Ziekenhuisfacturen

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Ziekenhuisfacturen

Bericht door Repelsteeltje » 11 november 2009, 12:24

Gisteren zaten er weer maar eens toffe factuurkes in de bus :? .
k Ga er zowiezo eens mee naar de CM lopen, want er zijn dingen die niet kloppen. Maar k ben wel geïntersseerd in jullie meningen, aanpak.

Hier is onze situatie. Onze eerste afspraak in juli bij fertiliteit was een algemene consultatie (dus niet privé) bij dr A. Wij waren niet zo tevreden van dr A en wouden de volgende keer liever een andere dr, dus maakten een afspraak voor onze tweede consultatie voor dr. B in oktober (wel privé). (tussen A en B gingen we gewoon verder met onderzoeken)
Nu krijg ik hier een factuur van september voor een bloedname, voorgeschreven door dr A (geen probleem), maar we moeten wel een supplement betalen van 27 €. Terwijl wij nooit op prive consult zijn geweest bij dr. A. Bovendien vind ik 42 euro uit eigen zak betalen voor een simpele bloedname (bepaling bloedbeeld op d3) veel.
Verder heb ik ook nog de indruk dat het in ons ziekenhuis onmogelijk is om het fertiliteitstraject te volgen zonder privé afspraken. Wat ik eigenlijk niet correct vind. Als je altijd graag wat meer tijd doorbrengt bij een dr en perse altijd dezelfde wil, OK, maar je zou toch geholpen moeten kunenn worden als je dat niet wil. En nog, ik wil gerust wat meer betalen voor de consultatie zelf, maar moeten al die onderzoeken dan ineens ook een pak meer kosten?

Hoe doen jullie dat: privé, niet prive? En betalen julie ook van die stomme supplementen op een bloedname?

Repelsteeltje, die gerust centjes wil uitgeven om haar droom te verwezelijken, maar niet 'uitgebuit' (om een straf woord te gebruiken) wil worden door het ziekenhuis.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 11 november 2009, 12:33

Onze arts werkt ook alleen maar met privé afspraken, waarvoor we een supplement van 'n 27 euro betaalden. Maar wel enkel voor de consultaties! De bloednames enzo was gewoon, zonder supplement, tenzij de bloedname in een weekend was, dan wel supplement, maar das nooit veel geweest.
Er stond wel altijd een andere naam op die aanvragen voor bloed, nooit van onze arts zelf, interne keuken van 't ziekenhuis...

De eerste keer dat we bij die arts gingen, wisten we dat niet van die privé afspraak. We hadden gewoon een afspraak gemaakt en niemand had iets gezegd van een supplement. We hebben dan laten weten dat we dat niet zo fijn vonden, dat we dat graag hadden geweten (niet dat 't uitmaakte want we hebben de arts in kwestie graag). We hebben toen zonder 't zelf te moeten vragen dat supplement teruggekregen. (daarna wel niet meer natuurlijk)

Kzou zeggen vraag eens na in het ziekenhuis wat de manier van werken is met die supplementen. Ze hebben daar vast een aparte dienst voor, zo hoef je 't niet aan de arts zelf te vragen.

girl
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 april 2009, 18:14

Bericht door girl » 11 november 2009, 22:14

hey,
Ik heb eenmalig ook eens een hogere factuur(ook zo rond de 42 euro)gekregen voor een bloedafname-dit kwam omdat men meer dan 8 zaken moesten controleren in het bloed. Als ze minder dingen moesten nakijken in bloed was het een normale factuur. En dr-tarieven zijn soms erg verschillend;voor sommigen betaalden we in praktijk-een persoonlijk aandeel van ong.13 euro-zommige 45 euro persoonlijk aandeel.

gr

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 12 november 2009, 15:31

Hallo,

Bij ons was het allemaal privé, met serieuze opleg (weet het niet meer, er waren zooooveel consultaties en bloednames, hing ervan af of het in het weekend was of niet...)
Dus als je in zo'n situatie zit dat je niet onder de supplementen uitkan, kijk dan toch maar eens goed na of je geen bijkomende verzekering ergens hebt.

Sommige hospitalisatieverzekeringen betalen tóch een deel van vruchtbaarheidsbehandelingen terug (bijv. Fortis geloof ik), soms zit het tegen alle verwachtingen toch in de polis van de hospi-verzekering van het werk, soms heb je nog een extra verzekering "ambulante kosten" van het werk... loont toch wel de moeite om dat eens allemaal na te pluizen.

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 12 november 2009, 15:34

O ja, als je bijv. een laparoscopie krijgt (in daghospitalisatie), en ze vinden endometriose, dan schrijft de arts meestal dat op het formulier voor de hospi-verzekering. En dan heb je meteen ook alle consultaties en bloednames etc. van 1 maand vóór tot 3 maand na de laparoscopie gedekt!

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 12 november 2009, 15:36

Ik heb blijkbaar veel geluk met mijn fertiliteitscentrum. Ik heb nooit een extra moeten betalen voor een consultatie, geen supplementen bij onderzoeken of bloednames, zelfs niet als het in het weekend op de spoed gebeurde! Ik heb er nooit bij stilgestaan natuurlijk omdat ik het probleem nooit had, maar ik vind het wel straf dat ze zelfs voor een bloedname een supplement durven rekenen. Zoals Mies al zegt, zeker eens nakijken of je dat niet ergens kan terugtrekken!

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 14 november 2009, 11:21

Ik heb ook nooit supplementen voor een consultatie of onderzoek moeten betalen. Ook nog nooit gehoord van 'privé-consultaties'.
Het enige supplement was dat voor het behandelen van de faxen, omdat we voor de echo's en bloednames bij onze eigen gynaecoloog gingen, anders was het te ver.

Waar ik wel van schrok : Voor de behandeling startte heb ik een afspraak gehad met de counselor. Daarvoor kreeg ik een factuur van zo'n 62 euro, waarbij geen briefje voor de mutualiteit zat. Ik heb ze zo meegestuurd naar de hospitalisatieverzekering, maar die factuur heb ik teruggekregen met de melding dat ik eerst langs de mutualiteit moest gaan. Benieuwd wat die zeggen !

Ik heb wel geluk met de hospitalisatieverzekering. Die komt dus tussen voor vruchtbaarheidsbehandelingen. Ook alle rekeningen van 3 maanden vóór en 6 maanden ná een hospitalisatie komen in aanmerking.

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 14 november 2009, 11:49

Ik ook, maar geloof dat dat wel enkel maar voor personeel is...

lisa marie
Berichten: 2449
Lid geworden op: 20 mei 2009, 19:17

Bericht door lisa marie » 15 november 2009, 10:34

Inderdaad....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten