Onderzoek Medische Begeleide Voortplanting: donatie

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
Karenvds
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 maart 2010, 12:35

Onderzoek Medische Begeleide Voortplanting: donatie

Bericht door Karenvds » 18 maart 2010, 0:00

Beste mensen,

op 6 juli 2007 is er een belangrijke wet gestemd: de Wet Medisch Begeleide Voortplanting.

Voor het eerst is expliciet in de wet gezegd dat een donor geen rechten kan laten gelden tegenover het kind en omgekeerd dat de wensouders noch het kind eisen kunnen stellen aan de donor. Op die manier heeft men alle partijen beter willen beschermen.

Maar, er zijn toch een aantal vaagheden in de wet en nog altijd is niet alles wettelijk geregeld, zoals bijvoorbeeld draagmoederschap.

Mijn onderzoek is erop gericht na te gaan in hoeverre u (voldoende) geïnformeerd wordt over het bestaan van de wet van 2007, over uw rechten en plichten.

En even belangrijk: dit onderzoek wil de probleempunten of onduidelijkheden die er nog zijn aan het licht brengen om zo na te gaan welke elementen de wetgever (anders) moet regelen.

Ik ben van mening dat het van het allergrootste belang is om niet alleen met juristen of medici te praten, maar vooral ook met de mensen die er het nauwst bij betrokken zijn en er dus het grootste belang bij hebben..

Daarom hoop ik dat u even de tijd wilt nemen om deze enquête te beantwoorden..

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=37778

Indien u nog vragen heeft, u mag mij altijd contacteren op het volgende emailadres: karenvds@hotmail.com.

Alvast hartelijk bedankt!

groetjes,

Karen, een studente uit het laatste jaar rechten aan de Universiteit van Gent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten