gewone of uitgebreide nipt?

Plaats reactie
lieslies
Berichten: 66
Lid geworden op: 24 augustus 2022, 19:26

gewone of uitgebreide nipt?

Bericht door lieslies » 13 april 2023, 18:18

Vandaag mijn 12weken echo waar ik heel zenuwachtig voor was, maar alles was goed, zo ontzettend fijn!
Nekplooimeting was ook heel goed.

Maar nu het formulier van de nipt-test: de gewone of de uitgebreide?
Ik weet het niet... Wat hebben jullie gekozen en waarom?

Bedankt!

JFB17
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 september 2020, 12:55

Re: gewone of uitgebreide nipt?

Bericht door JFB17 » 14 april 2023, 8:28

Ik heb 2 keer de uitgebreide NIPT laten doen. Ik wist niet van het bestaan af tot mijn eigen gyne dit de eerste maal zelf voorstelde. Zij stelde dit voor omwille van het traject. Toen ik wist wat er allemaal getest werd, stemde me dit ergens wel gerust. Het is wel zo dat er een kleine afwijking kan gevonden worden waarbij dan steeds verdere onderzoeken nodig zijn om te weten wat het exact is. Dit geeft allicht onnodige stress tot je resultaten weet van de vruchtwaterpunctie. Mijn gyne vertelde zo een verhaal van een vrouw bij wie er een afwijking op een bepaald chromosoom naar boven kwam en uiteindelijk bleek dit dan zo te zijn dat het kind meer aanleg zou hebben voor het krijgen van blauwe plekken. Iets compleet banaal en onschuldig dus.
2014: Freeze eicellen Jette (borstkanker)
2018: kinderwens
14/09/2020: dochter geboren! (ICSI Jette)
06/2021: opstart baby 2
06/2021: 5 embryo's
06/2021-12/2021: 2 bioch zw + 1 MA
02/2022: 6 embryo’s
04/2022: tp 6 zwanger

CaroCaro
Berichten: 217
Lid geworden op: 26 augustus 2020, 15:30

Re: gewone of uitgebreide nipt?

Bericht door CaroCaro » 14 april 2023, 10:29

Bij mijn eerste Zwangerschap werd blijkbaar nog standaard de gewone NIPT gedaan. Daar ben ik uiteindelijk zeer blij mee of ik had wsl een volledig andere zwangerschap gehad... Dit keer heb ik wel zelf gekozen voor de uitgebreide NIPT voor mijn gemoedsrust wsl.
Maar uiteindelijk is dit een volledig persoonlijke keuze natuurlijk... als er mogelijk iets uitkomt uit de NIPT zal je natuurlijk wel van héél dichtbij opgevolgd worden en word je wel voorbereid, maar dan nog geeft de NIPT géén 100% zekerheid, er zijn vast genoeg verhalen te vinden...

Paddington
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 september 2022, 10:24

Re: gewone of uitgebreide nipt?

Bericht door Paddington » 14 april 2023, 11:09

Ik ben ook voor de standaard NIPT gegaan. Er kan inderdaad veel opgespoord worden met zo'n uitgebreide test, maar ik ken mezelf en wist dat ik echt stress zou krijgen van eventuele afwijkende resultaten (die niet altijd veel te betekenen hebben). Plus, van veel 'afwijkingen' weten ze ook niet welk effect dat zou kunnen hebben. Zou ik heel moeilijk te plaatsen vinden. Dus met de achterliggende logica dat er op de echo's en met de standaard NIPT al veel info te verkrijgen is het daarop gehouden :)

Succes met de keuze!

lieslies
Berichten: 66
Lid geworden op: 24 augustus 2022, 19:26

Re: gewone of uitgebreide nipt?

Bericht door lieslies » 16 april 2023, 15:14

Bedankt allemaal!
Ik ben uiteindelijk voor de standaard NIPT gegaan, gekozen voor de gemoedsrust en in het achterhoofd dat we ondanks/dankzij ICSI toch al een mini-genetisch onderzoek hebben gehad op voorhand en er wat zaken zijn uitgesloten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 79 gasten