scriptie

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
marjoleindepau
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 februari 2010, 16:32

scriptie

Bericht door marjoleindepau » 11 februari 2010, 16:34

Beste lezers,

Ik ben Marjolein De Pau en studeer Toegepaste Psychologie op de Lessius Hogeschool te Antwerpen.
In mijn scriptie doe ik onderzoek naar het psychologisch welzijn van onvruchtbare personen of personen wiens partner onvruchtbaar is.

Met jullie medewerking kan ik het Nederlandstalig gebied van betrouwbare cijfers voorzien en richtlijnen voor hulpverlening onder de aandacht brengen.
Als je dus even tijd hebt, stuur dan een mailtje naar marjolein.depau@hotmail.com
Dan stuur ik je de link naar mijn enquête door. Het duurt zo''n 30 min. om ze in te vullen.
Als je dat wenst, kan ik nadien de resultaten van mijn onderzoek doormailen (gelieve dit in de e-mail te vermelden).

Het is zeer belangrijk dat zowel veel vrouwen als mannen deelnemen. Spoor je partner dus aan om ook de enquête in te vullen!

Al heel hard bedankt!
Marjolein

logost
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 november 2009, 10:49

Bericht door logost » 12 februari 2010, 10:54

Dag Marjolein,

Ik wil de enquête graag invullen maar wil ook iets anders kwijt.

Je spreekt beter niet van 'onvruchtbare mensen' maar van verminderd vruchtbare mensen. Onvruchtbaar is een beetje ongelukkig gekozen omdat er veel mensen met wat hulp toch zwanger worden dus gewoon "minder" vruchtbaar zijn.

Groetjes en veel succes nog met je scriptie.

Mona Lisa
Berichten: 514
Lid geworden op: 13 augustus 2009, 13:21

Bericht door Mona Lisa » 12 februari 2010, 13:32

dag marjolein,

ik heb ondertussen jouw vragenlijst ontvangen, maar nog niet terug doorgestuurd. ik zit namelijk met een beetje een tegenstrijdig gevoel met de gestelde vragen.

In een bepaald deel moeten we aangeven hoe je reageert in stresserende omstandigheden en in een ander deel vraag je naar de mate waarin we opzoek zijn naar hulp.

De omschrijvingen die je telkens geeft, zijn zo algemeen. Is dat de bedoeling? ik kan het moeilijk linken aan onze vruchtbaarheidsbehandelingen en het bijhorende psychologische welzijn.

het lijken mij standaard vragen die peilen naar het psychologisch welzijn, maar niet specifiek afgestemd op iemand die met vruchtbaarheidsbehandelingen bezig is.

In veel stellingen wordt er gesproken over "mijn probleem", bedoel je daar dan het "vruchtbaarheidsprobleem" mee?

Ik dacht dat het eerder vragen zouden zijn van:
"hoe voel je je na een controle onderzoek?"
"in welke mate kan je met je partner spreken over het probleem?"
"kan je steun vinden in je omgeving?"
"kan je het probleem een plaats geven?"
"ben je onzekerder geworden door het vaststellen van het vruchtbaarheidsprobleem?"
...

Ik kan het moeilijk uitleggen, maar misschien zijn er andere DVO-leden die de vragenlijst ook al doorlopen hebben en ook stoten op dezelfde opmerking.

Ik wil je hiermee absoluut niet bekritiseren, absoluut niet. Het is enkel bedoelt om de doelstelling van de scriptie beter te kunnen begrijpen.

marjoleindepau
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 februari 2010, 16:32

Bericht door marjoleindepau » 14 februari 2010, 14:27

Hey,

'logost':
Ik heb de tekst nu veranderd.
'Naar aanleiding van mijn scriptie rond ongewenst kinderloosheid is er een onderzoek gestart. Dit onderzoek heeft enkel betrekking op personen die op dit moment een vruchtbaarheidsbehandeling volgen of wiens partner een vruchtbaarheidsbehandeling volgt.'
Ik heb deze reactie ook op andere fora gekregen maar was er mij zelf dus niet van bewust...

'Mona Lisa':
Ik begrijp je verwarring. Ook deze vragen krijg ik op andere fora. Het zit zo dat ik mijn onderzoek op bestaande vragenlijsten baseer om de betrouwbaarheid en validiteit te behouden. De volledige uitleg is nogal statistisch en die wil ik je dan ook besparen ;-).
Een zelfgemaakte en dus meer specifieke vragenlijst is minder makkelijk om te verwerken, minder generaliseerbaar, minder betrouwbaar,... dan de bestaande vragenlijsten.
Het is voordelen tegen nadelen opwegen.
Waarom heb ik dan gekozen voor het op deze manier te doen?
In België bestaan er praktisch geen cijfers over dit onderwerp, over het emotionele aspect. Daarom probeer ik betrouwbare cijfers te bekomen met dit onderzoek. Het is dus inderdaad vrij algemeen, maar het is basis. In een scriptie schrijf je op het einde altijd enkele suggesties voor verder onderzoek. Dit is dus 1 van de suggesties die ik zeker zal geven.
Hopelijk pikt iemand het dan op en onderzoekt het verder. Mijn begeleider op Hogeschool heeft al gezegd met mijn cijfers te willen verder werken, dus de mogelijkheid zit er zeker in dat er volgend jaar zo'n onderzoek komt.

Wat een uitleg!
Hopelijk begrijp je het nu een beetje meer?
Als er nog vragen zijn, niet aarzelen om ze te stellen!
Marjolein

marjoleindepau
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 februari 2010, 16:32

respons

Bericht door marjoleindepau » 23 februari 2010, 14:13

Hey,

Tot nu toe heb ik nog steeds niet genoeg personen die de vragenlijst beantwoord hebben.
Als je dus toch even tijd hebt en de vragenlijst wilt invullen,
stuur dan een mailtje naar marjolein.depau@hotmail.com

Het zou me heel erg vooruit helpen,
en bedankt aan degenen die de enquête wel al ingevuld hebben!!

Marjolein

marjoleindepau
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 februari 2010, 16:32

Bericht door marjoleindepau » 4 april 2010, 11:29

Hey,

Het onderzoek is heropend! Moest je dus toch even de tijd vinden om de enquête in te vullen, je laat maar iets weten...

Marjolein

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten