IVF op latere leeftijd

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
D&M
Berichten: 68
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 11:52

IVF op latere leeftijd

Bericht door D&M » 2 augustus 2012, 12:12

Hallo,

Ik ben nieuw hier en vraag me af of er hier ook oudere, ale om aan kinderen te beginnen zoals ze da zeggen he, personen op zitten.
Ik heb juist een mislukte poging van ivf achter de rug. Ik wil heel graag een kleintje maar mijn leeftijd, bijna 40, zit maar steeds door mijn hoofd te spoken. Zijn hier ook lotgenoten van mijn leeftijd aanwezig die mij wat kunnen oppeppen?
Alvast dank. Groetjes

hoopvol72
Berichten: 62
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 9:42

Bericht door hoopvol72 » 3 augustus 2012, 12:13

Hey,
Ik ben zélf ook zo'n "oudere" persoon. Ik ben in 2009 met de eerste behandelingen begonnen, was toen net 37. Ziehier in het kort mijn traject:

2009 :
- 3 IUI, alledrie negatief

2010 :
- verse IVF : vroege miskraam
- cryo : negatief
- cryo : positief maar dubbele miskraam (2 vruchtjes, waarvan één buitenbaarmoederlijk) op iets meer dan 5 weken)

2011 :
- overstap naar Jette (zat voordien bij LIFE Leuven)
- verse IVF : negatief
- cryo : negatief
- cryo (met cryo's die ik nog had van in Leuven) : positief, ben op dit moment 5 weken zwanger, 16 augustus echo.

Ik heb vaak de moed verloren en op het punt gestaan om ermee te stoppen want altijd was er weer dat stemmetje dat zei "je bent te oud!". En het is een feit dat de slaagkansen op onze leeftijd een stuk lager liggen. Maar ik ben blij dat ik de goede raad van de dokter in Jette heb opgevolgd en de overblijvende cryo's hebben laten transfereren. Ik had er nog 8, waarvan er maar 2 de ontdooiing hebben overleefd. Mijn eerste bloedtest (TP + 14) gaf een hcg van 1161, de tweede bloedtest (TP + 19) gaf een hcg van 5582. De dokters zijn alvast positief - ik ben nog heel voorzichtig en tel af naar de echo op 16 augustus...

Veel succes!

hoopvol72
Berichten: 62
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 9:42

Bericht door hoopvol72 » 3 augustus 2012, 12:18

Oeps - was iets te snel:
De cryo-terugplaatsing waar ik nu net zwanger van ben is natuurlijk van 2012. Ik heb in 2011 énkel een verse IVF en één cryo terugplaatsing gehad.

D&M
Berichten: 68
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 11:52

Bericht door D&M » 3 augustus 2012, 14:53

Hoi Hoopvol72,

Dank om te reageren en dan nog met zo'n positief verhaal. Je zal wel niet kunnnen wachten om de 1ste foto te zien.
Ik ben ook in behandeling in Jette. Heb juist mijn eerste IVF gehad. Vorige donderdag wat bruin verlies, ik zag dan de bui al hangen maar je blijft hopen he. En dan maandag een zwangerschapstest gaan doen, negtief resultaat. Dus staan we weer van vooraf aan. Ik had maar 2 goede eitjes en gezien mijn leeftijd mochten ze er 2 terug plaatsen, dus geen in vriezer. We moeten dus van vooraf aan beginnen. Op 5 september ga ik terug op consultatie en dan wordt alles verder besproken. Da wachten is altijd om zot te worden. Maar dat ken je wel he.
En ja, da stemmetje is uw hoofd da ken ik, heb er ook zo een.
Ik snap dat je voorzichtig blij bent, maar het is toch al heel goed nieuws he, ben blij voor jou

Groetjes
D&M

hoopvol72
Berichten: 62
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 9:42

Bericht door hoopvol72 » 3 augustus 2012, 16:29

Hey D&M,
Ja, dat stemmetje... Het is dankzij Dokter Blockeel dat ik uiteindelijk de stap heb gezet om de overgebleven embryo's naar Jette te laten transfereren. Hij heeft er altijd de moed in gehouden, heeft er mij steeds op gewezen dat ik qua leeftijd weliswaar "niet meteen in de hoogste schuif lag" maar dat de voorgaande pogingen (die weliswaar allemaal mislukt zijn) wel degelijk aangaven dat ik zwanger kon worden. Hij is ook altijd héél meelevend geweest op de momenten dat ik het niet meer zag zitten - was op een gegeven moment zélf helemaal van zijn melk toen ik op een keer begon te wenen en te roepen dat ze "al die embryo's maar ineens in de vuilbak moesten smijten omdat ik er meer dan genoeg van had!!!" :oops:

Ook al zijn mijn eerste twee pogingen (1 verse IVF van 2 dag 5 blastocysten en een paar maanden later een cryoterugplaatsing van één dag 6 blastocyst) in Jette mislukt, heb ik er altijd vertrouwen in gehad dat ze het beste met me voor hadden en écht wel zochten naar een manier om me zwanger te krijgen én te houden. En zie, afgaande op de twee resultaten van de bloedtest, lijkt het alsof dat eindelijk is gelukt...

Ik heb zoals elders al geschreven op 12 juli een terugplaatsing gehad van 2 embryo's, met ondersteuning via Utrogestan en Progynova. En ben nu dus heel voorzichtig zwanger.

Maar nu is het natuurlijk nog heel lang wachten op de eerste echo... Ik dacht dat de wachtweken erg waren maar dit is nog een stuk erger!

maritu
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 april 2012, 19:47

Bericht door maritu » 3 augustus 2012, 16:41

Ha! Ben blij om nog wat 'oudjes' hier tegen te komen! :lol:
Hoewel ik net 39 ben geworden, voel 'k me nog piepjong, behalve als het dan om zwanger-worden gaat; dan ben je ineens OUD :o :shock:

Hoopvol72, dikke proficiat met je zwangerschap!!! Ik begrijp dat je nog bang afwacht, maar je waarden zijn wel heel goed, dus dat moet wel goed gaan!

D&M, helaas kan IK je nog geen hoopvol traject voorleggen. Even mijn geschiedenis in't kort :

mei 2005 : gestopt met de pil. We zouden de natuur z'n gang laten gaan en hadden geen haast. Druk met andere projecten.

maaart 2009 : eerste bloedtesten, loperascopie, spermaonderzoek; geen afwijkingen, dus nog ff verder aankijken.

augustus 2010 : IVF 1 : 14 bevruchtingen, 1 emmieTP, resultaat biochemische zwangerschap, geen cryo's. GHB-Leuven

december 2010 : IVF2 : 12 bevruchtingen, 2 emmies TP, geen zwangerschap, geen cryo's.

april 2011 : ICSI wegens verminderde zaadkwalitiet, 6 bevruchtingen, 2 topemmies TP, geen zwangerschap, geen cryo's

juli 2011 : ICSI, 10 bevruchtingen, 2 topemmies TP, geen zwangerschap, geen cryo's.

januari 2012 : overstap van GHB-Leuven naar Jette, bijkomend bloedonderzoek, geen afwijkingen.

mei 2012 : ICSI, 12 bevruchtingen, 2 topemmies TP, geen zwangerscap, geen cryo's

maritu
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 april 2012, 19:47

Bericht door maritu » 3 augustus 2012, 16:58

... maar mijn verhaaltje is nog niet ten einde!

Zondag heb ik een 6de (!!) PU!
Mijn laatste vergoede poging en super spannend.
Deze keer hebben we alle middelen ingezet :

Na PU starten met 5 dagenkuur Medrol 2x16mg,
Extra Pregnyl 1500,
Progynova en utro,
acupunctuur,
tarwekiemolie,
extra vit.D (heb tekort),
zwangerschaps multi-vit.,
granaatappelsap.

...en terugplaatsing van 3 emmies!! :shock:

Dus D&M, er zijn nog tal van middeltjes, al zijn de meesten niet echt bewezen.
De moed niet opgeven, onze kansen liggen lager, maar cijfertjes en statistiekjes zijn altijd gemiddelden, dus daar vallen er evenveel boven dan onder. :wink:

D&M
Berichten: 68
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 11:52

Bericht door D&M » 4 augustus 2012, 18:43

Als ik dit zo allemaal lees moet ik me bijna een beetje schamen. Ik heb 1 poging achter de rug.

Amaai chapeau Maritu echt bewondering, zo een lange weg en ik zit hier nu al in tranen. We zijn ook wel al 9 jaar aan het hopen maar nog maar pas begonnen met ivf. En ja, oud voel ik me eigenlijk niet, helemaal niet maar ivm vruchtbaarheid is da iets anders he. Ik hoop voor jou de de pu goed verloopt en dat je je droom kan waar maken. Ik duim mee.

Hoopvol 72, ja da wachten daar wordt je echt zot van en ik kan me inbeelden dat dit wachten nog langer duurt.

Laat zeker weten hoe het verder verloopt.

Groetjes
D&M

maritu
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 april 2012, 19:47

Bericht door maritu » 6 augustus 2012, 11:20

D&M, je hoeft je niet te schamen hoor!
Het feit is dat je gewoon enorm bang bent dat je grootste wens niet in vervulling kan gaan omwille van je hogere leeftijd en dat zou hartverscheurend zijn. Ik ken die angst maar al te goed, meid! :cry:

Probeer je wat in te lezen op internet voor je in september op consultatie gaat. Als je arts merkt dat je aktief meedenkt is die misschien sneller bereid een nieuw, aangepast strijdplan op te stellen i.p.v. aan een standaard behandelingsschema te houden.
Zo geeft Menopur vaak beter resultaten bij 'oudere dames' en kan je Assisted Hatching (AH)voorstellen. Bij AH maken ze met een laser het schilletje rond een bevruchte eicel dunner zodat je een innestelling zou vergemakkelijken. Oudere eicellen hebben vaak een stugger schilletje. Niet bewezen, maar niet geschoten is altijd mis, toch?
Sommige onderzoeken, technieken en medicatie worden wel pas na meerdere mislukte pogingen toegepast.

maritu
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 april 2012, 19:47

Bericht door maritu » 6 augustus 2012, 11:27

Oh ja, heb gisteren PU gehad;
8 eicellen werden er geplukt. Heb er nog nooit zo weinig gehad, maar hoop nu op betere kwaliteit. Bij te veel eicellen boeten ze nl. vaak aan kwaliteit in, vandaar. Ideaal zou een 10-tal zijn.
Mijn eicelreserve is nog hoog voor mijn leeftijd, maar vermoedelijk is de kwaliteit wat minder omdat we nog nooit cryo's hebben gehad. Maar dat kan ook aan verminderde zaadkwaliteit liggen hoor, maar dat weten ze dus niet! :?

Weet je hoe jouw eicelreserve is, D&M?

D&M
Berichten: 68
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 11:52

Bericht door D&M » 6 augustus 2012, 15:39

Hoi Maritu


Dank voor te tip om zelf op zoek te gaan. Ik heb hier al zitten lezen en er zijn zo te zien veel dingen die ze doen. Bij sommige heb ik echt wel mijn bedenkingen maar ik ken dan ook niet de juist uitleg he.
Ivm Menopur, dat was wat ik moest inspuiten, dus ik denk dat we daar al goed zitten. Van de AH had ik nog niet gehoord, goede tip.
Bij de eerst echo woren er zo'n 12 heel kleintjes te zien. Bij de laatste echo, na 19 dagen menopur te spuiten en 14 dagen orgalutran, had ik 1 overrijpe en een viertal klaar voor de pu. Bij de pu waren er uiteindelijk maar 2 die goed waren. Hoe groot mijn eicelreserve is, daar heb ik geen idee van. Ik ga hier een blad opmaken met al mijn vragen voor de volgende consultatie. Die dr zal niet weten wat hem overkomt met al mijn vragen :P

Bij jou is het dus wachten op de bevruchting. De eerste dag na de pu was ik niet te genieten, nerveus tot en met. Hoe zou het zijn, zouden ze die 2 goed kunnen bevruchten, zouden ze goed delen? Ik wou echt dat ze een tel deden om me te zeggen hoe het met onze embro's was. De tweede dag ws bij mij wat beter maar dan had mijn vriend het zwaar te pakken. Iedereen op zijn tijd zeker :) .
Ik ben hier aan het duimen voor jou. Laat zeker weten hoe het gaat he.


Groetjes

maxari
Berichten: 349
Lid geworden op: 5 juli 2012, 20:14

Bericht door maxari » 6 augustus 2012, 19:28

Ik hoor hier ook in de groep - bijna 40.
Spijtig genoeg ook geen goed resultaat - al 6 ICSI behandelingen gehad en tot nu toe zonder de verwachte resultaat :(
Maar wij stoppen niet, wij gaan verder.
Ik heb nu beslist om van ZH te veranderen en mij eerste te laten onderzoeken. Tot nu toe was ik in Antwerpen Middelheim, maar ga nu naar Gent (Dr. Decleer) voor een andere opinie. Afsprak gemaakt en wij mogen de 21st gaan. Ik hoop dat hij ons hoop kan geven.
Ondertussen ben ik ook al begonnen met vitaminen, tarweziemcapsules, etc.... te nemen. Ik ga voor alles. Veel geluk voor iedereen hier en ook voor mij :)

D&M
Berichten: 68
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 11:52

Bericht door D&M » 6 augustus 2012, 20:35

Hoi Maxari,

Ja het wordt hier nog een hele groep en ik die eerst dacht dat het allemaal veel jongere mensen waren die hier hun verhaal deden.
Welke vitamines neem je en waarvoor? En wat zijn tarweziemcap?
Zoals ik al scheef wil ik zoveel mogelijk te weten komen van wat kan helpen en dan vooral om de innesteling goed te laten verlopen.
Mij hadden ze Jette aangeraden daar zij nog meer voorop zouden staan qua techniek dus zijn we naar daar getrokken.
Ik hoop dat de eerst consultatie goed mee valt, het blijft toch ook altijd een beetje afwachten he. Hoe je het draait of keert er moet een klik, vertrouwen zijn met de dr he.

Heel veel succes en hopelijk een goed resultaat he.

Groetjes

maritu
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 april 2012, 19:47

Bericht door maritu » 7 augustus 2012, 16:14

Hey Maxari,

Pff, jullie zijn op het alom gevreesde punt gekomen van 6 mislukte (vergoede) pogingen. Dit moet zo moeilijk zijn en ik begrijp jullie beslissing om door te gaan helemaal. Jullie beslissing om met Dr. Decleer in zee te gaan is de juiste keuze, denk ik. Ik heb al zoveel goeds van deze man gehoord!

Zelf krijg ik morgen (hopelijk)3 emmies teruggeplaatst in Jette. Dit is ook mijn gevreesde 6de poging, maar om de druk er wat van af te halen hebben we al rekening gehouden met een allerlaatste 7de en zelfbetalende poging.
Ik neem nu een 5 dagenkuur Medrol (cortisone) en spuit extra Pregnyl ter ondersteuning. Ook aan de suppl. en acupunctuur. Een mens doet uit wanhoop alles wat in zijn macht ligt. Helaas hebben we niet over alles controle en dat brengt veel frustratie met zich mee.

However, me mogen de HOOP niet verliezen.

Dikke knuf!
Maritu

maritu
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 april 2012, 19:47

Bericht door maritu » 7 augustus 2012, 16:16

Hoopvol72,

Gaat alles nog goed met jullie??
Wanner eerste echo?

Dikke duim!
Maritu

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten