Ervaringen met obesitas en vruchtbaarheidsbehandeling

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Piezelotje
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 mei 2011, 14:45

Ervaringen met obesitas en vruchtbaarheidsbehandeling

Bericht door Piezelotje » 2 mei 2011, 15:11

Dag allemaal,

Ik word dit jaar 35 jaar en ben sinds 3 jaar de trotse mama van een prachtige dochter.
Drie jaar geleden heb ik alles op alles gezet om mijn overgewicht te bestrijden, in de hoop om zwanger te worden. Ik had een zeer onregelmatige cyclus en een BMI van 36. Veel moeite en sporten later, was ik 15 kg lichter en ben ik uiteindelijk zwanger geworden zonder behandeling.

Nu, 3 jaar na mijn dochter, wil ik graag een 2e kindje. Ik had me voorgenomen het verloren gewicht niet meer bij te komen,maar het eerste 1.5 jaar waren zo vermoeiend omdat onze dochter 5x/nacht wakker werd, dat er van sporten of diëten niets in huis is gekomen.
Resultaat: ik ben nog nooit zwaarder geweest dan nu. Mijn BMI zal nu rond de 40 liggen...

Zoals de meesten onder jullie, heb ik al heel veel gelezen over vruchtbaarheid en ik weet dat zo'n overgewicht niet bevorderlijk is voor de vruchtbaarheid. Ik weet ook dat ik zou moeten sporten en op mijn eten letten. Maar in de praktijk kan ik dat zo moeilijk volhouden...
:(
Komt er dan nog bij dat ik sinds 2 maanden niet meer menstrueer. Ik vrees dat ik dus geen eisprong meer heb (owv mijn overgewicht, denk ik).

Stand van zaken: geen eisprong, 35 jaar en BMI van 40
Ik verwacht dat ik dus medische hulp zal nodig hebben om af te vallen, maar ben zó bang dat ze me owv mijn gewicht niet gaan willen helpen of zullen zeggen dat ik eerst zoveel kg moet afvallen. En ondertussen tikt mijn biologische klok verder...

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kijken artsen hier tegen aan? Welke fertiliteitskliniek kan hier het best mee omgaan???
Alle gelijkaardige verhalen of tips zijn welkom!

leeuwtje
Berichten: 91
Lid geworden op: 6 april 2008, 9:32

Bericht door leeuwtje » 23 mei 2011, 21:03

Hallo,

ik herken je verhaal.
Mij hebben ze behandeld, maar er ging geen bezoek voorbij of ik werd wel gezegd dat ik zwaarlijvig was en dat ik moest afvallen.

Ik ben gaan Weight Watcheren en sporten en ben uiteindelijk 19 kg. afgevallen. Ik werd daarna zwanger. Al mijn afgevallen kilo's waren er weer bij.

Voor mijn tweede kindje ben ik niet alle kilo's meer kwijtgeraakt, ook omdat er van sporten te weinig in huis gekomen is. Ik ben nu weer zwanger maar zal dus wel weer werk hebben om het er weer af te krijgen na augustus. Maar ik heb het al een keer gekund, ik zie het persoonlijk zeker zitten.

Groetjes,
Eveline.

molly27
Berichten: 848
Lid geworden op: 23 september 2009, 14:30

Bericht door molly27 » 5 augustus 2011, 12:34

dag piezelotje,

ook ik heb overgewicht en heb een zoontje van 4.5 maanden oud. Als ik naar ferti ging heb ik zeker te horen gekregen dat ik moest afvallen maar dat ze wel wilde beginnen met behandelen en daar was ik erg blij om. Ik ben een aantal kilo's verloren (15 denk ik) en dan ook zwanger geworden. Eind dit jaar beginnen we met de nieuwe behandeling voor nummertje 2 en ik ben nu mijn zwangerschapskilo's er aant afwerken, nog 10 te gaan! Ik durf ook niet naar de dokter gaan als ze er niet af zijn :D

Het is moeilijk met een kleine spruit en het is een gevecht voor de rest van mijn leven. Ik probeer gewoon gezond te eten want tijd/zin heb ik ook niet om te sporten en het lukt!

Veel succes alvast

Sijsje
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 augustus 2011, 7:21

Bericht door Sijsje » 14 augustus 2011, 12:41

Hallo allemaal,

Ook ik ben te zwaar, BMI 38. Wij zijn al bijna anderhalf jaar aan het proberen voor een 2de kindje (1ste kwam er op de natuurlijke weg na 1 ronde). Ik ben bij de gynaecoloog geweest toen we een jaar aan het proberen waren. Ik heb toen gevraagd of mijn gewicht een issue was. Hij zei van niet. Het zou best zijn dat ik zou afvallen, maar dat gaat hen niet tegenhouden om te behandelen. Ik heb wel elke maand een eisprong tot nu toe. Eind september moet ik weer terug gaan, dan volgen verdere onderzoeken. Ik hoop dat jullie ook op begrip kunnen rekenen. Ik kan het krijgen van reacties als: het is je eigen schuld dat je te zwaar bent, je moet maar op dieet gaan. Zo simpel is het allemaal niet hé. Ik heb nu een pakket van Weight Watchers besteld (nieuw programma). Enkele jaren geleden ben ik met hun oud programma 15 kg afgevallen en ik hoop dit nu weer te kunnen doen. Dan kan ik eind september toch al m'n goeie wil aan de gynae tonen.

Iedereen heel veel succes ermee!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten