Adoptie Zuid Afrika

Adoptie Forum
Wendieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 oktober 2007, 13:49

Adoptie Zuid Afrika

Bericht door Wendieke » 17 oktober 2007, 13:51

Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met adoptie uit Zuid Afrika. Wij gaan morgen ons dossier naar FIAC brengen en hopelijk kan het dan snel naar ZA vertrekken.
We staan dus al wel ver, maar het is toch altijd leuk om ervaringen van anderen te lezen.

Bedankt.

Groetjes

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 18 oktober 2007, 14:53

Hallo Wendieke,

Fijn dat jullie al zover staan!
Wijzelf adopteren uit Ethiopië, en ik ken ook niemand persoonlijk die uit Zuid-Afrika adopteert, geadopteerd heeft.

Maar na wat Google-werk vond ik deze sites:
http://www.whatsnext.be/onsadoptiewonder/
http://bollingh-guilliams.bprogramming.be/

Misschien heb je er wat aan...

Hebben jullie zelf een blog/site over jullie adoptieverhaal?

Succes nog!
Tabitha

Wendieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 oktober 2007, 13:49

Bericht door Wendieke » 19 oktober 2007, 8:22

Hey,

Bedankt voor de linken.
Wij hebben zelf nog een website. Het is de bedoeling dat er een gaat komen, maar we zijn ook nog volop bezig om onze nieuwbouw af te krijgen, dus het komt er niet echt van.
Maar binnenkort is het vroeg donker en werken we minder lang in den bouw en dan ga ik er toch eens aan beginnen. Hij gaat zeker af zijn voor we kunnen afreizen zodat de familie, vrienden ed onze reis kunnen volgen.

Groetjes,
Wendy

J
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 oktober 2007, 19:20

Bericht door J » 19 oktober 2007, 19:22

@ Wendieke

Ik lees dat jullie gaan adopteren vanuit Z. Afrika. Wij hebben ook wel interesse in dit land. Klopt het dat je enkel kindjes < 1 jaar kan adopteren, wij zouden een voorkeur hebben voor een ouder kindje.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 20 oktober 2007, 11:16

Wendie,
Dat is graag gedaan! Veel leesplezier. En ben alvast benieuwd om jullie verhaal op een site te kunnen lezen! Laat je hier iets weten zodra hij er is?? Veel succes nog!

J,
Ik heb op je vraag gereageerd in het toppic 'procedure' dat je hebt gestart...

Wendieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 oktober 2007, 13:49

Bericht door Wendieke » 22 oktober 2007, 8:01

Er wordt naar een leeftijd gevraagd voor ZA, maar ze hebben ons verteld dat de laatste drie jaren de meeste kindjes tussen de 4 en de 7 maanden waren. Misschien dat het kan als je het vraagt, maar dat weet ik eigenlijk niet.
Wijzelf gaan voor een zo klein mogelijk kindje.

Ik zou zeker eens naar FIAC bellen of mailen, ze geven je al de info die je nodig hebt.

En als je tijdens de procedure nog vragen hebt, ik zal met plezier proberen te helpen.

Groetjes,
Wendy

J
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 oktober 2007, 19:20

Bericht door J » 22 oktober 2007, 19:06

Hoi Wendieke,

Je dossier ondertussen afgegeven bij Fiac. Nu nog de laatste keer wachten. Heb je enig idee hoelang het gaat duren alvorens je een toewijzing gaat krijgen?
En hebben jullie een voorkeur voor jongen of meisje?
Spannend allemaal hé.

groetjes
J

Wendieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 oktober 2007, 13:49

Bericht door Wendieke » 23 oktober 2007, 14:41

Het is heel moeilijk voor FIAc om er een tijd op te plakken omdat de moeder kiest aan de hand van het fotoboekje dat je moet samenstellen.
Gemiddeld stellen ze tussen de 8-12 maanden. Maar kan sneller gaan ook.
Op het ogenblik dat het dossier bij FIAC buiten gaat, hebben ze er geen controle meer over.

Voor ZA is het moeilijk om een voorkeur voor een jongen of een meisje te geven omdat de moeder de keuze meestal maakt als ze nog zwanger is. Je mag een voorkeur geven, maar wij hebben het niet gedaan. Als je op een natuurlijke manier zwanger kan raken, kan je ook niet kiezen en we hebben nog geen kinderen, dus voor ons maakt het niet uit.

Groetjes,
Wendy

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 30 november 2007, 20:15

Ik heb ergens gelezen dat Zuid-Afrika maar tien kindjes per jaar naar hier laat komen waardoor de wachttijden oplopen, klopt dat?

Wendieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 oktober 2007, 13:49

ZA

Bericht door Wendieke » 6 december 2007, 14:19

Het klopt inderdaad dat de regelgeving voor ZA veranderd is. Zo zijn er nog maar 10 bemiddelingen per jaar, en geven ze de voorkeur aan gezinnen zonder kinderen of met adoptiekinderen uit ZA.

Op dit ogenblik zijn er 13 dossiers in ZA en 7 die hier klaarliggen (waaronder het onze). Deze 7 worden dit jaar niet meer verstuurd, maar pas in 2008, januari. Daarenboven komt nog dat eerst de 13 dossiers behandeld worden in 2008 en de 7 pas in 2009.
Dus ja, de wachttijden zijn enorm gestegen.

Als wij deze informatie al gekregen hadden bij onze intake hadden we waarschijnlijk voor een ander land gekozen, want er blijkt nu ook nog een probleem te zijn met de geboorteaktes. Za wil deze niet meer afleveren omdat er te veel gegevens opstaan over de geboortemoeder. Spannend dus hoe dat nog gaat aflopen.

Groetjes,
Wendy

Wendieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 oktober 2007, 13:49

Bericht door Wendieke » 25 januari 2008, 10:45

Hallo,

Ondertussen is er meer nieuws uit ZA.
Momenteel worden er geen toewijzingen gedaan. Er zijn nog steeds problemen met de geboorteaktes. In de loop van de maand maart komt een delegatie uit ZA om het probleem verder te bespreken. Het ziet er goed uit en ze denken wel dat ze dan een akkoord gaan hebben.
De dossiers die hier nog liggen, moeten nog een paar extra fomrulieren laten invullen bij hun dossier. Ze liggen dus nog steeds in België en zullen pas binnen een paar maanden opgestuurd worden.

Dus het gaat allemaal veel langer duren dan verwacht (en zeker dan toen we onze intake hadden).

Groetjes,
Wendy

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 25 januari 2008, 10:57

Wachten wachten en nog eens wachten dus...

In ieder geval veel geduld toegewenst!!!

Rallygirl
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 mei 2008, 10:43

Adoptie uit Zuid-Afrika

Bericht door Rallygirl » 24 mei 2008, 11:01

Hey allemaal,

Wij denken er ook over om een kindje uit Zuid-Afrika te adopteren, maar moeten ons verzoekschrift nog bij de jeugdrechtbank indienen. We waren verleden week bij Fiac en daar werd gezegd dat er pas nieuwe dossiers voor Zuid-Afrika aanvaard worden in januari 2009, maar dat alle dossiers die nu op hun dienst aanwezig zijn nog wel dit jaar kunnen vertrekken.
Dat lijkt me toch nog positief nieuws. Veel succes iedereen!

bling bling

Bericht door bling bling » 25 juni 2008, 20:25

Hallo iedereen,

Rallygirl,

Zijn jullie nu al naar FIAC gegaan?? Wij vroegen om langs te gaan en wij mochten pas als we onze goedkeuring op zak hebben!

Aan iedereen,

Hoe gaat het in de praktijk met de voorwaarde 'gelovig zijn'? Kunnen jullie daar een beetje meer info over geven?
Bedankt!

Groetjes
KAATJE

Rallygirl
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 mei 2008, 10:43

Bericht door Rallygirl » 25 juni 2008, 22:14

Hey Kaatje,

Toen ik naar Fiac belde om een afspraak te maken voor een informatiemoment zeiden ze dat we gewoon de voorbereidingscursus moesten gevolgd hebben. Wij zijn dus reeds langs geweest. Maar ik hoor nu van vele andere koppels die nu bellen dat je inderdaad pas mag langs gaan als je je toestemming hebt, of als je toch op het einde van je maatschappelijk onderzoek zit.
Ik vermoed dat ze te veel aanvragen kregen (nu zij de enige zijn waar Ethiopië nog open is).
Je vindt wel al veel informatie op hun website!

Groetjes
V

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten