artikel Nieuwsblad 28-9-09

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Jo'tje

artikel Nieuwsblad 28-9-09

Bericht door Jo'tje » 28 september 2009, 12:15

"Helft IVF-kinderen in België heeft Deense vader" kopt het Nieuwsblad vandaag.
"Meer dan 50% van de kunstmatige zwangerschappen in België gebeurt met Deens donorsperma. ..."

Ik heb hier vragen bij.
Ze bedoelen toch allicht de helft van de IVF-zwangerschappen waarbij van donorsperma gebruik gemaakt wordt? Niet?
Zouden er niet meer "kunstmatige" zwangerschappen zijn waarbij het sperma van de vader zelf gebruikt wordt? Zoals bij de meerderheid van koppels hier op het forum?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 september 2009, 12:21

Dat lijkt me ook een verkeerde krantenkop hoor. Ik zou dan wel denken dat het in het artikel zelf fatsoenlijk staat, maar blijkbaar niet dan?

Tuurlijk gebeurt de meerderheid met "eigen" sperma, logisch toch. Er zou anders niet veel aan IVF gedaan worden, met die wachtlijsten voor donors...

Mijn haar gaat trouwens al overeind staan bij de term "kunstmatig". :evil:

Tis toch niet omdat je een handje hulp nodig hebt dat 't kunstmatig is hé. What's next, "kunstmatige" kindjes? :evil: :evil: :evil:

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 28 september 2009, 12:56

Ha, is dat dan bij een kunstmatige mama in een kunstmatige baarmoeder?

Oooh, hoe zou een kunstmatige bevalling dan voelen? :roll:

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 28 september 2009, 15:08

Mijn haren kwamen ook recht deze morgen!
Het gaat inderdaad over donorsperma. Blijkbaar hebben ze in België te weinig donors en in Denemarken zijn er vrij veel donors blijkbaar. Dus dat is 'import' hé.
net of alle IVF zwangerschappen gebeuren met donorsperma :roll:
Waar halen ze het soms uit. Zo misleidend!

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 28 september 2009, 15:17

En dan nog iets...

Met donorsperma wordt toch (meestal) gekozen voor inseminatie? Tenzij er ook problemen zijn bij de vrouw, dan toch pas IVF?

Dus waarom spreken ze dan ook enkel over ivf-zwangerschappen? Waarom niet gewoon over 'vruchtbaarheidsbehandelingen met behulp van donorsperma'? Dat zou geen zo'n treffende titel geven, zeker?

Geen goed woord over te zeggen!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 september 2009, 15:19

En ik die dacht dat ze in de krant geen "onwaarheden" mochten zetten...

Sommige mensen denken nog aan "reageerbuisbevruchting", en zien dan meteen het beeld voor ogen van een baby in een plastiek buis denk ik, die dan wordt opengevezen wanneer baby klaar is. Bevallen? Er wordt niet meer bevallen in de kunstmatige wereld. Buizen openvijzen ja. :roll:

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 28 september 2009, 15:24

je staat er van versteld hoe weinig sommige mensen iets weten over bevruchting, cyclussen, zwangerschappen en vruchtbaarheidsbehandelingen.

Daar is hier op het forum ook al veel over geschreven hoor.
Sommigen denken inderdaad dat het kindje groeit in een reageerbuis.
Of dat iedereen met IVF zwanger kan worden (van de 1e keer dan nog wel) :v(
waar halen ze het allemaal uit

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 september 2009, 15:49

Best erg jammer. Ik denk moesten er meer mensen precies weten hoe IVF bv precies gaat, er zou veel minder gesproken worden over "kunstmatig", want eigenlijk is het een vrij natuurlijk proces allemaal vind ik, je zorgt "alleen maar" voor meer eitjes en je brengt eitjes en zaadjes dichter bij elkaar. Maar de rest is toch eigenlijk puur natuur... (bevruchting, celdeling, innesteling, ...)

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 28 september 2009, 16:06

Inderdaad Loekie. Veel mensen vergeten dit. De natuur beslist uiteindelijk nog over (bijna) alles!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 september 2009, 16:50

Ik heb ook dat hele verhaal aan mijn zus gedaan, zij dacht tot dan echt dat je met IVF de zaadcel in de eicel "forceerde" (een injectie zoals ICSI), en dat je dan automatisch ook bevruchting had (wat je helaas zelfs bij ICSI niet hebt).

Toen ik haar vertelde dat veel bevruchtingen gewoon niet lukten en dat veel embytjes het niet halen, zei ze direct van "jamaar dat is toch omdat er bij jullie iets scheelt". In haar ogen zou een IVF poging bij mensen "waarmee niks scheelt", altijd lukken en alle eitjes zouden netjes bevrucht worden en uitgroeien tot babies.

Ik denk dat zoiets wel geldt voor de meerderheid misschien zelfs van de mensen...

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 28 september 2009, 16:58

Tja, ik denk dat dat dan ook wel een beetje gevoed wordt door mensen die (pas) achteraf met hun verhaal naar buiten komen..

Aan de ene kant heel goed, dat mensen het besef krijgen dat er toch wel veel koppels zijn die vruchtbaarheidsbehandelingen moeten ondergaan. Maar de hopeloosheid van de situatie krijgen ze dan niet mee. Enkel het gevoel dat het 'uiteindelijk wel gelukt is'.

Dit is ook wel iets dat me tegenhoudt om nu al met onze problemen naar buiten te komen. Want wat zal velen hun reactie zijn? 'Maar dat zal wel lukken, het is ... en ... toch ook gelukt?' Maar successvolle behandelingen van anderen, hoe goed ook voor hen, maken mij nog niet zwanger hé..

Nuja, als ze dan later zeggen van 'waarom heb je dit nooit eerder verteld', dan kan ik dit ook als reden geven hé :wink:

Tja, Loekie, het probleem is dan dat die buizen zo moeilijk te vinden zijn hé :wink:

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 28 september 2009, 17:30

Wendeltje, wel 90 tot 95% van de mensen die starten met behandeling eindigen ook met een kindje. Dat is toch een geweldig cijfer hé. Probeer je daar maar aan op te trekken. Nog even en ook jij mag starten hé :P

heb me ook te PLETTER geërgerd aan dat artikel. Een klein beetje journalist gaat toch eens bij een arts te rade vooraleer zoiets gepubliceerd wordt? Wat een ONZIN, seg! of is dat met opzet de lezers dom houden, of hen met opzet iets voorschotelen zodat ze in het weekend aan den toog iets hebben om over te praten? "Straf hé, van die Deense donors???" Om van je kruk te vallen als je daar bij zit als IVF-koppel... Vandaar dat ik net wél zo veel mogelijk daarover praat met mijn vrienden, om hen duidelijk te maken dat het allemaal niet zo eenvoudig is als de mensen wel denken...

Kimzie
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 september 2009, 17:36

Bericht door Kimzie » 29 september 2009, 12:35

Dank je om even te laten weten dat er 90 tot 95% van de koppels uiteindelijk wel zwanger worden! Dat wist ik niet en mijn dag ziet er al een stuk vrolijker uit!
Ik heb me gisteren op dezelfde manier geërgerd aan de radio waar dezelfde onzin uitkwam als in de kranten. Ik was net van het ziekenhuis op weg naar mijn werk en dan hoor je zoiets!!!!!!!!
Het klopt nog geeneens. Het gaat niet per se over IFV, maar over de IUI's ook. Daarbij kiezen veel koppels voor een buitenlandse donor (vooral lesbische koppels) omdat zij vaak vrienden hebben die ook donorzaad gebruiken en de Belgische donoren zijn niet zo talrijk. Ik ken namelijk zo'n koppel! Dan is het rationeel om te proberen voorkomen dat er ooit zoiets als inteelt zal gebeuren zonder het te weten. Word het vruchtbaarheidsprobleem in de volgende generaties nog groter! :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten