Vervroegde menopauze & zo onzeker

Algemeen Discussieforum
Kriske
Berichten: 8
Lid geworden op: 9 juni 2017, 15:55

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Kriske » 21 augustus 2017, 12:16

Dag Elke7,

Wat naar dat je je zo voelt bij die ECD. Hoe oud is je dochter en de tweeling? En waarom vindt je dochter het niet fijn om er broers/zussen (ken het geslacht van de twins niet) bij te hebben?
Ik denk idd dat ECD mentaal zwaar is. Ik zit ook met angst "als we ECD doen, wat voor een kind zal het dan worden". In sommige landen heb je wel een profiel van de donoren: ken je hun hobby's, interesses, wat ze gestudeerd hebben, zie je een foto van hen, enz.. Ik zou hiervoor opteren. Hoe was dat dan in Spanje? Kon je niet matchen op uiterlijk met de donor? En houden ze daar ook een profiel bij (hobby's, e.d.) of niet?
Ik vind het jammer dat je je enkel draagmoeder voelt. Natuurlijk kan je er niet aan doe hoe je je voelt. Maar dat is dus ook mijn angst: ga je je echt moeder voelen van een ECD-kind, zeker als je al een 'eigen' kind hebt. Ik dacht dat dat mss kon meevallen omdat je er toch van zwanger bent. Had je tijdens de zwangerschap ook al dat gevoel? En ga jij het later aan de tweeling vertellen of niet?
Veel sterkte alvast.
na enkele mislukte IUI-pogingen, begonnen met ECD:
24/12/2017: tp 1: geen resultaat
25/1/2017: tp 2: geen resultaat
12/4/2018: tp 3: eerst positief, dan helaas mk

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door irisbloem » 21 augustus 2017, 12:54

Hallo allemaal,

Indien het met mijn eigen eicellen, wat ik natuurlijk wel hoop, niet zou lukken overweeg ik eiceldonatie alhoewel als ik eerlijk ben nog niet weet of ik zover wil gaan aangezien mijn man hier ook minder voor te vinden is. Ik heb ook nog geen eigen kind dus op dat vlak kan ik geen vergelijk maken. Wat ik jullie wel wil meegeven is het volgende. Ik was een ongelukje en mijn vader heeft mij nooit willen erkennen, ik ben dus zonder mijn vader opgegroeid maar met heel liefhebbende grootouders. Ik woonde bij mijn grootouders en was als kind steeds op stap met mijn moeder en mijn grootmoeder zoals andere kinderen met hun moeder en vader. Toen mijn grootmoeder stierf aan kanker ben ik echt één van mijn ouders verloren. Ik wil gewoon zeggen dat een kind gewoon liefde nodig heeft en dat de persoon die dit geeft automatisch een moeder of vader is ook al is er geen rechtstreekse genetische band.

Er is een collega van mijn moeder die ook een kind heeft via eiceldonatie. Zij beschouwt dit kind echt als van haar, ze zegt dat dit kind wel haar bloed heeft. Zij heeft natuurlijk ook geen kind van een eigen eicel dus ik kan wel begrijpen dat dit de zaak wel verandert.

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 21 augustus 2017, 13:21

Ik heb nog niet echt nagedacht over eiceldonatie, omdat we eerst zeker IVF wilden proberen, dus ik weet ook niet of ik het zou doen. Ik zou er eventueel nog wel voor openstaan, maar mijn man zou dat een brug te ver vinden denk ik...

Kriske, ik zou op dit forum ook eens gaan lezen bij 'eiceldonatie', daar staan ervaringen van vrouwen die ook zwanger zijn geworden via eiceldonatie en daar staan ook positieve verhalen tussen. Maar het blijft inderdaad een zware beslissing, waarbij verschillende zaken afgewogen moeten worden. Ik hoop alvast dat het voor jou (en de andere dames hier) niet zo ver moet komen.
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

elke7
Berichten: 25
Lid geworden op: 6 februari 2017, 16:04

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door elke7 » 21 augustus 2017, 13:35

Hallo

Mijn oudste dochter is 8, en de tweeling jongen en meisje, zijn 2.
Met de oudste had ik vroeger een heel goeie band, we maakten mooie reizen, en gingen veel naar de speeltuin, dierentuin.. ik nam haar mee naar de kapper, naar de winkel, ik had een kind maar ook nog vrijheid.

Nu met 3 kinderen, ben ik doodmoe en het kost allemaal een fortuin. Mijn zoon heeft allergieën en is heel veel ziek. De behandelingen, ziekteverlof na de miskraam, de ziektes van de kinderen, opvang. Het heeft me al meer dan 20.000€ gekost. Elke maand 1000€ aan opvang, 200€ medische kosten en aangepaste voeding, speelgoed, kleding...

En mijn oudste die wil kinderen van haar leeftijd, geen peuters meer, ze is bezig met Youtube, musical.ly, , turnen, zwemmen, tv, de kleintjes die beginnen nu pas te praten, die doen een middagdutje, een heel andere levensfase dan de peuters.

In Spanje, hebben ze mij een foto gevraagd, gewicht, lengte, kleur ogen... niet veel info eigenlijk en van de donor ken ik alleen de leeftijd, en de bloedgroep.

Het ging allemaal zo snel met de ECD, ik weet zelfs niet hoe ze de match hebben gedaan, het hangt wel af van de kliniek denk ik.

Ik was helemaal gefocust op een kind, en door die miskramen en de ICSI met maar 2 eicellen, vroeg ik aan de dokter in Jette of ECD iets voor mij was. Hij zei dat is psychologisch heel zwaar maar als je gaat naar Spanje, dan raadde hij een kliniek aan in Barcelona waar er een dokter van Jette naar toe was gegaan. Volgens de gynaecoloog was de screening op medisch vlak daar goed.

Tsja, ik neem het mezelf nu heel kwalijk, ik probeer er het beste van te maken. Maar het is moeilijk, heel moeilijk, mijn leven is een puinhoop nu. Ik wou mijn dochter zo graag een broer of zus geven, maar nu ze er zijn, heb ik zo weinig tijd voor haar en ze heeft haar mama nog veel nodig. Soms zegt ze, mama je bent altijd moe en altijd met de kindjes bezig, en dat doet me zo pijn.
Ik weet ook niet hoe ik het ooit zal vertellen, ik bedoel, ik heb 2 dochters, ik wil niet dat ze denken dat ECD normaal is. Zeker anonieme donatie, is toch vooral bedenkelijk, ethisch ook niet helemaal correct. Ik snap dat je het doet voor je zus ofzo, maar waarom heeft de donor, een meisje van 18, haar eicellen afgestaan? Hoe gaat zij er tegenover staan, als ze zelf kinderen krijgt, wat als mijn kinderen via 23andMe of een andere DNA databank haar opsporen?
Gaan mijn kinderen het een trauma vinden? Of gaan ze er goed mee om kunnen? Hoe gaat mijn dochter haar broer of zus later bekijken als een echte zus of als een halfzus?

In elk geval, ik was zo geobsedeerd, en die miskramen waren vreselijk, dat ik niet helder heb nagedacht.
Ik ben ook in andere domeinen, een twijfelaar, niet altijd goed in beslissingen nemen, ik denk dat ik gewoon geen goede kandidaat was psychologisch. en daarom spijtig dat ik niet gescreend ben.
En ik ben al 40 plus, veel te oud, ondervind ik nu, om mama te zijn. Mijn man is al 47, die is ook veel te oud. Dat ois eigenlijk echt niet fijn voor de kinderen.

Ze zeggen weleens: Be careful, what you wish for.
Ik wou nog een kind, heb er nu 2, en besef nu, 1 kindje kan je alles geven, alle aandacht, geld, zorgen, combinatie werk, gezin, reizen. Ja, het is leuker voor de kindjes om altijd een speelmaatje te hebben, maar dan mag het leeftijdsverschil toch niet te groot zijn.

Ik ben zelf enig kind, en voelde me heel eenzaam, en daarom wou ik persé nog een kind. Nu zegt mijn dochter vaak, mama als ik groot ben, wil ik maar 1 kind.

doorzetter
Berichten: 717
Lid geworden op: 9 november 2013, 20:10

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door doorzetter » 21 augustus 2017, 14:10

Maar dat van enig kind zijn heeft toch niets te maken mzt eiceldonatie?
Als het je eigen eicellen waren geweest, kostte dat toch evenveel aan tijd, moeite, geld,...?
Icsi 1 cry1: pos.: juni 2015: pracht van een zoontje :D
Icsi 1 cryo3:13mei: zwanger

AfbeeldingMaak een ticker

elke7
Berichten: 25
Lid geworden op: 6 februari 2017, 16:04

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door elke7 » 21 augustus 2017, 14:38

Ik weet het allemaal niet, ik vraag me af of het een verschil zou maken als het mijn eigen eicellen waren.
Mijn oudste dochter is goed in rekenen, net als ik, ze is dol op sport net als ik, ze heeft massa's energie, net als ik vroeger, ze haat lezen, net als ik. Ze heeft gelijkaardige talenten, net als haar ouders en gelijkaardige gebreken.
Het helpt veel dat je delen van jezelf in je kind herkent.

Nu lig ik vaak 's nachts te piekeren over de eiceldonatie, en dat kost me mentaal zoveel energie.

Ik ben denk ik ook gewoon veel te oud, mijn oudste die kan al fietsen, zwemmen, lezen...
De tweeling moet ik nu leren op het potje gaan, en daar zie ik al tegenop. Die hebben zo veel energie, ik hoop dat het betert als ze wat ouder gaan zijn.

Soit, iedereen moet het voor zichzelf uitmaken of ze ECD doen maar het is een zware beslissing, een kind, en dan nog een kind op een niet alledaagse manier.
Anonieme eicel, sperma of embryo donatie is in heel veel landen en culturen verboden, en dat zal toch wel ergens zijn reden hebben. Ik wou dat ik ook negatieve ervaringen had gehoord, en meer had gelezen rond donorkinderen, dan had ik misschien een andere keuze gemaakt.

De dermatoloog vroeg een tijdje terug: had jij als kind zo veel wratten? mijn oudste zit in een zwemclub en heeft vaak wratten. Toen dacht ik wat ga ik zeggen bij de tweeling, moet ik dan aan elke dokter, de uitleg van eiceldonatie doen? en zeggen dat we hun biologische moeder niet kennen.
Volgens de moslimcultuur, is sperma of eiceldonatie verboden. Hoe moeten mijn kinderen zich dan voelen bij moslims? Worden zij aanvaard of niet?

Waarom was ik niet gewoon tevreden met mijn prachtige dochter?

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door irisbloem » 21 augustus 2017, 15:34

Volgens mij heb jij een serieuze burn out Elke7 waardoor je alles nu zo negatief ziet.

Ik heb in mijn vriendenkring een koppel, zij is 43, hij is er 49, samen hebben ze een zoontje dat nu anderhalf jaar oud is. Toen ze haar zoontje kreeg had ze al een dochter van 10 uit een vorige relatie. Ze zijn perfect gelukkig en het gaat prima tussen de kinderen. Dus kinderen op latere leeftijd en een groot leeftijdsverschil tussen de kinderen hoeven geen probleem te zijn. Waar bij jou het schoentje wringt is het feit dat je tweeling niet van je eigen eicellen is. Als ik jouw commentaar zo lees lijken ze voor jou als vreemden aan te voelen omdat ze niet dezelfde interesses edm hebben als jou en je dochter. Maar sta er eens bij stil dat indien het kinderen van je eigen eicellen waren geweest het ook kon dat ze andere interesses hadden en daarin erg leken op hun vader, de grootouders, tante of nonkel. Ook wordt op dit vlak slechts een deel genetisch meegegeven, een groot deel wordt gevormd tijdens de opvoeding.

Poffertje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 april 2019, 12:28

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Poffertje » 24 april 2019, 12:53

Hallo,
Ook hier een zeer laag amh/hoog fsh.
Net opnieuw gestart met een allerlaatste icsi-poging :( .
Niet meer op aanraden van de dr, maar op eigen vraag, in de hoop om het daarna psychologisch 'beter' een plaats te kunnen geven.
Het is zo moeilijk en zo vreselijk oneerlijk allemaal ... ook ik ben maar 32.
Ik hoop via deze weg wat in contact te komen met mensen in hetzelfde schuitje...misschien maakt dat het wat 'draaglijker'...
Ik las dat de medicatie bij Sterrie meerdere keren aangepast werd. Mag ik vragen welke medicatie jullie kregen ?

Liefs

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 25 april 2019, 11:44

Dag poffertje,

Zo erg dat jij ook met dat lage amh zit en al aan je laatste poging bezig bent. Moet moeilijk zijn om te verwerken...
Ik zit wel in hetzelfde schuitje wat betreft laag amh/hoog fsh, maar ik heb wel nog een zoontje gekregen, waarvan ik besef dat ik heel veel geluk heb gehad. Ik hoop dat het jullie ook nog gegund is!

Waar zijn jullie in behandeling? En wat is je amh- en fsh-waarde?

Ik heb 225eh menopur gespoten (icm Suprefact) en had daar drie eicellen mee. Niet veel, maar gelukkig wel van goede kwaliteit, want twee embryo's aan overgehouden. Ik mocht enkel starten met spuiten als mijn fsh onder de 20 was aan het begin van de cyclus, anders zou de stimulatie niet veel zin hebben en de eicellen waarschijnlijk toch van slechte kwaliteit.

Ik duim voor jullie!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Poffertje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 april 2019, 12:28

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Poffertje » 25 april 2019, 14:48

Sterrie,

Bedankt voor je snelle reactie. Heel fijn!

Onze pogingen hebben een hele tijd stilgelegen wegens de te lage slagingskansen en de te hoge kostprijs.
We betaalden inmiddels al enkele pogingen zelf zonder tussenkomst van de mutualiteit.
Onze laatste poging (icsi natuurlijke cyclus) dateert van april 2017. Mijn amh was toen 0.6, fsh geen idee maar ik vermoed rond de 16.
Hier gingen heel wat pogingen aan vooraf, zowel met als zonder stimulatie. De stimulatie leverde maar weinig op vandaar de overstap naar icsi in natuurlijke cyclus.
Gelukkig hebben we zo toch nog een geweldig dochtertje van bijna 3 gekregen. Ons mooiste geschenk!

Ondertussen twijfel ik af en toe of ik nu opvliegers voel of niet ... is mijn menstruatie nu niet wat heviger dan vroeger? Of juist korter . Is ze abnormaal of zie ik mini klontertjes?
Ik kan mezelf echt gek maken, en dr. Google draagt daar niet echt toe bij. 😢

Uiteraard blijft die kinderwens maar wreten, en is het echt vreselijk moeilijk om de situatie te aanvaarden.
Vandaar wagen we ons toch nog maar eens aan een nieuwe poging, tegen beter weten in.
Ditmaal bij dr. Platteau in samenwerking met uz brussel en nog maar eens met stimulatie.
(Hoeveel mijn amh/fsh nu staat ... geen idee. Het is niet meer getest. Misschien maar goed ook 🙄.
Ik krijg nu ook Menopur 225IE ...
Ook een ander schema deze keer: gisteren op dag 2 van mijn cyclus moest ik starten met Orgalutran voor 3 dagen. Zaterdag 1e bloedname en afhankelijk daarvan starten met Menopur.
Had jij dit schema ook? Lijkt mij zo vreemd om te starten met Orgalutran...

Had jij ondertussen je tweede terugplaatsing?
Waar ben jij in behandeling?

Ook voor jullie heel veel geluk gewenst.

Liefs!

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door mich75 » 25 april 2019, 15:31

Ik had ook een lage amh, fsh geen idee, maar ik denk ok. Een jaar later was mijn amh ineens boven de 1, ik had toen een pak minder stress (toeval?)

Ik ben in Jette 2x moeten starten met Orgalutran, omdat mijn startwaarden niet goed waren en de Orgalutran moest dit in orde brengen.
De eerste keer is dit niet gelukt en werd de poging gestaakt. De tweede keer was het wel ok en mocht ik starten met Menopur en die poging heeft tot onze dochter geleid.

Dus het kan 2 kanten uit.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Poffertje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 april 2019, 12:28

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Poffertje » 28 april 2019, 20:20

Ondertussen heb ik de 3 dagen Orgalutran er op zitten en mocht ik starten met Menopur 225.
Ik veronderstel dat mijn fsh dan wel ok was ... anders zou ik toch niet mogen starten met de stimulatie ??
Ik hoop het maar!
Hoe dan ook, we zitten er weer middenin, en ook al weet je best dat het weinig of niets zal uithalen toch blijft het weer even spannend, stresserend en heb je weer opnieuw die hoop.
En ik die hoopte om het met deze laatste poging zo 'psychologisch' te kunnen afsluiten 🙈😊.

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 29 april 2019, 9:56

Veel succes met de laatste poging Poffertje, ik hoop echt dat het toch nog zal lukken!
En die hoop heb je altijd he, bij een poging, anders zou je er ook niet opnieuw aan beginnen denk ik.
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Poffertje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 april 2019, 12:28

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Poffertje » 9 mei 2019, 13:40

Hallo,

Een update:
Ondertussen zijn er 10 follikels waarvan er 7 groeien, 3 kleinere zullen niet meedoen.
Wel alweer een lange stimulatieperiode vind ik.
Ik ben gestart met 3 dagen orgalutran, vanaf dag 4 Menopur 225 met vandaag de 13e stimulatiedag al.
Zou dit slechte kwaliteit van de eicellen geven?
Ik dacht eens gehoord te hebben dat hoe langer je stimuleert hoe slechter de kwaliteit ?

Dr zei dat ik heel waarschijnlijk zondagavond de Pregnyl zou mogen spuiten, en dinsdag dan weer pickup.
De aller allerlaatste 😑
Het bezorgd stress!

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Vervroegde menopauze & zo onzeker

Bericht door Sterrie » 10 mei 2019, 9:51

Hey poffertje,

7 follikels is toch een mooi aantal vind ik! Hopelijk worden er ook 7 eicellen gevonden en hou je een aantal embryo's over.
Geen idee of langer stimuleren een slechtere kwaliteit zou geven. 13 dagen stimuleren is al wel wat, maar nu ook niet extreem lang he, dus zou er niet meteen van uit gaan dat de kwaliteit slecht zal zijn!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten