Zeer lage AMH

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Wensje07
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 december 2022, 11:24

Zeer lage AMH

Bericht door Wensje07 » 24 januari 2023, 16:06

Hallo
Zijn er lotgenoten met een vervroegde menopauze met een zeer laag AMH 0.06 die ervaring hebben met zwanger worden? Ik ben zo bang door dit lage cijfer... EN mijn hormonen zijn helemaal in de war, nu een cyclus van 16 dagen.
39 jaar
AMH 0,06 Nakende (erfelijk) :cry: menopauze)
de artsen gaven me quasi 0% om met eigen eicel nog natuurlijk zwanger te worden..
traject van femara, hysteroscopie, 1 IUI, 1PRP en nu natuurlijk zwanger , uitgerekend 18/12, een echt wonder

Ikke1984
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 november 2018, 19:49

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Ikke1984 » 25 januari 2023, 8:54

Dag Wensje,

Hieronder mijn verhaal.

In 2018 besloten we om voor onze kinderwens te gaan. Ik was toen 34 jaar.
Na een jaar proberen, en ondertussen onregelmatige cyclus, zijn we verder gegaan en hieruit bleek dat ik al in de vervroegde overgang zat. AMH<0.05 (oftewel niet meetbaar) en FSH zeer hoog (80 en meer). Verklaarde ook meteen de symptomen zoals opvliegers, droogte,...

In Leuven zagen ze geen kansen meer en spraken ze dadelijk over eiceldonatie. Dit wou ik nog niet aanvaarden, en zo zijn we ook in Jette terecht gekomen. Daar zijn we begonnen met cyclusopvolging, om zo dadelijk IUI te doen als er toch een goede cyclus zou komen. Na de 2de IUI was ik zwanger, maar helaas ook op 8 weken uitgedraaid op een missed abortion.

Omdat de tijd wel echt drong voor ons (zeer onregelmatige cyclus) is er toen beslist om de volgende poging ICSI te doen in natuurlijke cyclus. Hierbij wordt mimimaal gestimuleerd met hormonen, om zo 1 eicel op te volgen en te kunnen prikken.
Bij onze eerste poging was ik zwanger! Dit was eind 2019. Mijn zoontje is ondertussen 2,5 jaar bijna. Een echt wonder!
Maar zo zie je dat het zeker mogelijk is! Kwestie van juiste timing en goede opvolging. Eeuwig dankbaar dat Jette ons deze kans gegeven heeft, en ons niet dadelijk afgeschreven heeft.

Ondertussen ben ik ook pril zwanger van mijn tweede kindje, via ICSI Jette. Had ook bijna de hoop weer opgegeven (4 maanden geen cyclus meer gehad), maar uiteindelijk is het toch weer gelukt.
Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om naar Jette te gaan!

Wensje07
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 december 2022, 11:24

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Wensje07 » 25 januari 2023, 10:39

Ikke1984 schreef:
25 januari 2023, 8:54
Dag Wensje,

Hieronder mijn verhaal.

In 2018 besloten we om voor onze kinderwens te gaan. Ik was toen 34 jaar.
Na een jaar proberen, en ondertussen onregelmatige cyclus, zijn we verder gegaan en hieruit bleek dat ik al in de vervroegde overgang zat. AMH<0.05 (oftewel niet meetbaar) en FSH zeer hoog (80 en meer). Verklaarde ook meteen de symptomen zoals opvliegers, droogte,...

In Leuven zagen ze geen kansen meer en spraken ze dadelijk over eiceldonatie. Dit wou ik nog niet aanvaarden, en zo zijn we ook in Jette terecht gekomen. Daar zijn we begonnen met cyclusopvolging, om zo dadelijk IUI te doen als er toch een goede cyclus zou komen. Na de 2de IUI was ik zwanger, maar helaas ook op 8 weken uitgedraaid op een missed abortion.

Omdat de tijd wel echt drong voor ons (zeer onregelmatige cyclus) is er toen beslist om de volgende poging ICSI te doen in natuurlijke cyclus. Hierbij wordt mimimaal gestimuleerd met hormonen, om zo 1 eicel op te volgen en te kunnen prikken.
Bij onze eerste poging was ik zwanger! Dit was eind 2019. Mijn zoontje is ondertussen 2,5 jaar bijna. Een echt wonder!
Maar zo zie je dat het zeker mogelijk is! Kwestie van juiste timing en goede opvolging. Eeuwig dankbaar dat Jette ons deze kans gegeven heeft, en ons niet dadelijk afgeschreven heeft.

Ondertussen ben ik ook pril zwanger van mijn tweede kindje, via ICSI Jette. Had ook bijna de hoop weer opgegeven (4 maanden geen cyclus meer gehad), maar uiteindelijk is het toch weer gelukt.
Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om naar Jette te gaan!



Dankjewel voor je reactie! Heel steunend! ZO blij voor jou, wauw!!!
Wel, ik ben gestart in Leuven 12/12 en nu zitten we in het eerste IUI traject. Ik vermoed dus dat ze wel nog kansen zien.. IK heb er een hysteroscopie ondergaan en ze hebben een correctie gedaan aan de baarmoedervorm. Ze stelden nu 16/1 direct IUI voor drie rondes en dan IVF maar eerst PRP ( deed je dat?° Je bent natuurlijk 5 jaar jonger , maar natuurlijk ben ik al zwanger geweest. Ik heb direct Leuven gebeld omdat gyneacoloog dat zei...
Misschien te stom om nu te veranderen? Ik concludeer dat jij Jette alleen deed omdat Leuven niet wilde?
Alleen spannend nu aangezien ik deze maand al cyclus had van 16 dagen, dat geeft me zeer veel stress, alles gaat te traag, elke dag lijkt een verloren.
Mijn nieuwe vriend is tien jaar jonger en wil zo graag papa worden :(
39 jaar
AMH 0,06 Nakende (erfelijk) :cry: menopauze)
de artsen gaven me quasi 0% om met eigen eicel nog natuurlijk zwanger te worden..
traject van femara, hysteroscopie, 1 IUI, 1PRP en nu natuurlijk zwanger , uitgerekend 18/12, een echt wonder

Wensje07
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 december 2022, 11:24

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Wensje07 » 25 januari 2023, 10:47

Wensje07 schreef:
25 januari 2023, 10:39
Ikke1984 schreef:
25 januari 2023, 8:54
Dag Wensje,

Hieronder mijn verhaal.

In 2018 besloten we om voor onze kinderwens te gaan. Ik was toen 34 jaar.
Na een jaar proberen, en ondertussen onregelmatige cyclus, zijn we verder gegaan en hieruit bleek dat ik al in de vervroegde overgang zat. AMH<0.05 (oftewel niet meetbaar) en FSH zeer hoog (80 en meer). Verklaarde ook meteen de symptomen zoals opvliegers, droogte,...

In Leuven zagen ze geen kansen meer en spraken ze dadelijk over eiceldonatie. Dit wou ik nog niet aanvaarden, en zo zijn we ook in Jette terecht gekomen. Daar zijn we begonnen met cyclusopvolging, om zo dadelijk IUI te doen als er toch een goede cyclus zou komen. Na de 2de IUI was ik zwanger, maar helaas ook op 8 weken uitgedraaid op een missed abortion.

Omdat de tijd wel echt drong voor ons (zeer onregelmatige cyclus) is er toen beslist om de volgende poging ICSI te doen in natuurlijke cyclus. Hierbij wordt mimimaal gestimuleerd met hormonen, om zo 1 eicel op te volgen en te kunnen prikken.
Bij onze eerste poging was ik zwanger! Dit was eind 2019. Mijn zoontje is ondertussen 2,5 jaar bijna. Een echt wonder!
Maar zo zie je dat het zeker mogelijk is! Kwestie van juiste timing en goede opvolging. Eeuwig dankbaar dat Jette ons deze kans gegeven heeft, en ons niet dadelijk afgeschreven heeft.

Ondertussen ben ik ook pril zwanger van mijn tweede kindje, via ICSI Jette. Had ook bijna de hoop weer opgegeven (4 maanden geen cyclus meer gehad), maar uiteindelijk is het toch weer gelukt.
Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om naar Jette te gaan!



Dankjewel voor je reactie! Heel steunend! ZO blij voor jou, wauw!!!
Wel, ik ben gestart in Leuven 12/12 en nu zitten we in het eerste IUI traject. Ik vermoed dus dat ze wel nog kansen zien.. IK heb er een hysteroscopie ondergaan en ze hebben een correctie gedaan aan de baarmoedervorm. Ze stelden nu 16/1 direct IUI voor drie rondes en dan IVF maar eerst PRP ( deed je dat?° Je bent natuurlijk 5 jaar jonger , maar natuurlijk ben ik al zwanger geweest. Ik heb direct Leuven gebeld omdat gyneacoloog dat zei...
Misschien te stom om nu te veranderen? Ik concludeer dat jij Jette alleen deed omdat Leuven niet wilde?
Alleen spannend nu aangezien ik deze maand al cyclus had van 16 dagen, dat geeft me zeer veel stress, alles gaat te traag, elke dag lijkt een verloren.
Mijn nieuwe vriend is tien jaar jonger en wil zo graag papa worden :( Mag ik nog een ding vragen? Heb je nu al je werkelijke menopauze?
39 jaar
AMH 0,06 Nakende (erfelijk) :cry: menopauze)
de artsen gaven me quasi 0% om met eigen eicel nog natuurlijk zwanger te worden..
traject van femara, hysteroscopie, 1 IUI, 1PRP en nu natuurlijk zwanger , uitgerekend 18/12, een echt wonder

Ikke1984
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 november 2018, 19:49

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Ikke1984 » 25 januari 2023, 11:00

Ik ben ondertussen ook 39 jaar... :)

Wat is PRP? Daar hebben ze bij mij eigenlijk nooit over gesproken. Weet niet of Jette dat doet.
Leuven wou eigenlijk wel behandelen maar ik zag aan alles wat ze deden dat ze er zelf niet in geloofden (zeker omdat ze eerste afspraak al over eiceldonatie spraken). Jette is de top en ik wou me achteraf niet kunnen verwijten dat ik niet alles geprobeerd had. De dokters zijn altijd heel eerlijk geweest. Hoewel mijn kansen heel klein waren, hebben ze toch telkens alles op alles gezet om er iets van te maken.

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Mijn wereld verging zowat toen ik hoorde dat ik al in de overgang zat.
Het is zo allesoverheersend. Hoe is je vriend zijn gevoel? Kunnen jullie er wat over praten?

Wat mij ook heel goed geholpen heeft is acupunctuur! Ik deed dit in combinatie met kruiden. Elke keer als mijn cyclus weer stil viel en ik begon met de kruiden kwam het precies weer in orde... Kan het je alleen maar aanraden!

Moet je vaak bloed laten trekken? Want als ik je verhaal lees (ander topic) hebben ze IUI gedaan maar had je eigenlijk geen eisprong? Dat snap ik niet zo goed?

Sorry voor de vele vragen!

Wensje07
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 december 2022, 11:24

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Wensje07 » 25 januari 2023, 16:52

Ikke1984 schreef:
25 januari 2023, 11:00
Ik ben ondertussen ook 39 jaar... :)

Wat is PRP? Daar hebben ze bij mij eigenlijk nooit over gesproken. Weet niet of Jette dat doet.
Leuven wou eigenlijk wel behandelen maar ik zag aan alles wat ze deden dat ze er zelf niet in geloofden (zeker omdat ze eerste afspraak al over eiceldonatie spraken). Jette is de top en ik wou me achteraf niet kunnen verwijten dat ik niet alles geprobeerd had. De dokters zijn altijd heel eerlijk geweest. Hoewel mijn kansen heel klein waren, hebben ze toch telkens alles op alles gezet om er iets van te maken.

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Mijn wereld verging zowat toen ik hoorde dat ik al in de overgang zat.
Het is zo allesoverheersend. Hoe is je vriend zijn gevoel? Kunnen jullie er wat over praten?

Wat mij ook heel goed geholpen heeft is acupunctuur! Ik deed dit in combinatie met kruiden. Elke keer als mijn cyclus weer stil viel en ik begon met de kruiden kwam het precies weer in orde... Kan het je alleen maar aanraden!

Moet je vaak bloed laten trekken? Want als ik je verhaal lees (ander topic) hebben ze IUI gedaan maar had je eigenlijk geen eisprong? Dat snap ik niet zo goed?

Sorry voor de vele vragen!
Oh ja haha ik zie nu de naam, had het kunnen raden :-)
Acupunctuur had ik net gisteren geboekt!! Dus ik ben al blij dat te horen dan... Start volgende week. Blij dat je vragen stelt hoor, geen probleem!
Dit is mijn relaas:
2012 en 2014 : 2 kids na twee miskramen prima zwangerschappen
2021 weg bij ex-man en start de pil ( na 10 jaar)
een jaar genomen tot zomer 2022
dan gestopt en drie maanden zo gelaten. In oktober onderzoek bloed voor vapeurs en ineens angst omdat mama ook vroege menopauze had.
Bij gyn bloed en idd bevestiging. Start inductie en afspraak Leuven 12/12. Intussen geprobeerd, maar door zeer snelle eisprong nooit goed.
12/12 Leuven: 22/12 hysteroscopie gepland en uitgevoerd, vorm baarmoeder aangepast
16/1 Leuven: sperma goed, amh heel laag. Voorstellen van IUI drie x en dan IVF Ze sprak over donatie toen ze alles vertelde. IUI, IVF, maar voor IVF PRP dat is een nieuwe behandeling waar 1 op3 met lage AMH heel goed op reageert en betere kwaliteit eicellen. Dan zei ze is het laatste donatie..
Mij lijkt het dat ze echt wel willen proberen, zo voelde het toch.
Aangezien ik 16/1 een follikel had zei ze, moest ik bloed laten nemen en belde ze me 17/. eisprong zou plaatsvinden die nacht ongeveer. Wij echt geklust..Leuven bloed 23/1 en die zondag de 22/1 ineens zeer weinig bloed, ik dacht innestelingsbloed en we waren zo blij met de hoop, paste perfect binnen de tijd.
Maar een uur later al telefoon: zelfs geen eisprong gehad. Maandag weer bloed en nu weer femara. ik word ZOT van de stress en hoelang het allemaal duurt...

Heb jij al definitief menopauze inmiddels? Want daar ben ik zo bang voor dat het plots te laat gaat zijn, maar echt zo bang ...
39 jaar
AMH 0,06 Nakende (erfelijk) :cry: menopauze)
de artsen gaven me quasi 0% om met eigen eicel nog natuurlijk zwanger te worden..
traject van femara, hysteroscopie, 1 IUI, 1PRP en nu natuurlijk zwanger , uitgerekend 18/12, een echt wonder

Ikke1984
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 november 2018, 19:49

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Ikke1984 » 2 februari 2023, 16:55

Dag Wensje,

Hoe gaat het ondertussen?
Het lijkt inderdaad dat ze toch alles willen proberen. Dus zullen ze wel zeker nog een kans zien lijkt me!
Wat doet de femara? Ik lees dat het oestrogeenlevels verlaagt? Zijn deze dan te hoog bij jou?

Bij mij was telkens het probleem dat ik te hoge FSH en te lage oestrogeen had. En het te lage oestrogeen zorgde dan ook voor de opvliegers.
Hoe zijn deze waarden bij jou?

Heb je al gesproken over IVF/ICSI?

Ik zit er nog niet definitief in, maar heb wel steeds langere periodes dat er geen cyclus meer is. Dus het is echt op het einde aan het lopen...

Wensje07
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 december 2022, 11:24

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Wensje07 » 7 februari 2023, 14:54

Ikke1984 schreef:
2 februari 2023, 16:55
Dag Wensje,

Hoe gaat het ondertussen?
Het lijkt inderdaad dat ze toch alles willen proberen. Dus zullen ze wel zeker nog een kans zien lijkt me!
Wat doet de femara? Ik lees dat het oestrogeenlevels verlaagt? Zijn deze dan te hoog bij jou?

Bij mij was telkens het probleem dat ik te hoge FSH en te lage oestrogeen had. En het te lage oestrogeen zorgde dan ook voor de opvliegers.
Hoe zijn deze waarden bij jou?

Heb je al gesproken over IVF/ICSI?

Ik zit er nog niet definitief in, maar heb wel steeds langere periodes dat er geen cyclus meer is. Dus het is echt op het einde aan het lopen...
Hallo

Oh ik lees dit nu pas, was zo ziek vorige week. Ja ze willen eerst die inseminatie, vreemd he. Ik heb de dokter niet meer gezien, ik ga het volgende keer eens vragen. Aangezien ik een eisprong moet hebben en cyclussen zeer onregelmatig worden, maakt dat die eisprong. Dat werkte prima met eentje, ik reageerde met al eisprong na 9 dagen, maar nu dus niet meer. Nu dus vijf dagen twee genomen en zien wat het doet.. Pas als er een eisprong is, kan ik verder he.
Op dat van vorige week maandag staat oestrogeen 30 en mijnprogesteron lager dan 0,050
wat dat ook moge betekenen :-) die drie zaken testen ze elke keer...

Oh ok maar dan heb je er wel al vijf jaar over gedaan? Want in aug 2021 had ik nog heel regelmatig regels op net dezelfde dag, maar dan een jaar aan de pil door nieuwe relatie..
Ik hoop het zo , echt :(
39 jaar
AMH 0,06 Nakende (erfelijk) :cry: menopauze)
de artsen gaven me quasi 0% om met eigen eicel nog natuurlijk zwanger te worden..
traject van femara, hysteroscopie, 1 IUI, 1PRP en nu natuurlijk zwanger , uitgerekend 18/12, een echt wonder

Wensje07
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 december 2022, 11:24

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Wensje07 » 7 februari 2023, 14:56

Ikke1984 schreef:
2 februari 2023, 16:55
Dag Wensje,

Hoe gaat het ondertussen?
Het lijkt inderdaad dat ze toch alles willen proberen. Dus zullen ze wel zeker nog een kans zien lijkt me!
Wat doet de femara? Ik lees dat het oestrogeenlevels verlaagt? Zijn deze dan te hoog bij jou?

Bij mij was telkens het probleem dat ik te hoge FSH en te lage oestrogeen had. En het te lage oestrogeen zorgde dan ook voor de opvliegers.
Hoe zijn deze waarden bij jou?

Heb je al gesproken over IVF/ICSI?

Ik zit er nog niet definitief in, maar heb wel steeds langere periodes dat er geen cyclus meer is. Dus het is echt op het einde aan het lopen...
ik zie nu een waarde staan van FSH 7,2 , toen dacht ze dat ik een eisprong ging hebben, maar niet doorgekomen dus
39 jaar
AMH 0,06 Nakende (erfelijk) :cry: menopauze)
de artsen gaven me quasi 0% om met eigen eicel nog natuurlijk zwanger te worden..
traject van femara, hysteroscopie, 1 IUI, 1PRP en nu natuurlijk zwanger , uitgerekend 18/12, een echt wonder

Nina567
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 april 2023, 8:07

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Nina567 » 22 april 2023, 9:08

Hallo Dames,

Ik dacht ik reageer ook even, ik ben nieuw op dit forum en heb veel informatie over verschillende opties en trajecten m.b.t. laag amh, helaas heb ik ook een te laag AMH voor mijn leeftijd.
Ik ben hier achter gekomen doordat ik aan mijn Gynaecoloog had gevraagd is vruchtbaarheid meetbaar? We hebben toen een aantal testen gedaan en kwamen erachter dan mijn amh 0,2 was en fsh 11 AFC 3-4 follicles. Mijn leeftijd was toen 35 jaar oud. Mijn gynaecoloog gaf aan dat als ik kinderen wilden ik niet meer kon wachten en wellicht "hulp" nodig zou hebben. Ik heb direct een verwijzing gekregen naar een kliniek. Op eigen initiatief ben ik direct naar DD gegaan n.a.v. alle berichten die ik las over laag amh en fertiliteitzorg in NL. Mijn eigen Gynaecoloog bevestigde mij dat de fertiliteitzorg in het buitenland en dan met name Belgie en Duitsland beter was afgestemd op de persoon en minder afhankelijk van de verzekering. In Nederland kon ik namelijk niet zomaar terecht omdat we het niet eerst een jaar hadden geprobeerd en ik eerst het standaard protocol moest doorlopen.

Ook waren er in Nederland lange wachttijden en in DD ( TFP Kinderwunch) kon ik direct terecht. Mijn arts gaf aan dat in de meeste gevallen IVF de beste uitkomst geeft en zeker in mijn geval met een zeer laag AMH.Dan heb je eigelijk geen tijd om te verspillen aan een IUI behandeling.

Mijn eerste IVF was niet succesvol, ik reageerde niet goed op de medicijnen met als resultaat drie follicles gevuld met cystes en 1 rijpe eicel. Deze hebben ze terug geplaatst en werd helaas een biochemische zwangerschap. Omdat deze eicel was uitgerijpt tot een 5AA 5 daagse blastocyste (dit is het hoogste cijfer dat de kwaliteit van een embryo kan krijgen)had mijn arts goede hoop dat mijn lijf nog wel goede eicellen kan produceren. Ik kreeg het advies om het supplement DHEA te gaan slikken. Laag AMH betekent dus niet slechte kwaliteit eitjes, het betekent minder eitjes op voorraad. De eitjes zijn even oud als jouw lichaam. Laat je dus niet gek maken door berichten van vrouwen met heel veel eitjes, dit is niet altijd het meest gunstige.

N.a.v de Biochemische zwangerschap en de maanden die mijn lijf nodig had om te herstellen heb ik met mijn arts een "gameplan" besproken. Omdat ik per behandeling niet meer dan 3-4 eicellen produceer leek het mij beter om de aankomende 8 maanden ons te focussen op het verkrijgen van eicellen en niet direct terug te plaatsen. Ik wil 10 bevruchten eicellen hebben alvorens ik iets ga laten terug plaatsen op deze manier kom ik niet steeds in de rollercoaster terecht van wachtweken/en hopen dat ik zwanger ben na een terugplaatsing om vervolgens weer opnieuw te moeten beginnen als het niet lukt. Mijn arts gaf aan dat je ongeveer 10-12 bevruchten eicellen nodig hebt voor 3-5 emmies. Gemiddeld heb je 3 emmies nodig voor een live birth. Dit zijn natuurlijk statistieken maar dit schrijnt het gemiddelde te zijn. Omdat ik mijn vergoede pogingen niet hebt besteed in NL word een groot deel van de behandelingen vergoed daarna moet je ongeveer rekening houden met € 6500-8000 kosten per ronde.

We hebben nu het medicijn gevonden wat voor mij goed werkt "bemfola" ik heb hier nauwelijks bijwerkingen van en hierdoor groeien er per keer tussen 3-4 follicles uit. Ik heb twee behandelingen gedaan waaronder een duo stim. Helaas had ik de eerste fase van de duostim niet goed geregeerd op het trigger medicijn waardoor mijn drie eitjes niet ovuleerde en in de tweede fase hadden we uit de vier follicles drie eitjes waarvan twee rijp om te bevruchten. Deze liggen nu in de vriezer.

Het team in DD is fijn en prettig, ja het is een machine maar het is wel persoonlijk en ze denken echt met je mee. Ze hebben ook NL-talige begeleiders waardoor het proces soepel verloopt. Wat ik heb geleerd uit dit gehele traject is dat je vooral veel geduld moet hebben, het is altijd zoeken naar welke behandeling en medicijn voor jou het beste werkt. Laat je goed informeren en laat je vooral niet te snel wegsturen met een laag AMH/ hoog FSH of andere niet gunstige uitkomsten.

Cato1990
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 augustus 2022, 16:12

Re: Zeer lage AMH

Bericht door Cato1990 » 22 april 2023, 10:42

Dag Nina,

Veel succes met je traject. Ik heb zelf ook een laag amh en reageerde ook goed op bemfola. Ik vind het wel verrassend dat jij bevruchte eicellen en embryo's mag opsparen alvorens ze terug te plaatsen? In belgië is dit volgens mij verboden. Of worden ze pas bevrucht nadat alle eicellen verzameld worden? maar ook dit is volgens mij in België verboden.
jun 2020: Pilstop
sep 2021: Ernstige oligospermie
mrt 2022: ICSI 1: 9EC, geen TP
jun 2022: ICSI 2: 10EC, 1 embryo: TP X
sep 2022: ICSI 3: 9EC, geen TP
dec 2022: ICSI 4: 6EC, geen TP
mrt 2023; ICSI 5: 10EC, verse TP X , 1 cryo: positief

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Zeer lage AMH

Bericht door mich75 » 22 april 2023, 13:16

Een laag amh zegt inderdaad niet alles, maar wel dat de tijd dringt.

Wat kansen betreft, hier lopen de meningen uiteen. In België gaan ze er vanuit dat je 3 volledige icsi pogingen nodig hebt om een live birth te bekomen, bij de ene lukt het van de 1e keer en de andere staat na 6 pogingen nog met lege handen, de meesten zitten er ergens tussenin.
Per poging kan het aantal embryo's enorm variëren, de ene 0 en de andere 15, maar meestal zijn we al blij als we er 3-4 hebben.
Volgens mij is 3 embryo's per live birth wel een vrij optimistisch gemiddelde.

In België was het inderdaad zo dat je geen nieuwe poging mocht starten als de vorige nog niet was afgerond, ook niet om te starten in een ander ziekenhuis.
Ondertussen heb ik vernomen dat het mogelijk is, in uitzonderlijke gevallen en mits je arts de nodige stappen onderneemt, je 2 pogingen na elkaar kan doen waarbij dan na de 1e pu de embryo's worden ingevroren.

Eicellen laten invriezen kan op zich wel, maar in België is dit niet combineerbaar met de terugbetalingen vrees ik. Normaal telt een poging als er een eicel en zaadcel worden samengevoegd, maar als je enkel je eicellen laat invriezen dus niet. Aangezien de medicatie een zware kost is gaan ze dit niet x-aantal keer doen.
Ze kunnen de poging eventueel wel aanrekenen, maar dan zou je maar 1 of 2 echte pogingen hebben.

Er bestaat wel mnc of 2 for 1, hierbij wordt er niet of minimaal gestimuleerd en heb je telkens 1 of 2 follikels, de eicellen worden wel bevrucht en teruggeplaatst, maar door de lichte of zelfs geen stimulatie moet je lichaam niet recupereren tussendoor. Zo kan je 2 pogingen doen per terugbetaalde poging.

Ingevroren eicellen zijn kwalitatief minder dan verse eicellen, dit resulteert over het algemeen in een lager aantal embryo's.

Zelf had ik ook een laag amh en werd ecd voorgesteld. Ik ben zelf op zoek gegaan naar mogelijke oplossingen. Op de site van DD zag ik nieuwe technieken, ik ging hiermee naar mijn fertigyn en zij viel uit de lucht, maar vond het wel 'interessant'.

Ik ben op eigen vraag met dhea begonnen, volgens mijn arts was 6 weken voldoende, volgens mij moest het minstens 3 maanden zijn.

Na een aantal mislukkingen en fouten zijn we overgeschakeld naar Jette en heb ik wel voldoende lang dhea geslikt.

De eerste poging geen bevruchtingen, oorzaak: waarschijnlijk het zaad.

De volgende pogingen met donorzaad, 1x4 en 1x3 eicellen, allen rijp, bevrucht en goed genoeg om in te vriezen.
Heel uitzonderlijk en zeker voor mijn leeftijd (39-40). Bij mijn laatste poging had ik geen tijd om dhea te nemen en daar had ik 10ec, 7 rijp, 5 bevrucht en 4 embryo's.
In mijn hoofd ligt het aan de dhea, maar het kan ook mijn leeftijd geweest zijn (bijna 43).

Als je vergoede pogingen op zijn dan zit je in België met een kostprijs van €3000-5000.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten