb ondervonden dat mijn dochter, tijdens mijn afwezigheid, niet zo heel veel melk wil drinken, maar eigenlijk gewoon wacht tot ik terug ben en ze vers aan de borst kan drinken (was ook zo voorspeld door vv). Vanaf 't moment dat ik thuiskom, trekt ze onmiddellijk aan m'n trui en wil ze eerst bv. Dus kan goed zijn dat 't bij jouw kindje ook zo zal lopen.
Heb je al een idee van de hoeveelheid melk die je wil voorzien per dag of per voeding ? Dat vond ik dan weer telkens het moeilijkste. Maar mijn dochter dronk bijna nooit méér dan 120 ml per fles. Soms zorgde ik dat er nog een flesje van 60 ml was, als troostflesje voor de moeilijke momenten.
Ga je nog afkolven op 't werk ook ?
Die speentjes, daar kan ik je geen antwoord op geven. Ik gebruik zelf van in 't begin Tommee Tippee en weet nog steeds (na 9 m) niet welk speentje nu eigenlijk het beste is voor mijn dochter:oops: Het zo'n calma speen van medela maar daar wilde ze absoluut niet van drinken, werd ze alleen maar boos van.

Wat betreft melk van vrijdag: als je die onmiddellijk na afkolven in de koelkast zet, dan zou ik die maandag nog durven geven hoor. Als ik me niet vergis, heb ik ergens op een bv-site gelezen dat je melk tot max 5 dagen in koelkast mag bewaren. Die site staat hier ergens onder topic 'bv na 6 maanden' vermeld.
Je kan uiteraard de melk ook invriezen en voor maandag melk ontdooien van een eerdere datum. Persoonlijk vind ik ontdooide melk beetje zurig ruiken en zepig smaken. Maar die baby's hebben er blijkbaar geen probleem mee.
Kan je eventueel in 't weekend ook nog eens extra afkolven om je voorraad in de diepvries wat aan te vullen ? Ik kolfde altijd vlak voor ik ging slapen nog eens af, soms voor volgende dag, soms om in te vriezen.
Wat dat flesje en steriliseren betreft: denk ook niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken hoor. Denk dat je dat wel in dat flesje rechtstreeks mag doen. Trouwens, helemaal geen idiote vraag hoor !

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 24 januari 2013, 23:12

We zullen zien :) Tot nu toe paar keer bij grootouders geweest en daar dronk hij toch ook goed. Eerder deze week zelfs (veel) te veel precies. 2u nadat ik hem eten had gegeven (drinkt normaal om de 2u) vroeg hij eten bij mijn mama en heeft hij 130ml verse én 100ml uit de diepvries gedronken. In 1 keer! Heeft het daarna wel 4u uitgehouden... Ik ga nog eens testen maar ik denk dat het normaal zo'n 120 à 130 is. Maar zal ook wel elke keer verschillen. Een maand geleden was het maar 100. Ik had daarvoor ook al op sites zitten zoeken om de hoeveelheid wat te weten. Zal dus ook de eerste dagen een beetje zoeken zijn. Maar daarom ook dat ik overal een kleine voorraad wil achterlaten. Dan is het niet zo erg als de meegegeven hoeveelheid nog niet op punt staat.
Ik kolf nu meestal 1 portie 's morgens nadat hij gedronken heeft, maar het komt er niet altijd van. Ik ga dat dan door de week proberen te blijven doen, en 2 keer op het werk dubbelzijdig (nu geef ik om de 2u 1 kant, soms nog paar minuutjes de 2e kant). Moest ik zien dat dit absoluut niet volstaat dan is het op het werk denk ik wel bespreekbaar om een keer vaker te kolven. Ik heb het geluk dat er vooral belang gehecht wordt aan wat ik doe en in mindere mate wanneer ik dat doe (kan bv 's avonds nog wat voort werken, al denk ik dat ik de eerste weken in slaap ga vallen als ons zoontje gaat slapen, als ik zie hoe moe ik nu soms ben).
Qua houdbaarheid vind je overal andere richtlijnen...

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 26 januari 2013, 15:07

Oei, volgens mij maak je het jezelf te ingewikkeld :D
Ik volg de richtlijnen van bv.com, dus verse melk 5 dagen bewaren. Wat ik op vrijdag kolfde werd dus op maandag gegeven. Tenzij ik de vriezervoorraad wat 'door wilde schuiven.'
Over die zepige smaak, sommige melk doet dat, andere niet. Sommige ruikt echt heel, heel heel erg vies ontdooid, sommige naar verse melk. Kindjes schijnt het inderdaad niet uit te maken. Wonderlijk maar waar.

Over het steriliseren, ik heb dat niet zo vaak gedaan. Ook mijn kolfspullen niet. Moet er wel bij zeggen dat ik (door zomervakantie en werk in het onderwijs en een beetje ouderschapsverlof, dikke luxe, ik weet het) pas weer ging werken en dus kolven toen zoon 5 maanden was. Als ik eens per week steriliseerde was het veel, denk dat eens per maand dichter in de buurt kwam. Wel goed afwassen, dat was het.

Over de speentjes, het is hierboven al gezegd. Heb je er eentje die werkt, dan zou ik het daar lekker bij laten.

Oh, en het meer drinken uit een flesje, uit de borst drinken is hard werken. Harder dan uit een flesje. Het voldoet daarnaast ook aan de zuigbehoefte. Vaak hoor je van borstkindjes dat ze uit een fles opeens veel meer drinken, en dat dat over is als er een speentje met kleiner gat op het flesje gezet is. Met een tevredener kindje als gevolg.

Ben geloof ik vooral spuit elf, alles is hierboven al gezegd bedenk ik nu...

Hoe dan ook, goed bezig!

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 21 februari 2013, 21:52

Hier ben ik nog eens :)

Ondertussen ben ik 3 weken aan het werken, is mijn zoontje 4 maanden, en ben ik dus overdag aan het kolven... In het begin dronk hij 120ml per keer (nog om de 2u), dan is dat opgetrokken tot 150, ongeveer om de 3u (3 keer op 1 werkdag). Sinds vorige vrijdag vroegen ze om 180 mee te brengen ipv 150. Zo gezegd zo gedaan. Maar vandaag komt mijn man met zoontje thuis, en nu blijkt dat hij volgens hen niet genoeg had met zijn eerste 180. Toen hebben ze een portie uit de diepvriezer gehaald, en hebben ze van de 3 keer 180, 3 keer 210 gemaakt, en die heeft hij allemaal opgedronken. Dus op 1 week tijd is hij van 3 keer 150 naar 3 keer 210 gegaan?? Zijn er hier nog waarbij het kindje zoveel dronk in de crèche? Hij heeft al het kleinste speentje.
Het zal niet zo simpel zijn om 3 x 210 te voorzien voor 1 dag. Dat is best wel veel om af te kolven... Misschien is hij zich aan het voorbereiden op doorslapen (of is dat wishful thinking? :D )

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 24 februari 2013, 18:48

Hey Kusje, ik denk dat het bij bv zowiezo heel moeilijk is om die hoeveelheid in te schatten en dat het ook heel sterk kan varieren. Mijn zoontje van vijf maanden drinkt de ene keer 40 minuten, de andere soms maar 3. Dat varieert ook enorm. Ik zou wel zeker zorgen dat ze in de creche dan een voorraadje hebben. Kan je niet na elke voeding die je thuis nog geeft, ook afkolven? Op de duur gaat je productie hiervan stijgen en zal je zo meer melk kunnen opslagen. Of het een voorbereiding op doorslapen is weet ik niet, dat kunnen we alleen maar hopen ;) De mijne sliep voorbeeldig tot voor enkele weken, hij maakte nachten van tien uren. Dan is hij terug begonnen met nachtvoedingen vragen en heel vaak zijn tut (terwijl hij dit voorheen nooit deed). Nu zijn we terug van de nachtvoeding af, maar vraagt hij wel nog vaak zijn tutje. Ik hoop ook dat hij stilaan terug gaat doorslapen ;)

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 27 februari 2013, 23:15

Het is moeilijk om in te schatten sowieso, maar het valt op dat hij in de creche meer nodig heeft dan bij oma's en zus. Vermoeiendere dagen daar zeker voor mijn schat? Ik vind gewoon 3 x 210 veel als je bedenkt hoeveel hij gemiddeld op een dag zou drinken (hij weegt bijna 7kg), en wetende dat hij 7 voedingen krijgt per dag. Alleszins, als hij honger heeft moet hij drinken natuurlijk. Alleen krijg ik nooit 210 ineens afgekolfd, 180 wel. En hij drinkt sowieso al 1 keer meer dan dat ik tijdens mijn uren kan kolven. Moet ik dan compenseren door nog voor en na werktijd te kolven ook.
Heb idd wel tijdens weekend, en soms 's avonds nog proberen kolven nadat hij drinkt. Ik geef nu mee wat ik heb, zit nu ergens tussen de 180 en 210, en zorg ervoor dat ze altijd ook in de diepvries kleine en grote portietjes hebben. Maar mijn voorraad is niet onuitputtelijk natuurlijk. Alleszins, voor enkele weken zou het zo nog moeten lukken...

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 28 februari 2013, 15:35

Kusje, het lijken mij grote voedingen. En inderdaad lastig bij elkaar te kolven. Kan het zijn dat dat kleinste speentje dat jullie gebruiken toch wat opgerekt/ uitgelubberd is? Het drinkgaatje erin bedoel ik? Of dat je kindje geen honger naar eten heeft, maar naar even vastgehouden worden/ liefdevolle aandacht?

Je zou even iemand van LLL kunnen bellen, om te overleggen of zo'n toename 'normaal' is, of dat ze andere tips heeft?

Ter vergelijk, mijn zoontje ging met ruim 5 maanden naar het kdv, dronk daar vaak kleine porties (30-60ml), ik kolfde wel makkelijk, daarvan verdween een deel in de vriezer. Ik gaf totaal iets van 300 ml mee, dat ging zeker in het begin niet op. Hij maakte dan dagen van 7:30 tot ongeveer 16:30, dronk vooraf en meteen thuis.

Succes!

Ster_
DVO Lid
DVO Lid
Berichten: 2947
Lid geworden op: 18 juli 2011, 10:53

Bericht door Ster_ » 28 februari 2013, 16:54

Mijn zoontje is nu ook 5 maanden en volgens de vroedvrouw moet hij naargelang zijn gewicht ruim een liter per dag drinken. Verdeel dit over zijn vijf voedingen (soms zes) en dan kom ik toch ook aan meer dan 200 ml per voeding. Als ik kolf heb ik ook zo een 240 in een keer, dus denk dat het wel kan die hoeveelheid?

Kruimel
Berichten: 500
Lid geworden op: 14 mei 2010, 22:53

Bericht door Kruimel » 28 februari 2013, 19:20

Ah ja, ik heb nooit aan een max aantal voedingen gedaan, zoon dronk op verzoek...

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 28 februari 2013, 21:23

Bedankt voor de reactie. Ik ga idd best eens bellen denk ik, want ik zou toch graag nog even verder bv geven, en ben nu al zo lang bezig, dus stop niet graag. Kolven is niet mijn favoriete bezigheid, maar hem zelf voeden wel.

Ik geef ook op verzoek, en als extra voor ik hem wegbreng 's morgens, en voor hij gaat slapen 's avonds. Normaal krijgt hij op die manier nog 7 voedingen. Maar vandaag bijvoorbeeld heeft hij nog niet gedronken sinds ik thuis ben, en zullen het er dus maar 6 zijn. Maw, hij krijgt duidelijk veel meer in de creche dan bij andere opvang en dan een thuisdag. In de creche spreken ze ook van kv bijgeven bij hen overdag, maar daar ben ik precies niet voor te vinden (tenzij hij echt tekort komt natuurlijk, ik wil ook niet dat hij honger heeft). Ik heb de indruk dat ze daar alles proberen om hem, net als de andere kindjes, naar 2 voedingen te doen overschakelen. Maar zelfs al geven ze hem meer moedermelk, dan schijnt dat toch niet te werken. Zoontje zit zo niet in elkaar :)

Van de speentjes, daar heb ik zelfs helemaal nog niet aan gedacht. Ik zal er dit weekend nieuwe kopen, kan sowieso geen kwaad.

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 28 februari 2013, 21:25

En amai Ster, 240 dat is goed :) Is mij nog nooit gelukt. Moest mijn rechterkant even goed werken als de linker kant zou het mss gaan :)

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 28 februari 2013, 21:34

Kusje,

Ik heb net hetzelfde gehad bij Roosje rond die tijd.
In het begin, toen ze net naar de creche ging dronk ze op de creche drie keer 120ml. Plus s ochtends vroeg, plus nog 3 avondvoedingen (net thuis, net voor slapen en droomvoeding).
Na een week verzoek van de creche om meer te geven. Dus 3 maal 150ml. Nog een week later vonden ze dat we Roosje uithongerden, dat ze nog meer melk nodig had.

Ik heb voet bij stuk gehouden en 3 keer 150 ml blijven geven want:
-volgens mij verwarden ze vermoeidheid met hongerwenen
-we deden thuis de test met flesjes overdag en Roosje was duidelijk verzadigd na 150ml

Mijn gevoel was dat creche vooral FV gewoon was waarbij kindjes vaak wat overlaten in het flesje en al van jongsafaan grotere hoeveelheden in minder aantal voedingen eten.

Mja, ze zullen me wel een slechte mama hebben gevonden, maar k heb nooit FV bij gegeven en nooit het gevoel gehad dat Roosje na een creche dag uitgehongerd was.
Veel succes er nog mee!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten