Vraagje: Bo Coolsaet - nieuwe methode?

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Vraagje: Bo Coolsaet - nieuwe methode?

Bericht door Glenys » 5 augustus 2009, 15:00

Gisteren was er op het VTM-nieuws een topic over IVF. Bo Coolsaet werd geïntervieuwd over een nieuw onderzoek waarbij zou kunnen vastgesteld worden in hoeverre het DNA van de zaadcel toegelaten wordt door de eicel. De eicel zou als het ware bepaalde zaadcellen weigeren. Vandaar dat ook niet elke IVF-poging succesvol is. Slechts 1 op 4 IVF-pogingen levert een positief resultaat op. Door het toepassen van een nieuwe methode zou dit percentage verbeteren.

In de krant "Het laatste nieuws" (04-08-2009)stond ook een klein artikeltje in dit verband.

Wie weet hier meer over? Is dit de techniek die comparative genomic hybridization' of CGH wordt genoemd?

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 5 augustus 2009, 15:37

Glenys, hetgeen je hier schrijft sluit (een beetje) aan bij wat er onlangs geschreven is op 'wie meer wil lezen'

lyse
Berichten: 1447
Lid geworden op: 19 juni 2009, 16:59

Bericht door lyse » 5 augustus 2009, 15:51

Ik heb dat item op het VTM nieuws gezien. Ik denk ook dat het gaat over het onderzoek waar we het de voorbije dagen onder het topic "wie meer wil lezen" over hebben gehad. Als je daar gaat kijken, vind je wat meer info.

Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Bericht door Glenys » 5 augustus 2009, 15:56

Hoi Wendel,

Bedankt voor de tip! Hetgeen ik bedoel, komt idd overeen met het sleutel-slotprincipe dat Lyse beschrijft.

Artikel in de krant, intervieuw op het nieuws... er is blijkbaar toch iets in beweging...

Naar hetgeen ik ervan begreep is dat de methode uiteindelijk een oplossing zou kunnen bieden. Hopelijk horen we er in de toekomst nog wat meer over...

Glenys
Berichten: 586
Lid geworden op: 19 juni 2008, 16:23

Bericht door Glenys » 5 augustus 2009, 16:38

Hey Lyse,

Het artikel waarnaar je verwees in "the Independant" schept meer duidelijkheid.
Dankzij je verwijzing naar "De Morgen" heb ik nog een ander artikel gevonden. Zou dit er iets mee te maken hebben?

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezond ... heid.dhtml.

Tot slot nog dit: (verscheen in november 2008)
http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen ... svol.dhtml

Zou het kunnen dat dit deze Amerikaanse techniek aan het overwaaien is naar Europa?

Het geeft alleszins weer goede moed hé?

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 5 augustus 2009, 16:52

Ja Glenys,

Als je dit leest, 21 van de 23... Daar zou je al eens 5.000 pond voor over hebben é :wink:

Het geeft inderdaad moed!

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 6 augustus 2009, 11:07

Het geeft moed, maar ik heb er wel mijn vragen bij.

Ik vraag me vooral af waarom dit nu pas uitkomt.
Wat is de historie van vruchtbaarheidsproblemen?
Waren er vroeger ook zo veel kinderloze koppels of is dit iets van de laatste decennia? Zo ja, is onze DNA structuur dan veranderd?
Als vroeger iedereen gemakkelijk zwanger werd of kinderen had, paste hun DNA dan wel bij elkaar? Of gingen vrouwen vreemd met toevallig iemand die wel het sleutel DNA had?
Ik vind het moeilijk om me dit realistisch voor te stellen...
In elk geval een revolutionaire ontdekking en hopelijk kunnen ze de sleutel van het DNA vinden hé!

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 6 augustus 2009, 21:39

Sterretje,

Volgens mij heeft onvruchtbaarheid ALTIJD bestaan. Alleen is het probleem nu groter omwille van de hormonen die vrouwen en mannen binnenkrijgen via de voeding. Dat is trouwens bewezen, zeker voor mannen (die een lagere kwaliteit zaad hebben door opname van vrouwelijke hormonen). Ook aangetoond bij vissen.
Dus ik denk dat het probleem van die DNA¨-structuur altijd bestaan heeft.
Toen mijn ventje en ik in Jette in behandeling waren, kregen we al te horen dat er sommige problemen liggen aan het koppel samen. Namelijk dat de eicel niet de zaadcel binnenlaat. Daarvoor is ICSI de oplossing.
Dat waar het nu omgaat gaat nog verder. De bevruchting zou gewoon niet slagen, zelfs niet met ICSI omdat de eicel de zaadcel gewoon niet "leuk" vindt. Of hoe moet ik het zeggen. Ik hoop echt voor velen, vooral voor de onverklaarbare koppels, dat er snel een echte oplossing uit de bus komt.

Liefs,

Bokje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten