Bekende of onbekende donor?????

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bekende of onbekende donor?????

Bericht door Lacta » 27 augustus 2010, 21:02

Al sinds begin 1996 probeer ik zwanger te raken......eerst tijdens een huwelijk, 7 jaar lang......na een tussenperiode daarna 3 jaar binnen een relatie.....en toen nog steeds niets.
Ik ben toen in het alleenstaande traject terecht gekomen, maar toen kreeg ik weer een relatie en hij wilde er wel in mee. Oftewel hij werd de 'donor'. Ook toen het tussen ons even uit was en het wat moeizaam ging, zijn we hier 'samen' mee verder gegaan (was een bewuste keuze).
Bij de 3e IUI poging, werd ik zwanger van hem.....en beiden waren we súperblij!! Ik al helemaal natuurlijk, na 14,5 jaar, maar hij ook. We groeiden weer naar elkaar toe en het leek allemaal weer goed te komen.....
Totdat het mis bleek te zijn op de 9 weken echo. Ik heb toen bijna 2 weken op de miskraam moeten wachten en in het begin was hij er nog wel, maar uiteindelijk heeft hij me énorm laten zitten (in mijn ogen) en was ik met de miskraam alleen....
Voor mij is het nu over, kan en wil niet verder met iemand die er niet voor me kan (wil?) zijn. Pijnlijk maar waar.

Maar nu.......

Over een maand of 2 ga ik weer verder met IUI (en indien nodig daarna nog IVF), maar weet niet goed wat ik moet doen met de donor.
Ik heb 2 opties......of een onbekende via het ziekenhuis......of weer mn ex (maar dan dus meer echt op donorbasis, al zou hij dan wel de bekende donor/vader zijn).
Aan de ene kant wil ik graag dat mn kindje straks weet wie de vader is en dat hij/zij hem ook echt kent en weet waar zijn/haar roots liggen. Maar in hoeverre is hij er dan ook voor t kind? Ben bang dat t misschien teleurstellingen oplevert....voor t kind en/of mij.
Met een 'anonieme' donor vind ik het nadeel dat hij/zij niet weet wie de vader is.....maar is er ook geen kans op teleurstelling over de vader.

Een andere bekende donor heb/weet ik écht niet.....en zoeken via internet vind ik geen optie.....dus blijven bovenstaande keuze over.....maar wat is wijsheid????

Ik wil zó graag een kindje en voor hem/haar het allerallerbeste!!!
Maar dit vind ik zo'n moeilijke keuze......!!!!!!!!

(wachten op een eventuele volgende relatie is geen optie, omdat ik al bijna 39 ben)

x Lacta

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 28 augustus 2010, 18:00

Lakta,

Wij hebben ook een tijdje getwijfeld over donatie. Bij ons de keuze
-bekende donatie
-anonieme donor waarbij je wel informatie krijgt over de donor
-anonieme donor met minieme informatie

Bij ons is de bekende donor net afgevallen doordat we schrik hadden dat hij zich zou bemoeien met de opvoeding. Volgens mij is een donor iets totaal verschillend van een vaderfiguur. (in onze situatie is het natuurlijk anders omdat mijn man de vader zal zijn)

Misschien is anonieme donor met informatie een nuttig alternatief? Zo kan je kind wel wat informatie krijgen wanneer het op zoek gaat naar zijn/haar roots als het daar nood aan zou hebben, maar weet jij van in het begin dat je op de donor

(Wij hebben zelf gekozen voor anonieme donatie met minieme info. )

Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bericht door Lacta » 28 augustus 2010, 18:29

In Nederland (waar ik woon) heb je niet de keuze tussen welk soort donor, omdat de 'anonieme' donor afgeschaft is een paar jaar geleden (met enorme wachtlijsten als gevolg).
Als ik via t ziekenhuis een donor 'neem', dan weet ik daar de uiterlijke kenmerken, opleidingsniveau en hobby's van. Als het kind 16 is, kan hij/zij de gegevens krijgen van de donor en contact met hem opnemen. En als ik het goed heb, kun je om medische reden eerder gegevens krijgen.

Ik denk ook wel dat ik daar voor ga hoor, maar twijfel nog. Vind het idee van een bekende (voor t kind) toch wel prettig. Maar ja....mijn eigen ervaring met hem is natuurlijk niet super (en die van zijn dochter (bijna 14) ook niet :? ).
Als ik wel voor hem zou kiezen, zou hij toch meer dan een donor zijn, meer een soort vader zijn, maar dan op afstand.

Moeilijk, moeilijk.....

x Lacta

Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bericht door Lacta » 28 augustus 2010, 18:47

In jullie geval was ik overigens ook gegaan voor een anonieme donor hoor!
Ik heb zelf ook nog even overwogen om uit te wijken naar België (vanwege t feit dat ze in B verder zouden zijn met de technieken ed), maar die anonimiteit wil ik niet, juist omdat er dan voor t kind helemaal geen vader is.
In jullie geval is er natuurlijk een vader, dus dat is héél anders....

x Lacta

Doke
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2009, 23:04

Bericht door Doke » 5 september 2010, 10:50

zowel aan anonieme donor, bekende donor of donor die je wel van naam kent, maar meer niet, dus iemand die je bv vindt op een forum als deze, waar je mee afspreekt en n contract opstelt, zijn allemaal voor- en nadelen aan.

Je moet hierbij je hart volgen eigenlijk.

Bij anonieme donor (wat ze wel nog in België doen) zal je kindje nooit zijn/haar biologische vader leren kennen en dat kan in de puberteit bij de identiteitsontwikkeling soms wel wat problemen geven onder het mom van "wie ben ik eigenlijk helemaal?"
Maar langs de andere kant is ook wel al duidelijk bewezen dat dat een fase is die over gaat, elke puber heeft wel eens n identiteitscrisis, ook met beide ouders.
En het belangrijkste is dat je je kind voldoende liefde en zorg geeft en dat kan ook een vader of moeder alleen of adoptieouders.
Maar de vraag naar "wie is nu mijn andere biologische helft" zal er altijd zijn, maar veroorzaakt geen traumas.

Bij n donor die je op naam kent moet je wel opletten, want die kunnen meestal wel papieren voorleggen dat ze ook donor zijn in n ziekenhuis en gezond zijn.
En meestal zijn die papieren wel echt, hoor; maar 100% zeker ben je nooit.
Zie gewoon dat ze geen absurde bedragen vragen....
Nu, normaal gezien is zo een contract wel veilig.
Let op, dit heeft wel geen enkele juridische waarde.
Maar met veilig bedoel ik dat zo een donor meerdere vrouwen helpt en als die dan het vaderschap voor al die kinderen zou opeisen....
Normaal gezien niet, want dat zou iets te kostelijk voor die donor zijn é.
Je moet er wel mee kunnen leven dat je kindje dan nog broers en zusjes rondlopen heeft.
Maar ja, dat heb je met n anonieme donor ook, alleen weet je het dan niet echt.
Maar je kind kan wel zijn/haar andere biologische helft weten, ook al is het niet echt dat ze als vader en kind zijn.
En de puberteit kan altijd wel identiteitscrisissen geven en stel dat dat dan er ook in voorkomt.... Hoeveel broers en zussen heb ik eigenlijk? ....????
Maar ja, ook dat geeft geen traumas en gaat voorbij normaal gezien.
En nogmaals, de meeste pubers maken n crisis door, eender hoe....

Bij n donor die je kiest uit kennissen of vriendenkring kan de donor idd n vaderrol invullen of zich teveel gaan bemoeien....
Dan maak je best heel duidelijke afspraken die je vastlegt.
Maar nogmaals, geen enkel contract heeft juridische binding!!!!!
Ik ken iemand die heeft n dochtertje met haar beste vriend en ze hadden op voorhand besloten dat hij geen alimentatie betaald, maar ook geen co-ouderschap opeist.
Zij was heel duidelijk dat ze BAMmama wilde zijn!
Dat gaat heel goed.
Ze betrekt hem wel bij de opvoeding en hij heeft dus n duidelijke vaderrol.
De kleine weet wie haar vader is en dat gat prima.
Maar ja, t kan ook anders natuurlijk, stel dat die ineens zegt van "t is ook mijn dochter, ik wil toch co-ouderschap"....
Of dat je liever geen bemoeienissen hebt....
Als t goed gaat, is dat heel voordelig voor t kind natuurlijk, maar ja, als je dan ruzie krijgt....
Maar langs de andere kant is dat met koppels ook zo, als die uit elkaar gaan, is het kind ook vaak de dupe....

Wat ik bedoel dat zo een donorcontract geen enkel juridische waarde heeft, als je je donor kent van naam en je beslist ineens om alimentatie te vragen (zou vals zijn, maar ja, soms heb je van die vrouwen) dan kan je gewoon naar een advocaat gaan.
Omgekeerd ook, als de donor ineens zoiets heeft van "hey, dat is ook wel mijn kindje" en er is toch n vadergevoel ontwikkeld, en hij gaat ermee naar een advocaat...
Dan hangt alles af van de ingesteldheid van de rechter.
Heeft die zoiets van "ah, jullie hadden n contract, dus hou jullie aan de afspraken" is er niets aan de hand.
Maar als je een rechter hebt die nog van de oude stempel is en zoals de wet zegt dat beide ouders verantwoordelijk zijn voor het kind en ze zien de biologische band als ouders, dan kan die beslissen dat het co-ouderschap wordt.

Bij anonieme donor of als je via ziekenhuis gaat, is die kans nihil bijna.
Ook al kan je kind achter de naam van de donor komen via ziekenhuis, die donors hebben nog andere vrouwen geholpen, é....
En als je dan nog alimentatie zou eisen, denk ik dat t ziekenhuis wel n goede getuige is om dat af te kunnen wijzen....

Als je de donor op naam kent of uit vrienden kring iemand kiest, tja, dan hangt alles van de rechter af.
Maar denk dat goede afspraken wel veel maken eigenlijk.

Maar wat nu beste is, denk dat t allemaal wel in orde is eigenlijk.
Het hangt er bij donor op naam echt van af wie je kiest.
En bij anonieme donor zit je ook wel goed.

Er is hier geen goede en slechte keuze, daarom volg je best je gevoel.
Kies dat soort donor waar jij je goed bij voelt!!!!

Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bericht door Lacta » 5 september 2010, 15:18

Hoi Doke, dankje voor je uitgebreide reactie!!

Als ik wel ga voor een bekende donor, is dat mn ex en van hem weet ik voor 99,9% zeker dat hij nooit eisen zal stellen. Ik weet hoe hij omgaat met zijn dochter en haar moeder, dus dat is wel een redelijk goed voorbeeld.
Hij zal mij de volledige regie in handen geven....ook als het gaat om contact tussen hem en de kleine.
Dit heeft hij me ook gezegd en hij is écht een man van zijn woord.

Vrijdag héél goed gesprek met hem gehad, waardoor ik nu toch meer neig om wel gebruik te maken van zijn aanbod, omdat ik het voor een kind toch fijner vind als hij/zij de vader kent.
Maar ik realiseer me heel goed dat aan beide keuzes voor- en nadelen zitten....het heeft allebei een keerzijde.....dat maakt t juist zo moeilijk!!

Maar geliefd zal die kleine zéker zijn.....

x Lacta

Doke
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2009, 23:04

Bericht door Doke » 5 september 2010, 15:35

volg gewoon je hart hierin!

Als je je goed voelt bij je ex, moet je hem zeker als donor nemen!

Niks is ideaal, maar ja, n koppel dat n kind krijgt, is ook niet altijd even ideaal en hoeveel koppels gaan er tegenwoordig niet uit elkaar....

De perfectie bestaat niet, maar als je alles al doet met de allerbeste bedoelingen en heel je hart en ziel, dan streef je al naar de perfectie!

Trouwens, toen ik mijn beslissing nam om BAMmama te worden, ben ik begonnen met n dagboekje en daarin heb ik alle stappen gezet die ik ondernomen heb en waarom.
Heb daarin ook uitgebreid mijn keuzes uitgelegd en waarom ik voor die optie en niet voor de andere optie heb gekozen....

Ik heb ook mijn hart gevolgd en voel me er echt goed bij!

groetjes

Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bericht door Lacta » 5 september 2010, 15:51

Wat is jouw keuze uiteindelijk geworden dan Doke?

Mijn gevoel schiet nog een beetje van de ene kant naar de andere kant.....maar het wordt vanzelf wel duidelijk denk ik.
Heb ook pas een paar weken geleden een miskraam gehad, dus ben ook nog niet helemaal mezelf zeg maar.

Time wil tell....

x Lacta

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten