Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Boutayna
Berichten: 100
Lid geworden op: 4 november 2017, 19:58

Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Bericht door Boutayna » 15 januari 2020, 15:04

Hallo iedereen!

Lang geleden dat ik nog op dit forum heb gezeten. Na een geslaagde ICSI behandeling is ons dochtertje geboren in 2018. Ze is nu 1,5 jaar en ze krijgt nog borstvoeding ('s nachts en overdag af en toe). We hebben een paar cryootjes en we zouden graag voor een terugplaatsing gaan in het UZA. Ik wou eerst wachten tot ik stop met borstvoeding omdat ik dacht dat het schadelijk zou zijn enz maar ik las onderstaande artikel en veranderde van mening.

https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... d/ivf.html


Zijn er hier mama's met dezelfde ervaring? Ik zoek lotgenootjes :-)

Hope88
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 april 2017, 10:34

Re: Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Bericht door Hope88 » 15 januari 2020, 16:59

Hier een dochtertje geboren in juni 2018 dat ook nog borstvoeding krijgt (vooral 's nachts, overdag nog zelden).
Ik ben in oktober gestopt met de minipil omdat we niet te veel tijd tussen haar en een brusje willen.
Geen ontrekkingsbloeding gehad en pas midden november voor de eerste keer mijn ms gekregen. Nadien gestart voor 1ste cryo tp in natuurlijke cyclus (Jan Palfijn in Gent). Follikels bleven echter wat hangen, volgens de dokter doordat prolactine nog verhoogd was door de borstvoeding. Ik kreeg toen de keuze om te wachten tot ik volledig gestopt was met borstvoeding of om te starten met progynova. Wij hebben voor het tweede gekozen.

Jammer genoeg was die poging negatief, maar intussen hebben we morgen onze 2de tp. (deze cyclus zijn we vanaf dag 1 gestart met progynova en was op de 1ste controle bms al dik genoeg).

Van de progynova heb ik niets ondervonden, maar door de utro en inprosub is mijn melkproductie wel wat verlaagd.

In ieder geval veel succes en hopelijk bij ons alletwee binnenkort een brusje! :mrgreen:
Na 5 tp: een dochter! (20/06/18)

Start brusje:
2 pu, 11 tp, 2 biochemiche zwangerschappen
Overstap naar Jette
ICSI 5: 3 cryo's
-> tp 12: biochemische
-> tp 13: zwanger!

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Bericht door mich75 » 15 januari 2020, 17:52

Hier dochter geboren maart 2017, ik was toen 41,5, dus we we hadden niet zoveel tijd meer voor onze terugbetaalde pogingen. Mijn gyn had gezegd dat vanaf we met vaste voeding zouden starten mijn ms wel op gang zouden komen.

Na 6 maanden volledige bv begonnen met groentepap, een week later fruitpap erbij, maar mijn ms kwamen niet. Dan met poedermelk erbij en nog 2x/dag bv. December naar fertiliteit voor een brusje en daar was stoppen met bv en regelmatige cyclus. Ik had ondertussen al 3x mijn ms gehad maar ik moest stoppen met bv en tp (had nog 1 cryo) zou met progynova en utro gebeuren, daarvoor was het in natuurlijke cyclus, maar men wou nu het zekere voor het onzekere nemen.
Ik vond het een moeilijke beslissing, maar we wilden voor een brusje gaan. Tp was negatief, direct verder gedaan met stimulatie en die tp was ook neg, dan enkele maanden pauze voor laatste tp en dat werd een biochemische zwangerschap, ondertussen was het juli 2018.
Dan overgestapt op ecd en zwanger bij de eerste tp in oktober 2018.

Ik vind het nog altijd jammer dat ik ben moeten stoppen met bv, ik krijg wel overal complimenten dat ik het 9 maanden gedaan heb.

Het zou kunnen dat we nog voor een kindje gaan, maar aangzien het de laatste keer een ks was moet ik minstens een jaar wachten, maar als we ervoor gaan dan zal het pas in 2021 zijn en dan denk ik dat ik al wel gestopt zal zijn.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Boutayna
Berichten: 100
Lid geworden op: 4 november 2017, 19:58

Re: Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Bericht door Boutayna » 17 januari 2020, 12:03

Oh dank je wel voor jullie ervaringen te delen Hope88 en mich75. Dikke dikke proficiat met jullie geslaagde pogingen.


@Hope88: Hou ons zeker op de hoogte he. Ik ga het in het UZA doen maar ik moet over 2 weken nog gaan op 1ste consultatiegesprek en dit bij dokter 'Vereek' (heb de naam niet goed gehoord aan de telefoon maar krijg nog een bevestiging in de brievenbus gelukkig :lol: ). Ik heb schrik dat ze gaan zeggen dat ik MOET stoppen met borstvoeding vooraleer ik een tp mag doen. En ik wil het tenminste proberen terwijl ik nog bv geef. Dus ja, ik hoop dat ik bij een begripvolle dokter terechtkom.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Bericht door mich75 » 17 januari 2020, 15:32

Ik denk ook dat het er vanaf hangt of je je het kan veroorloven om het risico te nemen.

Mijn pogingen waren bijna op en ik had niet al te veel kansen, dus was het of stoppen met bv of geen tp.

Als je cryo's en tijd genoeg hebt, dan zou ik het misschien wel overwegen. Ook is je dochter al 1,5j en dus zal je cyclus wel helemaal terug "normaal" zijn.
Bij mij was alles nog maar enkele maanden terug begonnen.

Boutayna
Berichten: 100
Lid geworden op: 4 november 2017, 19:58

Re: Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Bericht door Boutayna » 17 januari 2020, 19:31

mich75 schreef:
17 januari 2020, 15:32
Ik denk ook dat het er vanaf hangt of je je het kan veroorloven om het risico te nemen.

Mijn pogingen waren bijna op en ik had niet al te veel kansen, dus was het of stoppen met bv of geen tp.

Als je cryo's en tijd genoeg hebt, dan zou ik het misschien wel overwegen. Ook is je dochter al 1,5j en dus zal je cyclus wel helemaal terug "normaal" zijn.
Bij mij was alles nog maar enkele maanden terug begonnen.

Ja meid, t is niet te onderschatten he. Ik ben ah overwegen om toch te stoppen met bv en dat hoofdstuk af te sluiten vooraleer ik een nieuw hoofdstuk begin. Het hele gebeuren eist niet enkel fysiek iets van ons maar ook mentaal en ik ken mezelf....als de tp niet geslaagd is dan ga ik toch zitten denken van hay was ik toch niet beter eerder gestopt met bv enz enz. T is niet van dat als je stopt met bv, dat je prolactine opeens terug normaal is hé. Denk dat dat ook even nodig heeft.

Hoe was het bij jou om te stoppen met bv?

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Cryo terugplaatsing + borstvoeding

Bericht door mich75 » 18 januari 2020, 9:18

Ik was op consult geweest en moest dus stoppen, ik heb de dag erna nog bv gegeven, en dat was de laatste dag. Ik moest het nog 1 dag doen voor mezelf om "afscheid" te kunnen nemen. Ik mocht dadelijk starten bij eerstvolgende ms.

De dag erna last van stuwing, misschien de dag erna ook nog, dat weet ik niet meer, dus fysiek viel het goed mee.

Emotioneel vind ik het nog altijd moeilijk, ik vind dat ik mijn dochter iets heb moeten ontzeggen, zeker omdat het nog bijna een jaar heeft geduurd eer ik zwanger was en dan via ecd. Als ik dat allemaal op voorhand had geweten....maar ja dat is bij veel dingen zo ;)

Nu weet ik niet hoelang ik bv ga blijven geven, ik had gedacht tot 1,5j zoiets, misschien als het zo ver is dat ik nog langer wil, of misschien haal ik die 18 maanden niet.

Mijn dochter is rond 20 maanden overgeschakeld van poederpap naar gewone volle melk, dat zit ook in mijn hoofd.

Mentaal is het inderdaad wat als...Maar nogmaals als je nog veel cryo's hebt en/of nog veel terugbetaalde pogingen en je wil die ook doen, dan kan je het doen. Aan de andere kant wordt het leeftijdsverschil tussen de 2 kindjes ook steeds groter, ook dat speelde bij ons mee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten