Kwetsende commentaren.

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Hanne87
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 december 2016, 9:25

Kwetsende commentaren.

Bericht door Hanne87 » 20 december 2016, 13:00

Hallo allemaal

Dit weekend mijn regels opnieuw gekregen (anderhalf jaar aan het proberen - PCOS). Daarvan erg in de put. Naar mijn moeder gebeld, maar had dat beter niet gedaan. Haar reactie: 'ach ja, dat is ffkes een teleurstelling, maar op naar de volgende keer hé', 'je moet dat gewoon een beetje meer uit uw hoofd zetten' en toen het over zenuwachtigheid rond opstart Chlomid ging: 'och, als je de pil nam vroeger waren dat toch ook hormonen'.

Heb besloten om haar niet meer te bellen, ze kan zich duidelijk in de verste verte niet inleven.
Krijgen jullie ook zo'n kwetsende opmerkingen? Hoe gaan jullie daar mee om?

Word ook wat zenuwachtig rond de feestdagen. Vragen als 'nog geen kinderen?' zullen er sowieso komen (anderhalf jaar geleden getrouwd). Hebben jullie dat ook, die zenuwachtigheid daarrond? Iemand tips over hoe omgaan met zulke vragen?

Veel groeten,
Hanne

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Kwetsende commentaren.

Bericht door Ellietje » 20 december 2016, 15:50

Ik denk dat het typisch is voor de mens om constant te vissen achter andere mensen hun plannen. Eerst krijg je de vraag "en, heb je al een lief?", dan "en, wanneer gaan jullie trouwen?", "wanneer beginnen jullie er eens aan?" en als je dan eindelijk een kindje hebt, krijg je waarschijnlijk snel "wanneer beginnen jullie aan het tweede?". En dan stopt het volgens mij zo ongeveer. :P

Ik denk dat we er hier allemaal al wel last van hebben gehad, soms stoort het meer dan anders. Tegenwoordig antwoord ik standaard "als het zo ver is, zullen we het zeker laten weten". Meestal laten ze het daar dan bij, soms volgt er dan nog een vraag "ja maar, jullie willen toch kindjes, he?" en dan begint mijn geduld al op te geraken. :P Maar dan antwoord ik meestal ook heel vaag à la "ja ja, maar we hebben nog tijd genoeg, he!".
Ik probeer er meestal een draai aan te geven.

In het begin hebben we onze vrienden, familie en dichte collega's ingelicht over onze behandelingen maar toen het niet zo vlot liep als verwacht, had ik het toch soms moeilijk met hun (meestal goedbedoelde) vragen en opmerkingen. Nu we zijn overgeschakeld naar Jette, hebben we enkel onze familie ingelicht (en onze bazen), met de uitdrukkelijke vraag om liever niets te vragen, tenzij we er zelf over beginnen. Zo voelt het veel beter aan voor ons. Want het is zoals je zelf zegt, zolang men niet in jouw schoenen heeft gestaan, kunnen ze zich totaal niet voorstellen hoe moeilijk heel dit proces kan zijn.
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Kwetsende commentaren.

Bericht door Soph » 6 januari 2017, 9:26

Wij zijn deze maand gestart met IUI. We hebben onszelf voorgenomen om niemand van onze dichte omgeving hierover in te lichten. Anders krijg je ook constant vragen + als de poging mislukt mag je ook 100 keer uitleggen dat het niets was enz en dat zien we niet zitten.
Enkele dichte vrienden en familieleden weten wel dat we voor dit traject staan, maar ik heb hen voorlopig gezegd dat we onze start uitstellen, zogezegd tot als onze verbouwingen volledig af zijn enz...
Ik moet zeggen dat ik het zelf veel aangenamer vind om in alle rust en stilte ons samen voor te bereiden op de eerste IUI.

Wat me deze week wel wat raakte was dat ik van enkele vriendinnen hoorde (die niets afweten van ons traject) dat ze nooit zouden kiezen voor een fertiliteitsbehandeling, dan liever geen kinderen.
ik dacht echt bij mezelf van jaja...tot als een arts zegt dat het niet anders kan!
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

nelevdb
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 juni 2016, 17:45

Re: Kwetsende commentaren.

Bericht door nelevdb » 15 februari 2017, 9:34

Hey,

Wij proberen al bijna 15 jaar zwanger te worden. De opmerkingen ken ik goed.
Zeker na al die tijd want je gaat door verschillende fases in je leven en op een moment lijkt het zo vanzelfsprekend voor de rest van de wereld dat er een kindje komt.

Huisje kopen, verbouwen, trouwen, auto, reizen en dan ...

Duizenden vragen en opmerkingen en zeker op momenten van geboortes en zwangerschappen in de familie en vrienden, op doopsels en communies, ... jullie kennen het ook allemaal.

En ik heb ook 1000en excuses verteld de meest belachelijkste eerst waardoor er met een luide lach veranderd werd van onderwerp.

Nu achteraf gezien is dat eigenlijk belachelijk en ik ben zeker als we het geluk hebben van zwanger te zijn, dat er opnieuw opmerkingen zullen komen.

Het heeft mij wel geleerd hoe voorzichtig je moet zijn. Hoe goed je iemand ook kent, die onvervulde kinderwens is vaak verzwegen door een nog veel te groot taboe.

Groetjes Nele
IUI-D1: 11/3/17 neg IUI-D: 4/17 te laat
IUI-D2: 1/5/17 neg
IUI-D3: 28/5/17 mk 7w
IUI-D4: 24/9/17 neg
IUI-D5: 19/10/17 neg
ICSI-D 1:11/17 gn bevruchting
ICSI-D 2:verse tp 7/1/18 biochem zw
2/18 hystero
ICSI-D 2: enige cryo tp 12/5/18 --> POSITIEF

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten