gekende donor

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
knorretje
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 september 2012, 18:47

gekende donor

Bericht door knorretje » 7 april 2013, 20:24

Hallo iedereen,

Sinds begin dit jaar weten we dat we enkel beroep kunnen doen op een spermadonor om een kind te hebben van ons 2. In februari (na de TESE) hebben we vernomen dat mijn vriend geen zaadcellen aanmaakt. Heel hard om te horen. Sindsdien hebben we heel moeilijke periodes. We zijn snel geraakt, hebben veel discussies, ... Hij voelt zich schuldig. We zijn erg verdrietig sinds het slechte nieuws. We zijn al 1 x naar een psycholoog geweest. Voor mij was dit echt positief, mijn vriend wil niet meer gaan. Hij wil met niemand praten. Hij wil ook geen kind van een donor. Hij heeft het echt heel moeilijk om zijn gevoelens te uiten. Hij is nu ook geen echte prater Ik weet niet meer wat ik moet doen om hem toch positief te krijgen over KID. Hij ziet enkel de negatieve kanten. Ik wil doodgraag een kind en kan me eigenlijk geen leven voorstellen zonder kind. We moeten er natuurlijk allebei klaar voor zijn.
Hoe kunnen we dit het beste verwerken? Ik voel me soms zo verloren
Iemand raad of advies? Ervaringen?


Dit was mijn verhaal vorig jaar.
We hebben dus een tijdje kunnen nadenken over de toekomst. Het staat nog steeds vast: we willen zeker een kindje. Mijn vriend is er ondertussen toch over beginnen nadenken en hij praat er nu ook over (met mij, zijn ouders, zijn zus en collega van het werk) Dit is toch al een stap in de goede richting (qua verwerking). Hij heeft er ook over nagedacht om een gekende donor te nemen (een familielid) omdat hij het toch nog altijd moeilijk heeft om een anonieme donor te nemen (qua karaktereigenschappen, ...) We hebben er samen over nagedacht en ik kan hem wel begrijpen. We hebben het ook al gevraagd aan dat familielid en hij wil ons helpen. Maar er is een klein probleempje :? We weten niet waar we terecht kunnen om met een gekende donor te werken. In Leuven (waar we nu in behandeling zijn) werken ze niet met gekende donors. Ik heb wel vernomen dat een ziekenhuis in Brussel dit wel doet, maar we zijn zelf van Hasselt dus we willen een ziekenhuis iets dichter bij huis.
Iemand een idee?

Paula
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 april 2012, 17:55

Bericht door Paula » 8 april 2013, 13:39

Dag knorretje,
Goed dat jullie tijd genomen hebben om erover na te denken. In Jette en Jan Palfijn (Gent) kun je terecht met een gekende donor. Da's natuurlijk niet dicht bij Hasselt... Misschien eens vragen in LIFE (Leuven) of Genk?
Veel succes,
Paula

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 10 april 2013, 15:33

Ik ben zeker dat Jette het doet.
Misschien kan je samen werken met een ander ziekenhuis/gynecoloog zodat je enkel voor de inseminatie naar Brussel moet.

De broef van mijn man heeft ook voorgesteld om donor te zijn, maar wij zijn daar niet op ingegaan. We hadden teveel schrik dat hij zich als vader van het kindje zou zijn.

veel succes!

knorretje
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 september 2012, 18:47

Bericht door knorretje » 11 april 2013, 20:46

Bedankt voor jullie reactie Paula en Repelsteeltje.

We hebben geen bezwaar om naar Jette te rijden maar die onderzoeken zouden we toch korter bij huis willen laten doen. Ik heb al een mail naar Genk gestuurd maar heb tot op heden nog steeds geen antwoord ontvangen. Ik zal toch nog eens contact opnemen met mijn vertrouwde gynaecoloog. Misschien weet zij meer.
We weten wel nog niet zeker als de donor geschikt gaat zijn. Het gaat namelijk over mijn vriend zijn vader (mijn vriend heeft geen broers). We hebben dit al samen besproken en zijn ouders willen hun zoon gelukkig zien. Zijn vader is wel al op een zekere leeftijd dus ik weet niet als hij geschikt gaat zijn. Daarom moet er eerst een bloedonderzoek, ... gebeuren. Ik vraag me af of dit ook eventueel bij zijn huisarts kan?
Dat wachten toch altijd hé? :? We wachten al meer dan een jaar op goed nieuws. Ik hoop toch dat we binnenkort eens goed nieuws mogen ontvangen.

Repelsteeltje,
Zijn jullie nu overgeschakeld naar een anonieme spermadonor?

Groetjes :)

Vooron
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 april 2010, 23:33

Bericht door Vooron » 12 april 2013, 10:39

Hey knorretje,
Wij proberen ook via donor zwanger te worden, en hebben ook alle scenario's overlopen.
Het scenario waar jij nu over spreekt, is ook gepasseerd tijdens onze gesprekken bij de psychologe in Jette. Ik herinner me sterk dat zij dat een heel moeilijke situatie vond voor het kindje: opa die biologische vader is...
Heb je er al eens met een psychologe over gesproken?
Niet dat ik het je persé wil afraden, maar ik wil je wel aanraden om even aan de gevolgen te denken.
Succes ermee!

Paula
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 april 2012, 17:55

Bericht door Paula » 12 april 2013, 13:07

Dag knorretje,
Ik wil even aansluiten bij wat hierboven geschreven wordt: een gekende donor die zo dicht bij jullie staat, dat lijkt me iets om met een psycholoog/psychiater, liefst met ervaring in fertiliteit, te bespreken. Wij hebben dat scenario ook voor ogen gehad, en het was medisch gezien mogelijk, dat was al 'in orde', maar na enkele gesprekken werd het duidelijk dat je daar later misschien problemen mee kunt hebben. Of dat je voor zo'n dichte gekende donor kiest omdat je de realiteit van niet-biologisch ouderschap niet helemaal onder ogen wil zien, en dat je kiest voor 'wat het meest kan lijken op de wenspapa'. Deze gedachten en reacties zijn allemaal normaal in het kader van het verwerkingsproces, en het is goed dat dit allemaal besproken wordt voor je van start gaat met de behandelingen.
Wij hebben gekozen voor donorsperma van een 'open contact' donor van een Scandinavische bank. We hebben de donor zelf gekozen, en hebben info over de donor. Als het kind 18 wordt, kan het vragen om contactgegevens te krijgen van de donor, via de spermabank.
Wij zijn vorig jaar in de zomer gestart met de behandelingen, na een overleg- en denkperiode die eindeloos leek te duren en voor ons beiden emotioneel was, maar intussen zijn wij hoopvol aan het uitkijken naar de geboorte van ons eerste kindje in september! De psychologische begeleiding was zeker de moeite waard, het heeft ervoor gezorgd dat we er veel over gesproken hebben en dat we uiteindelijk een keuze gemaakt hebben waar we 100% achter staan!
Veel succes, en stel maar alle vragen die in je opkomen,
Fijn weekend,
Paula

-Katrien-
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juni 2013, 19:43

Gekende donor

Bericht door -Katrien- » 20 juli 2013, 18:36

Dag Paula

Ik ben al een tijdje op het forum aan het rondneuzen om informatie in te winnen over het BAM-moederschap. Ik zou graag met een donor werken die ik niet direct ken, maar waarvan mijn kind de gegevens kan opvragen als hij/zij 18 jaar is. Ik lees in jouw berichtje dat jullie op deze manier gewerkt hebben. In welke kliniek werd/wordt je hiervoor behandeld?

Katrien

Paula
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 april 2012, 17:55

Bericht door Paula » 22 juli 2013, 9:00

Dag Katrien,

Wij werden in Jette behandeld en zijn heel tevreden over alle aspecten van de behandeling (ook toen we nog niet zwanger waren was dit trouwens zo)!
De wet laat toe om zelf een donor aan te brengen, je kunt dus familie of vriend aanbrengen, maar ook zelf donorsperma aankopen via ESB of Cryos. Het labo in Jette vraagt wel om hen te laten weten wat je zou bestellen, en ze geven ook opmerkingen en pas als zij akkoord gaan mag je het bestellen en naar Jette laten overbrengen.
Wij zijn heel gelukkig dat deze optie bestaat!

Veel succes,
Als je nog vragen hebt: stel ze maar op dit forum of via pb!
Groetjes,
Paula

-Katrien-
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juni 2013, 19:43

Bericht door -Katrien- » 22 juli 2013, 9:55

Dag Paula

Bedankt voor je antwoord! Dit is inderdaad de optie waar ik al even naar zoek. Ik ben nu vooral informatie aan het inwinnen, zodat ik over een paar jaar met de procedure zou kunnen beginnen. Ik ben 27 jaar en ik heb al gelezen dat de meeste klinieken met een leeftijdsgrens werken. Ik wil toch nog wachten tot ik 30 jaar ben.

Ben je eigenlijk snel zwanger geraakt? Hopelijk verloopt je zwangerschap prima!

Groetjes,
Katrien

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten