Niet-anoniem donormateriaal via Cryos

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
An__Marie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 juli 2011, 12:44

Niet-anoniem donormateriaal via Cryos

Bericht door An__Marie » 23 juli 2011, 13:40

Hallo iedereen,

Mijn naam is An-Marie en via de VUB zou ik kunnen starten voor een KID-behandeling, maar ik twijfel omdat dit steeds via een anonieme donor verloopt en ik daardoor mijn kind de kans ontneem om - indien het dit wenst - ooit de identiteit van zijn/haar genetische donor te achterhalen...

Ik las dat de Deense privé-spermabank Cryos ook niet-anoniem donormateriaal aanbiedt. Duurder, maar als het kind 18 is, heeft het recht op de identiteitsgegevens van de donor.

De VUB werkt samen met Cryos, maar blijkbaar enkel voor anoniem donormateriaal. Ik vroeg me af er in België fertiliteitscentra en/of privé-gynaecologen zijn die me zouden kunnen begeleiden bij een behandeling met niet-anoniem materiaal? Praktisch

Zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben?

Hartelijk dank! Groetjes, An-Marie

pol80
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 augustus 2009, 8:20

Bericht door pol80 » 1 augustus 2011, 16:04

Wettelijk mag je volgens mij enkel als anoniem donor doneren. Dus ik vrees dat je eerder zal beroep moeten doen op de zwarte markt. :(

Lucas
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 februari 2012, 8:24

Bericht door Lucas » 28 februari 2012, 8:28

Ik ben geen advocaat, maar spermadonatie is volgens mij niet verplicht anoniem. Dus als je een donor hebt, kan je er gewoon mee langs bij de dokter om alle testen te laten afnemen. Medisch gezien is er geen verschil met een nieuwe partner hé.

Voor het effectief insemineren, weet ik niet of je een dokter zal vinden, maar in principe is zelfs dat mogelijk denk ik.

Sunlight
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 november 2011, 14:41

Bericht door Sunlight » 2 mei 2012, 18:26

Beste,

Mijn (mannelijke) levensgezel en ik staan op hetzelfde punt. Wegens azoöspermie willen we proberen zwanger te worden via kunstmatige inseminatie (KI). Maar, met donorsperma van een donor die het (eventuele) kind kan contacteren wanneer het meerderjarig wordt, zonder dat wij die man kennen.

Na het lezen van enkele getuigenissen van kinderen geboren via KI is het voor mij ook erg belangrijk geworden dat een kind de mogelijkheid heeft zijn biologische vader te kennen. En daarmee ook toegang heeft tot de helft van zijn genetische kapitaal, waar we volgens mij vandaag het belang nog niet genoeg van inschatten.

In België is het mogelijk zelf een donor aan te brengen, maar uiteraard weten wij dan wie dat is. De vriend/kennis in kwestie ziet dit kind dan ook regelmatig, wat ik liever niet zou hebben.

Het idee van een donor uit een buitenland, waar wettelijk geregeld zou dat een kind op deze manier verwekt via een overheidsinstelling zijn biologische vader kan contacteren, trekt me dus enorm aan. In het Verenigd Koninkrijk is dit zo.

Helaas is hierover degelijke informatie vinden niet gemakkelijk.

Begin juli hebben een afspraak met een arts van het UZ Jette om te horen of zij aan deze behandeling zouden meewerken en welke ondersteuning/info ze bieden. Maar ik verstond uit een eerste telefonisch gesprek dat de demarche om een spermabank te vinden die aan deze voorwaarden voldoet, toch voornamelijk bij ons zal liggen.

Alle info is dus meer dan welkom.
Laatst gewijzigd door Sunlight op 15 juli 2012, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

dageraad
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juli 2010, 16:24

Bericht door dageraad » 3 mei 2012, 12:00

Artsen in Belgie werken niet mee niet-anoniem donorzaad omdat dit volgens Belgische wetgeving niet is toegestaan.
In Nederland is het juist omgekeerd. Daar werken artsen uitsluitend met niet-anoniem donorzaad.
In Zuid Nederland is www.geertgen.nl de beste kliniek.

Indien aanvullende info gewenst is mail dan naar
tdageraad@hotmail.com

Lucas
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 februari 2012, 8:24

Bericht door Lucas » 11 juli 2012, 15:55

Omdat er blijkbaar nogal wat discussie is, heb ik het opgezocht. In België is gekende donatie toegestaan (wet van 6 juli 2007 (art. 57) - http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet).

Sunlight
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 november 2011, 14:41

Bericht door Sunlight » 11 juli 2012, 18:45

Bedankt Lucas.

De spermabanken in België recruteren echter geen donoren die bereid zijn hun identiteit te onthullen wanneer kind volwassen is (geregistreerd donorschap). De enige mogelijkheid is dat je zelf een kennis aanspreekt en de niet-anonieme donor aanbrengt.

De optie die overblijft is een spermabank buiten België, zoals het Cryos. Zij moeten dan wel de limiet respecteren van max. 6 kinderen per donor in dit land, en ze zeggen dat ze dit doen.

Wij hebben een dokter gevonden die bereid is inseminatie te doen met niet-anoniem donorsperma van het Cryos, zodat ik voor behandeling in België kan blijven. De identiteitsgegevens van de biologische vader zijn opvraagbaar alleen door het kind, vanaf 18 jaar.

Het lijkt erop dat we dus onze oplossing hebben, nu nog hopen dat ze het gewenste resultaat oplevert...

rob901218
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2012, 17:41

Re: Niet-anoniem donormateriaal via Cryos

Bericht door rob901218 » 12 juli 2012, 15:32

Hallo iedereen.

Ik vind het jammer dat alles in Belgie anoniem moet gebeuren.

Ik als donner in Jette vind dit enige jammerlijke punt.

De keuze zou vrij moeten zijn zowel voor donner als voor toekomstig kind.

Lucas
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 februari 2012, 8:24

Kiezen

Bericht door Lucas » 12 juli 2012, 17:45

Rob heeft een punt. Waarom vraagt men het de donors niet gewoon? Er is toch niets dat een dubbel systeem in de weg staat? Ik heb me ooit in het UZA aangemeld (werd overigens geweigerd) en het wordt inderdaad niet gevraagd. Vreemd als je beseft dat de discussie erover toch ook in België serieus gevoerd wordt.

Veroke_
Berichten: 11
Lid geworden op: 9 maart 2012, 6:45

Bericht door Veroke_ » 12 augustus 2012, 20:26

In Nl waar het alleen met bekende donor mag moet je indien je wil gebruik maken van een donor, ook iemand mee brengen die donor wil zijn.
Geven en nemen om de balans goed te houden, er is zo een tekort...
Ik zou daar kunnen gaan indien ik iemand mee kan nemen die wil doneren, niet voor mij dan maar voor een andere vrouw. Maar het is altijd bekend en nieu iedereen wil dit...

Ares
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 september 2012, 20:44

Bericht door Ares » 9 september 2012, 20:57

Hey,

ik sluit mij aan bij Rob. Ikzelf loop al geruime tijd rond met de gedachte om donor te worden.
En wat me ergens dwars zit is dat je niets weet wat er gebeurd en/of je idd iemand hebt kunnen helpen en of er zelfs ergens nog een spruit van je rondloopt of niet.

Zelf zou ik als donor niet mee in willen staan voor de opvoeding, zorg en derg omdat dit dan emotioneel te zwaar en ingewikkeld zou zijn.
Maar als het kind groot is zou het toch fijn zijn moest hij/zij dan contact kunnen opnemen met mij en we elkaar op die manier kunnen leren kennen en de ervaring delen die we daarin hebben meegemaakt.

mindy
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 augustus 2010, 19:14

Bericht door mindy » 26 september 2012, 15:21

Ik heb het ook een beetje moeilijk met anonieme donaties. Zelf hebben verschillende argumenten me doen afhaken om alleenstaande moeder te worden via anoniem donorsperma.

Ik wil dus niet dat de donor alimentatie betaald en mee het kind opvoed, maar wel traceerbaar zou zijn, moest er iets mis gaan.

Je staat er dan helemaal alleen voor en je kind heeft bv een beenmergtransplantatie nodig. In dat geval zou het handig zijn, moest de donor gekend zijn, want heb je dan meer kans op een match.

Of nog erger: kinderen van dezelfde donor die later elkaar tegenkomen, trouwen, zelf kinderen krijgen en dan dezelfde vader blijken te hebben.

Ik vind dat donors altijd traceerbaar zouden moeten zijn, al is het maar om te weten wie de verwekker is van je kind. Een voornaam alleen is al genoeg, voor niet dringende omstandigheden.

Zelf overweeg ik nog steeds om een zwangerschap op deze manier te verwezenlijken, maar ik zou dus liefst wel willen weten wie de donor is, of beter: het moeten kunnen opvragen indien nodig.

tokamak
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 maart 2014, 10:56

Bericht door tokamak » 11 maart 2014, 11:03

Hallo,
Ik vond deze iets oudere topic terug.
Ik vroeg me af of er ondertussen evolutie is op dit vlak.
Ook ik (als donor) zou het een plus vinden moest doneren mogelijk zijn op de Nederlandse manier.
Maw: Het kind heeft na zijn 16de verjaardag de mogelijkheid om (als hij dat wil) contact op te nemen met de donor van de andere helft van zijn genetisch materiaal.

Weet iemand iets van evoluties op dit vlak.
Iedere maand naar NL rijden om te doneren als je iedere dag voorbij het UZ van Jette rijdt, is nogal stom.

En misschien is het wel een mogelijkheid om totaal aantal donoren te doen stijgen: laat de donoren kiezen welk regime ze volgen.

Groeten,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten