mogelijke onderzoeken?

Algemeen Discussieforum
L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

mogelijke onderzoeken?

Bericht door L*** » 8 juni 2009, 22:13

goeie avond ladies (and gentlemen?),

ik blijf hier maar nieuwe thema's introduceren... misschien zoek ik niet genoeg (ik heb een beetje weerstand om verder te lezen dan het algemeen forum, in de hoop dat ik de rest nooit nodig zal hebben...), want ongetwijfeld staat het er al allemaal op, maar toch wil ik het even op een rijtje.

kunnen jullie verder aanvullen welke onderzoeken er eigenlijk allemaal kunnen gebeuren? ik kom namelijk net opnieuw vd gyn en die heeft me een afspraak met een fertiliteitsarts gegeven. ze zei dat zij alle onderzoeken gedaan heeft dat ze kon doen, maar af en toe hoor ik nog over bijkomende onderzoeken bij sommigen van jullie.

even op een rijtje:
wij hadden al
- bloedonderzoek (hormonen)
- sperma-onderzoek
- echografie natuurlijk
- HSG

ze zegt dat een kijkoperatie in mijn geval geen meerwaarde is (alles ziet er prima uit), maar - dat vergat ik haar te vragen natuurlijk... ik moet leren lijstjes maken!- what about
- opvolging cyclus/ follikelgroei ed.
- meting dikte baarmoederslijmvlies
- samenlevingstest (overleeft zijn sperma in mijn lichaam + kunnen ze elkaar bevruchten)
- vergeet ik nog iets?

of zijn dit onderzoeken die slechts gebeuren bij verdere stappen? nu, ik zal het wel allemaal van de fertiliteitsarts horen, maar vind het toch wel fijn jullie mening te horen :oops:

bedankt

natheke
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 november 2008, 0:46

Bericht door natheke » 8 juni 2009, 23:45

Hey L,

Geen probleem hoor die vraagjes!
Ik ben in dec 2008 naar gyn geweest die mij toen doorstuurde naar fertiliteit. Zij had, zoals jij zegt al enkele bloednames, follikelmetingen gedaan en een spermatest laten uitvoeren. Aangezien mijn cyclus onregelmatig was, mijn ventje zijn sperma wat afwijkend, stuurde zij ons verder. In januari zijn we dan naar fertiliteit gegaan en de eerste afspraak was toen een verkennend gesprek, een bespreking van wat er verder zou gebeuren. Ik had toen net mijn regels. Ben dan op dag 12 voor echo, samenlevingstest en BN geweest, na eisprong opnieuw echo en BN, dan regels gekregen, en toen heb ik op dag 11 een echo en een hysteroscopie gehad. Alles was goed, behalve samenlevingstest die maar matig was, en ondertussen was sperma van ventje nog eens getest en dat was quasi normaal. Heb dan tijdens die cyclus nog mijn eerste IUI gehad (eind februari) en meer kan ik je niet meer vertellen, want toen was het al raak!!! :D
Denk dus dat het eerste gesprek altijd een kennismakingsgesprek is waarin er vragen worden gesteld ivm met jullie gezondheid, event een echo en BN en dan wat ze verder gaan doen, natuurlijk afhankelijk waar bij jullie het 'probleem' is!
Naar welke fertiliteitsarts gaan jullie?

Heel veel succes!
Natheke xxx

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 9 juni 2009, 13:10

Hey L,

Wij zitten ongeveer gelijk, hé. Bij ons als gedaan:
- bloedonderzoek voor en na eisprong
- eisprong gevolgd via echo, bij 1e afspraak stond die op ongeveer 16-17mm, moest dan enkele dagen later terug, dan stond hij op springen, dus kon ik zo weten of alle andere lichamelijke kenmerken daar ook op duidden
- samenlevingstest: alles ok
- spermatest: alles normaal

Nog geen HSG of kijkoperatie gehad. Ik denk dat de onderzoeken die al gebeurd zijn, zowat de eerste basisonderzoeken zijn. De rest gebeurt volgens mij gaandeweg mee met de behandelingen die je ondergaat.

Vervolg op 24 juni :D

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 9 juni 2009, 21:37

hallo wendel,

we vinden elkaar steeds weer terug :D
24 juni komt snel dichterbij! goed voor je.

hei natheke,
super voor je dat je zwanger bent! ik hoop je binnenkort te vergezellen. hoe ver ben je al? gaat alles goed?
sorry, maar wat betekent BN in jouw verhaal :? al die afkortingen altijd...

vreemd hoe verschillende gyneacologen verschillende 'basisonderzoeken' doen. hoe zit die samenlevingstest in elkaar? dat hebben ze bij mij niet getest. ook geen opvolging van cyclus. blijkbaar vond ze dat niet nodig. stom dat ik dat vergat te vragen.
6 juli heb ik mijn volgende afspraak met andere gyn bij wie ik al lang terecht wilde (maar die steeds patiëntenstop had) en die ineens -zonder dat ik het wist!- fertiliteitsarts is :D . dr. de vits, jan palfijn in gent. ik zou beter al n lijstje beginnen maken wat ik niet mag vergeten vragen! en tussendoor natuurlijk nog een natuurlijke kans. wie weet blijven de :twisted: uit volgende week (rond de 18de), dan is het allemaal overbodig. dat beweerde de gyn gisteren ook: dat ze er vrij zeker van was dat ik wel natuurlijk zwanger zou worden... maar ja... emotioneel zijn er ook grenzen é, en dat begreep ze ook. dus ik maak ook n afspraak met haar fertiliteitsarts (gyneacologisch centrum in gent) en beslis na 6 juli door wie ik verder wil behandeld worden en dus eventueel de andere afspraak annuleer - die sowieso maar voor na onze (tibet!)reis zal zijn.

succes ladies! houd me op de hoogte

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 10 juni 2009, 10:16

Hey L***,
wat wij ook nog hebben moeten laten doen was een genetisch onderzoek, ook via BN (bloedname). We waren immers na bijna 2 jaar proberen TOCH zwanger (natuurlijk) maar dat is dan uitgedraaid op miskraam (triploïde: mijn eicel was 2 maal bevrucht, er waren 2 spermacellen binnengedrongen en men heeft dan gecontroleerd of dat structureel was)

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 10 juni 2009, 12:50

Hey L,

De samenlevingstest was tijdens mijn vruchtbare periode. We 'moesten' 's avonds sexen, om dan de ochtend erna een soort uitstrijkje te nemen rond mijn baarmoedermond. Dit bekeek de gyn dan onder de mycroscoop en ja, ze zwemden nog rond :wink: (heb dan zelf ook eens mogen kijken :D )

Mijn arts voor de 24e is dr Decleer uit Aalter, maar hij is ook verbonden aan Jan Palfijn :D Mss komen we elkaar daar ook wel eens tegen :wink:

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 juni 2009, 9:01

Hallo,

De samenlevingstest doen ze niet overal. Er is nogal wat discussie over dit onderzoek. Omdat als ze de volgende dag niet veel spermacellen meer vinden in het baarmoederslijmvlies, dit niet betekent dat het niet goed is. Want de zaadjes zouden al verder kunnen doorzwemmmen en dat het daardoor is dat ze er geen of weinig nog terugvinden. Bovendien als ze direct overgaan tot IUI is zowiezo die barrière overwonnen. Bij ons is nooit een samenlevingstest gedaan.

Wat wij hebben gehad; bloedafname (met ook genetische onderzoeken - doen ze in Jette zowiezo) zowel bij hem als bij mij; spermastaal bij hem; bloedafname en echo op dag 3 (nakijken hormonen en eicelreserve); dan de eerste resultaten gekregen: alles normaal; omwille van pijnlijke maandstonden onmiddellijk laparoscopiet met HSG en hysteroscopie (normaal doen ze in Jette eerst HSG en niet onmiddellijk ook een laparoscopie). De laparoscopie onthulde de oorzaak en dan was het direct IUI.

Liefs,

bokje

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 11 juni 2009, 12:21

Bedankt voor de info,

het stelt me gerust. want ik vroeg me al af waarom ze bij ons geen samenlevingstest hadden gedaan en op die manier misschien cruciale info niet wisten.
de rest vd onderzoeken zal wel bij de fertiliteitsarts gebeuren. ben benieuwd! moet nog afspraak maken, maar zal toch voor na onze vakantie zijn. en wie weet (hoewel ik probeer niet te hopen), geldt bij ons dit keer ook het cliché: vakantie = rust = niet te veel a denken = zwanger :roll:
we'll see
goh, moet vreselijk zijn na bijna 2 jaar proberen, natuurlijk zwanger en dan n miskraam! amai, kan je ermee om? ik denk er nu soms al aan: stél... maar daar mag je natuurlijk niet aan denken. dag per dag, week per week en vooral maand per maand bij ons é!?

fijne dag!

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 6 september 2009, 11:21

paar maanden later
en intussen al veel wijzer rond onderzoeken.
eerste (mislukte) IUI achter de rug.
cyclusoptimalisatie gebeurd (pregnyl, utrogestan).
ventjes sperma plots duik naar beneden.
maar dat zou weer beteren... (komt waarsch door ziek te zijn)
en deze week laparoscopie, donderdag. ben benieuwd!
zijn er nog zaken die ik daarover zeker moet weten?
ik las al over pijn in schouders en rug. ook over schaamhaar zelf kortwieken. buik opblazen. weekje thuis.
nog iets, anyone?

Lie_29
Berichten: 1063
Lid geworden op: 12 januari 2009, 23:18

Bericht door Lie_29 » 6 september 2009, 11:59

Tcho L***...
Ik heb een laparo gehad in april dit jaar en eigenlijk was dat een fluitje van een cent.Ik zat met een polliep in m'n buik en ze hebben -terwijl ze die verwijderden- gelijk ook maar 'ns goed rondgekeken daarbinnen.
Bij mij is het in Jette gebeurd. Ik moest 's avonds binnen en kreeg daar een lavement (beu, maar draaglijk) en nog een bloedprik voor de anesthesist.
De volgende morgen (zeer vroeg: ik werd om 6u uit m'n bed gehaald en om 7u lag ik al bijna op de operatietafel)moest ik enkel nog mezelf een beetje scheren :wink:
Ik herinner me nog erg vaag dat ik in de operatiekamer aankwam, maar verder is alles blank in mijn geheugen...
Bij het ontwaken enkel een klein beetje misselijk geweest. Verpleegster gaf extra medicijn in de baxter en 't was voorbij.
Ik heb achteraf nergens last van gehad. Enkel een beetje tegentrekkingen in mijn buik, ik voelde wel dat er daar 'iets' gebeurd was, maar 't deed zeker geen pijn.
De resultaten van de laparo waren bij mij positief. Niks gevonden.
Volgende onderzoek bij mij is idd de chromosomentest. Ook al 3x kortstondig zwanger geweest, maar 't blijft niet zitten dus :cry:
Volgens gyn hebben we gewoon pech want ie vindt niks dat kan wijzen op een 'probleem'.
Ik vind dat een nogal gevaarlijke uitspraak...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 6 september 2009, 12:06

Bij mij zijn ze aan het schaamhaar niet aangeweest. 8) Ook geen lavement gehad, wel een restenarm dieet moeten volgen. Och, tis overal anders...

Ik moest ook 's morgens pas binnen en ben zelf op de operatietafel gaan liggen. Koud dat 't daar was... Kben wel van te voren "op consultatie" geweest bij een anesthesist. Stelde niks voor.

Misselijk niet geweest, daar gaven ze preventief iets voor.

't Loopt wel los meid, succes!

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 7 september 2009, 9:01

Mijn laparoscopie is net zoals die van Lie in Jette gebeurd en toch anders gegaan. Ik ben pas 's morgen binnen gemoeten. Het lavement heb ik mezelf toegediend de vorige avond. Net zoals mijn schaamhaar, dat heb ik zelf moeten verwijderen met een soort Veet-crème dat ik meegekregen had: de zonde net onder de borsten tot halverwege het bovenbeen moest ik ontharen (dus vooral schaamhaar hé). Het lavement vond ik het ergste van het hele gebeuren. Ik was 's morgens daar om 7u en om 7u30 kon ik me "inschrijven". Rond 7u45 was ik al op de kamer. Even later kwamen ze me al vragen stellen en moest ik operatiehemdje aan. En even later kwamen ze me al halen en kreeg ik eerst een infuus en voor ik weet lag ik op tafel. Mijn fertiliteitsarts die ook de operatie uitvoerde kreeg ik nog te zien en even daarna lag ik dromenland. Toen wakker werd had ik vreselijk maar geen pijn. Ook nadien heb ik nauwelijks pijn gehad. Gewoon twee dagen PLATTE rust (want anders schouderpijn van de lucht die ze in je buik hebben geblazen). Maar verder zonder problemen. En bij mij hebben ze wel een probleem gevonden: endometriose. Dus het was zeker niet voor niets en de moeite.

Liefs,

Bokje

PS; alles staat in detail op mijn blog: http://babyproject.skynetblogs.be/archive-week/2008-28

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 9 september 2009, 17:04

Hey L***, Ik ben op een paar maanden tijd twee keer moeten gaan voor een laparoscopie. De eerste was zoals die van jou, om te kijken of er iets mis was, en ja er was iets mis ik heb namelijk endo zoals bokje. De tweede keer was iets zwaarder want toen hebben ze een gedeelte van die endo "weggebrand". Ik heb van die eerste heel weinig last gehad. Je moet inderdaad de eerste twee dagen zoveel mogelijk platliggen anders gaan je schouders pijn doen, maar verder is er niet veel aan. Lekker veel rusten en na een paar dagen ben je weer de oude.
Van die tweede heb ik langer pijn gehad maar das normaal omdat ze toen niet enkel gekeken hebben.

Ik heb geen van beide keren een lavement moeten ondergaan (thank god!!!), en heb me wel telkens zelf even moeten scheren. Als ik je een tip mag geven, breng zelf een scheermesje mee want die Bic-mesjes die ik kreeg in het ziekenhuis zijn geen zegen voor je huid! :D

Veel succes morgen, hopelijk vinden ze niks abnormaals! x

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 9 september 2009, 17:29

dank je voor de info!
ik maak me er eigenlijk niet veel zorgen over.
zou alleszins tof zijn dat ik geen lavement moet :D
ik hoop ook dat ik me niet kaal moet scheren, want ik ontsteek ontzettend snel. ik heb me net 'gemillimeterd' met de trimmer, dat zou moeten volstaan, toch?
allez, hoop beetje dat ze ook iets vinden, iets makkelijks, dat snel verholpen kan worden en dat alles oplost :lol:
yeah, dream on
hihi
weekje thuis dan, mooi meegenomen!
ik houd jullie op de hoogte

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 9 september 2009, 17:46

ja L***,

we mogen dromen, hé!

toitoi hé meid

liesje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten