Na jaar proberen nog niet zwanger, afspraak huisarts of gyn?

Algemeen Discussieforum
Plaats reactie
faesarah
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 maart 2013, 7:42

Na jaar proberen nog niet zwanger, afspraak huisarts of gyn?

Bericht door faesarah » 12 maart 2013, 7:54

Hallo allemaal,

Ondertussen zijn we een jaartje verder, maar helaas nog niet zwanger. Nu zouden we ons graag laten onderzoeken of alles wel in orde is en we dus op de natuurlijke manier kunnen zwanger worden. Of we eventueel een ondersteuning nodig hebben om zwanger te worden.

Omdat ik niet goed weet waar te starten, dan ook mijn vraag; kan ik hiervoor best een langs de huisarts? Krijgen we dan een doorverwijzing? Of kan ik beter een afspraak maken bij de gynaecoloog?

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat ze dan allemaal onderzoeken?

Graag jullie advies!
Bedankt!

jolanda
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 oktober 2008, 21:46

Bericht door jolanda » 12 maart 2013, 9:51

Lijkt me het beste om eens bij je huisarts langs te gaan. Die geeft je dan een verwijzing mee voor een gyn. Tenzij je al een gyn. hebt en die direkt kunt benaderen voor een afspraak ?
Onderzoeken die ze zullen doen ? zal afhankelijk zijn van je medische geschiedenis en je leeftijd. Bij ons bestond dat voornamelijk uit, bloedonderzoeken en echo's / onderzoeken van je baarmoeder. Bij de echo's kijken ze of alles "aanwezig" is en/of er "dingen" te zien zijn. Bij de man, zullen ze ook kijken naar een zaadstaal en evt. ook echo's om zijn "zaakje" te inspecteren/onderzoeken. Daarna zullen ze een "samenlevingstest" doen, om te kijken of zijn zaad niet "geweigerd" wordt bij jou.
Ik zou proberen me niet te veel druk te maken, en gewoon de onderzoeken op je af laten komen. Hopelijk komt er iets naar voren, dat ze makkelijk kunnen verhelpen, want lijkt me, dat je na een jaar al zwanger had moeten zijn en dus wel wat hulp nodig hebt.

Suc6 !
Jolanda

Duffy
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 november 2012, 10:04

Bericht door Duffy » 12 maart 2013, 10:56

Dag Faesarah,

Wij zijn eerst langs eigen huisarts gegaan die voorstelde om te beginnen met spermaonderzoek, omdat dit vrij eenvoudig is. Daarna naar gynaecoloog geweest voor echo en bloedafnames. Die heeft dan een HSG voorgeschreven bij een radioloog (voor doorgankelijkheid eileiders te checken). Toen dat allemaal ok bleek, heeft hij ons doorverwezen naar een fertiliteitscentrum.

Veel succes!

Cookie-Monster
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 december 2012, 14:52

Bericht door Cookie-Monster » 12 maart 2013, 11:37

Ik ben eigenlijk direct bij de gynaecoloog geweest, en niet via de huisarts. En ik ben daar wel blij om. De gynaecoloog heeft direct alles in gang gestoken, zowel bij mij als bij mijn vriend: sperma-onderzoek, bloedonderzoek bij mij, en HSG bij mij. Dat zijn toch onderzoeken die je vaak nog moet laten doen als de huisarts je doorverwijst naar de gynaecoloog, je kan het dan maar achter de rug hebben ;-) Ik denk dat een gynaecoloog misschien van in het begin wat verder kijkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten