x-ray

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

x-ray

Bericht door L*** » 8 juni 2011, 19:52

hallo allemaal,

ik ben even in paniek.
internet stelt me beetje gerust, maar toch niet helemaal...
ik moest daarstraks naar de tandarts en die nam (jaarlijkse gewoonte) een foto van mijn gebit. x-ray dus, maar plaatselijk aan mijn kaken.
tegelijk zit ik in de wachtweken na een TP van 2 embryo's vorige vrijdag.
nu ben ik dus doodsbang dat ik deze poging verprutst heb (lees: embryo's kapotgestraald) door zoiets stoms als een tandartscontrole.
de tandarts en zijn assistente gaan ook steeds een paar meter afstand houden op het moment dat de foto genomen wordt... maar aan de andere kant stellen ze zelfs de vraag niet of je zwanger bent.
en op het internet lees je dat het vooral in het begin schadelijk is, dat het een miskraam kan veroorzaken. en dit terwijl ik zit te hopen hopen hopen dat er een innesteling ah gebeuren is.
:(
bellen naar arts heeft weinig zin, want het kwaad is toch al geschied.
wie weet hier iets meer over?

bedankt!

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 8 juni 2011, 19:59

hey L***,
ideaal is het niet, maar de straling is echt miniem en gelokaliseerd tot je mond, dus ik denk dat je wel gerust mag zijn.
succes en ik duim voor een flinke innesteling!

marb
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 augustus 2008, 11:53

Bericht door marb » 9 juni 2011, 8:55

wat pixi zegt klopt, de belangrijkste reden dat de tandarts zelf om de hoek gaat staan, is omdat hij/zij in tegenstelling tot jou niet eenmalig blootgesteld wordt, maar bij elke patiënt die foto's laat maken. Veelvuldige bestraling is wel gevaarlijk, een eenmalige en minieme niet of nauwelijks.
Veel succes met je ingenestel!

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 9 juni 2011, 9:14

dankjulliewel,
voel me al veel geruster.
misschien heeft een afgeweken straaltje ons embryo wel dieper in de bm-wand geboord? :wink:

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 9 juni 2011, 9:28

L***, ik heb bestraling gehad toen ik zwanger was en het nog niet wist. Ze hadden toen ook niet gevraagd of ik zwanger kon zijn. Nadien toen ik wist dat ik zwanger was, heb ik daar ook enorm mee rondgelopen en zitten piekeren. Ik heb in wetenschappelijke artikels zitten duinen en gevonden dat er twee mogelijkheden zijn 1) de meest waarschijnlijke, er is niets aan de hand omdat het eigenlijk nog te vroeg is (het begin waar zij op duiden dat het schadelijk is dat is eigenlijk al als je het weet) en 2) ofwel is er schade en is er gewoon geen innesteling (daar gaan we niet van uit) ofwel is er schade en is er spontaan volledig herstel (dat is zeker het geval als je zwanger zou blijken). MAAR! Een heel belangrijke maar is dat het eigenlijk in dat laatste geval gaat om hogere dosissen. Dus eigenlijk om vrouwen die uitgebreide scans (meermaals) nodig hbb. Er stonden in die artikels ook hoeveelheden straling bij en die waren heel hoog als ik vergeleek met de gewone straling die ik (en jij) hbb gekregen. Dus dat is zeker en vast niet de oorzaak als het niet tot een innesteling is gekomen.

En zoals Marb zegt, de tandarts gaat om de hoek staan omdat hij idd veel vaker bestraling krijgt hé.

Succes hé. Ik duim!

leeuwtje
Berichten: 91
Lid geworden op: 6 april 2008, 9:32

Bericht door leeuwtje » 9 juni 2011, 10:27

hoi,

ik heb ook bestraling gehad bij een tandartscontrole.
Ik heb de gynaecoloog gebeld en hij heeft me verzekerd dat het geen kwaad kon, omdat het
eenmalig was, en ook niét op de plaats van de zwangerschap.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten