Zwanger willen worden tijdens studies

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
vuurvliegje
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 maart 2012, 12:14

Zwanger willen worden tijdens studies

Bericht door vuurvliegje » 13 juni 2012, 16:06

Hallo,

Ik ben nu 4 jaar afgestudeerd en heb nog steeds geen werk gevonden in mijn sector. Tot nu toe heb ik steeds tijdelijke (soms cobinatie van twee deeltijdse) jobs gedaan. Binnenkort is het weer zover, weer einde contract, weer afscheid nemen van collega's. Het vooruitzicht om de komende 40 jaar nog steeds te werken in sectoren die me niet interesseren puur om een inkomen te hebben (ik ben nog nooit een dag werkloos geweest, nam desnoods om het even wat aan) trekt me niet zo aan. Als werkzoekende zou ik misschien in aanmerking kunnen komen om via de VDAB de toestemming te krijgen om voltijds student verpleegkunde te volgen.
Dit betekent drie jaar lang overdag met de 'gewone' studenten naar de les gaan. Financieel gaat dit zeer zwaar zijn aangezien dit zou betekenen dat ik dan op een uitkering val. Mijn vriend verdient niet fantastisch, we hebben een huis af te betalen en de behandelingen die duur genoeg zijn. Toch lijkt het me de moeite waard.

Waar ik vooral mee zit is de zorg rond de behandelingen. Je weet nooit op voorhand wanneer je naar het ziekenhuis moet gaan. Ik durf het ook niet zo goed bij de VDAB consulente in gesprek te brengen uit schrik dat ze me dan automatisch gaan weigeren. Ik kan nog ergens snappen dat ze tegen gezonde mensen zeggen dat ze moeten wachten met kindjes tot de studie voorbij is (hoewel dat toch ieders eigen keuze is....) Ik zou het echter jammer vinden dat ik niet aan de opleiding zou mogen beginnen puur omdat ik een kinderwens heb aangezien het nog jaren kan duren eer het zal lukken. Je kan het leven toch niet op pauze zetten? Ik ben bang dat ze niet goed gaan reageren als ik afwezigheidsbriefjes binnenbreng omwille van de onderzoeken. Ik moet echter wel weten hoe ze met afwezigheden omgaan kwestie dat ik niet plots het opleidingsgeld ofzo moet terugbetalen.

Iemand een idee hoe ik dit subtiel in gesprek zou kunnen brengen of wat voor argumenten ik zou kunnen gebruiken als ze zeggen dat ik dan maar met de opleiding moet wachten tot ik mijn kinderwens vervult heb?

vuurvliegje
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 maart 2012, 12:14

Bericht door vuurvliegje » 13 juni 2012, 16:30

Idem voor wat te zeggen tijdens sollicitatiegesprekken.

Bedankt!

vuurvliegje
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 maart 2012, 12:14

Bericht door vuurvliegje » 20 juni 2012, 10:26

Bedankt fairy_mama!

Ik heb op het interview over mijn situatie gezwegen en ben toegelaten door de VDAB. Ik mag wel geen jaar bissen want dan stopt het, een vak meeslepen mag wel. Dit weekend ga ik op infodag en ga ik niets zeggen van de VDAB achtergrond en zo de regels omtrent afwezigheid en zwangerschap opvragen.

Een nieuwe start en opnieuw iets om naar uit te kijken!

Elfie
Berichten: 98
Lid geworden op: 2 juli 2012, 0:52

Bericht door Elfie » 2 juli 2012, 1:32

Ik studeer vroedkunde bij, en heb zowat dezelfde regels voor educatief verlof als diegene die via VDAB studeren ivm afwezigheid (in verpleegkunde zijn er véél studenten die dat via VDAB doen).
Bij mij zit het zo dat ik max 10 procent ongewettigd afwezig mag zijn en ik moet telkens ik les heb, aan het onthaal een papier tekenen dat ik aanwezig ben. Zo kunnen ze dat ook controleren. Als je een doktersbriefje hebt is dat gewettigd, en telt het dus niet mee voor die 10 procent. De lessen die je mist door behandeling zijn normaal gezien niet zo overdreven veel, ik denk dat het wel haalbaar moet zijn om daar nota's van over te schrijven en zelf te studeren dan.
Veel succes alvast!

groetjes

ZwangerVDAB
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 augustus 2019, 21:30

Re: Zwanger willen worden tijdens studies

Bericht door ZwangerVDAB » 3 augustus 2019, 21:37

Hey iedereen!

Momenteel 4 weken zwanger (echt nog niet lang). Ik ging normaal starten in september met mijn opleiding kleuteronderwijs. Nu ben ik echt zoooo aan het twijfelen of ik het moet zeggen of niet tijdens mijn intakegesprek... hebben jullie hier ervaring mee? Het net wél gezegd en toegelaten? Of het wél gezegd en niet toegelaten?

Bedankt voor jullie reacties!!

Zovira88
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 augustus 2021, 13:15

Re: Zwanger willen worden tijdens studies

Bericht door Zovira88 » 27 augustus 2021, 13:17

Hey, ik vroeg me af hoe het met jullie is gegaan. Ben zelf ingeschreven voor een 2jarige opleiding bij de vdab en ondertussen zwanger. De opleiding start binnen enkele weken. Kunnen ze u schrappen van de opleiding als je in zwangerschapsverlof gaat?

Zovira88
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 augustus 2021, 13:15

Re: Zwanger willen worden tijdens studies

Bericht door Zovira88 » 27 augustus 2021, 13:17

Hey, ik vroeg me af hoe het met jullie is gegaan. Ben zelf ingeschreven voor een 2jarige opleiding bij de vdab en ondertussen zwanger. De opleiding start binnen enkele weken. Kunnen ze u schrappen van de opleiding als je in zwangerschapsverlof gaat?

VeresBenedek
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 september 2023, 15:24

Re: Zwanger willen worden tijdens studies

Bericht door VeresBenedek » 13 september 2023, 14:47

Goed! Ik ben het eens

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten