Social freezing

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
helloelisa
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 maart 2024, 13:47

Social freezing

Bericht door helloelisa » 26 maart 2024, 14:27

Hey iedereen,

Ik ben Elisa, 34 en heb een social freezing cyclus achter de rug bij dokter Decleer in Jan Palfijn.

Ik schrijf dit bericht omdat ik in de 3 jaar dat ik heb nagedacht over social freezing bitter weinig info online gevonden heb over het hele social freezing proces specifiek gericht op alleenstaanden, en vooral over de prijs.

Zelf zou ik heel veel gehad hebben aan concrete info in mijn zoektocht. Info die ik nergens gevonden heb, zelfs niet door op consultatie te gaan in verschillende ziekenhuizen in België. De prijzen die de dokters vermeldden wijkten telkens af van de prijzen die de facturatiediensten gaven en achteraf gezien wijkte de uiteindelijke prijs ook nog sterk af van hetgeen mij werd meegegeven op voorhand door die facturatiediensten. Niemand weet eigenlijk zeker wat alles zal kosten op voorhand, wat erg frustrerend is.

Als alleenstaande met een kinderwens is het sowieso een heel eenzaam proces: emotioneel en fysiek, maar ook financieel sta je er alleen voor (en voor een of andere reden wordt niks terugbetaald door de mutualiteit als je geen partner of donor hebt). De kostprijs zal voor velen waarschijnlijk een factor zijn die doorweegt in de beslissing om social freezing op te starten.

Vandaar onderstaand overzicht van de effectieve kosten die ik heb betaald en hetgeen ik heb teruggekregen van de mutualiteit. Dit zal uiteraard afwijken van persoon tot persoon, aangezien iedereen haar situatie anders is, vb. hoe je reageert op de stimulatie etc. Maar dit is dus hetgeen ik heb betaald:

- €33 - Bloedafname voor AMH-waarde
- €12 - Intake gesprek ziekenhuis voor info
- 410 - Consultatie 1: opstart stimulatie met uitleg medicatie + bloedafname + medicatie voor de eerste 6 dagen
- €509,29 - Consultatie 2: echo + medicatie voor 3 dagen
- €222,5 - Consultatie 3: echo + bloedafname + medicatie voor 1 dag
- €185 - Consultatie 4: echo + bloedfname + medicatie 1 dag + laatste spuitje voorbereiding punctie
- €37 - Consultatie + bloedafname dag voor de punctie
- €231 - Punctie (onmiddellijk te betalen met Bancontact in het ziekenhuis voor de punctie)
- €3029: labokosten + invriezen (onmiddellijk te betalen met Bancontact in het ziekenhuis voor de punctie)
- €890: bewaring voor 10 jaar (onmiddellijk te betalen met Bancontact in het ziekenhuis voor de punctie)

= €5558,79 betaald - €154,93 terugbetaald door mutualiteit
= €5403,86 totaalprijs

Indien ik ooit de eicellen wil laten ontdooien en terugplaatsen komt dit op €356 per ontdooid eitje. Dit is op eigen kosten. De rest van het proces valt onder IVF en zou wel gedekt worden door de mutualiteit.

In het ziekenhuis werd mij op voorhand verteld dat de totaalprijs €2800 zou zijn. Uiteindelijk kostte het dus bijna het dubbele. Ook wijzigen de prijzen jaar na jaar, de offerte die ik kreeg eind 2023 was dus niet meer geldig toen ik het proces opstartte in 2024. Daar dien je dus ook rekening mee te houden.

Jammer genoeg zijn bij mij maar 4 kwaliteitsvolle eitjes gevonden die zijn kunnen ingevroren worden.
Ik was dus redelijk teleurgesteld met dit resultaat en er wordt mij aangeraden om een tweede stimulatiecyclus te overwegen. Als alleenstaande komt dit dus uit op een kleine €11000, wat echt extreem is. Ik weet dus niet of ik dit een tweede keer zal kunnen doen, alleszins niet direct.

Blijkbaar zijn er fertiliteitscentra waarbij een totaalprijs gerekend wordt met een garantie op een bepaald aantal ingevroren eicellen. Dat zou het geval zijn in Luik. Maar het is dus erg moeilijk om te achterhalen in welke centra dit allemaal het geval is, aangezien de kostprijs blijkbaar iets heel vaag is als je er info over opvraagt.

Contacteer me gerust als je nog meer info zou willen over het proces zelf of als je nog andere vragen zou hebben.

Houd de moed erin, jullie zijn niet alleen, ook al lijkt dat soms zo.

Groetjes,
Elisa

mich75
Berichten: 2998
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Social freezing

Bericht door mich75 » 26 maart 2024, 16:01

Wat fijn dat je dit overzicht plaatst.

Het is inderdaad belachelijk dat social freezing zelfbetalend is.

Geen idee wat je toekomstplannen zijn, maar als je van plan bent om als alleenstaande mama te worden is het misschien een optie om toch met een donor te werken en de embryo's te laten invriezen, dit is voor 5 jaar en kan eventueel verlengd worden. Dan is het wel terugbetaald, maar dit kan je maar 1x doen. Om een volgende poging te starten moeten de embryo's van de vorige poging allemaal teruggeplaatst zijn.
Laatst gewijzigd door mich75 op 29 maart 2024, 6:44, 1 keer totaal gewijzigd.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

linda68
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 januari 2024, 5:54

Re: Social freezing

Bericht door linda68 » 29 maart 2024, 2:57

Elisa's story bitlife is a brave and inspiring example of how women take control of their fertility.

Mira23
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 april 2024, 8:57

Re: Social freezing

Bericht door Mira23 » 4 april 2024, 9:28

The cost of this is too expensive, I cannot afford this entire strands game process

kalyl
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 maart 2024, 3:45

Re: Social freezing

Bericht door kalyl » 17 april 2024, 7:05

It is good to see Strands Game that you have detailed the costs, including the various consultations and the final total price.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten