Laparoscopie (detectie echo of operatie)

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
zwinne
Berichten: 14
Lid geworden op: 7 augustus 2012, 0:39

Laparoscopie (detectie echo of operatie)

Bericht door zwinne » 16 december 2012, 20:30

dag mede'sukkelaartjes' ;-)

Ik hoor de laatste tijd meer en meer van mensen die endomitriose hebben. Dit werd blijkbaar ontdekt via een gewone echo.

Na een dik jaar sukkelen is er bij ons nog geen aanwijsbare oorzaak voor het 'sukkelen' gevonden.

Er staat binnenkort een kijkoperatie gepland. Blijkbaar kunnen ze op dat moment nagaan of ik endomitriose heb. Maar ik vraag me af 'hoe weten al die mensen die ik spreek vanuit een echo dat ze endo hebben? Is dit gewoon via echo detecteerbaar dan?'
wat me brengt bij de vraag 'hadden ze het bij mij dan ook niet op echo moeten zien?'

thx alvast voor enige duidelijkheid

Zwinne

Karen84
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2012, 12:41

Bericht door Karen84 » 18 december 2012, 19:51

Hallo zwinne,

Ik moet eind januari ook laparoscopie ondergaan. Volgens mijn gynaecoloog in fertiliteitscentrum vinden ze dat dan in 1 op 2 gevallen.
Wij zijn al 1,5 jaar aan het proberen, en al 3 iui's met chlomid achter de rug.
Bij mij is er geen enkele aanwijzing voor endometriose, maar gynaecoloog vindt 1,5 jaar proberen genoeg aanwijzing.


Volgens mij kunnen ze op echo soms al cystes zien op eierstokken. Maar als die er niet zijn, wil dat niet zeggen dat ze toch niet op andere plaatsen zitten (darmen, urineleiders...). En ze willen ook andere problemen uitsluiten: ligt eierstok wel mooi tov eileider (normaal beweegt die er rond, maar kan door bv. endometriose te ver uit de buurt gehouden worden)...

Karen

keljoc
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 november 2012, 10:12

Bericht door keljoc » 19 december 2012, 20:04

Wij hebben sinds eind 2009 een kinderwens. Mijn gyneacologe had ons ook al sinds begin 2012 gesproken over endometriose op basis van wat ze zag op echo, maar wou niet onmiddellijk een laparoscopie uitvoeren. Nà 5 mislukte IUI's heb ik begin november toch laparoscopie gehad. Endo werd bevestigd + vaststelling dat baarmoeder vergroeid was aan darmen. Momenteel ben ik nog herstellende en zijn we aan het aftellen tot 4 januari want dan starten we met ivf poging 1.

Johanne
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 oktober 2012, 12:43

Bericht door Johanne » 6 januari 2013, 9:37

Hey,

Ik heb ook een laperoscopie gehad in oktober. Ik mocht ook kiezen tussen een echo of echte kijkoperatie. Mijn gynae zei dat je idd alles op een echo kunt zien maar met een kijkoperatie kunnen ze onmiddellijk er iets aandoen.
OPeratie op zich was heel vlug voorbij. Gewoon smorgens binnen en tegen 5u was ik al terug naar huis.

Groetjes

lientjesnif
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 januari 2013, 19:01

eileiders toe

Bericht door lientjesnif » 26 januari 2013, 17:13

hallo,

na een jaar proberen ging ik naar de fertiliteitsarts en ik kon direct al een test doen om te kijken of mijn eileiders doorgankelijk waren. dit deden ze met een soort van echo, maar geen normale echo hé. kan nu niet op de naam komen, mar ze spuiten een soort vloeistof vaginaal in (doet geen deugd) en dan zien ze of je eileiders toe zijn. ik mag 'van geluk' spreken dat mijn baarmoeder niet ok was van vorm! waarom zeg ik 'van geluk', : tijdens mijn operatie konden ze zien dat mijn eileiders WEL toe waren!! hoe kan dat nu reageerde ik gefrustreerd... blijkbaar zijn ze zo goed als dicht, maar toch niet helemaal .. anders zouden ze niet open geweest zijn op de echo.
nu, om op natuurlijke manier zwanger te worden is er zo goed als geen kans.. het kan, maar mss nog jaren wachten voor er eens een eicel zich daardoor wurmt...
het probleem van mijn baarmoeder was uiteindelijk opgelost en nu ben ik dus bezig met ivf. ik hoop dat dit je ietwat verder helpt ivm je eileiders?
groetjes

lientjesnif
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 januari 2013, 19:01

eileiders toe

Bericht door lientjesnif » 26 januari 2013, 17:14

hallo,

na een jaar proberen ging ik naar de fertiliteitsarts en ik kon direct al een test doen om te kijken of mijn eileiders doorgankelijk waren. dit deden ze met een soort van echo, maar geen normale echo hé. kan nu niet op de naam komen, mar ze spuiten een soort vloeistof vaginaal in (doet geen deugd) en dan zien ze of je eileiders toe zijn. ik mag 'van geluk' spreken dat mijn baarmoeder niet ok was van vorm! waarom zeg ik 'van geluk', : tijdens mijn operatie konden ze zien dat mijn eileiders WEL toe waren!! hoe kan dat nu reageerde ik gefrustreerd... blijkbaar zijn ze zo goed als dicht, maar toch niet helemaal .. anders zouden ze niet open geweest zijn op de echo.
nu, om op natuurlijke manier zwanger te worden is er zo goed als geen kans.. het kan, maar mss nog jaren wachten voor er eens een eicel zich daardoor wurmt...
het probleem van mijn baarmoeder was uiteindelijk opgelost en nu ben ik dus bezig met ivf. ik hoop dat dit je ietwat verder helpt ivm je eileiders?
groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten