Ervaringen delen

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
EKM81
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 juli 2015, 16:57

Ervaringen delen

Bericht door EKM81 » 16 juli 2015, 10:03

Hallo iedereen,

omwille van de diagnose azoöspermie bij mijn vriend zijn wij genoodzaakt over te gaan tot KID, toch als ik zwanger wil worden. Ondertussen zijn we zover dat we op de wachtlijst staan voor een anonieme donor. Tijdens het op de wachtlijst staan worden we soms erg onzeker en zijn we bang voor de toekomst. We willen namelijk het beste voor ons kindje en hebben soms schrik dat we uit egoïsme handelen. Ons kindje zal nooit de donor kennen, maar hoe zal ons kind daar later op reageren? We zijn erg open over het feit dat we met een donor zwanger willen worden. Open in die zin dat onze naaste omgeving hier van weet en ons hier ook in steunt. Het is dan ook de bedoeling dat ons kindje dit te horen krijgt van jongsaf aan. De negatieve verhalen die ik al op internet las rond kinderen en volwassenen die het hun ouder kwalijk namen dat ze hun donor nooit zullen kennen, gaan meestal over mensen die het pas op late leeftijd 'ontdekt' hadden. Mijn gevoel en denken zegt dat een kind die nooit anders geweten heeft hier misschien heel anders op kan reageren… misschien niet…
Zijn er mensen die ervaring hebben met KID? Mensen die ervaring hebben met hoe hun kinderen hier op reageren? Voor de behandeling zelf heb ik minder schrik… het is gewoon iets waar je doormoet. We willen enkel ons kindje de best mogelijke kansen geven en zo gelukkig mogelijk zien.

Wie kan zijn ervaringen delen?

groetjes,
stop Pil (maart 2013)
Wachtlijst KID (mei 2015)
6e IUI (juni 2016)
Juli 2016: ZWANGER!!
3 maart 2017: bevallen van een flinke zoon!
november 2020: start traject voor een brusje

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Re: Ervaringen delen

Bericht door Vraagtekens » 16 juli 2015, 16:39

hey ik heb je een pb gestuurd naar aanleiding van je reactie bij IUI => KID.

Wij hebben ook gekozen voor anoniem en jah onze naaste omgeving weet dit ook, omdat we niet willen dat ons kindje als het later het tegen de oma of opa of tante gaat vertellen of erover praten dat ze het als Raar ofzo zouden bestempelen
of er niet over zouden willen praten, of raar op zouden reageren..
dus ik begrijp je volledig

onze zoon is nu 11 maand en heel eerlijk wij denken op dit moment niet meer aan de 'donor'
buiten dat mijn man overlaatst zei:
Liefje toch goed dat ik onvruchtbaar ben he..
en ik hoezo
ja anders hadden we nooit DEZE zoon gehad..
en hem wil ik voor geen geld van de wereld ruilen...

mooi toch!
29j, 4 IUI-D Jette neg, 1 ICSI-D verse TP neg, 1 TP Cryo van ICSI-D 1 POSITIEF,
Mama van een super mooie jongen, 16-08-2014

EKM81
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 juli 2015, 16:57

Re: Ervaringen delen

Bericht door EKM81 » 16 juli 2015, 20:23

Bedankt Vraagtekens voor je bericht! Zoals gezegd: het doet deugd om te lezen!
Ik hoop dat we binnen enige tijd eraan kunnen beginnen, met resultaat!
Het enige wat ik me blijf afvragen is hoe oudere kinderen het nu ervaren... jammer dat je hier weinig over kunt lezen of terugvinden!
stop Pil (maart 2013)
Wachtlijst KID (mei 2015)
6e IUI (juni 2016)
Juli 2016: ZWANGER!!
3 maart 2017: bevallen van een flinke zoon!
november 2020: start traject voor een brusje

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Re: Ervaringen delen

Bericht door Vraagtekens » 16 juli 2015, 22:40

Das waar.. De meeste die daarop reageren zijn die die wel op zoek zijn..
Er is een site donorkinderen genoemd..
Ikzelf ken 1 volwassen donorkind die absoluut zijn biologische vader niet wilt kennen.. Zijn papa is zijn papa punt
29j, 4 IUI-D Jette neg, 1 ICSI-D verse TP neg, 1 TP Cryo van ICSI-D 1 POSITIEF,
Mama van een super mooie jongen, 16-08-2014

Godiva
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juni 2015, 15:07

Re: Ervaringen delen

Bericht door Godiva » 16 augustus 2015, 10:28

Hier ook iemand die donorinseminatie zal ondergaan. En die (te veel?) nadenkt over consequenties en mogelijke toekomst-scenario's. Zelfs voor het definitieve verdict van onvruchtbaarheid viel hebben we al eens wat informatie opgezocht. Wij kwamen natuurlijk ook uit bij de vele getuigenissen van donorkinderen die graag hun genetische achtergrond willen weten. En ja, ik weet dat de groep die er niets van wil weten (of het niet zo veel kan schelen) een veel kleinere stem zal hebben op het net. Bij ons is toen al de beslissing gerijpt dat we niet voor volledig anoniem wilden gaan.

Eerste keus was dan open profiel donors van internationale spermabanken. Toen we dit na de negatieve TESE bij de gynaecoloog aanhaalde stond hij er wel open voor, tot hij verder navraag deed in de kliniek en er achter kwam dat enkel anoniem zaad kon gebruikt worden. Na counselling besloten we dan het pad van gekende donatie te proberen: we hebben toen vele neven van mijn man een voor een aangeschreven, opdat ons kind toch enige genetische band zou hebben. We kregen telkens echter een negatief antwoord (en soms onbedoeld kwetsend). Uiteindelijk hebben we dat pad dan ook maar opgegeven. Dan maar naar het buitenland, hoewel dit veel duurder en logistiek moeilijker ligt.

Ondertussen ben ik er natuurlijk veel te veel over aan het nadenken geweest en had ik nog implicaties gevonden: stel dat we via de grote deense banken gingen. Die leveren over gans Europa en houden enkel rekening met de regionale maxima. Dit wil dus zeggen 6 families in Belgie, 10 in VK, 25 in NL, 10 in Frankrijk etc... Zo kom je dus snel aan wel heeeeel veel kindjes per donor. Uiteindelijk opteer ik nu voor een Britse kliniek, met eigen spermabank (moet nog op intake, dus hoop dat mijn beslissing niet meer wijzigt ;-) ). De bank heeft ook wel wat internationaal zaad (dat ik dus liever niet gebruik), maar ook veel "eigen" donors. Dit zaad voeren ze momenteel niet uit naar het buitenland, maar als ze het in de toekomst willen doen (ze overwegen het), willen ze toch een maximum van 15 families per donor behouden in totaal.

Deze optie geeft ons kind een kans om als het ouder is (16) niet- identificeerbare gegevens op te vragen, en vanaf 18 identificeerbare gegevens van de donor te vragen, maar ook contactgegevens van genetische half-broers en -zussen die te kennen hebben gegeven dat ze dit willen. Wenst mijn kind niets te weten over zijn/haar genetische achtergrond: prima, geen probleem. Wenst het wel meer informatie dan kan het. Het enige dat ik mij afvraag is hoe het zit als we meerdere kinderen van dezelfde donor hebben (zou toch de bedoeling zijn), en eentje wil het absoluut wel en het ander absoluut niet weten. Of hoe het zit als de oudste info opvraagt: zo weet de jongste toch ook direct alles?

Als ik zo lees valt al de stress van donorkeuze en hoe het kind gaat geaccepteerd worden achterafgezien toch voor een groot deel weg eenmaal je je kind hebt, en maken al deze afwegingen dan waarschijnlijk zelfs niets meer uit. Ik wil de opties gewoon open hebben voor mijn kind, dat het mij later niets te verwijten heeft, of niet met vragen blijft zitten. Iedereen moet doen waar hij/zij zich het comfortabelste bij voelt. En ja, ik weet dat het buitenland zeker niet voor iedereen haalbaar is. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik me soms afvraag waar ik mij allemaal druk om maak, en waarom ik het onszelf moeilijker maak dan het al is... .
Bij ons zijn uiteraard al redelijk veel mensen op de hoogte: het begon met ouders (die er direct voor openstonden) en een paar nauwe vrienden. Verschillende collega's weten het ook (door omstandigheden). Door de zoektocht binnen de familie weten een hoop neven langs mijn man zijn kant het ook, dus de kans dat het nieuws verder verspreid is is reëel. We wilden het sowieso niet verborgen houden vor eht kind, en dat gaat dat er waarschijnlijk toch wel uitflappen op een bepaald moemnt, dus het is niet dat we het van de daken rondbazuinen, maar we houden het ook geen groot geheim.

kaat73
Berichten: 16
Lid geworden op: 8 augustus 2014, 20:23

Re: Ervaringen delen

Bericht door kaat73 » 16 augustus 2015, 10:59

@godiva waarom ga je eigenlijk naar het buitenland als er ook in België zhk zijn die met niet-anonieme donoren werken ? Of werken die dan met internationale banken (wat jij niet ziet zitten) ?
Ik vroeg het me gewoon af.
11/2017 1ste TP ECD dr Platteau, zwanger !

EKM81
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 juli 2015, 16:57

Re: Ervaringen delen

Bericht door EKM81 » 16 augustus 2015, 12:04

kaat73 schreef:@godiva waarom ga je eigenlijk naar het buitenland als er ook in België zhk zijn die met niet-anonieme donoren werken ? Of werken die dan met internationale banken (wat jij niet ziet zitten) ?
Ik vroeg het me gewoon af.
In België werken ze normaal niet meer met niet-anonieme donoren, is door de wet niet toegestaan. In Jette hebben we het meermaals nog gevraagd en telkens krijgen we het antwoord dat het niet mogelijk is. We konden kiezen voor Deense donor, maar dan 'kopen' ze nooit de identiteit mee aan, waardoor het toch anoniem blijft. Dus ofwel in je vriendenkring/familie een donor vinden, of naar het buitenland gaan, lijkt de enige optie als je het op dit moment niet-anoniem wilt doen... En laat dat nu iets zijn dat wij echt niet zien zitten.
stop Pil (maart 2013)
Wachtlijst KID (mei 2015)
6e IUI (juni 2016)
Juli 2016: ZWANGER!!
3 maart 2017: bevallen van een flinke zoon!
november 2020: start traject voor een brusje

kaat73
Berichten: 16
Lid geworden op: 8 augustus 2014, 20:23

Re: Ervaringen delen

Bericht door kaat73 » 16 augustus 2015, 12:35

@EKM81 In jette doen ze het idd niet meer. Maar in 3(of misschien nog meer) andere belgische ziekenhuizen zeker nog wel...
11/2017 1ste TP ECD dr Platteau, zwanger !

EKM81
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 juli 2015, 16:57

Re: Ervaringen delen

Bericht door EKM81 » 16 augustus 2015, 20:49

kaat73 schreef:@EKM81 In jette doen ze het idd niet meer. Maar in 3(of misschien nog meer) andere belgische ziekenhuizen zeker nog wel...
Hmmm... heb toch al anders gehoord en gelezen... Welke ziekenhuizen dan?
stop Pil (maart 2013)
Wachtlijst KID (mei 2015)
6e IUI (juni 2016)
Juli 2016: ZWANGER!!
3 maart 2017: bevallen van een flinke zoon!
november 2020: start traject voor een brusje

Godiva
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juni 2015, 15:07

Re: Ervaringen delen

Bericht door Godiva » 17 augustus 2015, 20:12

Ik heb idd gehoord dat er mogelijks enkele ziekenhuizen zijn waar ze het nog doen, niet-anoniem. Had ik niet te veel blijven doordenken (of de tijd niet gehad om door te denken) was ik daar wss naar toe gegaan. Nu zit ik echter met het idee dat die internationale banken misschien iets te vrijelijk rondstrooien (in fertiliteitszorg in het algemeen is er eigenlijk weinig controle op wat er gedaan wordt: artsen, ziekenhuizen, directeurs etc beslissen zo een beetje zelf, en waar er geld te rapen is, liggen de morele grenzen al eens een keer wat lager).
Wij zijn ook in Jette geweest, en ik heb er goede contacten: als ze nee zeiden tegen mij, wist ik dat het echt wel nee was en dat er geen achterpoortjes waren.

PS: voor alle preliminaire testen, follikel monitoring etc kan ik nog altijd in Jette terecht. Met een beetje geluk moet ik na mijn intake enkel maar voor de inseminaties naar het buitenland (en hopen dat het met gewoon IUI lukt).

Godiva
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juni 2015, 15:07

Re: Ervaringen delen

Bericht door Godiva » 17 augustus 2015, 20:21

Nog over ervaringen delen: we zijn eens naar een dag geweest van "donorfamilies" http://www.donorfamilies.be/. Was heel interessant om ervaringen van mensen te horen (hoewel de meesten daar toch ook nog vrij kleine kinderen hebben, waar het momenteel nog geen issue is).

Evatjen
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 augustus 2015, 21:59

Re: Ervaringen delen

Bericht door Evatjen » 21 augustus 2015, 22:10

Hallo,

Ons verhaal kan je lezen op http://demaakbaremens.org/demaakbaremen ... permadonor

Onze dochter wordt vier in november en wij hebben een boekje gekocht waarin in hun taal uitgelegd staat hoe ze verwekt zijn. Ze vindt het een geweldig boekje want het gaat over haar (we hebben er ook een foto van haar ingeplakt op een daarvoor voorziene plaats). Soms vraagt ze: "Mama, wil je het boekje nog eens lezen over mij en het zaadje?" Wij zijn enkele keren op gesprek moeten gaan bij een psycholoog vooraleer onze KID behandeling startte, heb ook een boekje gelezen over hoe het te vertellen aan je kind. Wij hebben geen moment getwijfeld of we het zouden vertellen of niet aan onze dochter. Wij maken er ook voor de buitenwereld geen geheim van maar hangen het ook niet aan de grote klok.

Wij gaan nu opnieuw starten voor een tweede kindje. We hebben nog vier ingevrozen embryo's, moest het hiermee niet lukken wilden we er wel zeker van zijn dat "onze" donor nog beschikbaar is omdat we dan wel een biologisch broertje of zusje willen voor haar. En we hebben geluk, want hij is nog beschikbaar! Wij hebben gekozen voor een anonieme,Belgische donor. Wij hebben nooit op een wachtlijst gestaan.

Veel succes!

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Re: Ervaringen delen

Bericht door Vraagtekens » 24 augustus 2015, 11:54

Lieve eva'tje!
fijn je verhaal te lezen! zo herkenbaar!
zelfde mening hier..

kan je me even de naam en auteur van dat boekje geven?
thx!
29j, 4 IUI-D Jette neg, 1 ICSI-D verse TP neg, 1 TP Cryo van ICSI-D 1 POSITIEF,
Mama van een super mooie jongen, 16-08-2014

EvaLo
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 november 2015, 13:13

Re: Ervaringen delen

Bericht door EvaLo » 3 november 2015, 13:16

Hallo Evatjen,

Wil jij me laten weten welk boekje je kocht voor je dochtertje?
Hier nu een driejarige zoon, dus de vragen zullen binnenkort wel komen...

Alvast bedankt!
Eva

Godiva
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juni 2015, 15:07

Re: Ervaringen delen

Bericht door Godiva » 12 januari 2016, 9:53

Ik wilde hier nog even wat kwijt over de anonimiteit in België. De wet voorziet voorlopig enkel nog in het gebruik van een volledig anonieme donor (identiteit zal nooit prijs gegeven worden) via een spermabank, of een volledig gekende (door de wensouder(s) aangebrachte) donor. Bij gekende donatie zal zowel de donor (met eventuele partner) en de acceptor (met eventuele partner) bij de psycholoog langs moeten gaan + donor en acceptor (met partners) nog eens samen bij de psycholoog. Een "identificeerbare" of "open-profiel" donor kan momenteel nog niet gebruikt worden in Belgie.
Wat ik ondertussen begrepen heb is dat er wel sommige ziekenhuizen zijn die nu op vraag van de wensouder(s) een open-profiel donor kunnen selecteren bij een internationale spermabank, en deze dan gebruiken voor de behandeling. De wensouder(s) krijgen echter het donor-nummer van de internationale bank niet. Het idee is dat als de Belgische wet wijzigt, de gegevens vrij gegeven worden aan de wensouder(s) en/of het kind.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten