UZ Jette Dokter De Vos?

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Myri
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 november 2012, 21:13

UZ Jette Dokter De Vos?

Bericht door Myri » 12 december 2012, 22:22

Hey,

Ik heb een afspraak bij dokter De Vos in het UZ Jette.
Mensen met ervaringen bij hem die misschien net zoals ik PCO hebben?
Dankuwel!

vuurvliegje
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 maart 2012, 12:14

Bericht door vuurvliegje » 25 december 2012, 16:24

Dag Myri,

Ik ben ook bij Dr De Vos in behandeling voor PCO.
Ik heb twee IVM-pogingen gehad, maar die zijn telkens anders uitgedraaid (1*IUI rescue, 1*IVF). Helaas zonder succes. Nu heb ik de 2e IVF achter de rug, met een miskraam tot gevolg. Ik heb gelukkig cryo's in de diepvries, dus binnenkort mijn eerste FRET-cyclus. Maar eerst moet ik een hysteroscopie en karyotypebepaling laten uitvoeren.

Myri
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 november 2012, 21:13

Bericht door Myri » 27 december 2012, 15:00

Hey vuurvliegje,

Bedankt voor je antwoord!
Mar heb nog precies veel vragen.
Waarom moest je IVM ondergaan met PCO? (Ik heb zelf ook PCO) En waarom is het anders uitgedraaid? Hoe kwam dat? En wat is een IUI rescue?
Wat is een FRET-cyclus? En waarom moet je een
karyotypebepaling laten doen?
Sorry voor de vele vragen!
Ik hoop op goed nieuws met je nieuwe cyclus!
Groetjes,

Myri

vuurvliegje
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 maart 2012, 12:14

Bericht door vuurvliegje » 1 januari 2013, 11:30

Dag Myri,

Sorry voor het late antwoord, maar ik zit in examenperiode...

IVM is ideaal voor mensen die veel eitjes hebben zitten. De eitjes worden licht gerijpt in je lichaam en worden dan verder uitgerijpt en bevrucht in het labo. Ik reageerde echter niet zoals gewenst op de behandeling: mijn eitjes begonnen te snel te groot te worden waardoor ik de eerste keer een inseminatie moest krijgen om die cyclus niet voor niets te laten zijn (= rescue inta-uteriene-inseminatie, IUI). Ook bij de tweede IVM-poging heb ik niet zoals verwacht gereageerd op de medicatie en die cyclus is uitgedraaid op een IVF-poging. Het was een niet zo goede poging: de eitjes waren dan wel te groot voor IVM, maar ik heb lang moeten spuiten om ze voldoende groot te krijgen voor IVF en het waren er niet veel...

Toen heeft Dr De Vos beslist dat ik beter met IVM stop en rechtstreeks voor IVF ga, maar op andere medicatie (gonal-f en cetrotide ipv menopur + orgalutran). Dit sloeg aan: ik heb veel minder lang moeten spuiten en er waren veel meer eitjes. Helaas heb ik een miskraam gekregen op de verse embryo's. Nu heb ik embryo's in de diepvriezer zitten, wat de vorige keer niet het geval is. Wanneer ze werken met ingevroren embryo's, heet dit een FRET-cyclus.

Omdat het nu de tweede keer was dat ik embryo's kreeg zonder tot een langdurige zwangerschap te komen (de miskraam was nu net na de wachtweken dus erg pril), vond dokter De Vos het nodig dat mijn vriend en ik een karyotypering laten doen. Hierbij nemen ze bloed af en gaan ze kijken naar het aantal en de vorm van je chromosomen om te zien of daar iets mis mee is. Op zich is er geen reden om dat aan te nemen, maar voor de zekerheid kijken ze het na. Ik ben een beetje bang voor het resultaat want als daar iets mis mee is, is het echt mis. Terwijl we nu in mijn hoofd gewoon pech gehad hebben... Ook moet ik een hysterescopie (kijkonderzoek in de baarmoeder) laten uitvoeren om te zien of er misschien iets mis is in mijn baarmoeder dat de innesteling tegenhoudt. Ze gaan dan ook een stukje baarmoeder wegnemen (biopsie) enerzijds om te zien of daar iets mis mee is, anderzijds omdat ze gemerkt hebben dat er dan een soort herstelproces aan de baarmoeder plaatsvindt waardoor mijn kansen in de volgende cyclus groter worden. Laat het ons hopen :)

Veel succes bij dokter De Vos! Ik vind het wel een goede dokter, maar vind wel dat ik op mijn strepen moet staan. Als je vragen hebt, maak thuis een lijstje en sta erop van ze te bespreken. Hij is daar niet echt spontaan in. Als je ook het gevoel hebt dat er iets niet klopt aan zijn uitleg, zeg dat ook. Bij mij hebben ze vastgesteld dat mijn schildklier afwijkend werkt en dat mijn insulineresistentie verhoogd is (typisch voor PCO). Daar wordt echter niet naar gekeken en ik blijf me constant misselijk voelen (wat weer valse hoop doet leven natuurlijk). Hij schoof dat dan af op wat maaglast, maar maaglast duurt niet een jaar lang... Toen heb ik wel moeten vragen dat ze daar dieper naar keken en heeft hij mij terug gestuurd naar de endocrinoloog. Ook ging hij na de eerste mislukte IVF ervan uit dat mijn cyclus teruggekeerd was en was op basis daarvan de volgende behandeling aan het plannen. Dat is niet zo, en toen moest ik hem daar wel op wijzen. Een goede arts, maar goed aandachtig zijn ondanks de emoties. Ik schrijf ook alles op want de emoties verhinderen me soms om nadien nog goed te weten wat er gezegd is. Het kan ook soms zo ingewikkeld zijn he :)

Veel succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten