jaarwerk

Algemeen Discussieforum
katrienc
Berichten: 878
Lid geworden op: 27 maart 2010, 18:52

Bericht door katrienc » 14 februari 2012, 0:50

lynn, zo eerlijk en mooi...

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 15 februari 2012, 20:22

Hey meisjes,

Allereerst: ik ben zwanger van mijn 4e IUI-poging! Hopen dat alles verder goed gaat verlopen... Maar om op jullie vraag te antwoorden: ik wil dat zeker niet geheim houden voor mijn kindje. Wanneer ik het zal vertellen, dat weet ik niet, maar ooit zal het er wel van komen.

5LWi/5WWi
Berichten: 6
Lid geworden op: 7 februari 2012, 19:20

Bericht door 5LWi/5WWi » 16 februari 2012, 17:43

Hey iedereen,
bedankt voor jullie reactie!

Hey Kusje,
Dikke proficiat met je zwangerschap! We zijn zeer blij voor jou.

Hey Lynn,
dankjewel voor je uiteenzetting. Je hebt geen idee hoe nuttig dit is voor ons jaarwerk.

We hebben nog een vraagje:
We hebben al enkele keren gelezen dat men eerst IUI-behandelingen probeert, en als dat niet lukt overgaat naar IVF. Is dit de gebruikelijke volgorde?

Alvast bedankt,
Klara, Liesbeth en Hannelore

lynn1209
Berichten: 477
Lid geworden op: 4 mei 2009, 22:55

Bericht door lynn1209 » 16 februari 2012, 18:58

Graag gedaan, zoals ik al gezegd heb, het kan maar helpen om tot meer begrip te komen.

Ivm die IUI; bij koppels zonder aanwijsbare oorzaak van onvruchtbaarheid wordt eerst IUI geprobeerd. Dit is veel minder ingrijpend (geen of hele lage dosissen hormonen, geen pick up en veel minder kans op complicaties). Het is maar bv. als de spermakwaliteit te slecht is dat direct wordt overgegaan tot IVF. Vaakt lukt het niet doordat er bv geen goede eisprong of cyclus is en dan is meestal IUI de oplossing.

Zien jullie het zitten om jullie eindwerk met ons/mij te delen? K zou wel graag zien wat jullie er van maken (k ben nogal nieuwsgierig aangelegd :wink: )

Kusje
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 september 2011, 20:51

Bericht door Kusje » 16 februari 2012, 21:41

Het hangt af van de situatie...
Als de spermakwaliteit oké is of slecht is, maar niet té slecht voor IUI, en als de eileiders open zijn (belangrijke voorwaarde), dan heeft IUI zin. Anders niet. Met medicatie kan ook de vrouwelijke cyclus wat "geholpen" worden. Ook als, zoals Lynn zegt, er geen reden aangetoond is, kunnen ze overgaan tot IUI.
IUI is inderdaad veel minder belastend dan IVF, daarom dat ermee gestart wordt als het een mogelijkheid is. Maar het nadeel is dat je slaagpercentage veel kleiner is. Ander voordeel is dan weer dat je in principe in elke cyclus een IUI-poging kan hebben, terwijl dat bij IVF niet zo is.
Soms doen ze IUI zonder dat ze weten dat je eileiders open zijn. Dan is het een gokje... maar ik had zelf een kijkoperatie waardoor we wel wisten dat IUI een optie was voor ons. Sperma van mijn man kon voldoende "verbeterd" worden om een redelijke kans met IUI te hebben. Maar sowieso gaan ze na een aantal mislukte pogingen toch over naar IVF (meestal 4 à 6 pogingen). Dit omdat er nog andere redenen kunnen zijn dat IUI toch niet lukt, redenen die ze voor het starten van een IVF behandeling niet merken. Bv kwaliteit van je eicellen.

5LWi/5WWi
Berichten: 6
Lid geworden op: 7 februari 2012, 19:20

Bericht door 5LWi/5WWi » 17 februari 2012, 12:28

Hey Lynn,
we zijn nu nog volop bezig maar we zullen laten weten wanneer het af is.
groetjes,
Klara, Liesbeth en Hannelore

katrienc
Berichten: 878
Lid geworden op: 27 maart 2010, 18:52

Bericht door katrienc » 17 februari 2012, 14:23

Hoi meiden,

Ik ben ook benieuwd naar jullie eindwerk. Lijkt me zo moelijk om alles in een verhaal te gieten. Er zijn zoveel verschillende verhalen en het hangt echt van centrum tot centrum van arts tot arts of van persoon tot persoon af.

Zo hebben wij wel elke cyclus een ivf poging gehad. Niet zwanger, regels krijgen en terug beginnen. Er zijn zoveel verschillende stimulatie schema's, korte, lange...Doordat ik bijna zo goed als in mijn menopauze zat (op 29jarige leeftijd toen) was een maand rustpauze alleen maar een stap dichter naar die echte menopauze.

Wij zelf hebben geen iui's gehad omdat mijn man zijn zaadcellen een afwijking hebben waardoor ze een enzym missen dat ervoor zorgt dat de eicelschil zacht wordt en de zaadcel dus niet in de eicel kan binnendringen. Wij konden dus niets anders dan ICSI doen.

Groetjes, Katrien

5LWi/5WWi
Berichten: 6
Lid geworden op: 7 februari 2012, 19:20

Bericht door 5LWi/5WWi » 8 juni 2012, 20:22

Hallo iedereen,
er waren mensen die graag ons jaarwerk eens wouden lezen. Als je dit graag wilt, stuur ons dan een bericht en dan zullen we de tekst van de presentatie doorsturen.
groetjes en bedankt voor de reacties,
Liesbeth, Hannelpre en Klara

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten