Afwijzing bam-traject ervaringen?

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Evelien1989
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 augustus 2021, 18:14

Afwijzing bam-traject ervaringen?

Bericht door Evelien1989 » 2 augustus 2021, 18:40

Hi Iedereen,

Volg dit forum al een tijdje maar nu pas een account aangemaakt. Ik heb me drie maanden geleden in UZA Edegem laten opnemen voor het BAM-Traject. 32, al sinds mijn 18de single. Financieel stabiel (vast werk) en PCOS.

Ik moest een vragenlijst invullen, met wat medische gegevens en een paar persoonlijke vragen. (Wat is je thuis situatie, wat als je toekomstig kind achter zijn of haar vader vraagt, waarom wil je het BAM traject) Dagen ben ik er mee bezig geweest om alles zo correct mogelijk volgens mijn mening en visie te formuleren.

Vragenlijst ingestuurd, eerst waren ze hem kwijt... opnieuw ingestuurd, waren ze vergeten het door te geven aan de arts, nogmaals gebeld, hadden ze mijn aanvraag besproken maar waren ze me vergeten in te lichten, ze zouden me die vrijdag bellen... meer als twee weken later, nog geen telefoon, opnieuw gebeld, ik moest wachten op de beslissingsbrief die eerder die week verzonden was. Weer twee weken later, vandaag dus eindelijk de brief gehad.

Een afwijzing, met als reden de gewetensclausule die dus zegt dat het centrum het recht heeft om mijn aanvraag permanent af te wijzen zonder verplicht te zijn hier een reden of motivatie aan te geven. Met andere woorden een nee zonder reden.

Ja dat kwam dus even hard aan, ik wil perfect openstaan voor kritiek of veranderingen die ik nog moet maken, maar om nu zomaar een nee te krijgen zonder reden op basis van een paar vragen en zonder mij in persoon (of gezien corona videocall) te ontmoeten... pfff dat was even de traantjes verbijten..

Nu staat er bij dat het me vrij staat een ander centrum te contacteren. Ik neem eerst even een paar dagen om de teleurstelling te verwerken maar wil me niet direct laten demotiveren. Maar er staat ook dat zij hun bevindingen dan zullen overmaken aan het nieuwe centrum. Ja dus ze gaan dan tegen andere centra zeggen waarom ze me afwijzen maar tegen mij niet?

Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik heb gehoord dat het UZA Edegem een slechte reputatie heeft qua fertiliteit maar aangezien dit letterlijk op twee straten van mijn woning is was dit uiteraard mijn eerste keuze. Heeft er nog iemand afwijzingen gekregen maar daarna wel ergens terecht gekunnen? En zo ja waar? Ik weet heel zeker dat dit is wat ik wil, al moet ik er elke keer 300 km's voor rijden. Maar afwijzing na afwijzing lijkt me niet zo een goed idee voor mijn mentale toestand. Dus als het overal hopeloos is wil ik mezelf dat dan niet aandoen...

help?

warme groet,
Evelien

Ada
Berichten: 176
Lid geworden op: 5 juni 2021, 15:55

Re: Afwijzing bam-traject ervaringen?

Bericht door Ada » 2 augustus 2021, 21:06

Ik heb je een privé bericht gestuurd.
2019 4x iui ❌
2020 1x iui, 2x icsi ❌ ---- icsi 3 - 💙
2022 start brusje - fet 1-3 ❌
Nov 22 icsi 4 - biochemische zws
Feb 23 icsi 5 - 1 verse tp 🐣, 2 ❄️

zoemers
Berichten: 188
Lid geworden op: 27 september 2019, 9:33

Re: Afwijzing bam-traject ervaringen?

Bericht door zoemers » 7 augustus 2021, 10:32

Hoi Evelien, ik heb zelf geen ervaring met afwijzing, maar een vriendin van me is naar Gent gegaan omdat je daar meteen op gesprek kunt, en niet afgewezen wordt obv een papieren vragenlijst.
In Gent is dus blijkbaar meteen een gesprek bij een psycholoog.

Ik ben zelf naar UZ Brussel geweest en daar was er ook eerst een vragenlijst op papier en dan pas een gesprek met psycholoog (na goedkeuring papieren vragenlijst idd).
IUI 1 in juli 2020 => zwanger!
Zoontje geboren 27 maart 💙
BAM

Ennas
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 april 2019, 11:20

Re: Afwijzing bam-traject ervaringen?

Bericht door Ennas » 19 augustus 2021, 13:27

Hoi Evelien,

Ik heb ook geen ervaring met afwijzing, maar wil je andere opties meegeven zoals Zoemers. Ik ging in Life Leuven & daar is de werkwijze toch ook wel anders. Wij kregen ook een zeer uitgebreide vragenlijst & werden dan bij de psycholoog uitgenodigd voor een gesprek in persoon (wel in precoronatijden). Daar heeft die psycholoog dan al onze antwoorden nog eens gelezen & extra vragen gesteld of toelichting gevraagd. En dan zo'n twee weken wachten op een telefoontje met nieuws, waarin ze ook uitgebreid toelichtten waarop ze hun keuze gebaseerd hadden.

Het is natuurlijk erg frustrerend dat je een nee gekregen hebt zonder duidelijke reden, maar gezien je kinderwens zo groot is zou ik toch elders proberen. Je kan in je zoektocht bijvoorbeeld al eens naar de centra bellen & naar hun werkwijze polsen, omwille van je eerdere ervaring van een afkeuring zonder duidelijke reden? Ik wens je veel succes in je zoektocht.
Start 2018 - 4x neg IUI.
2019/2020 - 3x mk na IVF (5w, 8w, 5w)

2021 - tp op 16/3, positieve bloedname op 26/3
21/4 8w echo... Een tweeling!
22/9 30w echo

Nelis1966
Berichten: 15
Lid geworden op: 5 december 2021, 13:07

Re: Afwijzing bam-traject ervaringen?

Bericht door Nelis1966 » 8 december 2021, 13:10

Evelien1989 schreef:
2 augustus 2021, 18:40
Hi Iedereen,

Volg dit forum al een tijdje maar nu pas een account aangemaakt. Ik heb me drie maanden geleden in UZA Edegem laten opnemen voor het BAM-Traject. 32, al sinds mijn 18de single. Financieel stabiel (vast werk) en PCOS.

Ik moest een vragenlijst invullen, met wat medische gegevens en een paar persoonlijke vragen. (Wat is je thuis situatie, wat als je toekomstig kind achter zijn of haar vader vraagt, waarom wil je het BAM traject) Dagen ben ik er mee bezig geweest om alles zo correct mogelijk volgens mijn mening en visie te formuleren.

Vragenlijst ingestuurd, eerst waren ze hem kwijt... opnieuw ingestuurd, waren ze vergeten het door te geven aan de arts, nogmaals gebeld, hadden ze mijn aanvraag besproken maar waren ze me vergeten in te lichten, ze zouden me die vrijdag bellen... meer als twee weken later, nog geen telefoon, opnieuw gebeld, ik moest wachten op de beslissingsbrief die eerder die week verzonden was. Weer twee weken later, vandaag dus eindelijk de brief gehad.

Een afwijzing, met als reden de gewetensclausule die dus zegt dat het centrum het recht heeft om mijn aanvraag permanent af te wijzen zonder verplicht te zijn hier een reden of motivatie aan te geven. Met andere woorden een nee zonder reden.

Ja dat kwam dus even hard aan, ik wil perfect openstaan voor kritiek of veranderingen die ik nog moet maken, maar om nu zomaar een nee te krijgen zonder reden op basis van een paar vragen en zonder mij in persoon (of gezien corona videocall) te ontmoeten... pfff dat was even de traantjes verbijten..

Nu staat er bij dat het me vrij staat een ander centrum te contacteren. Ik neem eerst even een paar dagen om de teleurstelling te verwerken maar wil me niet direct laten demotiveren. Maar er staat ook dat zij hun bevindingen dan zullen overmaken aan het nieuwe centrum. Ja dus ze gaan dan tegen andere centra zeggen waarom ze me afwijzen maar tegen mij niet?

Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik heb gehoord dat het UZA Edegem een slechte reputatie heeft qua fertiliteit maar aangezien dit letterlijk op twee straten van mijn woning is was dit uiteraard mijn eerste keuze. Heeft er nog iemand afwijzingen gekregen maar daarna wel ergens terecht gekunnen? En zo ja waar? Ik weet heel zeker dat dit is wat ik wil, al moet ik er elke keer 300 km's voor rijden. Maar afwijzing na afwijzing lijkt me niet zo een goed idee voor mijn mentale toestand. Dus als het overal hopeloos is wil ik mezelf dat dan niet aandoen...

help?

warme groet,
Evelien
hoi Evelien,
Ik kan je ook HELPEN.
Groetjes Rene

Elsje76
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 september 2021, 0:37

Re: Afwijzing bam-traject ervaringen?

Bericht door Elsje76 » 21 december 2021, 0:14

Dag Evelien,

Het spijt me om te horen dat je werd afgewezen zonder enige vorm van uitleg of informatie. Laat je daardoor absoluut niet tegenhouden om jouw kinderwens te vervullen!

Men zou respectvolle communicatie mogen verwachten over de reden van afwijzing door diegenen die oordelen over het al dan niet vervullen van jouw kinderwens via ART. Ik ken niemand die bij het aangaan van een dergelijk traject als BAM over één dag ijs ging. Vaak heb je alles wel honderd keer overwogen alvorens de stap te zetten.

Eindconclusie: laat niemand jou vertellen dat jij niet geschikt bent als BAM en geen kinderen zou mogen krijgen. Er zijn andere centra, zoals bijvoorbeeld het UZ Gent. Misschien niet om de hoek maar als men jou daar wel kan helpen dan zijn die verplaatsingen het echt wel waard.

Veel succes! Groetjes,
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten