Wie meer wil lezen

Algemeen Discussieforum
marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Wie meer wil lezen

Bericht door marb » 27 april 2009, 9:04

Regelmatig verschijnt er in de media nieuwe/achterhaalde/foutieve/correcte informatie over KI, IVF, ICSI, ...
In dit topic kan je deze berichten of links ernaar plaatsen.
Ik trap af: in de Nederlande Volkskrant stond dit weekend een artikel over verhoogd risico op genetische afwijking bij ivf en icsi. Conclusie is dat er een verhoogd risico is, maar dat die vermoedelijk eerder te wijten is aan de ouders dan aan de medische ingreep.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... j_ivf-kind

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 27 april 2009, 9:47

Marb,

Een tijd geleden is dit ook in een Belgische krant verschenen als ik me niet vergis. Er is toen op de chat een vraag daarover gekomen.
Ik heb dit toen opgezocht. Het probleem is dat de meeste studies geen vergelijking met mensen die ondanks vruchtbaarheidsproblemen toch spontaan zwanger worden en zij die dankzij vruchtbaarheidstechnieken zwanger worden. Dan pas kan je eigenlijk zeggen waaraan het probleem ligt: aan de ouders of aan de techniek. Nu er is wel zo een studie die dat wel gedaan heeft.
Zij hebben een vergelijking gemaakt tussen ouders zonder vruchtbaarheidsproblemen die spontaan zwanger worden, ouders die ondanks vruchtbaarheidsproblemen toch wonderlijk spontaan zwanger worden en ouders die zwanger worden dankzij vruchtbaarheidstechnieken (ivf/icsi was het bij allemaal dacht ik). Wat zagen ze nu. Als ze de groep ouders die spontaan zwanger werden (dus de ouders met vruchtbaarheidsproblemen die spontaan zwanger werden en de ouders zonder vruchtbaarheidsproblemen die spontaan zwanger werden) vergeleken met de groep ouders die dankzij ivf/icsi zwanger werden, was er geen verschil in congenitale afwijkingen. Wanneer ze de vergelijking maakten tussen ouders zonder vruchtbaarheidsproblemen met ouders met vruchtbaarheidsproblemen (dus zowel de ouders die spontaan zw werden als zij die dankzij ivf/icsi zw werden), dan zagen ze wel een verschil (met een verhoogd risico voor de laatste groep). Besluit: het ligt aan de ouders en niet aan de techniek.

Liefs,

Bokje

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 27 april 2009, 11:44

Heel interessant, bespreking van artikels!

Ik vraag me wel af of er zo regelmatig dingen in de media verschijnen... zelfs met mijn verhoogde sensor merk ik ze niet direct op.
Boeken heb ik wel veel en daar kan ik wel over meepraten, al is het wel minder praktisch want je kan moeilijk van andere mensen verwachten dat ze ook al die boeken kopen (bij mij is het een echte verslaving :oops: ).

fluffie
Berichten: 1582
Lid geworden op: 10 oktober 2008, 18:34

Bericht door fluffie » 27 april 2009, 12:37

't zelfde hier mies. Artikels probeer ik zoveel mogelijk te negeren, omdat ik anders geel groen en rood tegelijk uitsla van alle onzin die erin staat, maar boeken daarentegen lees ik met plezier!

Véro.

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 27 april 2009, 13:03

Ik hier ook al wat boeken bijeengespaard, zenne. Ga ze dan trots in de boekenkast zetten ne keer dat we zw worden en de 12 weken voorbij zijn! (nu zitten ze nog in het schuif..)

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 27 april 2009, 13:07

groen en geel, heel herkenbaar, maar daar dient dit topic nu juist mede voor. Er zijn hier genoeg mensen die de onzin eruit kunnen filteren en een goede interpretatie aan de inhoud van die artikelen kunnen geven. Op die manier kan je er toch nog iets van opsteken.
En boeken, begin er niet over. We hebben ze in ons nieuwe huis moeten verspreiden over verschillende kamers. :oops:

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 27 april 2009, 13:32

Amai marb, dan moet het inderdaad wel een hele collectie zijn!
In mijn geval verstop ik al mijn boeken over vruchtbaarheidsproblemen in een gesloten kast in de slaapkamer, want daar mogen toch geen bezoekers komen. Alleen wordt die kast nu echt veel te klein, er is vanmorgen alweer een boek met de post toegekomen!

Anyway, ik hou mijn ogen en oren open voor artikels met zin of onzin in. 8)

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 27 april 2009, 13:44

dat zijn niet alleen boeken over (on)vruchtbaarheid hoor! Dat zou pas erg zijn 8)

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 27 april 2009, 14:16

Mag dit topic ook gebruikt worden voor niet-serieuze artikels? Fragmenten uit onvruchtbaarheids-blogs die ik goed vind (meestal met wat sarcasme doorspekt)?
Of is het de bedoeling dat het informatief blijft?

Jij bent de topic-starter he, marb, jij mag beslissen!

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 27 april 2009, 14:19

aanvraag goedgekeurd ;-)
Ik zou zeggen: alle gerelateerde informatie uit externe bron (dus niet DVO).
Wat mij betreft mag daar zelfs de onzin die je soms leest tussen zitten, mits deze beetje gekaderd wordt.
Dus kom maar op mies!

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 27 april 2009, 14:32

OK dan, there we go!

Eén van de meest hilarische blog-stukjes op het internet volgens mij gaat over IVF-Barbie.
http://tertia.typepad.com/so_close/2004 ... arbie.html

(voor diegenen die niet zo met de Angelsaksische terminologie vertrouwd zijn: babydust = een geïmagineerd poeder dat men op forums over elkaar strooit en dat een positieve werking zou hebben; RE = reproductive endocrinologist = fertiliteitsarts; wanking = wat een man doet om een staaltje te produceren; beta = beta-HCG-test oftewel zwangerschaps-bloedtest; voor de rest: vraag maar)

Ik weet zelf niet goed bij welke categorie ik mezelf zou plaatsen: niet direct Newbie Barbie want ik doe nog geen IVF, misschien een beetje Joiner Barbie, heel soms heb ik al trekjes van Veteran Barbie.
Enjoy!

(ps: marb, ik denk dat jij één van de beste IVF-Kens moet zijn!!)

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 27 april 2009, 15:27

Haha, Mies, die is echt wel goed! Klopt helemaal he! Ook het stukje over bekende mensen, daar hebben we het hier nog pas over gehad in een ander topic.

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 27 april 2009, 17:14

Pregnant Veteran Barbies have been known to pee on the sticks up until the day before giving birth just to see the two lines

:lol: :lol: :lol:

(ps: hela, noem jij mij een wanker? :wink: )

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 27 april 2009, 17:15

Als het over blogs in het Engels gaat, hier vind je een superlange lijst met lotgenoten die bloggen in het Engels:

http://stirrup-queens.blogspot.com/2006 ... o-you.html

Heel handig als je ervaringen zoekt van iemand die net hetzelfde heeft meegemaakt als jij.
En er zitten gewoon veel toffe madammen tussen!

De hoofdpagina bevat ook nog heel wat interessante zaken:
http://stirrup-queens.blogspot.com

Groetjes,

H.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 27 april 2009, 17:25

Neeeeeeee marb, ik noem jou geen wanker! (ook al ben je er technisch gezien wel eentje). Ik denk gewoon dat jij één van de super-IVF Kens moet zijn, die jouw vrouwtje wél heel goed steunt en er wél heel erg mee begaan bent!

En Hannelore, die blog ken ik ook! Ik heb zelfs Melissa's boek besteld (komt uit op 1 mei), puur om mijn verzamelingetje aan te vullen :oops: :oops: :oops: (ja, dat boek van Tertia ("So Close") heb ik ook, is supergrappig geschreven))
Ik hou trouwens wel van Melissa's "Barren advice"-rubriekje, die madam heeft toch al wat levenservaring he.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten