Echt ijzer in Kellog's-schadelijk vr nieren-lever!video

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
girl
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 april 2009, 18:14

Echt ijzer in Kellog's-schadelijk vr nieren-lever!video

Bericht door girl » 16 oktober 2009, 14:01

Echt ijzer in Kellogg's


Popeye heeft ons allemaal geleerd dat je van ijzer eten sterk wordt. Maar we gaan natuurlijk geen spijkers eten. IJzer is er ook in diverse voedingsmiddelen als mineraal, in spinazie bijvoorbeeld. Omdat ijzer zo gezond zou zijn, wordt het echter ook toegevoegd aan verschillende producten die dit van nature niet bevatten. Kellogg's doet dit bijvoorbeeld ook in de cornflakes.
Het ijzer dat Kellogg's toevoegt in de cornflakes blijkt echter niet het gezonde mineraal te zijn, maar gemalen spijkers. Of in ieder geval: metallisch ijzer. Dit bleek gisteren toen de presentatoren van het programma 'Keuringsdienst van Waarde' op onderzoek uitgingen. Zelfs een professor van de Wageningse universiteit stond versteld van de ontdekkingen.

Cornflake wordt aangetrokken door magneet
In eerste instantie laat presentator Marijn Frank aan prof. dr. ing. Tiny van Boekel (levensmiddelentechnoloog) zien dat een cornflake aangetrokken wordt door een magneet. De professor herhaalt het trucje en ook bij hem komt de cornflake achter de magneet aan. "Hier ben ik zeer verbaasd over. Dit had ik niet verwacht", laat de professor weten. Hij vindt echter wel dat er niet te snel conclusies getrokken mogen worden.
Om te bewijzen dat er ijzervijlsel in de cornflakes zit, maalde Frank vervolgens een handje cornflakes fijn in een bakje water. Dit alles onder het toeziend oog van professor Van Boekel. Een magneet wordt in een plastic zakje gedaan en in het papje gesopt. Wanneer vervolgens de magneet uit het zakje gehaald wordt, blijkt er ijzervijlsel van het plastic zakje af te komen. Presentator Maarten Remmers neemt dit resultaat mee naar Hoogovens waar Directeur Research, prof. dr. Rob Boom klaar staat om een en ander te bekijken. Ook professor Boom staat versteld van de resultaten. "Dit lijkt metallisch ijzer, anders zou het niet magnetisch zijn", aldus professor Boom.

Bedrijfsgeheim
Navraag bij Kellogg's levert verschillende resultaten op. Kellogg's USA wil niet op de kwestie ingaan, volgens hen is het bedrijfsgeheim wat er in de cornflakes zit. Kellogg's Duitsland wil echter wel meer vertellen over het ijzer in de Special K. De dame aan de telefoon vertelt dat het fijn ijzer is dat geschikt is voor menselijke consumptie. Ze weet niet precies hoe het verkregen wordt, maar het zou in ieder geval heel fijn gestampt metaal zijn. Daarnaast laat de dame weten dat het ongevaarlijk is om ijzer te eten.
Professor Van Boekel en huisarts Petra Elders laten beiden weten dat zij van mening zijn dat dit niet gezond kan zijn. In de eerste plaats heb je er niets aan om ijzervijlsel te eten, want je lichaam neemt dat toch niet op. Daarnaast zou het ook nog eens slecht voor je tanden kunnen zijn. Ook een woordvoerster van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit laat weten dat er geen gemalen ijzer in voedsel mag zitten. "En mocht het zo zijn, dan wordt het uit de handel gehaald", laat de woordvoerster weten.

Special K verboden in Denemarken
Indien dit het geval is, is Nederland het tweede land dat de verkoop van Special K verbiedt. Denemarken ging ons voor. Soaren Langkylde van de Deense Voedsel- en Warenautoriteit laat weten waarom. De producent zou namelijk een giftige dosis ijzer toe willen voegen, wat schade aan de lever en nieren kan veroorzaken, voornamelijk bij kinderen. Ook zou de foetus bij zwangere vrouwen die het product consumeren kunnen beschadigen.

zie video: http://sites.rvu.nl/page/856

http://www.youtube.com/watch?v=QKa5UON5nDE
http://www.youtube.com/watch?v=6XkF2kcXvZ0
http://www.youtube.com/watch?v=N0O2KD4VR5s

http://frontpage.fok.nl/nieuws/119422/- ... loggs.html
Laatst gewijzigd door girl op 17 oktober 2009, 1:49, 3 keer totaal gewijzigd.

K'tje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 7 april 2008, 15:46

Bericht door K'tje » 16 oktober 2009, 14:41

Is dit echt waar??? Geloof het of niet, maar toen ik de dag van m'n TP bij de acupuncturist zat, heeft hij me nog gezegd dat het probleem bij mij vooral bij m'n nieren ligt. De werking ervan is niet in evenwicht ofzo...
En nu lees ik dit, djeezus, ik schrik me een ongeluk! Ik heb de laatste jaren al KILO'S Special K gegeten... Die dozen die ik nog staan heb, vliegen de vuilnisbak in.

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 16 oktober 2009, 19:05

Ja mannekes!!

Hier wordt er ook in't vervolg wat meer tijd gemaakt 's morgens om een gewoon boterhammeke te smeren!

Ergens weet je wel dat cornflakes niet het beste ontbijt zijn, maar dat het zo erg zou kunnen zijn vind ik toch angstaanjagend zenne..

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 17 oktober 2009, 10:12

Die dingen worden ook wel getest voor ze op de markt komen hoor. Bovenstaande is nog steeds maar één onderzoek. Ze moeten er meerdere doen hé alvorens iets te beslissen. Kan best zijn dat een volgend onderzoek dan weer toont dat er niks aan de hand is. :?

Nu vind ik cornflakes sowieso geen evenwichtig ontbijt, als het bij ons al eens binnenkomt dan is het als snoepje. Wel niet leuk natuurlijk om te lezen over zo'n "onderzoeken" (want in hoeverre zijn de omstandigheden in zo'n televisieshow gecontroleerd zoals zou moeten, zulke tests horen thuis in een labo met toezicht).

Kdenk overigens dat er heel wat meer metalen voorkomen in ons voedsel dan je zou denken, als je ziet wat er soms allemaal in de bodem zit (en dus ook in je aardappeltjes)...

En bij mij duurt een boterham smeren even lang als een kommetje nemen, cornflakes indoen, melk overgieten, ... :wink:

Karen Verstappen
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 oktober 2009, 11:17

Bericht door Karen Verstappen » 17 oktober 2009, 11:20

http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=1 ... m_id=24735

Reactie van de Nederlandse "Voeding en Waren Authoriteit" op de uitzending van de "Keuringsdienst van Waarde"

Verrijking met ijzer van ontbijtgranen toegestaan
16 oktober 2009 - nieuwsbericht

Het toevoegen van ijzer aan ontbijtgranen is tot een wettelijk vastgestelde limiet toegestaan. Het nuttigen van producten verrijkt met ijzer binnen deze limiet vormt geen risico voor de gezondheid. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft geen reden aan te nemen dat de producten van de firma Kellogg’s op de Nederlandse markt deze limiet overschrijden.

Het ijzer dat gebruikt wordt als toevoeging in levensmiddelen is ijzerpoeder geschikt voor menselijke consumptie.

De uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp wekt de suggestie dat ontbijtgranen met toegevoegd ijzer in Denemarken verboden zijn. Dit is onjuist. Ook in Denemarken is het toegestaan ijzer aan ontbijtgranen toe te voegen, mits er toestemming van de autoriteiten is verkregen.

De Europese Unie staat het toevoegen van ijzer aan levensmiddelen toe. Omdat de eetpatronen van de bevolking in de lidstaten onderling verschillen, bepalen lidstaten zelf aan de hand van de totale inname van ijzer welke limiet zij hanteren. De Nederlandse limiet is mede gebaseerd op de Nederlandse voedselconsumptiepeiling.

IJzer is een belangrijke stof voor een goede gezondheid. De indruk die het tv-programma wekt dat het om gemalen spijkers of ijzervijlsel zou gaan is flauwekul.

Vanne
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 februari 2009, 21:21

Bericht door Vanne » 19 oktober 2009, 14:24

ik denk dat het allemaal wat overroepen is, gelukkig weten we niet wat er allemaal in ons voedsel zit of het is als het uit je eigen tuin komt en dan nog;

blij ben ik wel dat ik geen special K lust.... geef mij maar een lekkere boterham met confituur of zo als ontbijt

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten