Vragen van een newbie

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
Cookie-Monster
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 december 2012, 14:52

Vragen van een newbie

Bericht door Cookie-Monster » 6 maart 2013, 12:22

Hallo, ik ben relatief nieuw op dit forum. Eind vorig jaar (letterlijk vlak voor de feestdagen) kregen mijn vriend en ik te horen dat zwanger worden niet zou lukken via de natuurlijke weg. Omwille van de spermakwaliteit is ons ICSI aanbevolen.

We zijn vorige maand gestart met het antagonisten protocol, PU op 21/2, TP op 23/2. Op 9/3 moet/mag ik mijn bloedafname laten doen voor de zwangerschapstest. Ik heb vanmorgen (1 dag voor de NOD) al eens zelf de ‘pipi-test’ gedaan, maar het testvlak bleef maagdelijk wit. En ik denk dat dat klopt: ik voel me helemaal niet anders dan anders, geen pijnlijke borsten of niets. Enkel krampen en hoofdpijn, en dat zijn de typische voorbodes van mijn ‘feestweek’.

De voorbije maand hebben we dus heel wat over ons heen gekregen, behalve informatie. We weten bv. ook niet hoe het labowerk verlopen is (we hebben wel de dag na de PU telefoon gekregen van het labo met de melding dat ze op drie eitjes ICSI hebben kunnen doen en dat er 1, misschien 2, eitjes bevrucht waren) en van welke kwaliteit het teruggeplaatste embryo was. Ik had verwacht dat we nog al die uitleg zouden krijgen van de gyn, maar de dokter was 20 minuten te laat op de afspraak voor de TP, misschien was er daarom geen tijd meer voor een gesprek. Ik moest direct in de stijgbeugels en de TP vond ik zelf niet zo aangenaam omdat mijn baarmoederhals door een conisatie een paar jaar geleden nogal hoog zat en die dus letterlijk naar beneden en open getrokken moest worden eer het embryo teruggeplaatst kon worden. Op dat moment was ik vooral bezig de pijn te verbijten ;-) Na de TP is de dokter meteen vertrokken en was er dus wederom geen tijd meer voor vragen.

Daarom wend ik je tot jullie, lotgenoten :-)

1. Hoe verloopt de informatieverstrekking bij jullie? Krijgen jullie in diverse stadia (voldoende) informatie, of zijn jullie ook aan jullie lot overgelaten, of moeten jullie trekken en sleuren om antwoorden te krijgen? Bij de echo’s was er in mijn geval ook nooit tijd voor vragen: tegen de tijd dat ik uit het kleedhokje kwam en terug bij de dokter zat, zat de volgende patiënte daar al (bij wijze van spreken). Ik begrijp wel dat die artsen allemaal overboekt zijn, maar ergens had ik wel iets meer begeleiding/uitleg verwacht bij mijn eerste ICSI-cyclus.
2. Doen jullie zelf voor de BN een ‘pipi-test’?
3. Krijgen jullie na de BN, wanneer blijkt dat de poging mislukt is, nog een onderzoek/gesprek om eventueel te weten te komen waar het fout gelopen is? Kan dat überhaubt? Kunnen ze weten of het embryo al dan niet is ingenesteld (maar dan bv. na de innesteling nog afgestorven), om te weten of het al dan niet een innestelingsprobleem is? Ik heb enkel de mededeling gekregen dat ik na de BN naar het labo van het ziekenhuis (en dat is nog niet eens het IVF-centrum) moet bellen voor de resultaten.
4. Ik merkte na mijn TP dat ik krampen had in mijn baarmoeder, een aantal keer per dag en een paar dagen aan een stuk. Maar het was te vroeg om al innesteling te zijn. Kunnen die krampen de innesteling bemoeilijken/verhinderen? Ik herinner de verhalen van een vriendin die na de TP Valium kreeg, om die krampen tegen te gaan. Het moet dan toch zijn dat die krampen niet goed zijn?

Groetjes!

flien
Berichten: 1187
Lid geworden op: 3 januari 2012, 8:55

Re: Vragen van een newbie

Bericht door flien » 7 maart 2013, 9:09

Hey meisie, tis inderdaad wel beetje zo dat je niet altijd die uitgebreide info krijgt die je wel zou kunnen gebruiken. Is waarschijnlijk ook wel wat afhankelijk van centrum tot centrum.
Ikzelf kan enkel spreken over het uz gent. Maar daar liet ik dan enkel de puncties en de tp doen. Alle echo's werden bij mij locaal gedaan. En daar heb ik in mijn geval absoluut geen klagen naar.
Ook het uz is snel in het geven van resultaten. Na de punctie wisten we direct hoeveel eitjes er gepicked waren. De dag erop konden we al bellen voor meer info en wisten we hoeveel er bruikbaar waren en hoeveel er bevrucht werden. Op de dag van de terugplaatsing kreeg je dan de kwaliteit (het aantal cellen enzo). Een week later kregen we per sms de info of er cryo's waren. Met al mijn vragen kon ik bij mijn behandelende arts terecht, locaal.
Waar ik mij persoonlijk zorgen over maakte was dat er bij mij nooit veel onderzoeken gebeurd waren. Ook bij ons lag het aan de sperma kwaliteit. En het herhaaldelijk niet lukken weten ze aan mijn leeftijd (35 toen ik begon - nu 38).
Het ambetante is dat alles geen exacte wetenschap is. iedere cyclus is anders en iedere persoon is anders. Vergelijk met anderen is dus eigenlijk niet altijd een goed idee. Je moet echt vertrouwen hebben in het ferti-team.
Ikzelfs heb accu gedaan in de hoop dat dit een oplossing zou bieden. Maar ik had er neit echt baat bij.
Uiteindelijk is bij mij het 10 teruggeplaatste het goede (nog in wording). Maar wat je kan doen om een innesteling te bevorderen kan niemand helaas zeggen. Er staat in mijn ogen enkel vast, dat je een grote dosis geluk moet hebben. En die kan je helaas niet kopen.
Probeer in ieder geval je te laten omringen door mensen waar je echt steun aan hebt. Want die behandelingen zijn in mijn ogen vooral emotioneel niet te onderschatten.
En hier zal je ook altijd steun en antwoorden vinden. Ik zit nu al jaren op deze fora en ze hebben mij er op bepaalde momenten echt doorgesleurd.
Want niemand kan echt begrijpen en voelen wat het is als je het niet aan de lijve hebt moeten ondervinden.
Ik wens je heel veel steun en alle geluk toe !

klara
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 februari 2012, 17:38

Bericht door klara » 29 maart 2013, 11:34

1. Hoe verloopt de informatieverstrekking bij jullie? Krijgen jullie in diverse stadia (voldoende) informatie, of zijn jullie ook aan jullie lot overgelaten, of moeten jullie trekken en sleuren om antwoorden te krijgen? Bij de echo’s was er in mijn geval ook nooit tijd voor vragen: tegen de tijd dat ik uit het kleedhokje kwam en terug bij de dokter zat, zat de volgende patiënte daar al (bij wijze van spreken). Ik begrijp wel dat die artsen allemaal overboekt zijn, maar ergens had ik wel iets meer begeleiding/uitleg verwacht bij mijn eerste ICSI-cyclus.
2. Doen jullie zelf voor de BN een ‘pipi-test’?
3. Krijgen jullie na de BN, wanneer blijkt dat de poging mislukt is, nog een onderzoek/gesprek om eventueel te weten te komen waar het fout gelopen is? Kan dat überhaubt? Kunnen ze weten of het embryo al dan niet is ingenesteld (maar dan bv. na de innesteling nog afgestorven), om te weten of het al dan niet een innestelingsprobleem is? Ik heb enkel de mededeling gekregen dat ik na de BN naar het labo van het ziekenhuis (en dat is nog niet eens het IVF-centrum) moet bellen voor de resultaten.
4. Ik merkte na mijn TP dat ik krampen had in mijn baarmoeder, een aantal keer per dag en een paar dagen aan een stuk. Maar het was te vroeg om al innesteling te zijn. Kunnen die krampen de innesteling bemoeilijken/verhinderen? Ik herinner de verhalen van een vriendin die na de TP Valium kreeg, om die krampen tegen te gaan. Het moet dan toch zijn dat die krampen niet goed zijn?
1. Ze zijn uit zichzelf soms niet heel gul met uitleg. Die kreeg ik ook alleen als ik vragen stelde. Ik zei tijdens de echo al duidelijk dat ik precies wilde weten hoeveel follikels ze zagen, hoe groot etc. Als je je omkleedt in het lokaal zelf ipv het kleedhokje heb je ook meer tijd bij de Dr (hij krijgt toch alles te zien). Wees vriendelijk maar assertief en laat je niet buitenwerken zonder uitleg.

2. Ik heb er bewust voor gekozen om dat niet te doen. Als het negatief is, ben je heel ongelukkig terwijl je misschien toch zwanger bent en de HCG waarde nog te laag is om de urinetest positief te maken. Als het positief is kan het zijn dat de waarde niet hoog genoeg is en dat het geen goede innesteling is, dan ben je voor niets blij. Er hangt zoveel vanaf en je weet het toch pas zeker met de bloedtest.

3. Je zorgt best op voorhand dat je een afspraak met de Dr hebt staan de week nadat je de uitslag krijgt. Als je zwanger bent, kan je nog vragen stellen en een eerste echo krijgen. Als je niet zwanger bent heb je de kans om te bespreken waar het aan lag en om de volgende cyclus te plannen. Ik vond het fijn dat ik op die manier geen te lange wachttijd had om de Dr te spreken te krijgen.

4. Het is normaal dat je na de TP buikpijn hebt. Voor een deel is dat nog van de PU. Dat van die valium heb ik nog nooit gehoord. Ik heb dat niet gekregen. Misschien is het eerder tegen de stress?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten