mogelijke onderzoeken?

Algemeen Discussieforum
wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 18 september 2009, 14:11

L*** en Liezeke,

Jullie maken nog steeds kans op een spontane zwangerschap. Je moet rekening houden dat de zaadjes 76u leven. Een eitje 24u. Dus als je twee dagen voor je eisprong bijv vrijt dan heb je nog kans op een bevruchting.
Maar ik snap dat jullie miss liever vasthouden aan de kleinere kans om de teleurstelling achteraf minder groot te maken.
Maar ik hoop en duim voor jullie.

L***¨, volgens mij kunnen ze een ontsteking wel zien tijdens de laparoscopie. Ze kijken echt in je baarmoeder hé. En een ontsteking hft altijd bepaalde zichtbare tekenen. Dus volgens mij moet ze dat knn zien hebben.

Liefs,

Bokje

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 18 september 2009, 14:37

Ja, ze doen doorgaans ook een endometriumbiopsie tijdens een laparoscopie, dus ze nemen een klein stukje baarmoederweefsel en dat wordt bekeken en wat opgekweekt. :wink: Daaraan zien ze dan of er een ontsteking zit.

Zo'n ontsteking hoef je overigens niet te merken.

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 18 september 2009, 14:38

zou bijna mirakel zijn, nu spontaan zwanger!? ik wil er liever niet te veel aan denken, heb die mogelijkheid al een beetje uitgesloten in mijn koppeke. nu ja, ventje en ik zullen ons best alleszins doen dezer dagen, je weet maar nooit.
en t is waar liezeke, niet hopen, dat kunnen we niet é!? we proberen onszelf dat gewoon wijs te maken :D
ik vraag me eigenlijk af of ze bij een laparoscopie echt in de baarmoeder kijken. volgens mij gebeurt dat enkel bij een hysteroscopie. en bij een laparo kijken ze echt in je buik: naar de buitenkant van je baarmoeder, je eileiders en alle ander organen. op die manier kunnen ze ook de endometriose zien die ertussen groeit. ze kunnen niet zomaar IN je baarmoeder é langs die gaatjes die ze gemaakt hebben.
nu, ik kan fout zijn, misschien hebben ze vaginaal ook onderzocht, maar daar heb ik alleszins niets van gevoeld achteraf.
weer eens duidelijk dat ik lijstjes moet maken met vragen voor de gyn, want ik ben precies altijd een beetje onrustig als ik daar ben waardoor ik vanalles vergeet te vragen. stom!
bon, ik ga beetje pakken. we gaan weekendje naar ardennen. niet te lange wandelingen met mijn nieuwe gaatjes in mijn buik (ze zijn best mooi toegegroeid!). maar wel met bende vrienden, dus zal me wel verstrooiing geven. tegen zondag ben ik hier terug en zal ik hopelijk weer vol goeie moed zijn :)
fijn weekend!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 18 september 2009, 14:40

Bij mij hadden ze gezegd "laparoscopie", maar bij wat doorvragen was het wel duidelijk dat ze bedoelden "laparoscopie + hysteroscopie + endometriumbiopsie", alles ineens dus.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 18 september 2009, 14:40

L***, ik denk idd dat ze tijdens een laparoscopie naar de buitenkant van je baarmoeder kijken en de andere organen errond. Maar bij mij hbb ze tegelijk ook een hysteroscopie gedaan. Ik wist dat vooraf. En heb daar ook niets van gevoeld.

Hebben ze eigenlijk die endo verwijderd?

Liefs,

bokje

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 18 september 2009, 14:46

Hier staat het: de uitwendige baarmoeder en eileiders en organen errond worden bekeken bij een laparoscopie http://www.brusselsivf.be/default.aspx?PageId=6506

Liefs,

Bokje

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 18 september 2009, 15:16

denk dat ik de gyn volgende week nog es bel om te vragen wat ze nu precies gedaan hebben :D
ze is geen spraakwater... en ik ben dat normaalgezien wel, maar bij haar gaat het om zo'n belangrijke dignen, dat ik precies altijd een beetje onder de indruk ben van wat ze zegt.

nee, ze hebben endometriose niet weggenomen. het zat zo wat hier en daar (en overal waarschijnlijk) een beetje, maar nergens echt veel om te verwijderen.
hebben ze dat bij jou wel weggenomen dan?

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 19 september 2009, 9:00

L***, zeker een lijstje met vragen maken. Dat helpt om niets te vergeten vragen.
Bij mij hebben ze het wel weggenomen. Maar misschien was er gewoon meer bij mij. Er is ook nooit gezegd tegen mij "je hebt lichte endometriose". Gewoon endometriose graad 2 en het zit rond je blaas en darmen.

Liefs,

Bokje

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 19 september 2009, 12:36

heejkes,

merci om me moed te geven, bokje. zou het fantastisch vinden dat ik spontaan zwanger zou kunnen worden maar eigenlijk heb ik nu ff geen zin in zitten wachten en hopen. het vergt zoveel energie, hé. ik ga ervan uit dat het gewoon niet lukt en dat het nu beter is me te focussen op de onderzoeken. maar als ik juist ben met mijn eispronggevoel dan heb ik hoogstwaarschijnlijk volgende week zaterdag (met die verkorte luteale fase) mijn regels. wat ervoor zorgt dat die HSG van dinsdag daarop niet kan doorgaan, of doen ze dat ook als je je regels hebt?
beetje rot natuurlijk want dan moet ik het verzetten en liefst zo vlug mogelijk want anders moet ik misschien nog een maand wachten. maar moest ik mijn regels onverwacht vroeg krijgen deze week kan het natuurlijk wel... is ook moeilijk omdat ik mijn werk moet laten weten dat ik er dan niet kan zijn.

liesje

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 20 september 2009, 10:09

Liesje, ik begrijp heel goed dat je niet wil hopen. Was zelf zo een non-hoper :wink:
Wat betreft je HSG, vrees ik ervoor dat ze die doen als je je regels hebt. In Jette doen ze die enkel na je regels en voor je eisprong, dus een beperkte tijd hé. En het is niet altijd evident om die te berekenen. Bij mij was het ook net nipt (samen met de laparoscopie hé).

Liefs,

Bokje

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 20 september 2009, 12:06

In GHB kijken ze niet naar je cyclus voor het plannen van de laparo. Ik heb dat zelf moeten aanhalen. In principe kan het altijd, maar vaak doen ze 't niet na de eisprong omdat zo'n onderzoek een eventuele prille zwangerschap om zeep helpt (het "hsg-gedeelte" dan). Tis eerder wat je daar zelf van vind dat bepaalt of je dan zo'n onderzoek wil.
't Enige dat ze doen is een zw-urinetest de ochtend van je laparo.

Je regels zelf zijn vast geenenkel probleem. Je vindt het misschien zelf niet zo aangenaam, maar die mensen zijn dat gewoon hoor, niets van proberen aan te trekken. Als je ze nog niet hebt, kan je toch een HSG laten doen, alleen, moest je dan zwanger zijn, ... Maar dan kan je een zw-test vragen hé. Of nu geen betrekkingen hebben, als je je daar beter bij voelt.

Toitoi! 8)

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 20 september 2009, 13:09

In Jette doen ze d'office een zwangerschapstest via bloed, de dag voor je laparoscopie. Ik vond het overbodig, want ik wist heel zeker dat ik niet zwanger was. Had net de regels gekregen, en dat wisten ze ook gezien hun "planning" van de laparoscopie. Maar dat was de regel daar, dus heb ik het moeten doen.

liefs,

Bokje

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 20 september 2009, 14:50

Oei Loeki,
daar is het dus al te laat voor (en ook veeeel te leuk om te laten)...
heb gewoon schrik dat als ik tot het einde wacht mijn kans die HSG nog in mijn volgende cyclus te doen klein wordt, maar hoe kan ik dan in godsnaam die HSG plannen, hé. rotiige cyclus!
in crg doen ze precies geen test, ze gaan af op wat je zegt. de verpleegkundige zei dat als ik echt niet spontaan zwanger kon worden, ik best een leugentje voor bestwil mocht placeren tegen de RX mensen. maar dat vind ik zelf ietst te tricky...
omdat dat voorlopig nog niet zeker is (volgens gevoel wel zunnu).
ik ga het wagen een dubbele boeking te doen zodat ik zeker ben dat ik die HSG nog volgende cyclus kan doen.
merci nog eens voor de info, hé meiden, jullie weten echt zoooooo veel!

liesje

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 20 september 2009, 16:25

Oops... te laat! :wink: We zullen wel lekker duimen dat je alles gewoon kan afzeggen hé. :D En anders zal je wel netjes op tijd de rusjes krijgen, hoewel, ze pesten graag hé... :wink: Maar je gevoel zegt veel hé. Op den duur weet je 't wel... Had ik ook.

Ze hebben bij mij in GHB geen test gedaan, ik had net m'n regels gehad. Ik moest op het formulier van de laparo de datum van m'n laatste regels invullen, en op basis daarvan zeiden ze tegen mij "een zwangerschapstest zal niet nodig zijn bij u hé. :roll:

Maar 't was toen ook kantje boordje. We hadden toen ook gezegd van "we doen maar", een spontane zw hoopte ik toch niet op, maar ja, als de laparo er dan was, was ik toch blij dat ik eindelijk (want natuurlijk weer een beetje te laat) mijn regels had.

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 20 september 2009, 21:23

heihei,

bij mij hebben ze ook nooit zw.test gedaan. niet bij HSG noch bij laparo. ze gingen idd uit van je eigen ervaring. én ze hebben het gepland op basis van mijn menstruatie.
doe maar die dubbelboeking, liezeke! gewoon goed voor jezelf zorgen, dat is prima :)
ik net terug van een ontspannend weekendje ardennen.
was leuk, wel met 3 kleine kindjes en 2 zwangere vrouwen, maar t viel best mee, t waren lieve zwangeren, zoals jij't zegt liezeke.
deze maand rust, naast een miniscule natuurlijke kans, en k weet nog niet of me dat deugd doet, want vind t toch gewoon jammer dat ik neit zwanger ben en nu deze maand ook niet word.
mais bon... ben ook gewoon heel moe en beetje zagerig nu.
morgen weer werken na 10 dagen thuis. k zal maar vroeg in bedje kruipen, t zal weer wennen zijn!

fijne avond lieve dames

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten