Adoptieprocedure starten, maar ook zwanger proberen worden..

Adoptie Forum
Plaats reactie
Twiga*
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 februari 2012, 13:18

Adoptieprocedure starten, maar ook zwanger proberen worden..

Bericht door Twiga* » 4 mei 2012, 19:23

Dag allemaal,

ik ben nieuw hier en hoop een aantal ervaringen te kunnen delen.

Wij zijn een jong koppel van 27 en 28 jaar en zijn nu een 8-tal maanden aan het proberen zwanger raken. Tot op heden nog geen succes, maar ook geen reden tot paniek natuurlijk. Door deze kinderwens kwam op een bepaald moment adoptie ter sprake. Ik heb daar al altijd enorm voor opengestaan, maar dacht dat mijn man daar anders over dacht. Niet dus... Ook hij zag een adoptiekindje wel zitten.

We hebben dan ook begin deze week onze aanvraag ingediend en wachten geduldig op de eerste overschrijving en moment waarop we cursus kunnen volgen.

Ik weet dat velen zullen zeggen dat wij adoptie doen uit idealisme of uit liefdadigheid, maar dit is zeker niet het geval!! Ik denk dat liefdadigheid bij iedereen die adoptie overweegt ergens wel meespeelt, maar in de zin dat je liefde wil geven aan een kindje die het in zijn thuisomgeving niet krijgt. Een kind die niet de warmte van een familie kan ervaren, een kind die kansen wordt ontnemen en dan vooral kansen op menselijk, sociaal vlak....

Zijn hier nog mensen die ondanks een adoptieprocedure ook net een biologisch kindje hebben of naast de adoptieprocedure proberen zwanger te raken?

anie
Berichten: 784
Lid geworden op: 16 juni 2011, 23:48

Bericht door anie » 5 mei 2012, 21:17

Beste twiga,

Geen nood tot vrees als je 8 maanden bezig bent met het proberen. Maar je moet je eigen hart volgen. De kans dat het niet lukt is miniem, maar ze bestaat. Het is mooi dat je adoptie overweegt. Houd er wel rekening mee dat wanneer je voor binnenlandse adoptie kiest, er veel bureaus zijn die je gaan weigeren omdat je zwanger bent of al een kind hebt. Je moet bij velen kunnen bewijzen dat je vruchtbaarheidsproblemen hebt. Bij de buitenlandse adoptie ligt het anders...Veel special needs kinderen.
Ik weet niet of je al geinformeerd hebt achter adoptie. Houd er wel rekening mee dat het een hele moeilijke procedure is,... kost minimum 8000 euro (gaat tot 17000 euro), soms weken naar het buitenland afreizen, veel cursussen volgen, gesprekken met psychologen,... Niet te onderschatten. Ik wil je zeker niet afschrikken, wat je er voor terugkrijgt is een geschenk uit de hemel maar houdt dat wel voor ogen.
Wij beginnen aan onze derde IVF/ICSI poging en hebben de adoptieprocedure ook opgestart. Dus het is zeker mogelijk.
In ieder geval veel succes met je verdere beslissingen :)

liefs,

Anie

elie
Berichten: 464
Lid geworden op: 3 augustus 2010, 16:54

Bericht door elie » 5 mei 2012, 22:35

Hoi,
Ook hier zagen we beide adoptie zitten,mede door dat we toen reeds 4x IVF achter de rug hadden.maar toen we bij het adoptiebureau waren was ik ferm ontgoocheld!de mevrouw zei"voor een kindje uit China bv. Zal het u rond de 12000€ kosten,voor een kindje uit de oost blok landen kost het maar 8000€,maar dan moet je wel rekening houden met de beperkingen van het kind.ja,daar is altijd wel "iets" fysisch mee aan de hand!"ik zei"mevr.meen je dat nu,dat is precies zoals in de winkel,is er iets aan, dan krijg je korting!!!ik ben dan ook meteen opgestapt!ik vond het schandalig om in zo'n circuit te stappen!maar het zijn natuurlijk persoonlijke keuzes!wij hebben dan ook erna gekozen voor Pleegzorg,kindjes helpen van in ons eigen landje en zonder die financiële dobber.ondertussen hebben we 1 pleegzoontje,een eigen dochtertje en een dochtertje onderweg!veel succes met adoptie en het zwanger worden!Jij ook anie!

Twiga*
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 februari 2012, 13:18

Bericht door Twiga* » 6 mei 2012, 11:45

Bedankt dames voor jullie eerlijke reacties!

We zijn niet zomaar overhaast in deze procedure gestapt hoor. Ik heb er al gigantisch veel over gelezen, heb al met verschillende mensen gesprekken gehad die of al geadopteerd hebben of bezig zijn met de procedure.

We kijken sowieso voor buitenlandse adoptie waar biologische kindjes dus niet altijd een probleem vormen.

Het prijskaartje zijn we ons ook bewust van en gaan dan ook komende week een extra spaarrekening openen om al wat geld aan de kant te zetten voor het geval we de procedure helemaal doorlopen...

Het lijkt soms alsof je een kindje koopt en dat is wel wat moeilijk, maar er komt natuurlijk ook veel bij kijken en ik snap dat ze niet zomaar kindjes overal kunnen gaan plaatsen.

Pleegzorg is iets super mooi, maar daar zou ik het emotioneel veel zwaarder mee hebben denk ik....

Adoptie staat bij ons ook volledig los van al dan niet zelf zwanger geraken. Velen overwegen dit als het biologisch allemaal wat moeilijker verloopt, maar dit is bij ons zeker het geval niet. Hierdoor hebben we de emotionele rugzak van het zelf niet zwanger geraken er (voorlopig) ook nog niet bij!

anie
Berichten: 784
Lid geworden op: 16 juni 2011, 23:48

Bericht door anie » 6 mei 2012, 18:50

Dag Twiga,

goed dat je er al veel over hebt gelezen en een spaarrekening hebt geopend. Zo zouden er meer mensen in de wereld moeten zijn :) Ook wij adopteren wegens fertiliteitsproblemen. Ik zou het nog wel zien zitten om naast een biologisch kind, een kind te adopteren maar mijn familie ziet dat niet zitten en mijn man twwijfelt dus doen wij dat beter niet. Maar natuurlijk kijk ik nu wel ontzettend uit naar een adoptiekindje.
De meeste mensen die uit zo'n overtuiging een kind willen adopteren, krijgen er ook wel één.
Heb je er al over nagedacht of je richting special needs wilt gaan of?

Inderdaad Elie, zot he die prijzen op een kinderhoofd. Wilt u een zwartje? Is het zoveel... Een geel zoveel... Ik vind dat ongelofelijk. Maarja je krijgt dan wel een kindje denk ik en dat is onbetaalbaar :) Ergens zou daar de overheid iets aan moeten veranderen, maarja.

Veel succes!

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 6 mei 2012, 20:20

Hoi Ellie en Anie,
Als je effectief een kindje adopteerd dan krijg je ook een gedetailleerde rekening van de kosten. Vb. Kosten voor de vertaling, kosten voor de advocate ter plaatse, kosten voor het adoptiebureau hier (waar ook veel mensen aan je dossier werken), kosten voor de organisatie ter plaatse,rechtbankkosten...
De kosten hangen niet samen met het kleurtje van je kind, of met Oostblok of China. Het is logisch dat er voor al deze mensen en stapjes in de procedure betaald moet worden, want er werken ook veel mensen mee aan een adoptie. En in ieder land gelden voor elk deelstapje andere prijzen. Een advocaat in België, in Ethiopië of in China hebben elk hun eigen prijs.

Los daarvan kost een buitenlandse adoptie vééél geld, en is een spaarrekening zeker een goed idee, Twiga. :wink:
Wij hebben enkel een adoptiekindje, maar ik ivm met jouw vraag, ik hoorde wel van mensen die ook nog een biologische kinderwens hadden (die ook al even aan het proberen waren, maar nog niet echt lang) dat ze een jaar uitstel hebben gekregen als advies, om beide zaken niet te combineren.
Maar dat is natuurlijk maar één geval he.

Groetjes Caro, en veel succes!

elie
Berichten: 464
Lid geworden op: 3 augustus 2010, 16:54

Bericht door elie » 7 mei 2012, 19:06

Ik snap wel caro,dat er overal andere procedures zijn,en dat die idd veel geld kosten!maar 12000 € dat vind dat ik toch wel heel absurd hoor.en dan het verschil,voor adoptie betaal je en voor Pleegzorg krijg je geld( terwijl ook daar een weliswaar binnenlandse administratieve regeling is, plus dat ieder gezin een persoonlijke begeleidster heeft die alles regeld).ons pleegzoontje blijft ook voor de rest van zijn leven bij ons,dus de keuze was snel gemaakt.(plus hij krijgt een ferme spaarbank van de staat :wink: )

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 7 mei 2012, 19:33

@elie

Der is een wezenlijk verschil tussen pleegzorg en adoptie. Pleegzorg is (mee)opvoeden, adoptie is ouderschap.Pleegzorg doe je uit idealisme, louter en alleen voor het kind in nood, adoptie doe je omdat je ook zelf nood hebt aan een kind/gezin van jezelf! Ik spreek hier nu voor mijzelf, maar ik denk dat dit de mening van vele (kandidaat)-adoptieouders is, dat we in de eerste plaats ouders willen worden, gewoon een eigen gezinnetje, mama en papa worden en jammer genoeg heeft ook niet iedereen de keuze/kans/luxe/goesting/energie om te blijven streven naar biologische kinderen, en is adoptie onze meest 'aantrekkelijke' kans op een gezin.
Mijn man en ik verkiezen persoonlijk onze gezondheid boven onze centen en zien adoptie als een gezondere weg naar ons gezinnetje, ipv onze toekomst te hypothekeren door blijvende hormonen(over)stimulatie en operaties. en voor alle duidelijkheid, wij zijn allesbehalve idealisten, noch dromerige new age hippies, maar eerder realisten, en vooral mensen met een kinderwens.

ca4ya
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 april 2012, 14:42

Bericht door ca4ya » 10 mei 2012, 13:02

@pixi: dat is mooi gezegd! :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten