Tekort aan vitamine B6

Algemeen Discussieforum
Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Tekort aan vitamine B6

Bericht door Glenys » 13 juni 2009, 17:10

Hoi iedereen,

Ik heb een nieuwe topic aangemaakt omdat ik toch heel nieuwsgierig ben of iemand hier al van gehoord heeft:

Blijkbaar zou een tekort aan vitamine B6 een oorzaak kunnen zijn van het feit dat een zwangerschap uitblijft.
Op een aantal fora vond ik reacties van vrouwen die zwanger raakten door het nemen van vitamine B6. http://www.freya.nl/web_forum/lees_beri ... _B=N#onder

Ik stond hier toch sceptisch tegenover maar dan stootte ik op dit artikeltje:
Vitamine B6 en zwangerschap
Een lage vitamine B6-status houdt verband met een verminderde kans op zwangerschap en een verhoogd risico van spontane abortus. Dit bleek uit een studie uitgevoerd onder 364 vrouwelijke textielarbeiders in China. Tijdens de onderzoeksperiode van 1996 tot 1998 bevielen ze van minstens één kind. De concentratie van het hormoon HCG in de urine werd bepaald om de momenten van conceptie of een spontane abortus vast te stellen. Vooraf aan de conceptie werden de concentraties vitamine B6, vitamine B12, foliumzuur en homocysteïne in het bloed bepaald. Uit de resultaten bleek dat de helft vrouwen met de hoogste concentraties vitamine B6 in het bloed een 2,2 maal grotere kans hadden om zwanger te raken en een 50% kleinere kans hadden op een spontane abortus vergeleken met de 25% vrouwen met de laagste concentraties vitamine B6. Daarnaast lieten vrouwen met voldoende vitamine B6 in het bloed vergeleken met degenen met een vitamine B6-deficiëntie een 1,4 maal grotere kans op een zwangerschap en een 30% kleinere kans op een spontane abortus zien.
Bron: Ortho-Institute via www.geenrozewolk.com


Eerlijk toegegeven ben ik nu wel heel nieuwsgierig of iemand van jullie hier iets meer over weet. Het zou immers een reden kunnen zijn voor het onverklaarbaar uitblijven van een zwangerschap.

Anderzijds geloof ik niet echt in sprookjes en zou het leuk zijn moest iemand dit kunen bevestigen of ontkennen.

Lieve groetjes,

Glenys

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 13 juni 2009, 18:43

interessant!
maar ik kan je niet helpen, geen idee.
als dit bevestigd wordt, ga ik maandag naar de apotheek :D . ik kan het trouwens aan haar eens vragen, want zij is heel erg op de hoogte van zulke dingen. als ik meer weet, laat ik t zeker weten.
alles wat maar kan helpen, nie waar :)

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 13 juni 2009, 19:31

Vitamine B6 zit volgens mij net zoals B12 vooral in vlees en in mindere mate in melkproducten. Dus als je vlees eet, lijkt een vitamine B6 tekort me zeldzaam hoor.

In China eet men nog steeds veel minder vlees dan bij ons, en geen of bitter weinig melkproducten. Dus 't lijkt me logisch dat tekorten aan B6 daar veel meer voorkomen dan hier.

Ik heb m'n foliumzuur altijd ingenomen met Relax, van Funciomed (heet nu metarelax of zoiets). Het is bedoeld voor tijden van stress en mentale inspanning (stress, wij? :wink: ). Er zit genoeg foliumzuur in, maar dus ook B6 en B12, magnesium (wat helpt tegen krampen) en taurine (zou vruchtbaarheidsbevorderend werken volgens sommige studies). Misschien een ideetje? Maar als je zwangerschapsvitaminen neemt, zit daar ook B6 in hoor (en B12, en foliumzuur, en taurine, en magnesium).

prutske14
Berichten: 303
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:03

Bericht door prutske14 » 13 juni 2009, 20:27

ik neem ook al meer dan een jaar foliumzuur, maar van die vitamine B6 heeft mijn gynaecologe nooit gesproken.
Ik eet heel zelden vlees dus dat maakt me nu wel wat ongerust :? ik neem nu wel een ijzerkuur en ik heb al op de verpakking gelezen dat ik dan voor 40% aan vitamine B6 binnen heb die je op een dag nodig hebt.
Ik zal er dus ook nog wat over googelen :)

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 14 juni 2009, 10:02

Eerlijk gezegd lijkt mij een onderzoek bij 364 textielarbeidsters uit China niet echt de meest betrouwbare bron. Daarbij is dit onderzoek eigenlijk een mooi voorbeeld van omgekeerde redenering: Wanneer je zwanger hebt heb je een verhoogd behoefte aan vitamine uit de B6-groep (1,9mg per dag ipv 1,5). Dat betekent niet automatisch dat een tekort de zwangerschapskansen verlaagt. Een tekort komt echter bijna niet voor omdat het zich in veel meer dan enkel vlees bevindt: ardappelen, zuivelproducten, veel groene groenten en bijna alle graanproducten en dus ook afgeleiden als brood en pasta.
Een tekort komt voor bij mensen met een nierinsufficientie en mensen met een zeer hoge alcoholinname (alcohol zorgt sowieso voor een spectaculaire vermindering van het aantal vitaminen in je lichaam).
Kortom, als je gezond leeft en eet is de kans op een tekort erg klein. Neem je daarbij nog een vitaminesupplement, nagenoeg nihil.

babske
Berichten: 361
Lid geworden op: 8 april 2008, 11:17

Bericht door babske » 14 juni 2009, 11:24

Heyla, ik ken wel iemand die ook niet zwanger geraakte. En toen zij bloed liet trekken, bleek zij ook een of andere vit-tekort te hebben. Maar vraag me niet welk, want dat weet ik niet meer. Zij heeft daar toen medicatie voor genomen en enkele maanden later was ze zwanger!!!! Het bestaat dus wel degelijk. Alleen weet ik niet of ze vit B6-tekort had....

prutske14
Berichten: 303
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:03

Bericht door prutske14 » 14 juni 2009, 11:30

nu bij ons kan dat nu niet de oorzaak zijn want het zaad van mijn man is heel slecht, het kan enkel via ICSI. Maar ik zal daar wel eens over navragen hoor, misschien dat je bij een tekort aan vitamine B6 wel een grotere kans hebt op een miskraam

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 14 juni 2009, 12:03

Gewoon vragen prutske, en laten uitzoeken, als je je zorgen maakt. Ik snap je helemaal hoor, ik eet zelf geen melkproducten en citrusvruchten wegens allergie, en ik vroeg me ook vaak af of ik wel alles binnenkreeg. Sommige dingen kan je idd laten nakijken, of je kan zwangerschapsvitaminen nemen om je gerust te stellen, als je daar niet tegen bent.

Babske, goh, dat kan vanalles zijn hé...

Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Bericht door Glenys » 14 juni 2009, 20:11

Bedankt allemaal voor jullie commentaar.

De reden dat ik supergeïnteresseerd ben in dit onderwerp is omdat ik drie jaar geleden een significant tekort had aan vitamnie B12. Daar heb ik toen een vitaminekuur voor gevolgd met "Befact-forte" en daarna heb ik er eigenlijk niet meer over nagedacht. Ik heb er geen idee van of toen ook vitmanie B6 is getest en of er een correlatie is tussen die twee.

Ik ga in elk geval toch nog eens een afspraak maken met mijn huisarts om dit na te gaan en om een volgend bloedonderzoek te doen. In samenspraak met hem zou ik graag terug starten met extra vitaminen.

Baat het niet, dan schaadt het niet.

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte van het vervolg.

Argje
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 juni 2009, 12:33

Bericht door Argje » 15 juni 2009, 0:06

Zowel vitamine B6 als B12 (en ook B11 aka foliumzuur) spelen een belangrijke rol bij de opname van ijzer door het lichaam en ze zijn betrokken bij de aanmaak van rode bloedcellen en zorgen voor een goede werking van je zenuwstelsel. Dus staan ze toch wel in voor een aantal levensbelangrijke processen.
Maar over een verband met zwangerschap heb ik nog nooit gehoord; maar mss eens navragen aan je dokter lijkt me het verstandigst.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 15 juni 2009, 10:53

Ik ben voor jullie in de wetenschappelijke databank gedoken. Er zijn niet zo veel onderzoeken gebeurd in relatie tot vruchtbaarheid. Maar wel eerder met pathologiën en miskraam. Een tekort aan vit b6 of b12 zou wel kunnen leiden tot miskraam.
Eén studie spreekt wel van een negatieve impact op de vruchtbaarheid bij een langdurig tekort aan vit b12 (invloed op de ontwikkeling van het eitjes, de eisprong en/of de innesteling).
Ook ivm met pco is er een relatie gezien met vit b-tekort. Maar hier gaat het eerder om insulineresistentie en niet zozeer het tekort van vit b op zich.
Andere studies gaan vooral in op het verband tussen onvruchtbaarheid en foliumzuur. Maar normaal neemt iedereen hier toch extra foliumzuur? Dat werd mij toch altijd gezegd te doen in het crg. Dus dan voorkom je dat probleem sowieso.

Ook bij mannen is er een verband gevonden met vit b- tekort. Het sperma en dus de kans tot zwangerschap zou verbeteren bij inname van vit b11 (= foliumzuur). Het geeft een verbetering van de kwaliteit. In combinatie met zink was er nog een sterkere verbetering merkbaar. Andere studies spreken dit tegen en vinden geen verbeterd resultaat. Maw het is onduidig.

Maar ik moet er ook bij vermelden dat de artikels tevens vermelden dat vit b normaal voldoende in de voeding zit. Bij een tekort is het voornamelijk in relatie met bepaalde aandoeningen die de opname verhinderen of bij slechte voedingsgewoonten.

Conclusie: de wetenschap is er zelf nog niet aan uit.

Liefs,

Bokje

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 15 juni 2009, 10:59

Ik neem constant omnibionta pronatal (intussen al 3 jaar :) en daar zit zowel foliumzuur als B6 en B12 in...Samenstelling terug te vinden op www.omnibionta.be. Groetjes Audrey

prutske14
Berichten: 303
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:03

Bericht door prutske14 » 15 juni 2009, 11:43

ik ben na mijn werk naar de apotheek :) hihi

Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Bericht door Glenys » 15 juni 2009, 12:34

Hoi allemaal,

Morgen ga ik naar de dokter voor een bloedonderzoek. Ik ben wel benieuwd naar de uitslag.

Ondertussen neem ik al twee jaar omnibionta pronatal. Ik drink niet, rook niet(meer) en probeer zo gezond mogelijk te eten. Ik heb geen lichamelijk probleem dat een vitaminetekort zou kunnen verklaren (gesteld dat er nu nog een vitaminetekort zou zijn).

In de loop van deze week weet ik in elk geval hoe het zit met mijn vitamientjes.

Ik ga er toch van uit dat het nemen van omnibionta voldoende moet zijn. De bloedtest moet dit enkel bevestigen.

Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Bericht door Glenys » 18 juni 2009, 9:51

Ondertussen heb ik de reslutaten van het bloedonderzoek gekregen en die waren zeer positief:
vitamine B12:420 (moet minstens 189 zijn)
folium:14.9 (moet minstens 2.3 zijn)
Vitamine B6 kunnen ze niet opsporen met een "gewoon" bloedonderzoek.

"Omnibionta Pronatal" blijkt dus echt wel voldoende te zijn. Dat is een geruststellende gedachte.

Bij mijn ventje waren de resultaten iets minder goed. Zijn vitamine B12 was maar 169. De dokter stelde aan hem voor om elke dag 2 tabletjes "Befact Forte" te nemen.

Hieronder nog een artikel dat hiermee in vebrand staat:

Nieuws: homocysteïne en vruchtbaarheid 25 mei 2009
Aanvulling van foliumzuur en vitamine B 12 zouden een positief effect hebben op de vruchtbaarheid.

Voedingsfactoren spelen een rol in de zogenaamde homocysteïne-stofwisseling. Daarbij zijn deze mogelijk betrokken bij de rijping van ei- en zaadcellen en bevruchtingsproces.
De homocysteïne-stofwisseling in de follikelvloeistof moet optimaal zijn om de kans op zwangerschap te verhogen.

Onderzoek in Erasmus universiteit
In het proefschrift van Jolanda Boxmeer worden de eerste resultaten van het Food, Lifestyle and Fertility Outcome-project beschreven. De resultaten van dit proefschrift suggereren dat de homocysteïne-stofwisseling een rol speelt bij de voortplanting. Suppletie van foliumzuur en mogelijk ook van B12 zou een positief effect op de vruchtbaarheid kunnen hebben, zowel bij de vrouw als de man.

Ook uit studie bij een vruchtbaarheidskliniek in Israël, blijkt dat vitamine B12-deficiëntie onder stellen die met vruchtbaarheidsproblemen kampen dikwijls voorkomt. Voor het onderzoek werd het bloed van 171 stellen geanalyseerd, die onder behandeling waren bij deze vruchtbaarheidskliniek. Hieruit bleek dat 36% van de mannen en 23% van de vrouwen een tekort aan vitamine B12 had (lager dan 200 pg/ml). Bij 43% van de stellen bleek één van de partners vitamine B12-deficiënt.

Dit was onafhankelijk van het feit of er een aantoonbare oorzaak voor het probleem van onvruchtbaarheid was gevonden of niet. Bij 8% van de stellen bleken beide partners vitamine B12-deficiënt. Onder de mannen, bij wie door onderzoek een afwijkende spermakwaliteit was aangetoond, werd in 39% van de gevallen een vitamine B12-tekort gevonden.

Bron:
Referenties:
1. Boxmeer Jolanda, the homocysteine pathway in human subfertility, 14 januari 2009, Erasmus Universiteit Rotterdam.
2. Pront R, Margalioth EJ, [..], Elstein D. Prevalence of low serum cobalamin in infertile couples. Andrologia 2009; 41(1):46-50

http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=280

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten