Single mama - nog een kinderwens

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Louise36
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 september 2020, 16:26

Single mama - nog een kinderwens

Bericht door Louise36 » 7 september 2020, 16:42

Hey iedereen,

mijn eerste berichtje hier op dit forum, ik hoop mss iemand te vinden die in dezelfde situatie zit.

Ik ben een single mama met een kindje van 8. De wens voor een tweede kindje is er altijd geweest, maar de relatie is na de geboorte van mijn kindje zo slecht geworden dat het niet verstandig was om nog voor een tweede te gaan met mijn ex-man.
Intussen zijn we al even gescheiden en houdt de wens voor een tweede me steeds meer bezig.
Ik word 37, het is nu of nooit. In een nieuwe relatie heb ik totaal geen zin, daarvoor is er in de afgelopen jaren te veel gebeurd.
Maar ik twijfel zo hard, al die vragen...
Kan je een kind dat wel aandoen om nooit te weten wie je vader is, van wie je afstamt? Op jonge leeftijd kan je dat nog wel uitleggen, maar wordt dat geen trauma eens ze puber zijn?
Is het leeftijdsverschil niet te groot? Ik zal morgen niet zwanger zijn, mss zit er wel 10 jaar tussen?
Gaat het me praktisch en financieel wel lukken? Mijn ex heeft nooit naar ons kind omgekeken, ik ben het dus gewend van alles alleen te doen maar nu zou het écht alleen zijn. Alles is gemakkelijk nu, ik kan mijn kind alles geven en heb meer dan voldoende tijd, maar gaat dat zo blijven? Ga ik ons gemakkelijke leven niet kapot maken en zal dat ten koste van mijn eerste kindje zijn?
Gaat het medisch gezien wel lukken? Ik heb endometriose, wss gaat het dus niet vanzelf.

Bijkomend zijn mijn ouders er helemaal tegen. Ze zien alleen maar problemen en de negatieve kanten.
Ik heb geen grote vriendengroep maar wel een paar hele goeie vriendinnen op wie ik altijd kan rekenen, zij zijn gelukkig wel enthousiast.

Twijfel twijfel twijfel...

Ennas
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 april 2019, 11:20

Re: Single mama - nog een kinderwens

Bericht door Ennas » 8 september 2020, 16:53

Hey Louise,

Je zit duidelijk al even met de twijfel om voor een tweede kindje te gaan, maar er zijn duidelijk (en normaal ook) heel wat vragen waar je geen antwoord op weet. Ik zit niet in dezelfde situatie als jij - wij zijn een koppel dat voor een eerste kindje via IVF gaat - maar ik wil alvast wel mijn gedachten over een aantal van je twijfels met je delen in de hoop dat je er toch iets aan hebt.

Je vraagt je bijvoorbeeld af of het geen trauma oplevert om nooit te weten wie de vader is. Wij zijn een lesbisch koppel en gebruiken dus donorsperma. Die vraag is hier dus ook opgekomen. Wij hebben gewoon afgesproken om altijd eerlijk te zijn tegenover het kind, uiteraard afgestemd op zijn/haar leeftijd. We gaan altijd eerlijk uitleggen dat er een man is die genetisch materiaal heeft afgestaan, maar dat dat niet de 'papa' is. Die van ons gaat gewoon twee mama's hebben en geen papa. We zijn wel van plan twee peters te nemen, zodat het kind daarin wel mannelijke rolmodellen kan hebben.

Over het leeftijdsverschil: kort na elkaar heeft zijn voordelen, maar ook een groter leeftijdsverschil heeft zijn charmes. De oudste kan dan mee helpen met de zorg voor de jongste, en als hij/zij ouder is dan 8 dan kan je al enige zelfstandigheid verwachten. Als je je zorgen maakt of een tweede kindje 'ten koste' zal zijn van het eerste, dan is het misschien niet slecht om met de eerste eens een gesprek te houden? Zo van, 'Heb je ooit nagedacht hoe het zou zijn om een broertje of zusje te hebben? Zou je dat leuk vinden, of vind je het net het leukst onder ons tweetjes?'

Dat je ouders je niet steunen is natuurlijk erg jammer. Wel super dat je vrienden hebt die wél enthousiast zijn en waar je bij terecht kan voor deze twijfels. Wij moesten als lesbisch koppel eerst langs de psycholoog voor toestemming alvorens we aan ons traject mochten beginnen. Voor alleenstaanden is dat misschien ook het geval? Weet dat als je ervoor zou gaan & je ook zo'n gesprek moet voeren, ze daar wel polsen achter je netwerk. Als je ouders je niet steunen, gaan ze zeker polsen of je dan kan terugvallen op vrienden die je kunnen helpen bij de opvoeding, bij opvang, bij tegenslag, bij moeilijkheden etc.

Het is écht geen gemakkelijke keuze. Ik wens je goede moed!
Start 2018 - 4x neg IUI.
2019/2020 - 3x mk na IVF (5w, 8w, 5w)

2021 - tp op 16/3, positieve bloedname op 26/3
21/4 8w echo... Een tweeling!
22/9 30w echo

Evhz
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus 2022, 18:11

Re: Single mama - nog een kinderwens

Bericht door Evhz » 10 augustus 2022, 18:22

Hier hetzelfde. Hoe is het nu? Hopelijk kan je vertellen hoe het gelukt is?

Bart86
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 september 2022, 20:23

Re: Single mama - nog een kinderwens

Bericht door Bart86 » 6 september 2022, 20:38

Heeft er iemand ooit gedacht om een kind te hebben met een homoman?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten