Niet - conclusieve NIPT

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Hatsjoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 juli 2015, 18:34

Niet - conclusieve NIPT

Bericht door Hatsjoo » 23 juli 2015, 18:46

Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik hier post. Ben vandaag 15w zwanger en heb op 30/6 mijn NIPT laten uitvoeren. Vandaag na 23d kreeg ik dan uiteindelijk mijn uitslag: Trisomie 18 was negatief, maar de test was niet-conclusief voor trisomie 21 of Down. Was er helemaal van de kaart van.

Ondertussen weet ik dat dit niet perse slecht nieuws hoeft te betekenen, de test is gewoon mislukt. Maar toch, leuk is anders. Heb ondertussen contact opgenomen met mijn gynaecoloog en die stelde voor een vruchtwaterpunctie te doen morgen ipv nog eens een nieuwe nipt te laten uitvoeren, dewelke dan weer de kans heeft te mislukken.

Ik wou gewoon even weten of er nog mensen zijn met zulke ervaringen en wat jullie uiteindekijk gekozen hebben. NIPT of vruchtwaterpunctie en wat waren de resultaten?

Met een bang hartje zal ik morgenmiddag die vruchtwaterpunctie laten uitvoeren. En dan zal het nog zeker een week bang afwachten worden...(dan weet ik het resultaat van de downscreening...na 3w weten pas of er helemaal geen afwijkingen zijn).

LisaVD
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 februari 2021, 10:21

Re: Niet - conclusieve NIPT

Bericht door LisaVD » 19 februari 2022, 9:01

Dit dateert van reeds een tijdje terug, maar kan je hierover een update geven? Zit namelijk in hetzelfde schuitje nu en kan niet ophouden met huilen..

Sdqa
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2022, 21:39

Re: Niet - conclusieve NIPT

Bericht door Sdqa » 21 mei 2022, 21:53

Wij hadden in december 2021 een NIPT test die trisomie 21 had gedetecteerd.
We moesten een vruchtwaterpunctie laten gebeuren om uitsluitsel te krijgen. Wetende dat er maar 1 kan op 20 was ongeveer dat de afwijking in de placenta zou zitten en niet door de baby gedragen werd.
Dit was een héél heftige tijd voor ons als koppel.. Veel verdriet en angst. We moesten enkele weken wachten voor de punctie veilig kon plaatsvinden.

Na lang wachten op de punctie kregen we eindelijk resultaat Dat wees uit dat er geen trisomie 21 gevonden werd in het DNA van de baby. Dat er dus sprake was van mozaïcisme in de placenta. -> Grootste opluchting uit ons leven totdusver vermoed ik...
Overmorgen keizersnede!

Een vals positieve NIPT test voor trisomie 21 kan dus heel zeker voorkomen. Binnen 2 dagen (bij de bevalling) 100% zekerheid of alles oké is maar normaal gezien is een vruchtwaterpunctie 100% betrouwbaar.
Hopelijk kan ons kort verhaal toch wat hoop geven aan mensen met een niet ok NIPT resultaat toch anders kan uitdraaien.. Een kans is een kans.

We leven mee met iedereen die in deze situatie terecht komt. De rollercoaster aan emoties die wij doorgingen was superzwaar.

limekane
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 maart 2024, 3:50

Re: Niet - conclusieve NIPT

Bericht door limekane » 12 maart 2024, 3:53

Ik weet dat dit oud nieuws is, maar heb je nog nieuwe informatie om te delen? Ik kan niet stoppen met snikken, aangezien ik momenteel in dezelfde situatie zit.
basketball stars

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten