Kostprijs donorzaad?

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
Phoebe
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 oktober 2014, 19:09

Kostprijs donorzaad?

Bericht door Phoebe » 4 november 2014, 19:32

Wij gingen onlangs op gesprek bij de gynaecoloog in het AZ Sint-Lucas te Gent omdat we na een negatieve TESE beslist hebben met KID door te gaan. Nu waren we wel een beetje overdonderd over de kostprijs van donorzaad. We waren in het idee dat de ziekenkas hier wel ergens in tussen ging komen, maar blijkbaar komt deze helemaal niet tussen in de aankoop van donorzaad?

Bovendien is er eveneens een serieuze meerkost bij zaad van een gekende (Deense) donor (d.i. een donor waar het kind wanneer het 18 is "gegevens over kan opvragen"). Hier gaat het om €600 (€300 verzendingskost en €300 bewaarkost als ik het goed heb) + €200 per rietje. Vooraf moet dan beslist worden hoeveel rietjes er besteld moeten worden en alles moet in 1 keer vooraf betaald worden.
Een onbekende donor kost dan €300 + €125 per rietje. Dit kan dan wél per keer betaald worden en hoeft niet vooraf betaald te worden en hier hoeft ook niet beslist te worden hoeveel pogingen er dienen te gebeuren.

Wordt deze werkwijze overal gebruikt? Kost het overal zo veel langs de officiële weg? De kostprijs zal ons uiteindelijk niet tegenhouden om de juiste keuze te maken maar we vinden het een beetje onrechtvaardig dat hier helemaal geen tussenkomst in is en dat mensen zonder vette bankrekening dit gewoonweg niet kunnen betalen... Het voelt een beetje als commerciële uitbuiting van mensen in een zwakke positie...

Lucas
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 februari 2012, 8:24

Re: Kostprijs donorzaad?

Bericht door Lucas » 8 februari 2015, 16:14

Ik begrijp je verontwaardiging. De prijzen die je noemt zijn niet gering. Toch kan ik me niet voorstellen dat het AZ in Gent wensouders wil uitbuiten. Donors moeten worden vergoed, hun screening moet worden betaald, de laboranten voor de opslag... Ik ben zeker dat er een medische verklaring is voor die kosten. Anders is dat met de buitenlandse banken die je noemt. Dat zijn vaak commerciële banken die hun winst net hieruit moeten halen. Bovendien is het een nichemarkt. De donors krijgen een behoorlijk bedrag om hen te motiveren sperma te doneren. Anders houden zij ook niet voldoende aanbod.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten