kleertjes kort na geboorte

rainbow
Berichten: 731
Lid geworden op: 17 februari 2010, 14:31

kleertjes kort na geboorte

Bericht door rainbow » 7 mei 2012, 13:18

hello,

ik vroeg me een paar dingen af.. ben ik nu de enige die graag mijn pasgeboren baby in t-shirtjes en vestjes zou zien ipv enkel in kruippakjes en body'tjes/rompertjes?
Als je baby in het ziekenhuis geboren wordt en er een paar dagen blijft, doe je hem dan ook bovenkledij aan of enkel om de kraamkliniek te verlaten? 't Is maar dat ik (van goedkope merken) bijna geen bovenkledij kan vinden in maatje 50/56..(broekjes geen probleem)Die t-shirtjes en giletjes/vestjes zijn toch kweenie hoe schattig? :) (tips welkom)
Heb er nu toch een aantal gevonden, maar dan is het meestal van een pakje (pyjama of joggingpakje)
en hoeveel neem ik er mee naar ziekenhuis? In mijn vluchttas zitten nu heel veel rompertjes en een aantal kruippakjes, een paar broekjes en heb 2 T-shirtjes mee en 1 vestje.

bedankt voor jullie antwoorden!

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 7 mei 2012, 13:28

Ik heb mijn dochter ook van in het begin kleertjes aan gedaan. Ik ben in de zomer bevallen en 's nachts was het heel warm en benauwd en mijn dochter sliep toen onder het dekentje in een body'tje. Ik had wel pyjama's mee, maar dus niet gebruikt voor haar. Overdag deed ze idd een broekje met T-shirtje aan of een schattig jumpsuitje. Enkel de dag dat ze geboren is, heb ik haar zo'n pakje met voetjes aan gedaan in één stuk omdat dat toch makkelijk is en het kindje toch al een hele weg heeft afgelegd. De kleertjes die ik mee had waren van filou, blablabla, lipfish en hema (ik sta ervan versteld, ik weet nog exact wat ze die dagen aan heeft gehad :-)). Hema was nog veel te groot, maar 't was eigenlijk wel super schattig. Ik had voor elke dag een setje mee, voor het ziekenhuis te verlaten ook een jasje om overaan te doen, voor elke dag twee body'tjes en twee pyjamaatjes denk ik. Ik ging ervan uit dat als ik iets tekort kwam, de papa het toch kon meebrengen want hij ging iedere dag naar huis.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 7 mei 2012, 13:34

in hema vind je idd broekjes en t-shirtjs apart.
ook van Noppies, herinner ik me
ik had goedkopere kleertjes gekocht in babydump in nl. soort katoenen broekjes type jogging met T-shirts vrij naar keuze.
ook in Zeeman en Wibra heb je daar af en toe wel mooie dingen in, maar dan moet je wel geluk hebben
en oh ja, Bel&Bo...

jette
Berichten: 351
Lid geworden op: 23 juli 2009, 9:23

Bericht door jette » 7 mei 2012, 14:16

Hallokes,

Nog een tip mss koop niet teveel de kleinste pakjes want het is zoooo vlug te klein alé hier toch.
Dus wassen en terug aandoen.
Ik heb vooral (zeker de eerste 2 weken) kruippakjes met
voetjes aangedaan waar de knetsers aan de beentjes zijn.
Ik vond dit het gemakkelijkste voor de baby zelf, zo hoef je niet te veel sleuren telkens als je een andere pamper ofzo moet aandoen.
En al zeker niets wat over het hoofdje moet , ik heb ook de body's gekocht van de hema.
Maar het hangt natuurlijk ook af van het weer en in het ziekenhuis is het echt wel heel warm.
Om het ziekenhuis te verlaten mutsje tot over de oortjes , jasje ( ik had een keepje) of eventueel een lodger om hem in te wikkelen.

Nog veel plezier & succes

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Bericht door nogeenkeer » 7 mei 2012, 14:44

Idd, een goeie tip van Jette!
Na geboorte van kabouter weet ik dat voor kleine beebjes het simpelste is:
* bodykes die je gewoon vooraan kan knopen en dus niet over het hoofdje moeten (al heb ik er zo zelf ook maar twee..)
* kruippakjes die je onderaan open/dicht doet en dus NIET op het ruggetje. Daar let ik deze keer wel wat meer op!

sara1980
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 maart 2011, 21:27

Bericht door sara1980 » 7 mei 2012, 14:51

mijn zoontje was een zomerbaby en nogal uit de kluiten gewassen, hij droeg direct kleding overdag, vaak van de Hema.
Mijn dochtertje is een winterbaby van gemiddelde grootte en bij haar vond ik de echte kleding nog niet staan, 't was allemaal wat groot en ze lag toch onder de dekens. Ze gaf ook veel terug waardoor ze enkele keren per dag van kleding moest wisselen dus de eerste weken heeft ze bijna enkel pyama's gedragen. Voor buiten had ik enkele leuke 'berenpakken'.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 7 mei 2012, 14:52

da's waar
velen laten zich graag verleiden door mooie en schattige jurkjes, setjes, ... maar baby's worden niet graag 2x per dag helemaal uitgekleed en aangekleed, zeker al niet met dingen die je over 't hoofdje moet trekken en zo.
't belangrijkste is dat het comfortabel is voor het kindje.

'k heb zo voor de allerkleinste maat vaak dingen cadeau gekregen die ik nooit aangedaan heb.

Mandy
Berichten: 446
Lid geworden op: 3 juni 2010, 23:30

Bericht door Mandy » 7 mei 2012, 15:05

Ik vond kruippakjes echt verschrikkelijke dingen, zo onhandig. Of was de mama gewoon zo onhandig :lol: .
Had t gevoel de beentjes helemaal dubbel te moeten vouwen tijdens t verschonen om ze in en uit t pakje te krijgen.
Luca heeft daarom heel veel broekjes en shirtjes aangehad. en als we naar buiten gingen, een vestje er over.
Bij prenatal (NL) heb je veel pakjes die klein, super zacht en mega lief zijn. Veel van nijntje etc. Ook babydump (NL) heeft wel best veel. Van het merk dirkje zijn ook super lieve setjes te koop, niet erg duur.
Ik zorgde er voor dat de pakjes gewoon heerlijk zacht en comfortabel waren, zodat hij er ook lekker in kon slapen.
Rompertjes met knoopjes zijn inderdaad t makkelijkst voor in te begin.
Luca was een redelijk grote baby (3800gram en 53cm). Toch heeft hij zijn maatje 56 best een poosje aangekunt. Maar ja slijten doet t echt nog niet bij die kleintjes daar gaat t te snel voor.

lyse
Berichten: 1447
Lid geworden op: 19 juni 2009, 16:59

Bericht door lyse » 7 mei 2012, 15:08

Hier ook enkel kruippakjes e.d. de eerste weken omwille van het comfort van baby en mama. Met een tweeling heb je sowieso al dubbel aankleedwerk... :D Ik denk dat ik pas in maat 62 voor het eerste echte kleertjes gekocht heb.
Als ze zo klein zijn vind ikzelf ook dat ze in een pyjama-achtig pakje het schattigst staan. Hun lichaampje is dan nog zo klein en zo weinig stevig. Zolang er niet een beetje stevigheid in hun lijfje zit, komen de gewone kleertjes niet echt tot hun recht, vind ik persoonlijk...

Lie_29
Berichten: 1063
Lid geworden op: 12 januari 2009, 23:18

Bericht door Lie_29 » 7 mei 2012, 15:12

Hier zeiden ze een week of 2 voor de geboorte dat het een kind van +/- 3,6 kilo zou worden en dat ik me maar wat maatjes 50 moest aanschaffen voor in het ziekenhuis.
Zoonlief woog bijna 4,4 kilo en daar zat ik dan met maatje 50... Had gelukkig ook een paar 56'ers in mijn tas gemikt, maar manlief heeft 's avonds wel een nieuwe tas met kleertjes voor de zoon moeten vullen en de kleine kleertjes (50) waren dus echt weggesmeten geld :roll:

In het ziekenhuis deed ik 'm 's nachts wel altijd een pyjama aan, maar overdag niet altijd kleertjes. Hij leek het gewoon fijner te vinden om in een rompertje in zijn lodger te liggen dan met een broek en truitje aan.
Tijdens de bezoekuren deed ik 'm dan weer wel kleertjes aan. Om hem toonbaar te maken en om te vermijden dat mijn ouwe tantes mij een slechte moeder zouden vinden die haar kind niet eens deftig wil aankleden :P :D :D :wink:

O, en rompertjes met korte mouwen zijn mij veel handiger dan die met lange.
Ik heb vooral wikkelrompertjes uit de Hema, die moet ge niet over z'n hoofd trekken.

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 7 mei 2012, 15:28

Ik deed F. sowieso 's ochtends in bad in het begin dus ze moest sowieso aangekleed worden dan :-).

Wat de pyjama's betreft, daar let ik volgende keer ook op dat het niet op de rug sluit. Voor 's nachts was dat heel vervelend bij het verschonen. Eens dat niet meer zo nodig is, lukt het wel beter natuurlijk. En idd de wikkelbody's van de hema zijn super! Tot en met de 62 had ik enkel zo'n body's. Kleertjes waren een 56, en F. was 48cm bij de geboorte dus idd wel wat te groot, maar ik vond dat nog wel schattig eigenlijk :-).

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Bericht door nogeenkeer » 7 mei 2012, 15:47

Ik heb mijn vraag al in het zomerbaby's 2012-forum gesteld, maar past hier eigenlijk ook perfect in thuis!
Ik had destijds voor kabouter (°nov 2009) een fleece-jasje gekocht. Ik zou dit nu graag hergebruiken voor nummertje 2, maar ik ben uitgerekend in augustus dus vraag me af of dit niet veel te warm zal zijn. Kochten jullie voor jullie beebjes een jasje voor in het begin? Of enkel een dekentje errond gewikkeld als je naar buiten ging? Of een vestje of ...?

sunshine
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 december 2007, 19:52

Bericht door sunshine » 7 mei 2012, 16:56

Hier 's nachts een katoenen kuippakje en overdag pakje van filou ofzo dat uit 2 stuks bestaat.zoon was 3200 en 50,5 cm en heeft toch 3 à 4 weken maatje 50 gedragen.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 7 mei 2012, 17:28

Nogeenkeer, ik ben vorig jaar in juni bevallen, maar je zal je allicht herinneren dat het een rotzomer was. Dikke fleece jasjes heeft ze niet gedragen, maar ze had toch wel vaak een lichter jasje of dik truitje aan (laagjes hé, dat is het warmst)

Ik voorzie voor in het ziekenhuis toch minstens 1 pakje/pyjamaatje per dag... Als je een kindje met reflux hebt, heb je natuurlijk meer nodig... En slabbetjes ook niet vergeten :wink:

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 7 mei 2012, 22:52

Ik vond dat juist verschrikkelijk die kruippakjes! Thomas paste daar dan in maar aan zijn voeten en benen was dat dan altijd te klein of te kort. Vreselijk! Ik vind dat trouwens ook écht niet mooi. Thomas heeft hier vanaf we thuis waren 's nachts een pyjamatje gedragen (mét voetjes :roll: ) en overdag had hij zachte kleertjes aan. Maar eigenlijk vond ik het nog meevallen om zo'n klein hummeltje aan te kleden. Nu is het andere koek hoor! Das bijna vechten met T. want die wil absoluut niet neerliggen op het verzorgingskussen. En ja doe dan maar eens een body dicht en een broek aan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten