Advies keuze gynaecoloog

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Tinkerbell1984
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 oktober 2013, 7:46

Advies keuze gynaecoloog

Bericht door Tinkerbell1984 » 29 november 2014, 14:13

Lieve mensen,

Langs deze weg wil ik even advies vragen. In 2007 werd bij mij een ernstig vruchtbaarheidsprobleem (vervroegde menopauze als gevolg van een chromosoom afwijking - turner syndroom) vastgesteld, ik was toen 23. Dit was in het UZA, gezien ik daar al in behandeling was voor andere medische problemen. Door omstandigheden is de diagnose van dit syndroom bij mij pas toen gesteld, ik heb ook een bijzondere variant ervan. Mijn ervaringen in het UZA zijn over het algemeen vrij positief. Al vind ik dat de psychosociale begeleiding zeker beter kon. Ik heb geen enkele extra begeleiding of doorverwijzing gehad. Enkel de melding: als je over een paar jaar effectief aan kinderen wil beginnen, kan je bij ons terecht voor verdere behandeling.

Inmiddels zijn we 7 jaar verder, en ik kan zeggen dat de diagnose mijn leven behoorlijk overhoop heeft gegooid. Ik heb het al wel deels gewerkt, maar het blijft moeilijk. Ook ben ik altijd single gebleven. Dit heeft mogelijk te maken met een soort 'kwetsbaarheid' die mijn problemen met zich meebrengen. Ik heb het over het algemeen moeilijk mensen echt toe te laten, te vertrouwen. Maar bon, genoeg hierover. Want mijn vraag gaat over iets helemaal anders. Al kan deze achtergrondinformatie van belang zijn bij een eventueel antwoord.

Vorig jaar ben ik voor de eerste keer (mja, ik had er een beetje mijn buik van vol, letterlijk dan) terug geweest naar een gynaecoloog voor algemene controle. Hier kijk ik allesbehalve tevreden op terug. Deze voor mij nieuwe arts had ruim een uur vertraging opgelopen bij de consultaties. Kan gebeuren, maar ik kreeg hierover geen uitleg noch een verontschuldiging. Zij had niet de moeite genomen om vooraf mijn dossier door te nemen ( had ik nochtans gevraagd via de secretaresse), en maakte bijgevolg enkele opmerking die bij mij kwetsend zijn over gekomen. Ik ga hier dus liever niet meer naar toe.

Ik heb nog steeds een kinderwens, maar zonder partner wil ik hier niet aan begonnen. Als ik ooit zwanger wil worden, zal ik afhankelijk zijn van eiceldonatie. Bovendien speelt mijn gezondheid en stilaan ook mijn leeftijd (inmiddels 30+) niet in mijn voordeel. Toch wil ik het nog niet volledig uitsluiten in de toekomst.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe, vaste gynaecoloog. Liefst een vrouw. Het zou handig zijn moest zij verbonden zijn met het UZA, maar een eigen praktijk heeft in mijn buurt. Daar zou ik me toch meer op mijn gemak voelen dan in het ziekenhuis, denk ik. Ik heb dus wat opzoekwerk gedaan en bij uitgekomen bij dokter Pascale Janssens. Zij werkt in het UZA op de afdeling fertiliteit, en heeft een privé praktijk in Wilrijk. Iemand ervaringen met deze arts? Dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!

Julie80
Berichten: 16
Lid geworden op: 4 september 2012, 13:16

Re: Advies keuze gynaecoloogst

Bericht door Julie80 » 1 december 2014, 22:27

Dag Tinkerbell,

Ik heb alles samen 8 fertiliteitsbehandelingen en 2 ingrepen ondergaan in het UZA, ik durf dus wel te zeggen dat ik de artsen ken.
Dr Janssen was niet mijn vaste fertiliteitsarts, maar zij heeft 1 van m'n puncties gedaan, een terugplaatsing en een curettage. Over die laatste ingreep was ik heel tevreden, over de andere twee veel minder. De punctie was de pijnlijkste van allemaal en de terugplaatsing was prutswerk (catheter geraakte maar niet in m'n baarmoeder, minutenlang proberen, hulpstuk nemen om baarmoederhals vast te houden, embryo uit/in/weer uit de broedstoof, kramp door al het gewrik aan m'n baarmoeder en uiteindelijk niet zwanger) Toegegeven, ik heb niet de makkelijkste anatomie, maar bij de andere artsen ging het telkens wél vlot. Ik vond ook dat dr Janssen een beetje het 'one size fits all'-type is. Ze staat in mijn ervaring niet erg open voor een behandeling op jouw maat en denkt niet erg mee. Dat was voor mij zeer belangrijk. Maar ze is wel lief en empatisch en voor jou misschien wél een goede arts.
Ik had veel betere ervaringen met dr Koen Clasen, die een aparte vorm van humor heeft, maar zeer deskundig is, to the point en bereid om ver mee te gaan als hij denkt dat je daarmee een redelijke kans maakt. Ik denk alleen niet dat hij een eigen praktijk heeft.
Verder heb ik een geweldige gynaecoloog buiten het ziekenhuis, dr Laurent Dykmans uit Edegem. Een man dus, en niet verbonden aan het UZA :) Maar dat vond ik uiteindelijk minder belangrijk.

Succes!

Tinkerbell1984
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 oktober 2013, 7:46

Re: Advies keuze gynaecoloog

Bericht door Tinkerbell1984 » 2 december 2014, 8:41

Dank je wel voor je reactie en advies! Ik ben nog maar enkele maanden geleden geweest, dus dringend is het zeker niet. Maar ik hou er rekening mee als ik volgend jaar een nieuwe afspraak moet maken. Groetjes!

Karolien_
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 september 2013, 22:41

Re: Advies keuze gynaecoloog

Bericht door Karolien_ » 13 januari 2015, 18:38

Hey meid

Ik heb in het UZA ondertussen 5 ICSI behandeling achter de rug. Ik heb alle 4 de gyns, dr. Delbeke, dr. Clasen (2 mannen) en dr. Janssens en dr. Zemtsova (2 vrouwen) al allemaal gehad, voor controle, voor pick-up, voor terugplaatsing, ...
Mijn vaste arts was dr. Zemtsova, echt een schat van een dokter! Ze is heel medelevend, toont veel begrip, is zeer geïnteresseerd en altijd super lief en tegelijk to-the-point.
Ze heeft wel geen privé-consult. Maar de echo's die men in het UZA neemt zijn bijna 'gezellig' te noemen, de echo wordt in een afzonderlijke ruimte genomen waar er gedempt licht is. Het is dus geen ijskoude, steriele, onpersoonlijke bedoening.

Ik neem aan dat je van het Antwerpse bent?
Mijn eigen gyn, los van de ICSI, is dr. Annelies Lust. Ze heeft een privé-praktijk in Boom die echt heel gezellig en sfeervol is ingericht en ze staat tevens verbonden met het UZA (en het ziekenhuis in Reet).

Persoonlijk ben ik van mening dat je een vruchtbaarheidsbehandeling -indien mogelijk- best gewoon in een fertiliteitscentrum doet en niet de controle echo's bij uw eigen gyn, heb al veel miscommunicatie gehoord hieromtrent en dat zou ik jammer vinden.
Ik ben altijd zeer tevreden geweest van het UZA, zowel van het verplegend personeel als van de gyn's!

Succus! :-)
ICSI 1: negatief (UZA)
ICSI 2: biochemisch (UZA)
ICSI 3: HCG 6 > bbz - rechter eileider weggenomen op 6 w (UZA)
ICSI 4: negatief (UZA)
ICSI 5: negatief maar 3 cryo's' (Jette)
ICSI 5.1: zwanger! Vbd: 26/11/'15 (Jette)

Tinkerbell1984
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 oktober 2013, 7:46

Re: Advies keuze gynaecoloog

Bericht door Tinkerbell1984 » 26 januari 2015, 12:44

Bedankt voor het advies! Gezien het hoofdstuk kinderen ( of zelfs maar denken aan stappen in die richting) voorlopig niet aan de orde is, lijkt het me idd beter een gewone gyn te kiezen, die me later indien nodig nog kan doorverwijzen. Voor mij is het wel heel belangrijk dat het in het UZA kan, gezien ik ook bij de endocrinoloog en reumatoloog loop. Al deze artsen moeten hun behandeling op elkaar kunnen afstemmen. Om een voorbeeld te geven: ik moet de juiste hoeveelheid oestrogeen innemen (ja, dat maak ik dus zelf niet aan), gezien ik een sterk verhoogd risico heb op osteoporose en mijn hypofyse anders rare kuren krijgt. Dus het is helaas geen optie ergens anders te gaan, ten minste: ik vind dat niet verstandig en ook niet praktisch.

Dr. Lust eens opgezocht en lijkt me zeker een goede mogelijkheid. Ik heb nog even tijd om het te laten bezinken, begin 2016 moet ik er weer naartoe.

Nogmaals bedankt en succes met alle behandelingen

X Tinkerbell

TaHem
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 april 2021, 18:23

Re: Advies keuze gynaecoloog

Bericht door TaHem » 1 april 2021, 19:30

Graag deel ik met jullie mijn ervaring met Dr S Hellebaut. Het was de eerste keer dat ik naar een gynaecoloog ging.. Nu geleerd om eerst reviews te lezen voor ik een afspraak maak

Na een paar maanden onregelmatige maanstonden, besloten met mijn omgeving om langs te gaan bij één gynaecoloog.
Hierbij heb ik de eerste afspraak gemaakt bij een gynaecoloog . Omdat het nieuwe regio is waar ik woon en nooit geweest ben bij een gynaecoloog nam ik de eerste arts die vrij was voor een afspraak..
Namelijk dokter S. Hellebaut in waregem..

De eerste afspraak zag ik dit hij niet veel tijd had voor mij. Tijdens het onderzoek vroeg hij mij of ik al ooit vam
Syndroom van Turner had gehoord. Ik had geen weet wat dit was. Ik gaf ik ook aan. Ik meldde dat er wel in de familie mensen waren doe achterstand hebben.

Na onderzoek kleedde ik mij om en praatte hij verder over de ziekte van Turner. Toen vroeg hij van ‘hoe lang is het geleden dat je een anticonceptiepil had genomen?’

Toen meldde ik terug dat ik wel een pil nam en nog altijd. Hij zei oei ik was dit vergeten.. en dat ik mijn pil moet
Na consultatie moest ik
- mijn bloed laten nemen en eerstvolgende menstruatie nog eens..
- pil stoppen
wat ik deed.

Dan nam ik contact met mijn huisarts om de resultaten te weten. Omdat de waarden laag waren onderandere AMH (eicelreserve) nam mijn huisarts met Dr. s Hellebaut toen melde hij dat dit te vroeg getrokken was.

Opnieuw laten prikken met resultaat weer laag maar iets beter...

Dan op consultatie geweest bij Dr S. Hellebaut voor bespreken van laatste bloedresultaten. Daar zei hij me :

-Dat mijn AMH Laag is , dat ik beter nu dat ik geen anticonceptie nam beter er zou aan beginnen of invriezen maar dat dit veel geld kost en waarschijnlijk niet lukt
- Tijdens onderzoek dat hij een follikelcyste zag en dat kom wijzen op zwangerschap, pre of permenstruatie of miskraam was. Maar dat eitje nog moe loskomen of ik mijn menstruatie nog moet hebben of dat mijn menstruatie een maand uitblijft . Dat hij dit kon zien in mijn laatste bloed resultaten ‘progesteron’
- anticonceptie mag herstarten bij volgende menstruatie

Bij het terug plaats nemen aan zijn bureau vroeg ik of hij —mijn bloedwaarden kom bekijken voor mijn progesteron

Zei hij plots dat ga ik nog kunnen bekijken hoor dat ga ik pas binnen 6 weken zien...
Dat de laatste bloedwaarden getrokken door huisarts niet goed waren omdat hij vermoed dat ze in deze labo niet juiste materiaal gebruiken..
Als ik zei dat er al 2 maal bloed is genomen..
Dan viel hij uit de lucht en zei hij waarom is er 2 x bloed getrokken? Ik zei omdat je het te vroeg vond...
Dat was volgens hem dan geen waar
Besluit: nog eens dezelfde bloedonderzoek moeten doen en waarde AMH nog meer gezakt

— anticonceptie starten:
Nieuwe innemen bij volgende menstruatie
Toen ik vroeg wat ik moest doen als ik mijn menstruatie niet kreeg door folikelcyste . Gaf hij geen antwoord...

— toen vroeg ik om mijn DNA te testen voor Syndroom van turner

Besloten om naar een andere gynaecoloog te gaan na maanden de zelfde testen , wou ik weten wat ik moet doen...

Besluit alles wat Dr. S. Hellebaut zei was incorrect

Blijkbaar moet je 1a 2 maanden wachten voor correct resultaten voor je AMH ...
- dus na 3 maanden moet ik nu weer alles ondergaan door de informatie dat dokter Hellebaut verkeerd gaf en alle onderzoeken nog eens doen..

Het is zo frusterend en zware maanden al geweest. Omdat ik nog nooit stil heb gestaan bij een kinderwens. Ook ben ik en men partner nog niet uit of we kinderen willen.. Maar nu werd dit de laatste maanden van ons afgenomen en twijfel je van gaan we er aan beginnen, wat als ik drager ben... wat als weer resultaten dat nog anders zijn... wat als ik toch later kinderen wil

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten