Opnieuw aansluiten bij CM na buitenland

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
wyr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 september 2018, 14:26

Opnieuw aansluiten bij CM na buitenland

Bericht door wyr » 15 september 2018, 14:53

Hallo iedereen,

Na een tijdje gewerkt en gewoond te hebben in het buitenland, zijn we daar na een laparoscopie onderzoek te weten gekomen dat we nood hebben aan IVF om zwanger te geraken. In het buitenland echter hadden we een apart ziekteverzekering door ons werkgever en hadden we ons dan destijds toen we vertrokken ook uitgeschreven bij CM in Belgie.

We denken echter niet ons behandeling te doen in het buitenland, omdat met IVF we liever rondom familie en vrienden willen zijn hier in Belgie. Mijn vraag is nu echter of CM onze inschrijving kan weigeren of tegemoetkoming uitsluiten voor IVF, omdat we al weten op voorhand dat we IVF nodig hebben? Ik meen me te herinneren dat bij het registreren er een vragenlijst is naar bestaande condities, zijnde blijkbaar endometriose in ons situatie.

We zijn allebei Belg en waren al tientallen jaren bij CM aangesloten vooraleer we 2 jaar geleden naar buitenland vertrokken, we willen graag terug in Belgie de behandeling laten doen, maar moeten wel eventjes stilstaan omtrent de kostprijs ook als CM ons zou kunnen weigeren.

Weet iemand toevallig wat de wettelijke bepalingen hieromtrent zijn? We weten dat het tot 6 maal gedekt is in Belgie, maar kunnen de mutualiteiten ons uitsluiten op basis hiervan is de vraag eerder?

Dankje!

pluimke
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 augustus 2015, 18:31

Re: Opnieuw aansluiten bij CM na buitenland

Bericht door pluimke » 15 september 2018, 16:54

Beste wyr,

Voor zover ik weet, kan men je niet weigeren. Woon je momenteel nog in het buitenland? Dan denk ik niet dat je je kan aansluiten bij een gewone Belgische mutualiteit. Je kijkt dit best even na.

Je kan je wel verzekeren via de dienst Overzeese Sociale Zekerheid (te vinden op de website van de RSZ). Ik ben zelf ook een Belg die woont en werkt in het buitenland, en ben aangesloten bij de Overzeese. Er is een wachttijd van 6 maand voor de verzekering medische kosten. Die wachttijd heb je normaal gezien ook als je bij je terugkeer naar Belgie bij een Belgische mutualiteit wil aansluiten. Informeer je hierover best op voorhand. Kijk eventueel eens op de site van "Vlamingen in de Wereld".

Alles bij mekaar gerekend (kosten Overzeese, reiskosten, kosten IVF zelf) kostte elke IVF-poging ons ongeveer 5000 euro. Zelf ben ik vanaf poging 2 naar Belgie gekomen omdat PGS niet beschikbaar is waar we wonen.

Ik heb me trouwens pas aangesloten bij de Overzeese eens ik aan mijn eerste IVF-poging was begonnen, met het plan om als het hier na een paar pogingen niet lukte, naar Belgie te gaan om IVF te doen. Ik heb ook een prive ziekteverzekering via mijn werkgever, maar die dekt niets van fertiliteit.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Heel veel succes!
pluimke
Wachten op een wonder sinds 2010. Juni 2012: start MMM.
2013: IVF/ICSI 1 - zwanger maar dochtertje overleden 2 dagen na de geboorte
2014: start ICSI/PGS
2015: ICSI/PGS 3: miskraam
ICSI/PGS poging 7: zwanger, dochtertje geboren in juni 2017. Een wonder!

wyr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 september 2018, 14:26

Re: Opnieuw aansluiten bij CM na buitenland

Bericht door wyr » 17 september 2018, 23:31

Dankje pluimke voor de informatie!

Ja ons bedoeling is toch wel terug te verhuizen naar Belgie hiervoor, maar het is goed om te weten dat er ook een Overzeese Sociale Zekerheid is. Althans het geeft ons nu wat meer opties vooraleer we definitief iets beslissen.

5000 euro per IVF poging lijkt me echter inderdaad nog wel vrij duur, ook omdat je toch verzekerd bent? Ik dacht dat met dekking van CM of andere mutualiteiten het toch eerder in de paar honderd marge zou horen te liggen in plaats van paar duizend voor de behandeling zelf?

Hartelijk bedankt nogmaals!
-wyr

blanca12
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 september 2018, 0:28

Re: Opnieuw aansluiten bij CM na buitenland

Bericht door blanca12 » 24 september 2018, 0:34

Je kan je wel verzekeren via de dienst Overzeese Sociale Zekerheid (te vinden op de website van de RSZ). Ik ben zelf ook een Belg die woont en werkt in het buitenland, en ben aangesloten bij de Overzeese. Er is een wachttijd van 6 maand voor de verzekering medische kosten. Die wachttijd heb je normaal gezien ook als je bij je terugkeer naar Belgie bij een Belgische mutualiteit wil aansluiten. Informeer je hierover best op voorhand. Kijk eventueel eens op de site van "Vlamingen in de Wereld''.
https://plex.software/
https://luckypatcher.pro/
https://kodi.software/

pluimke
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 augustus 2015, 18:31

Re: Opnieuw aansluiten bij CM na buitenland

Bericht door pluimke » 7 oktober 2018, 21:56

dag wyr

sorry voor de late reactie. Inderdaad, met een gewone mutualiteit kost het slechts enkele honderden euro's per poging. Ik schrijf bewust "slechts" want bv in Amerika kost het een pak meer dat.

Zoals ik schreef, kom ik aan zo een hoog bedrag als ik alle kosten reken, zoals de bijdrage voor de Overzeese die ik enkel had voor de IVF (meer dan 450 euro per maand), de vliegtuigtickets naar Belgie (3 per poging: 1 voor de pick-up, 1 voor mijn man, en 1 voor de terugplaatsing want ik had bijna telkens freeze-all), en mijn labokosten en vervoer hier (ik woon nogal afgelegen en moest telkens speciaal vervoer huren om 's morgens vroeg in de grote stad te geraken). Ook de bloedafnames kosten hier een pak meer dan in Belgie omdat ik die in de privé moest laten doen om dezelfde dag nog de resultaten te kunnen hebben. De Overzeese betaalt 75% terug van de medische kosten gemaakt in het buitenland.

In Belgie zou het een pak minder moeten zijn.

Nogmaals heel veel succes, en niet opgeven!
pluimke
Wachten op een wonder sinds 2010. Juni 2012: start MMM.
2013: IVF/ICSI 1 - zwanger maar dochtertje overleden 2 dagen na de geboorte
2014: start ICSI/PGS
2015: ICSI/PGS 3: miskraam
ICSI/PGS poging 7: zwanger, dochtertje geboren in juni 2017. Een wonder!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten