Vervroegde menopauze & zo onzeker

Algemeen Discussieforum
Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 19 juni 2017, 12:13

Amai Lobbes, leuk om te lezen dat je toch nog spontaan zwanger bent geraakt, dat geeft inderdaad hoop!

Wij zijn na de diagnose van het lage AMH meteen aan IVF gestart om geen tijd te verliezen en ondertussen ben ik 20 weken zwanger, maar ik vraag me nog steeds af of het spontaan nog gelukt zou zijn als we wat langer geprobeerd hadden. We hebben toen meteen voor de medische weg gekozen omdat die toch iets meer zekerheid bood en we zijn hier blij mee omdat het snel gelukt is, maar voor een eventuele tweede zou ik wel wat langer durven proberen op natuurlijke wijze en wie weet komt er dan ook wel zo'n wondertje zoals bij jou.

Bedankt voor je positieve verhaal en nog veel succes aan alle dames die in deze moeilijke situatie zitten!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

vlinnder
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 juni 2017, 14:48

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door vlinnder » 20 juni 2017, 15:01

Hey allemaal,

Ik kom even mijn verhaal met jullie delen... ben 5 jr geleden gestopt met de pil, allemaal met het idee, het komt wel, was toen 34, na dik anderhalf jaar proberen geen resultaat, terwijl alles wel normaal leek (regelmatige cyclus). We zijn dan via de klassieke gynae doorgestuurd naar een fertiliteitskliniek omdat ze toen dachten dat het aan mijn man lag (slechte kwaliteit zaadcellen), daar ben ik op AMH getest en was ook erg laag (weet niet meer hoeveel, maar veel te laag voor mijn leeftijd toen, 36). Koude boodschap toen gekregen dat de kansen erg klein zijn, moed zakte me in de schoenen en omdat we geen tijd meer wilden verliezen zijn we ineens van die plaatselijke fertiafdeling naar Jette gegaan... Beste beslissing ooit! Daar deden ze opnieuw onderzoeken & wat bleek: zaadkwaliteit van mijn man was in orde & idd een laag AMH, maar in hun ogen niet onmogelijk... We zijn daar vanaf dag 1 superprofessioneel, correct en heel vriendelijk behandeld geweest. Na 2 inseminaties die geen resultaat gaven overgestapt nr ICSI en idd zoals ik hier ook lees wel wat verschillende combinaties medicatie moeten proberen, maar uiteindelijk uit ICSI 3 zwanger geraakt eind vorig jaar bevallen van onze gouden baby ;-) Ik had altijd heel weinig eicellen, max 5, meestal maar 3, maar ze raakten wonderwel steeds mooi bevrucht en heb dan ook telkens 2 laten terugplaatsen... Dus de moed niet opgeven! Ik heb de mensen in Jette 200% vertrouwd & ook al zat mijn geloof dat het goed ging komen onder nul, toch blijven doorgaan... Dikke kus !

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door irisbloem » 20 juni 2017, 16:03

vlinnder schreef:
20 juni 2017, 15:01
Hey allemaal,

Ik kom even mijn verhaal met jullie delen... ben 5 jr geleden gestopt met de pil, allemaal met het idee, het komt wel, was toen 34, na dik anderhalf jaar proberen geen resultaat, terwijl alles wel normaal leek (regelmatige cyclus). We zijn dan via de klassieke gynae doorgestuurd naar een fertiliteitskliniek omdat ze toen dachten dat het aan mijn man lag (slechte kwaliteit zaadcellen), daar ben ik op AMH getest en was ook erg laag (weet niet meer hoeveel, maar veel te laag voor mijn leeftijd toen, 36). Koude boodschap toen gekregen dat de kansen erg klein zijn, moed zakte me in de schoenen en omdat we geen tijd meer wilden verliezen zijn we ineens van die plaatselijke fertiafdeling naar Jette gegaan... Beste beslissing ooit! Daar deden ze opnieuw onderzoeken & wat bleek: zaadkwaliteit van mijn man was in orde & idd een laag AMH, maar in hun ogen niet onmogelijk... We zijn daar vanaf dag 1 superprofessioneel, correct en heel vriendelijk behandeld geweest. Na 2 inseminaties die geen resultaat gaven overgestapt nr ICSI en idd zoals ik hier ook lees wel wat verschillende combinaties medicatie moeten proberen, maar uiteindelijk uit ICSI 3 zwanger geraakt eind vorig jaar bevallen van onze gouden baby ;-) Ik had altijd heel weinig eicellen, max 5, meestal maar 3, maar ze raakten wonderwel steeds mooi bevrucht en heb dan ook telkens 2 laten terugplaatsen... Dus de moed niet opgeven! Ik heb de mensen in Jette 200% vertrouwd & ook al zat mijn geloof dat het goed ging komen onder nul, toch blijven doorgaan... Dikke kus !
Hallo Vlinnder,

Ik ben blij te horen dat het bij jou gelukt is :) Ik ben vorige maand 40 geworden en al ruim anderhalf jaar aan het proberen. Heb intussen 3 mislukte IUI's achter de rug in spontane cyclus nadat ik een 4tal maanden op de sukkel ben geweest met hormonenbehandeling nl clomid. Ik had eerst teveel follikels voor inseminatie en daarna cystes, vandaar dat ik ervoor gekozen heb eerst eens in spontane cyclus te proberen. Ik had onlangs een gesprek met mijn gynaecoloog en IUI zou toch mijn beste optie blijven. Men verwacht bij IVF als men heel optimistisch is maximum 5 follikels bij stimulatie en die moeten dan nog bevrucht geraken en delen enz en veel kans dat er niets van overblijft om terug geplaatst te worden en dan ben ik enkele maanden bezig voor niets, dus als alles wordt afgewogen is IUI mijn beste kans. Ik heb ook gevraagd naar ICSI maar blijkbaar wordt dat eerder gedaan als het zaad van de man niet goed is, daarom vroeg ik mij af waarom er bij jullie voor deze optie werd gekozen. Ik ben in behandeling in het uz gent en ben er tevreden over maar heb ook al veel goeds gehoord van Jette, vandaar mijn vraag. Mijn tijd en kansen zijn beperkt en alle info is welkom :)

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 21 juni 2017, 10:29

Hey Irisbloem, ik wil ook even reageren op jouw vraag ivm IVF/ICSI. Mijn situatie is heel vergelijkbaar met die van jou (buiten dat ik jonger ben dan jou): laag AMH en man met (heel) goed zaad. Bij mij zeiden ze ook dat het afwachten was of ik wel meerdere eicellen zou produceren door de stimulatie en dat het er sowieso nooit veel zouden zijn. Maar ze wilden het wel proberen en daar ben ik nog steeds heel blij om, want het heeft al bij de eerste IVF resultaat gehad! Ik had dus ook maar 3 eicellen bij de punctie, maar 2 werden er goed bevrucht met IVF, eentje werd dan teruggeplaatst op dag 3 en de andere werd ingevroren. Dus het kan wel en je weet pas hoe je lichaam reageert en hoe de bevruchting loopt als je het effectief probeert.

Dus ik zou na de mislukte IUI's toch proberen aan te dringen om ook IVF te proberen en geen extra tijd te verliezen? En als het niks blijkt te zijn, kan je er na 1 IVF nog altijd mee stoppen, dat hangt volledig van jou af. Maar wie weet heb je wel 3/4/5 eicellen en worden ze wel bevrucht? Ik hoop echt dat het voor jou ook nog lukt, het is je zo gegund!

Ahja, misschien nog een anderetip. Ik moest aan het begin van mijn cyclus langsgaan voor een basisecho en bloedname. Dan keken ze hoeveel follikels er klaar lagen (sowieso nooit veel in onze situatie...) en ook hoe hoog mijn FSH in het bloed was. Als FSH boven de 20 was en heel weinig follikels, dan moest ik die maand overslagen en wachten, omdat de stimulatie anders toch geen zin zou hebben. Bij een 'goeie' maand mocht ik wel starten. Zo kan je dus voorkomen dat je nutteloze pogingen met 1 of 2 eicellen doet.

En even aan Vlinder: zo leuk dat het voor jou toch ook nog gelukt is! Wij zijn het beste bewijs dat je niet per se veel eicellen moet hebben, maar dat ze vooral van goede kwaliteit moeten zijn, en dat het dan toch nog kan. Hopelijk geven we dames die nog aan het proberen zijn zo toch een beetje goede hoop :) En jouw succesvolle zwangerschap stelt me ook wel gerust, want ik moet nog 20 weken gaan en ben er nog steeds niet helemaal gerust in... De tol van alle vrouwen in een behandelingstraject waarschijnlijk :roll: Geniet nog van je 'gouden kindje'!

Groetjes,
Sterrie
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door irisbloem » 21 juni 2017, 12:03

Hallo Sterrie,

Bedankt voor je reactie. Je hoeft er inderdaad niet veel te hebben maar ze moeten van goede kwaliteit zijn en dat is het grote verschil tussen jou en mij. Jij bent een heel stuk jonger. De gynaecoloog zegt dat je eicellen zo oud zijn als jezelf wat betekent dat de jouwe sowieso nog beter zijn dan de mijne. Ik ga nog even verder met IUI, ga ook een verlenging aanvragen aan mutualiteit voor terugbetaling inseminaties en eind oktober hebben we een nieuwe afspraak met de gynaecoloog. Als het tegen dan niets is geworden zou ik overwegen om eens ivf te proberen. Het is sowieso een meer belastende behandeling en in de winterperiode heb ik op werkvlak meer mogelijkheden om het eens wat rustiger aan te doen. Ik ben zelfstandig en naast meubelrestauratie hebben we er sinds 1 jaar ook een café bij. Het begint te draaien en in deze periode van het jaar tot in het najaar is het druk met groepen, feestjes, evenementen en dan is het soms al moeilijk om mijn echo's en IUI ertussen de wringen.
Ik wens jou het allerbeste met je zwangerschap!!!

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 21 juni 2017, 13:56

Ja, dat zal inderdaad wel kloppen, dat hoe ouder je bent, hoe ouder je eicellen en dus hoe minder de kwaliteit... En IVF is een ingrijpende behandeling, daar geef ik je zeker gelijk in, dus je moet zelf beslissen of je dat ziet zitten! Maar als ik jou was, zou ik het toch eenmaal willen proberen, al was het maar gewoon om te zien hoe de kwaliteit van je eicellen is. Maar je idee om nog even verder te doen met IUI en in een rustigere periode IVF te proberen, lijkt me zeker een goed plan :wink: Succes nog!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

vlinnder
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 juni 2017, 14:48

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door vlinnder » 27 juni 2017, 11:15

Hey Irisbloem,
Ik had altijd begrepen dat ze icsi kozen omdat ik altijd zo weinig eicellen heb, ze die dan ook alle kansen willen geven. Dus zoveel mogelijk controle op juiste eicel & beste zaadcel... daarom dus...
ik zou ik elk geval niet te lang meer die inseminaties doen gezien de klok tikt... maar het is zwaar, zowel emotioneel als fysiek het hele IVF/ICSI gebeuren, ik had geen andere keuze dus dan is het gewoon verstand op 0 en doen... we zouden nog graag een tweede kindje willen & starten dus binnenkort opnieuw... weinig tijd tussen maar mijn eicellen zullen er helaas niet op beteren...
Veel succes alvast! V.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door irisbloem » 27 juni 2017, 23:31

vlinnder schreef:
27 juni 2017, 11:15
Hey Irisbloem,
Ik had altijd begrepen dat ze icsi kozen omdat ik altijd zo weinig eicellen heb, ze die dan ook alle kansen willen geven. Dus zoveel mogelijk controle op juiste eicel & beste zaadcel... daarom dus...
ik zou ik elk geval niet te lang meer die inseminaties doen gezien de klok tikt... maar het is zwaar, zowel emotioneel als fysiek het hele IVF/ICSI gebeuren, ik had geen andere keuze dus dan is het gewoon verstand op 0 en doen... we zouden nog graag een tweede kindje willen & starten dus binnenkort opnieuw... weinig tijd tussen maar mijn eicellen zullen er helaas niet op beteren...
Veel succes alvast! V.
Hallo Vlinnder,

Volgens wat mijn gynaecoloog zei wordt ICSI aangewend als de man geen al te goed sperma heeft, dat is bij mijn man uitstekend, gelukkig maar :)
IVF is inderdaad een zwaarder traject en ik denk erover na om het 1 keer te proberen naar het einde van het jaar toe. Op dit moment zie ik het mij niet te combineren met mijn werk en in augustus zijn we even op vakantie. Ik ga gewoon nog een aantal maanden verder met IUI, heb net de 4de keer achter de rug, en dan zien we wel op het volgende evaluatiegesprek eind oktober. Het voordeel is dat ik het in spontane cyclus kan doen zonder al die hormoonstimulatie. Heb slechte ervaringen met clomid en heb geen idee hoe ik op andere zaken zou reageren. Ik weet nu wel dat ik het heel erg moeilijk heb met al dat kunstmatig gedoe. Met clomid had ik eerst overstimulatie, moest dan alles stil leggen met de pil voor cystes, dan weer clomid maar te weinig reactie wegens buikgriep en dan provera om cyclus af te breken, heb toen op 6 weken tijd 3 bloedingen gehad, ik was toen alle houvast kwijt, ik heb toen gemerkt hoe belangrijk mijn natuurlijke maandelijkse cyclus is voor mijn lichamelijk en emotioneel evenwicht, raar he. Maar als het effectief iets oplevert heb ik het er wel voor over, maar dat heeft mij toen geen enkele kans opgeleverd, enkel tijd gekost en wil dat niet opnieuw meemaken. Ik had eigenlijk in december mijn eerste inseminatie moeten krijgen maar het werd uiteindelijk april.
Ik wens jou alvast veel succes voor jullie tweede!

vlinnder
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 juni 2017, 14:48

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door vlinnder » 28 juni 2017, 15:21

Irisbloem,

Het maakt mij al niet uit eigenlijk, ze zullen in Jette wel weten waarom ze icsi kiezen... voor mij is belangrijkste dat het gelukt is...
Veel succes!

Sterrie,
Voor wat het waard is: ik heb een vlekkeloze zwangerschap gehad (groot contrast tot het voortraject) maar buiten misselijk de 1ste 4 mnd en op einde heel veel last van maagzuur, was het een hele fijne periode! We zijn ook nog leuk op reis geweest, ik had geen superzware buik, alles perfect normaal! Dus het hoeft niet steeds moeilijk te gaan (gelukkig!) Geniet van elk moment!
Liefs!

Kriske
Berichten: 8
Lid geworden op: 9 juni 2017, 15:55

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Kriske » 18 augustus 2017, 15:45

Hoi allemaal,

Fijn dat ik een forum gevonden heb met lotgenoten. Ik ben 37, heb een dochtertje van 4 jaar en mijn vriend en ik willen al een jaar een 2e kindje. Toen e dat beslist hadden was ik vrij snel zwanger. Helaas heb ik na 9 weken een miskraam gekregen. Na de curettage was de diagnose: vervroegde menopauze. Mijn AMH-waarde is 0,08. Ik hoop zo hard dat we nog een broer/zus voor ons dochtertje op de wereld kunnen zetten, maar de arts lijkt aan te geven dat dit met zo'n lage waarde bijna onmogemijk is. Fijn om te lezen dat hier toch nog mensen met een lage waarde zwanger zijn. We zijn momenteel in behandeling in Jette. De arts raadt inseminatie aan, terwijl iets in mij zegt dat je met zo weinig eicellen toch beter zo efficient mogelijk te werk gaat en IVF probeert? Mss moet ik dat bij ons volgend bezoek aan de arts vragen. Voor zij die met een lage AMH toch zwanger geraakt zijn, was dat via IVF of via inseminatie?

Groetjes & veel succes iedereen!
na enkele mislukte IUI-pogingen, begonnen met ECD:
24/12/2017: tp 1: geen resultaat
25/1/2017: tp 2: geen resultaat
12/4/2018: tp 3: eerst positief, dan helaas mk

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door irisbloem » 19 augustus 2017, 12:02

Kriske schreef:
18 augustus 2017, 15:45
Hoi allemaal,

Fijn dat ik een forum gevonden heb met lotgenoten. Ik ben 37, heb een dochtertje van 4 jaar en mijn vriend en ik willen al een jaar een 2e kindje. Toen e dat beslist hadden was ik vrij snel zwanger. Helaas heb ik na 9 weken een miskraam gekregen. Na de curettage was de diagnose: vervroegde menopauze. Mijn AMH-waarde is 0,08. Ik hoop zo hard dat we nog een broer/zus voor ons dochtertje op de wereld kunnen zetten, maar de arts lijkt aan te geven dat dit met zo'n lage waarde bijna onmogemijk is. Fijn om te lezen dat hier toch nog mensen met een lage waarde zwanger zijn. We zijn momenteel in behandeling in Jette. De arts raadt inseminatie aan, terwijl iets in mij zegt dat je met zo weinig eicellen toch beter zo efficient mogelijk te werk gaat en IVF probeert? Mss moet ik dat bij ons volgend bezoek aan de arts vragen. Voor zij die met een lage AMH toch zwanger geraakt zijn, was dat via IVF of via inseminatie?

Groetjes & veel succes iedereen!
Hallo Kriske,

Mijn waarde was vorig jaar in november 0,142 en ben ondertussen 40 jaar Mijn arts vindt inseminatie in mijn geval ook het beste. Ze zegt dat ik met mijn AMH waarde in een gestimuleerde cyclus in het allerbeste geval maar een 5tal eicellen zou hebben wat de slaagkans voor een IVF dus ook klein maakt, maar zoals je hierboven hebt gelezen kan het dus wel. Ik heb reeds 5 inseminaties achter de rug zonder succes. Ik heb nog geen kinderen en hoop dat mijn wens voor 1 gezond kindje toch nog mag uitkomen. Jij bent blijkbaar ondanks je lage AMH waarde toch spontaan zwanger geraakt, ik dacht eerlijk gezegd niet dat dit mogelijk was. Ik vind het heel erg voor jou dat dit een miskraam is geworden. Wijten ze dit ook aan je lage waarde omdat je eicelkwaliteit minder is? Ik overweeg eens IVF te proberen om mijn eicelkwaliteit te testen zodat ik weet of ik nog goede kansen maken met eigen eicellen, zolang voorradig, of ik eiceldonatie moet overwegen. Ik wens jou veel succes!

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 20 augustus 2017, 13:14

Hey Kriske,

Welkom in het 'clubje' van de lage AMH-ers... Het doet inderdaad deugd om eens te praten met lotgenoten, want het is geen leuk nieuws om te horen he!

Ik ben wel wat jonger dan jou (29 jaar), maar ik heb dus ook de pech om al een verminderde eicelreserve te hebben (AMH 0,3), dik balen... Wij zijn daar achtergekomen eind 2016, toen we enkele maanden aan het proberen waren voor een eerste kindje. Dit vooral omdat ik heel onregelmatig ongesteld werd en enkele andere klachten. Gelukkig had ik een opmerkzame gyn (die ook fertiliteitsarts is) en waren we er dus snel achter wat er mis was. Zij heeft ons toen aangeraden om meteen met IVF te starten, want we moesten het beste halen uit de eicellen die nog overblijven volgens haar. Ze waarschuwde me er wel voor dat het nog afwachten was hoe ik op de stimulatie zou reageren en dat ik nooit veel eicellen zou hebben... Ook werd mijn FSH gemeten aan het begin van mijn cyclus en als die onder de 20 stond, mocht ik starten, anders een maand wachten. Bij de eerste poging was FSH 16, dus ik mocht starten met Suprefact en Menopur. Bij de punctie 3 follikels en ook 3 eicellen. Deze werden alledrie bevrucht, 2 deelden goed door. Dan heb ik 1 embryo teruggeplaatst gekregen en 1 werd ingevroren. En van die embryo ben ik momenteel dus zwanger! We hadden nooit durven hopen dat het zo snel zou gaan na de diagnose van vervroegde menopauze dus we beseffen dat we veel geluk hebben gehad! En dat de eicelkwaliteit dus goed was (sperma wisten we al dat die heel goed was). Ik zou dus zeker eens bespreken met jouw arts of IVF een optie is, al was het maar om te zien hoe je lichaam reageert en hoe de kwaliteit van je eicellen is. Want de slaagkansen van IVF liggen toch nog steeds hoger dan IUI he, zelfs met maar enkele eicellen...

Had jij al een vermoeden van vervroegde menopauze toen je zwanger werd van je dochtertje? Of onregelmatige menstruatie? Want het geeft mij wel een beetje hoop dat je spontaan zwanger bent geraakt ondanks lage AMH, ik hoop voor een tweede kindje misschien toch ook spontaan zwanger te geraken...

Alvast veel succes met de behandelingen, ik duim voor jou!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door irisbloem » 20 augustus 2017, 13:22

Sterrie schreef:
20 augustus 2017, 13:14
Hey Kriske,

Welkom in het 'clubje' van de lage AMH-ers... Het doet inderdaad deugd om eens te praten met lotgenoten, want het is geen leuk nieuws om te horen he!

Ik ben wel wat jonger dan jou (29 jaar), maar ik heb dus ook de pech om al een verminderde eicelreserve te hebben (AMH 0,3), dik balen... Wij zijn daar achtergekomen eind 2016, toen we enkele maanden aan het proberen waren voor een eerste kindje. Dit vooral omdat ik heel onregelmatig ongesteld werd en enkele andere klachten. Gelukkig had ik een opmerkzame gyn (die ook fertiliteitsarts is) en waren we er dus snel achter wat er mis was. Zij heeft ons toen aangeraden om meteen met IVF te starten, want we moesten het beste halen uit de eicellen die nog overblijven volgens haar. Ze waarschuwde me er wel voor dat het nog afwachten was hoe ik op de stimulatie zou reageren en dat ik nooit veel eicellen zou hebben... Ook werd mijn FSH gemeten aan het begin van mijn cyclus en als die onder de 20 stond, mocht ik starten, anders een maand wachten. Bij de eerste poging was FSH 16, dus ik mocht starten met Suprefact en Menopur. Bij de punctie 3 follikels en ook 3 eicellen. Deze werden alledrie bevrucht, 2 deelden goed door. Dan heb ik 1 embryo teruggeplaatst gekregen en 1 werd ingevroren. En van die embryo ben ik momenteel dus zwanger! We hadden nooit durven hopen dat het zo snel zou gaan na de diagnose van vervroegde menopauze dus we beseffen dat we veel geluk hebben gehad! En dat de eicelkwaliteit dus goed was (sperma wisten we al dat die heel goed was). Ik zou dus zeker eens bespreken met jouw arts of IVF een optie is, al was het maar om te zien hoe je lichaam reageert en hoe de kwaliteit van je eicellen is. Want de slaagkansen van IVF liggen toch nog steeds hoger dan IUI he, zelfs met maar enkele eicellen...

Had jij al een vermoeden van vervroegde menopauze toen je zwanger werd van je dochtertje? Of onregelmatige menstruatie? Want het geeft mij wel een beetje hoop dat je spontaan zwanger bent geraakt ondanks lage AMH, ik hoop voor een tweede kindje misschien toch ook spontaan zwanger te geraken...

Alvast veel succes met de behandelingen, ik duim voor jou!
Je kan wel een lage AMH waarde hebben en toch een regelmatige menstruatie hebben zonder andere klachten. Bij mij is dit dus het geval vandaar dat ik echt geschrokken was. Ik denk dat leeftijd bij de keuze voor IUI of IVF ook een rol speelt wanneer je AMH laag is, en de dokter en diens ervaringen wellicht.

Kriske
Berichten: 8
Lid geworden op: 9 juni 2017, 15:55

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Kriske » 21 augustus 2017, 8:43

Hallo Sterrie en Irisbloem,

Toen we vorig jaar voor een 2e gingen, was ik heel snel zwanger (op 2 maand tijd). Mijn cyclus was regelmatig en nu nog steeds hoor. De diagnose van vervroegde menopauze kwam na de miskraam dus als donderslag bij heldere hemel. Kon het niet geloven. Ik was nog maar pas en vlot zwanger geweest en we waren ook vlot zwanger van ons eerste kindje! Over de oorzaak van de miskraam konden ze niets zeggen. Toen we bij de fertiliteitskliniek gingen aankloppen (UZA) zei de arts daar wel dat ik nog maar heel weinig kans had om opnieuw zwanger te worden door die heel lage AMH (Irisbloem, ondanks je leeftijd is je AMH wel nog bijna dubbel zo hoog als de mijne : ik heb maar 0,08 en Sterrie, jij hebt inderdaad je leeftijd mee en in vergelijking met mij ook nog een redelijke AMH). De arts zei ook dat door die lage AMH de eicellen vaak van slechte kwaliteit zijn. Slaagpercentage met IVF en ICSI werd op 5, max. 10% geschat in het UZA. We zijn onlangs voor een 2e opinie naar Jette geweest. Daar raadt de arts mij dan weer IUI aan. Na 2 pogingen wil hij overstappen op IVF, maar zonder voorafgaande hormonenbehandeling. Volgens de arts hebben die hormonen in mijn situatie geen zin: hormonen dienen om eicellen te stimuleren, maar als ze bijna op zijn, kan je ze best niet te veel meer stimuleren (of zoiets in die aard was de uitleg toch). Bij het UZA raden ze dan weer wel hormonen aan. Begrijpen wie begrijpen kan dus. Half september mogen we terug naar Jette. We zullen waarschijnlijk daar ons traject verder zetten, omdat Jette toch net iets beter staat aangeschreven dan het UZA. Ik weet dat ik blij mag zijn dat ik al een dochter heb. Maar ik wil zo graag een 2e! Kan het niet aanvaarden dat het maar bij 1 zal blijven. Bovendien vraagt onze dochter heel vaak naar een broer/zus. In de speelgoedwinkel heeft ze zelfs al een knuffel gekocht voor als er later een baby komt... :-(. Daar wordt ik dan dus erg verdrietig om :-(. Ik zou erg ver gaan voor een 2e. Overweeg zelfs eiceldonatie (ECD). Maar daar staat mijn vriend argwanend tegenover. Ondanks de ECD met zijn zaadcellen zou zijn, vraagt hij zich af of ik onze dochter (met m'n eigen genetisch materiaal) niet liever zou zien dan een kind dat niet mijn genetisch materiaal heeft. En wat zeg je dat kind later? Of vertel je het niet (omdat zo'n nieuws ook wel kan inslaan bij zo'n kind). En krijg je in de puberjaren anders niet "jij moet niks zeggen, want jij ben mijn moeder niet." Het is zo complex allemaal. Ik heb het er voor over, maar mijn vriend denkt er momenteel dus nog anders over :-(. En geen uitzicht hebben op een 2e, maakt mij dus ongelukkig. Zouden jullie ECD overwegen? Ook al hebben jullie al een eigen kind?
Groetjes,
na enkele mislukte IUI-pogingen, begonnen met ECD:
24/12/2017: tp 1: geen resultaat
25/1/2017: tp 2: geen resultaat
12/4/2018: tp 3: eerst positief, dan helaas mk

elke7
Berichten: 25
Lid geworden op: 6 februari 2017, 16:04

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door elke7 » 21 augustus 2017, 9:56

Ik had ook lage AMH, een keer rond de 0.70 en een keer 0.35 gemeten. Maar alles onder de 1 is echt heel laag.
Bij mij hebben ze wel ICSI gedaan, en ik ben 2 keer zwanger geweest, wel 2 keer miskraam, een miskraam na een infectie op 5 maanden, en een op 2 maanden. Door die miskramen was ik helemaal in de war en de volgende pogingen had ik maar 2 eicellen.
Dus wanhopig, om mijn dochter een broer of zus te geven, eiceldonatie, en naar een kliniek in Spanje, en bingo, een tweeling. in Spanje gaat eiceldonatie vlot, heel vlot, te vlot eigenlijk, geen psycholoog gesproken, geen lange uitleg.

Maar nu ben ik helemaal in een depressie geraakt.
Zo'n tweeling als 40 plussers is zeer zwaar, en die eiceldonatie daar heb ik het elke dag moeilijker mee.
En mijn dochter die zo vaak vroeg naar een broer of zus, is er nu helemaal niet blij mee.
Het leeftijdsverschil tussen kinderen besef ik nu, is best niet meer dan 3 of 4 jaar.
soit, ik zou het dus sterk afraden, ECD
Mijn dochter vroeg vaak om een huisdier en nu denk ik waarom gaf ik haar geen huisdier? lijkt een rare vergelijking misschien, maar ik denk dat zo'n kind het ook niet goed beseft en vooral liefde of aandacht wil delen.
en het gevoel voor mijn ECD kinderen is toch anders, erg maar het is zo, ik herken niets maar dan ook niets van mezelf in hun, en ik denk de hele tijd op wie lijken jullie? op jullie biologische moeder of oma of opa?
Als je met die fertiliteitsbehandelingen bezig bent, lijkt ECD een oplossing maar je bent als moeder dan toch een draagmoeder, dat besef ik nu, nu ik heb zie.
En ik vraag me af of het voor hen traumatiserend zal zijn?
plus hoe gebeurt die screening, als je nu leest dat in Nederland sommige mannen meer dan 100 kinderen hebben en zeggen dat de fertiliteitsklinieken al blij zijn dat er donoren zijn
Wie is dan de 'echte' ouder van je kind? Met wat voor iemand heb je dan een kind gemaakt?
Er zijn in alle landen zelfhulpgroepen voor donorkinderen, niet voor kinderen die enig kind zijn.

Ik ben blij dat je man er argwanend tegenover staat, de mijne wou eerst ook niet dat we ECD deden, maar na een paar maanden wel, nu zegt hij, ik wou het eigenlijk nooit. Woest ben ik nu op hem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten