vraag ivm fertiliteitscentrum Genk

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
vraag
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 april 2013, 15:28

vraag ivm fertiliteitscentrum Genk

Bericht door vraag » 13 april 2013, 15:37

Dag
Ik zou als alleenstaande mama willen worden. Hiervoor kiest ik het ziekenhuis ZOL te Genk. Ik heb vernomen dat ik dan op gesprek moet bij een psycholoog.
Heeft iemand ervaring met deze psycholoog?
Welke vragen stelt ze?
Hoe komt ze over?
Valt het wat mee?
Is ze streng of eerder lief?
... ?

Alvast bedankt

kev
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2013, 3:19

Bericht door kev » 21 mei 2013, 3:29

Hallo,

Met de psycholoog te Genk heb ik zelf geen ervaring.
Wel heb ik ervaring met de dienst Fertiliteit te ZOL Genk.

Ik ben er sinds kort zelf spermadonor geworden, en wat ik je wel kan meegeven is dat ze daar best wel uitgebreid en professioneel te werk gaan.

Vragenlijst waarom iemand donor wil worden, uitgebreid onderzoek spermastaal op oa. kwaliteit, daarna verdere bloedonderzoeken en urine onderzoeken bij de geneticus, oa. op genetische aandoeningen en SOA's, ...

De doktors die ik daar telkens heb gezien en mee heb gesproken waren zeer professioneel en 'normale' sympathieke mensen.

Hopelijk helpt dit je toch op een of andere manier verder.
In ieder geval succes.

groetjes
Kev

vraag
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 april 2013, 15:28

antwoord

Bericht door vraag » 1 juni 2013, 17:15

Dank u wel voor de info. oef dat valt mee als de dokters al meevallen.
Fijn dat u donor ben. Op deze manier geeft u personen zoals ik de kans om mama te worden. Tof.

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 1 juni 2013, 20:47

Hey

Ik heb ook geen ervaring in genk.. maar mijn man en ik zijn in jette geweest en dat gesprek valt echt goed mee...

Is gewoon babbel waarom je dit wilt.. uitleg over donor.. hoe je het al dan niet wilt zeggen,... enz enz.. gewoon rustig zijn en echt tonen dat je het meent en wilt.. x x succes

Liesamaria
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 juni 2013, 20:29

Bericht door Liesamaria » 13 juni 2013, 20:32

Hallo,

Wij zijn vandaag op gesprek geweest bij de psychologe in Genk en het is echt enorm goed meegevallen! Het is echt een lieve, fijne vrouw :)

Groetjes en succes!

vraag
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 april 2013, 15:28

antwoord Liesamarie

Bericht door vraag » 15 juni 2013, 16:42

Dag Liesamarie

Ik ben ondertussen ook gegaan naar Genk. Het is inderdaad een lieve mevrouw. Bij mij is het ook heel goed meegevallen. Ze weet waarover ze het heeft.

Wanneer gaan jullie starten met de behandeling?
Of zijn jullie al bezig?
Of ... ?

grt

-Katrien-
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juni 2013, 19:43

Naar Genk als alleenstaande?

Bericht door -Katrien- » 15 juni 2013, 19:47

Hallo

Ik zou graag BAM worden en alleen een kindje opvoeden. Genk is voor mij in afstand het best doenbaar en daarom zou ik meer willen weten over de behandelingen daar.

Is er een wachtlijst waar je rekening mee moet houden? Hoe vallen de gesprekken met de psychologen mee?

Groetjes

vraag
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 april 2013, 15:28

antwoord katrien

Bericht door vraag » 16 juni 2013, 9:56

Dag Katrien

Ik wil ook BAM mama worden.

Ik heb het gesprek met de psycholoog in ZOL te Genk al gehad. Ik wacht nu nog op een antwoord.
Het gesprek met de psycholoog viel heel goed mee. Ze is een jonge vrouw. Ze stelt heel veel vragen over: je familiebanden, je vriendinnen (vrienden), relaties met mannen ...
Het doel ik vooral om te weten of het kindje goed opgevangen gaat worden, hoe jij het ziet als alleenstaande mama ...

Ik weet dat ze in Genk met Deense donoren werken. Vorig jaar in de zomer 2012 was het 3 weken wachten op de donor. Nu weet ik het niet. Maar ik weet wel dat er ondertussen en Genk ook een oproep gedaan is om met Belgische donoren te werken. Of ze hier al concreet mee bezig zijn, weet ik niet.

Dat hoop ik over enkele weken te weten. Dan kan ik ook meer zeggen.

Je moet ook nog een onderzoek doen in Genk. Ik weet niet of je deze al gehad hebt?

Naar het gesprek met de psycholoog kan ik alleen maar zeggen, wees jezelf. Ik was best zenuwachtig hoor. Maar mijn droom om mama te worden is groter en dat hield ik vooral in mijn hoofd.

Heel veel succes. En je mag altijd laten weten hoe het gaat. Het is fijn dat ik niet de enige ben die hiermee bezig is.

-Katrien-
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juni 2013, 19:43

Procedure

Bericht door -Katrien- » 16 juni 2013, 11:55

Hallo

Wat fijn dat het gesprek met de psycholoog is meegevallen.

Ik ben nu vooral informatie aan het opzoeken op internet. Ik heb dus nog geen contact gehad met Genk.

Ik ben er zeker van dat ik BAM wil worden, maar ik ben 'nog maar' 27 jaar en ik heb al gelezen dat bepaalde klinieken een minimumleeftijd hanteren. Weet je of dat in Genk ook zo is?

Die wachtlijst valt precies nog mee. Ik zou graag op tijd willen beginnen met de gesprekken en onderzoeken om te weten of ik in aanmerking zou komen. Aan de echte procedure zou ik dan toch pas over 2 jaar ofzo beginnen.

Ik heb al verschillende pro's en contra's afgewogen, maar het grootste dilemma voor mij zijn de anonieme donoren. Ik zou graag een niet-anonieme donor hebben: niet iemand die ik al ken, maar iemand die mijn kind wel de kans geeft om later, als hij/zij daar behoefte aan heeft, te weten te komen wie zijn/haar vader is. En op dit moment heb ik nog geen info kunnen terugvinden over fertiliteitscentra die op deze manier werken. Weet jij of Genk uitsluitend met anonieme donoren werkt?

Alvast bedankt voor je antwoorden en veel succes met de procedure om BAM te worden!

Groetjes

vraag
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 april 2013, 15:28

antwoord procedure

Bericht door vraag » 16 juni 2013, 14:11

Hoi Katrien
Ik weet niet of ze in Genk een minimum leeftijd hanteren. Maar 27 jaar is wel jong. Ik ben ook in UZ Brussel geweest en daar vonden ze mijn leeftijd jong. Toen was ik 31 jaar. Ik vermoed dat ze je in Genk ook wel jong gaan vinden. Vooral omdat ze het daar belangrijk vinden dat je een langdurige relatie met een man gehad hebt. Of dat je serieuze relatie 's gehad hebt.
Op dit moment werken ze in Genk nog met anonieme donoren. Maar hoe dat ik de toekomst gaat zijn (over 2 jaar) weet ik niet. Ik heb wel al gehoord van iemand die kennis van zaken heeft van dit onderwerp. Dat hierin veel gaat veranderen naar de toekomst toe. En dat het wel eens kan zijn dat de donor gekend gaat worden.
Maar op dit moment werken ze in Genk nog met uitsluitend anonieme donoren.
Als u nog even wilt wachten, kan er misschien wel veel veranderd zijn.
Groetjes

Willeke1983
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 januari 2013, 10:40

Bericht door Willeke1983 » 19 juni 2013, 20:58

Ik heb pas gemaild met Genk.
Hun minimumleeftijd is 30 jaar.
ze werken uitsluitend met anonieme donoren.

Er zijn geen wachtlijsten. Na 2 maanden zijn de onderzoeken afgerond en kan je beginnen met de inseminaties.

vraag
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 april 2013, 15:28

een vraagje

Bericht door vraag » 20 juni 2013, 17:53

Dag
Is het dan zo dat je in Genk niet moet wachten op de donor?
Of zit het wachten op de donor in de 2 maanden onderzoeken die je moet doen?

Groetjes

Willeke1983
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 januari 2013, 10:40

Bericht door Willeke1983 » 26 juni 2013, 22:27

volgens wat ik begreep is er geen wachttijd en hebben ze onmiddellijk donors ter beschikking.

superunknown
Berichten: 6
Lid geworden op: 5 februari 2013, 13:56

ZOL Genk

Bericht door superunknown » 27 juni 2013, 6:44

Ik weet dat het ZOL Genk begin dit jaar nog begonnen zijn met het zoeken naar Belgische spermadonoren. Na intake-gesprek, bloedtesten en screening op erfelijke ziekten en een eerste spermadonatie is het nog zeker 6 maand wachten tegen dat het eerste rietje theoretisch zou kunnen vrijgegeven worden (i.v.m. betrouwbare HIV-test). Dus het gaat hier wel degelijk om besteld buitenlands donorzaad. En dit komt dan normaal gezien ook van die Deense spermabanken. Reden waarom al die Belgische fertiliteitscentra haast maken eigen spermadonoren aan te werven is omdat zij eigenlijk allemaal al illegaal bezig zijn. (CRG Brugge gaat trouwens later dit jaar ook al beginnen met een eigen spermabank). De Belgische wet geeft immers aan dat éénzelfde spermadonor bij slechts 6 verschillende vrouwen één of meerdere kinderen mag verwekken. Sperma van Deense spermadonoren wordt naar verschillende landen gestuurd en daarbij moeten zij zich niet houden aan dat maximum van 6, want dat is enkel in ons land zo.

Op http://dk-nl.cryosinternational.com/ bijvoorbeeld kan je zelf kiezen voor een anonieme of niet-anonieme donor. Het is een commerciële spermabank met verschillende prijzen per donor.(eigenlijk ook illegaal, want dat ruikt naar handel hetgeen ook terug verboden is in België). Het ZOL in Genk bestelt zeker ook bij de Deense spermabanken. Dus in principe zou je eigenlijk een niet-anonieme donor kunnen krijgen als je dit zelf bestelt (en er genoeg centjes voor wil betalen) en naar Genk laat verschepen. Misschien moet je daar eens achter informeren in Genk.

Waarom al die fertiliteitscentra zo blijven vasthouden aan anoniem donorschap is mij eigenlijk nog een raadsel. Je zou perfect de twee naast elkaar kunnen hebben of zelfs nog met tussenoplossingen (cfr. gesprek Dr. Tournaye van Jette en Ivo Belet met Indra Dewitte in "de zevende dag" van 23 juli jl.)

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het toch wel big business is geworden, het laatste gat in de markt in de Belgische medische wereld. Maar dat is mijn mening.

marieni
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 juli 2013, 18:58

Bericht door marieni » 15 juli 2013, 19:26

Beste lezers,

Mijn naam is Marie en ik ben een studente Journalistiek aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Voor mijn bachelorproef werk ik aan een reportage over spermadonors. Daarvoor ben ik nu op zoek naar getuigenissen.

Volgens enkele bronnen zou de overheid de anonimiteit van spermadonors afschaffen. In mijn reportage wil ik de drie betrokken partijen (ouder(s), donor en kind) aan het woord laten. De reportage zal niet beschikbaar zijn voor het groot publiek. Enkel de lectoren van de Artevelde Hogeschool krijgen de beelden te zien.

Wie er aan meewerkt kan een kopie krijgen van de reportage op dvd of cd-rom.

Ik zou de medewerking heel hard appreciëren.
Indien je geïnteresseerd bent mag je me contacteren via:

deyemarie.niassean@student.arteveldehs.be

Alvast bedankt om dit bericht te lezen!

Met vriendelijke groet,
Marie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten