Wie meer wil lezen

Algemeen Discussieforum
Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 31 juli 2009, 12:55

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GBB2DA6J6

Voor het geval dat we ooit ondraaaaglijk jaloers worden: het komt toch uit hoor, achteraf :wink:

Neen, ik neem het nu grappig op, maar vind dit écht wel tragisch..

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 31 juli 2009, 18:04

ja k had het ook al gelezen,
verschrikkelijk :evil:

lyse
Berichten: 1447
Lid geworden op: 19 juni 2009, 16:59

Bericht door lyse » 3 augustus 2009, 13:25

Er staat vandaag een artikel in De Morgen op p. 9 over een Brits onderzoek naar het sleutel-slotprincipe bij zaad- en eicellen:

"Om uit een spermatozoïde en een eicel een embryo te laten groeien moet het DNA van beide cellen 'passen'. De resultaten van een Brits onderzoek kunnen verklaren waarom sommige mannen onvruchtbaar zijn, en dus vruchtloze in-vitrofertilisatiebehandelingen helpen voorkomen."

(Wie geabonneerd is, kan het artikel lezen in de online krant op de site van DM. Dit is een artikel over hetzelfde onderzoek in een Britse krant maar het is wel nogal technisch en moeilijk om te lezen:
http://www.independent.co.uk/life-style ... 66251.html )

Vind dit toch wel even slikken als je zoals wij met onverklaarde onvruchtbaarheid te kampen hebt. Als dit het probleem is, dan biedt ook ivf/icsi geen soelaas. :(

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 3 augustus 2009, 15:11

Maar dan zien ze dat toch tijdens de behandeling? Of er al dan niet bevruchting optreedt?

Als er een aantal eicellen bevrucht raken, en ze delen verder tot een embryo dat ze dan kunnen terugplaatsen kan er toch geen sprake zijn van dit scenario?

lyse
Berichten: 1447
Lid geworden op: 19 juni 2009, 16:59

Bericht door lyse » 3 augustus 2009, 15:45

nee, als ik de artikels goed begrijp met mijn zeer beperkte medische kennis :?, dan

-wordt er nu nog helemaal niet getest op "defecte sleutels" in zaadcellen.

-zou het kunnen dat er wel een embryo gevormd wordt maar dat het zich niet normaal kan ontwikkelen. Het probleem kan zich dus misschien pas na tp stellen?!?

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 3 augustus 2009, 16:23

oei.. deprimerende gedachte..

Krijg dat eens als diagnose: "u en uw partner passen genetisch gezien niet bij elkaar.." :shock:

Bij ons trouwens ook (tot nu toe) geen oorzaak gevonden.. :?
Laatst gewijzigd door Wendel op 5 augustus 2009, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 3 augustus 2009, 16:59

Het artikel rept met geen woord over ICSI denk ik. Wel raar, want ze spreken over DNA, dus het zou lijken dat je met ICSI hetzelfde probleem kan hebben, maar daar wordt nergens iets van gezegd.

Ik denk dat dit eerder van toepassing is bij die koppels waar ze zien dat er geen bevruchtingen zijn met ICSI, of waar er wel een bevruchting is maar geen goede embryo's ontstaan. In dat geval wordt bij ons ook vaak aangeraden denk ik hoor om op donormateriaal over te stappen.

Hun slaagkansen zijn trouwens maar 1 op 4, dan doen wij het in ons Belgenlandje nog altijd beter met 1 op 3, nah! :wink:

lyse
Berichten: 1447
Lid geworden op: 19 juni 2009, 16:59

Bericht door lyse » 4 augustus 2009, 10:16

Loeki, je hebt gelijk, hier zijn de statistieken van de slaagkansen in ons voordeel!

Als ze bij ons aanraden om op donormateriaal over te stappen omdat er geen goede embryo's ontstaan door icsi denk ik dat ze vooral eiceldonatie aanraden. Maar als dit onderzoek klopt, zou het dus ook kunnen dat spermadonatie de oplossing is.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 augustus 2009, 10:29

Ja, inderdaad.

Bovendien zou het zowiezo wel interessant zijn om dit dan te weten op voorhand. Meestal tegen dat er aangeraden wordt om over te gaan op donormateriaal, zijn we zoveel pogingen verder hé.

Anderzijds kan ik me moeilijk voorstellen dat ze met zulk onderzoek ook in België niet bezig zijn. We zijn toch zogenaamd "koploper" in fertiliteit?

En helaas, onderzoek en realiteit... :?

Maja, hopelijk een stap vooruit voor dat kleine percentage van koppels met problemen waar ze de oorzaak maar niet vinden. Die zijn trouwens in de minderheid hoor Wendyke, in veruit de meeste gevallen is IVF-ICSI nog altijd een oplossing, ook bij onverklaarde onvruchtbaarheid! :) Vaak komt de oorzaak toch aan 't licht bij de behandelingen hoor.

bush
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 augustus 2009, 10:53

sleutel/slot verduidelijking

Bericht door bush » 6 augustus 2009, 11:06

Even ter verduidelijking:

Sleutel - slot mechanisme: gaat over eicelactivatie. Wanneer de zaadcel de eicel bevrucht (natuurlijk of met ivf of met ICSI) moet een eiwitfactor vrijkomen uit de zaadcelkop die zorgt voor calcium stijgingen en dus de eicelactivatie. Eicelactivatie is de start van verdere embryodeling en dus essentieel. Nu komt het voor dat bij sommige mannen die zaadcelfactor ontbreekt (
vb bij globozoospermia, rondkoppige zaadcellen, maar ook bij normale zaadstalen) of dat de eicel niet in staat is om calcium stijgingen te genereren. Dit zal leiden tot gefaalde bevruchting na ICSI. Maar dit kan succesvol behandeld worden door het toepassen van geassisteerde eicelactivatie tijdens ICSI. Ook is er in UZ-Gent een muizentest voorhanden om te testen of zaadcellen al of niet over die factor beschikken.


Britse onderzoek is eigenlijk samenwerking UZ-Gent en Oxford by the way... :P

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 6 augustus 2009, 12:19

ik vraag me nu af of dit voor elke icsi/ivf-patient kan helpen

bv ik heb 4 eicellen, ze hebben sperma van mijn man
zal in zijn sperma dan bv een spermacel zitten die bv wel in eicel A kan leiden tot bevruchting, maar niet in eicel B,C,D ?
maw: heeft elke eicel van dezelfde vrouw dezelfde 'sleutel' nodig voor haar slot ?

bush
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 augustus 2009, 10:53

Bericht door bush » 6 augustus 2009, 13:48

dag Bieke,

neen niet zo! als een zaadcel over die zaadcelfactor beschikt (zoals bij >98% van de mannen!!) om de eicelactivatie op gang te brengen kan dit op elke eicel, natuurlijk kan er verschil in kwaliteit zijn van eicellen zodat 1 bepaalde eicel niet in staat is om geactiveerd te worden, maar deze variatie in 1 cohorte eicellen heb je altijd...

sleutel/slot is eigenlijk wat te 'simplistisch' uitgelegd, en heeft trouwens niks te maken met 'genetisch matchen' tussen koppels zoals verkeerd uitgelegd door Dr Coolsaet,

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 6 augustus 2009, 13:55

Hallo Bush,

Misschien een vraagje: wanneer wordt dan ontdekt dat deze eiwitfactor misschien ontbreekt? Wordt dit zowiezo getest of wordt dit pas onderzocht als er na ICSI geen bevruchting optreedt?

Want als dit bvb de oorzaak is waarom het niet lukt, kan het zijn dat ze bvb de 1e poging ivf doen > lukt niet, de 2e poging dan icsi > lukt ook niet.. Dan heb je dus al 2 pogingen verloren eer ze de oorzaak vinden??

lyse
Berichten: 1447
Lid geworden op: 19 juni 2009, 16:59

Bericht door lyse » 6 augustus 2009, 15:53

Hey Bush,

Bedankt voor je uitleg maar zou het kunnen dat het om 2 verschillende studies gaat? Degene waarover jij spreekt is in juli in de media gekomen als ik me niet vergis:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezond ... heid.dhtml

De studie waarover wij het hier de voorbije dagen hadden is uitgevoerd door de universiteiten van Leeds en Bradford en kwam pas enkele dagen geleden in het nieuws.

Ik heb toch de indruk dat het hier om 2 verschillende "wetenschappelijke ontdekkingen" gaat of is er toch een verband? Ingewikkeld allemaal zeg als je dit als leek probeert te snappen!

bush
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 augustus 2009, 10:53

Bericht door bush » 6 augustus 2009, 16:26

@lyse: ahaa inderdaad! eerst eens andere lezen!!

sorry hiervoor!



@ wendel: wordt volgens mij inderdaad enkel getest wanneer ICSI gefaalde of abnormaal lage bevruchting heeft opgeleverd of missch tenzij er indicaties zijn (zoals doe globozoospermia)..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten