ergerlijke uitspraken

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Psyche
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 november 2013, 14:51

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Psyche » 6 september 2015, 21:48

Nog zo'n leuke : 'véél te laat begonnen, hé!' Tuurlijk. Iedereen ontmoet de man of vrouw met wie hij of zij kinderen wil, al op zijn achttiende, nietwaar??? Teveel Disneyfilms gekeken, zeker?

starfish
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 oktober 2015, 15:48

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door starfish » 10 mei 2016, 15:14

Aaaaah mannekes, wat doet het "deugd" deze te lezen. Pas op, begrijp mij niet verkeerd, de uitspraken op zich vind ik even ergerlijk als jullie. Maar het lucht op dat ik niet de enige ben die dan denkt: "Mens, stik in uwe zgn. goeie raad!"

Onlangs nog zo'n fantastische uitspraak gehoord. Ik legde uit dat we ons hadden moeten haasten. Kreeg ik de repliek; "Ah hebben jullie kinderen dan?" Waarop ik (probeerde) zelfverzekerd zei; "Nee". En meteen daarna een "Dan weet je niet wat haasten is." - Einde gesprek. Ik kon het zelfs niet meer opbrengen over koetjes en kalfjes te praten.

Vorige week; "Ja, al die koppels die zo lang moeten proberen en al diene medischen boel daarbij, en dan nog een kind waar zoveel aan scheelt, dan zou 't voor mij niet meer moeten zenne." (Dat komt dan uiteraard van iemand die zo "gewoon een oepske" gedaan had en geen twee minuten naar haar kind omziet.)

Er zijn nog zo van die oneliners waar mijn haar van omhoog komt:
"Ah, gene cava, is't EINDELIJK van datte?" - Nee, ik moet nog ver rijden en 'k heb nog niks gegeten!
"Ja, ge wordt er ook niet magerder op zenne, ge zijt toch ni zwanger zeker?" - Tja, van uw kas op te fretten verdikt ge blijkbaar ook. Merci, nu voel ik mij echt goe in mijn vel!
Of die; "Allez, ge zijt toch al zo lang samen, wanneer is't aan jullie?" - Ja, dat vraag ik mij ook elke dag af!
En; "Er scheelt toch zeker niks?" - Eigenlijk wel, maar dat wil ik niet aan uwe neus hangen!"

Hoeveel mensen je bekijken alsof je één of andere paria bent, of niet serieus nemen omdat je geen kinderen hebt... Ik word er mottig van! Alsof je alleen maar meetelt als je kinderen hebt. MIJN leven telt ook, en trust me, ik zou héél graag kinderen hebben, maar 't gaat niet altijd zoals in de Disney films he! Mijn god, wat zou ik hen dat graag toeschreeuwen.
Maar voorlopig hou ik het op; "Ooh wij zijn daar nog niet zo mee bezig (nog "maar" drie jaar), we hebben nog teveel werk aan ons huis, ons leven is te druk, we zien wel of het komt, ..." Omdat dat gewoon de reactie is waarbij je nadien 't minste uitleg moet geven.

Zeker vandaag, op deze nieuw verklaarde "wensouderdag"; voor iedereen hier, een welgemeende, dikke, recht-uit-mijn-hartje knuffel!

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Sterrie » 23 februari 2017, 20:57

Misschien leuk om dit topic eens vanonder het stof te halen en onze frustraties van wat andere mensen zeggen van ons af te schrijven 8)

Een van mijn beste vriendinnen die afweet van het hele proces en tegen wie ik net had verteld dat ik een terugplaatsing had gehad en nu 2 lange weken moest afwachten: "ja, ik ken dat, afwachten of ge effectief zwanger zijt, dan gaat de tijd heel traag!" Was zwanger van de eerste keer en heeft dus exact 1 keer die 2 weken moeten wachten :roll: Ik weet dat ze het goed bedoeld en ze was ook heel blij voor ons dat we een terugplaatsing hadden gehad, maar ik moest toch op mijn tanden bijten om geen bitsig antwoord te geven ze...
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door irisbloem » 26 maart 2017, 23:09

Hallo Sterrie,

Ik hoop dat het goed gaat met de zwangerschap, ik had gereageerd in het AMH topic

Om te reageren op wat je schreef, mijn moeder probeert mij in mijn weg zoveel mogelijk te steunen maar echt begrijpen kan ze mij ook niet, ze werd namelijk zwanger bij haar ontmaagding, ik was een ongelukje. Ze heeft dus nooit een traject van kinderwens, wachten en teleurstellingen gekend.

Ik heb tot nu toe nog geen negatieve reacties gekregen maar ik heb het ook aan slechts enkele mensen verteld. Ik ben intussen 39, we zijn al meer dan één jaar bezig, en moet veel horen van 'heb je kinderen?' als ik dan zeg 'nee' dan denken ze, wegens mijn leeftijd, dat ik geen kinderen wil Mijn man en ik zijn al lang samen ja maar hij was nog niet klaar voor kinderen en voor zoiets moet je beiden willen gaan. Ik hoor soms ook opmerkingen van 'die is 42 en nu nog in verwachting' precies of het een zonde is om dan nog kinderen te krijgen, vandaar dat ik het een beetje stil hou.

Groetjes xxx

Emely
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 maart 2017, 15:32

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Emely » 27 maart 2017, 9:06

Hallo allemaal,

Ik ben van dit weekend nieuw. Een vriendin van mij, die ook heel lang heeft moeten proberen voor een kindje en het is haar uiteindelijk gelukt, raadde mij deze website aan. Daar waar mijn partner en ik ruim 2 jaar aan het proberen zijn en bij de eerste terugplaatsing was ik direct zwanger, maar bij de eerste echo bleek het niet goed te zijn. Dat was eind januari. Uiteindelijk na 3 weken! curretage gehad. Het miskraam ligt nog altijd heel moeilijk.

Mijn partners neef die 20 is, is met zijn vriendin, die 19 is, onvoorzien zwanger. We stonden dit weekend met een groepje mensen te praten, waaronder zijn neef. Eén iemand van het groepje zei tegen mijn partners neef van amai nog maar 20 en al een kindje verwachten. Dan keek die persoon naar ons en vroeg: wanneer is het aan jullie want tis toch een groot verschil: hij 20 en verwachten een kindje en jullie bijna 30 en nog geen kinderen. Zo kort na da miskraam doet da ongelofelijk veel pijn en het ganse weekend heb ik mij zo depri gevoelt door die stomme uitspraak.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door irisbloem » 27 maart 2017, 13:25

Hallo Emely,

De mensen staan er gewoon niet bij stil. Als het bij hen vanzelf gaat denken ze dat het bij een ander ook zo is. Precies of het altijd een bewuste keuze is als je nog geen kinderen hebt. Ik weet dat dergelijke uitspraken hard aankomen en zeker nu je een miskraam aan het verwerken bent. Ik wens jou veel courage en ben er zeker van dat het gaat lukken voor jullie!

Emely
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 maart 2017, 15:32

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Emely » 28 maart 2017, 11:29

Dank je Irisbloem voor je reactie.
Ik heb ook het gevoel dat het uiteindelijk wel goed zal komen, maar de vraag is wanneer en wat staat er ons nog allemaal te wachten.

Volgende maand gaan we voor een volgende terugplaatsing. Wij kijken er enorm naar uit, maar terzelfder tijd zijn wij ook zeer bang. Wat als het embryotje niet goed gaat ontdooien, wat als het niet zal aanpakken, wat als het weer een miskraam zal zijn? Hoe gaan we dat te boven komen?

Dat zijn vragen waar we geen antwoord op hebben en dat maakt mij zo onzeker en angstig.

Zelf ben ik iemand die graag controle over alles heeft. Dus het hele proces zwanger worden en het wachten en de niet controle hebben maakt mij gefrustreerd. Vooral omdat er geen oorzaak is vastgesteld voor het uitblijven van een zwangerschap. Ik denk mocht ik weten wat er mis is, ik het meer zou kunnen begrijpen (denk ik).

Zijn er nog mensen die deze gevoelens hebben en zijn er nog mensen die niet weten wat de oorzaak is van het uitblijven van een zwangerschap?

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Sterrie » 28 maart 2017, 15:48

Irisbloem, om even op je vraag te antwoorden: met mij gaat nog alles goed, ik ben ondertussen 8w2d zwanger en hoop dat alles goed blijft gaan. Hoe gaat het met jou ondertussen? Waar ergens zit je in de behandeling? Veel succes alvast!

En Emely, jij ook veel succes en moed gewenst! Het is inderdaad een heel moeilijke periode met veel onzekerheid en weinig controle... Ik probeerde de zaken waarover ik toch geen controle had zo veel mogelijk los te laten en me te focussen op waar ik wel controle over had: gezond eten, regelmatig eens sporten, leuke dingen doen met het ventje en met vrienden,... En zo proberen de frustraties wat te verminderen. Wat me ook geholpen heeft om kalm te blijven is yoga, gewoon thuis op een matje, zoiets kan je misschien ook eens proberen?

En tjah, die ergerlijke uitspraken, het blijft iets raar. Ik snap wel dat je zegt dat sommige mensen gewoon niet beter weten omdat ze zelf vlot zwanger zijn geraakt, Irisbloem, maar toch kan het er bij mij niet in dat sommige mensen niet wat meer tact kunnen hebben. Iedereen weet toch dat er koppels zijn die moeilijk zwanger geraken, daar moet je toch geen hooggeleerde voor zijn? Dus je moet niet zomaar tegen vrouwen zeggen 'zou je niet eens aan kinderen beginnen, voor je het weet ben je te oud' en allerhande :roll: Ik heb echt nooit zo'n onzinnige zaken tegen mensen gezegd, ook niet vooraleer wij wisten dat we IVF nodig zouden hebben om zwanger te geraken... Ochja, zulke uitspraken dan maar weer eens braaf weglachen zeker, en hier komen klagen erover :D
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Emely
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 maart 2017, 15:32

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Emely » 28 maart 2017, 18:22

Sterrie,

Bedankt voor je tips. Ik probeer ook zoals je zegt mij op zaken te concentreren waar ik controle over heb, maar het is moeilijk om mij niet druk te maken in het onzekere. Zeker omdat in het verleden mijn eerste gynaecologe mijn vertrouwen volledig beschaamd heeft (zie hieronder)

Vorig jaar in juni ging normaal mij eerste IUI poging zijn in een ander ziekenhuis, maar de IUI is niet doorgegaan door de fout van het ziekenhuis en gynaecologe. Om een lang verhaal kort te maken: bij de start van IUI, IVF,... moet er bloed afgetrokken worden van beide partners om te zien of er geen infecties zijn (bij de wet verplicht). de eerste IUI poging ging plaatsvinden op een zondag en de bloedresultaten van mijn partner waren zaterdag middag per fax van het betreffende labo doorgestuurd naar de dienst gynaecologie. De uiteindelijke reden waarom de IUI niet is doorgegaan is omdat het weekend was en dus minder personeel is, is de fax niet van onthaal gynaecologie naar de dokter geraakt. Wanneer de gynaecologe één uur voor de IUI ging plaatsvinden telefoneerde naar mijn partner om te melden dat het niet doorging doordat zijn bloedresultaten er niet waren. Gaf zij ons de schuld dat wij onze verantwoordelijkheid niet hadden opgenomen doordat wij de resultaten niet hadden voorzien van zijn bloedresultaat. Het labo meldde mij achteraf dat ze altijd bereikbaar zijn (24/24 7/7) en dat zij het zeer raar vonden dat de dokter niet eens moeite heeft gedaan om eens te bellen en te melden dat ze de resultaten niet had. Nadien heeft ze met mij nooit nog contact op genomen. Wij waren de schuldige in haar ogen, terwijl wij er niets aan konden doen.

Ik ben verandert van ziekenhuis, maar waar ik vroeger onvoorwaardelijk vertrouwen had in een dokter, is dat nu weg. Ik ben bang dat er nog van deze menselijke fouten gaan gebeuren waar ik (alweer) geen controle over heb.

Het zwanger worden is een zeer emotioneel proces omdat er al die onzekerheden zijn, dan kunnen die menselijke fouten die daarnaast nog eens bijkomen gemist worden als kiespijn.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door irisbloem » 28 maart 2017, 22:37

Sterrie ik ben blij dat het allemaal goed gaat :) hopelijk niet teveel zwangerschapskwaaltjes ...

Ik sta voorlopig eigenlijk nergens wat betreft mijn behandeling. Eind oktober vorig jaar had ik mijn eerste gesprek en nu 5 maand verder heb ik nog geen enkele IUI poging gehad. Alles wat fout kon gaan ging ook fout: overstimulatie, cystes, te weinig stimulatie, terug cyste zucht Doordat ik er fysiek een beetje door zat (vorig jaar in november zona gehad en het hangt nog in mijn lichaam), al die medicatie die mijn hormonenspiegel op en neer deed gaan, 3 kunstmatig opgewekte bloedingen op 5 weken tijd, een ferme buikgriep vorige maand, en ook psychisch voelde ik mij niet goed omdat ik niet vooruit geraakte heb ik samen met de dokter beslist even een cyclus te wachten en op adem te komen en daarna te kijken of ze in mijn natuurlijke cyclus kunnen insemineren, zeker geen clomid meer, misschien iets anders indien nodig. Aangezien ik van mijn laatste clomidkuur nog met een cyste zit/zat wat mijn cyclus kan beïnvloeden moest ik wachten op mijn volgende menstruatie. Ik ben nu nog steeds wachtende hierop ... Een goede 3 weken geleden zat ik in mijn ovulatie, dus ben nu eigenlijk al overtijd. Heb dit echter al nog 2 keer gehad sinds vorige zomer terwijl ik daarvoor altijd vrij regelmatig was. Ik wacht nog een week en dan ga ik een afspraak maken voor echo en bloed prikken en daarna zal het wellicht provera worden om mijn menstruatie op te wekken. Met mijn lage AMH en mijn cyclussen die plots raar doen vrees ik dat ik nog slechts weinig kansen heb. Ik heb ook alles graag onder controle maar de voorbije maanden heb ik geleerd dat ik moet proberen los te laten, het heeft geen zin mij er nog druk in te maken want het helpt toch niet. Gelukkig heb ik het druk op professioneel vlak en vind ik daarin afleiding, evenals in mijn grote hobby nl dansen. De lente, de zon, de fluitende vogeltjes, de natuur die terug opbloeit maken het ook allemaal wat aangenamer :)

Emely
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 maart 2017, 15:32

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Emely » 29 maart 2017, 7:42

Irisbloem,
wat erg dat je al die tegenslagen hebt gehad. Tegenslagen blijven niet duren é. Das ook een zinnetje waaraan ik mij sterk hou.
Het is sterk van je dat je ondanks de hele moeilijke periode toch staande blijft houden en positieve energie haalt uit de dingen die je graag doet. Want dat is zeker niet evident.
Ik wens je veel courage en het zal je zeker lukken!!

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Sterrie » 29 maart 2017, 11:42

Amai Emely en Irisbloem, jullie hebben ook al jullie portie tegenslagen gehad! Maar ik zie dat jullie sterke dames zijn, die toch proberen de moed erin te blijven houden, dat is super! En het zinnetje 'tegenslagen blijven niet duren' lijkt me een goed uitgangspunt. Deze miserie kent ooit een eindpunt, in welke manier dan ook, en na regen komt zonneschijn, zoals ze zeggen... Ik hoop in elk geval dat die zon snel komt voor jullie in de vorm van een schattig babytje!

En Irisbloem, ik begrijp hoe frustrerend onregelmatige cyclussen zijn :roll: Sinds wij probeerden zwanger te geraken had ik plots heel onregelmatige cyclussen, de ene keer 7 weken, dan weer 3 weken enzoverder. En zo zijn we er uiteindelijk achter gekomen dat ik een heel lage AMH heb en is de hele medische molen in gang gezet... Al bij al wel goed dat we er zo snel achter waren en de gepaste actie konden ondernemen, maar dat nieuws kwam wel heel hard aan, dat zal bij jou ook wel zo geweest zijn? Maar de moed niet verliezen, je kan dus zwanger worden met een lage AMH! Eens je cyclus weer op gang komt, zul je hopelijk eindelijk ook eens een echte kans krijgen!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door irisbloem » 29 maart 2017, 23:06

Ja Sterrie, die lage AMH had ik totaal niet verwacht omdat ik steeds vrij regelmatig was (tussen de 23 en 28 dagen) en plots vorige zomer, we waren toen een half jaar aan het proberen, de eerste keer een cyclus van 9 weken! Eerst dacht ik dat ik zwanger was, niet dus :( Daarna was het weer normaal en in november een cyclus van 7 weken, maar ik dacht dat het aan die zona lag Toch wel frustrerend dat ik al die jaren regelmatig ben (van nature want heb nooit iets van hormonen genomen) en als mijn man er dan eindelijk ook klaar voor is om eraan te beginnen dan word ik plots onregelmatig en hoor ik van die lage AMH Had ik dat geweten dan had ik hem wat meer aangespoord, maar ja ... als je zonder probleem maandelijks je maandstonden krijgt denk je niet dat er een probleem kan zijn he, toch niet op dat vlak. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen maanden wel veel bijgeleerd heb over het vrouwelijk lichaam en mijn man ook :D Nu inderdaad hopen dat die wet van Murphy (dat zegt mijn moeder) die mij de voorbije maanden achtervolgde eindelijk eens verdwijnt en ik eens wat kansen krijg want in mei word ik 40, veel tijd heb ik dus niet meer ... Ik probeer niet teveel te hopen en intussen toch te genieten van het leven :)
Wat ik wel raar vind is dat de dokter tegen mij heeft gezegd dat ik wegens mijn lage AMH meer kansen maak met IUI dan met IVF, terwijl, naar ik begrepen heb, ze jou juist wel IVF hebben aangeraden, en met succes blijkt :wink:

Emely
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 maart 2017, 15:32

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Emely » 30 maart 2017, 12:24

Sterrie,

Zijn ze bij jou onmiddellijk gestart met IVF of eerst een aantal pogingen IUI?

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: ergerlijke uitspraken

Bericht door Sterrie » 30 maart 2017, 12:43

Bij mij zijn ze meteen met IVF gestart. Ik moest eerst nog enkele onderzoeken laten doen en dan zijn we snel kunnen starten eigenlijk. Mijn dokter zei dat IUI niet veel extra kans zou geven tov gewoon natuurlijk proberen, enkel dat je dan natuurlijk precies weet wanneer je eisprong zal zijn en dat de timing dus zeker juist zit :) Want dat is het probleem met die onregelmatige cyclussen he... En IVF heeft op zich betere slagkansen dan IUI maar voor vrouwen met een lage AMH is dat niet zo vanzelfsprekend omdat wij minder eitjes gaan aanmaken dan de gemiddelde vrouw. En daarom staat uw gyn er mss wat twijfelachtig tegenover? Mijn dokter zei: 'we moeten roeien met de riemen die we hebben', dus met de weinige eitjes die over zijn, en zo snel mogelijk! En omdat IVF hogere slaagkansen heeft en dus sneller resultat oplevert, heeft ze daarvoor geopteerd dus. Ook al had ik maar 3 eicellen, dat is echt weinig tov vrouwen die 10-15 eicellen hebben.. Maar het is toch gelukt, dus ik klaag helemaal niet!

IUI zal zeker ook wel kansen geven, maar ik zou er wel niet te lang in blijven vooraleer over te schakelen naar IVF, de tijd speelt jammer genoeg niet in ons voordeel he :roll:
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten