PCOS - kinderwens - gewicht

Plaats reactie
EllenDM
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 juni 2022, 21:41

PCOS - kinderwens - gewicht

Bericht door EllenDM » 22 juni 2022, 21:58

Dag iedereen

Ik wil graag even iets neerschrijven omdat ik overdonderd ben door allerlei emoties: onmacht, verdriet, moedeloos, radeloos...

Mijn traject is 'lang' geleden gestart meer bepaald bij een miskraam op 12 oktober 2020. Ik was vrij snel zwanger na het stoppen met de pil. Na het miskraam (of het stoppen met de pil) is mijn gewicht steeds blijven stijgen. Zeer vervelend. Maar de wens voor een kindje is nog iets groter. Na huisarts, na huisarts, na gynaecoloog... had ik eindelijk een doorverwijzing naar het UZGent. Daar is PCOS vastgesteld. Het was op de echo zeer duidelijk zichtbaar. Terwijl ik tevergeefs mijn gewicht onder controle probeer te houden, tot frustraties toe, lopen we een traject om zwanger te worden.
Ik eet gezond en probeer zoveel mogelijk te sporten (minstens 3x/week). Sinds een online cursus 'PCOS en beweging' niet meer zo intensief maar gewoon met gewichten en o.b.v. mijn hartslag. Ik eet telkens ontbijt (50g granola) en daarna eet ik pas wanneer ik honger heb. Wat niet zo veel is want ik heb niet zo vaak een hongergevoel. En toch krijg ik mijn gewicht niet onder controle. Het blijft oplopen. Het lijkt alsof er na het sporten telkens nog een 1 kilo bij komt. Wat ervoor zorgt dat ik telkens nieuwe kleren moet kopen en met de zomer in aantocht mij echt schaam voor mijn lichaam.
Daarnaast komen er ook nog eens alle ziekenhuisbezoeken bij. We waren gestart met Letrozol om regelmaat te krijgen in mijn cyclus om zo een correct tijdstip te hebben van de eisprong. Aangezien alles zo uitgemeten was, was het voor mijn partner niet meer haalbaar om geslachtsgemeenschap te hebben (wat sowieso miniem is omdat ik niet blij ben met het lichaam dat ik nu heb). Dus zijn we overgeschakeld naar spuiten Menopur en inseminatie. De eerste cyclus waren we te laat voor inseminatie. Bij de 2e poging wilt er geen enkele eicel groeien. De wil om een kindje te krijgen is zodanig hoog. Je wordt er ook steeds mee geconfronteerd bij alle ziekenhuisbezoeken.

Kortom ik ben op dit moment even overweldigd door alle emoties en weet niet hoe deze te reguleren.

Ik wou dit toch even neerschrijven om 2 redenen:
*Puur informatief voor iemand die hetzelfde aan het doorlopen is. Je bent niet de enige in deze situatie ;)
*en met de vraag: iemand ervaring met de lange ziekenhuisweg en tips om dit dragelijker te maken?
10/2020: MK
PCOS
12/21 - 04/22: OI
04/22 - 06/22: IUI
07/22: IVF

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: PCOS - kinderwens - gewicht

Bericht door Margootje » 27 juni 2022, 10:10

Hey Ellen

Heb een heel ander traject als jij maar ik las je bericht en voel met je mee.
Wat ga je een emotionele tijd door inderdaad.
Wat ik je adviseer: je verhaal te kopiëren en te plakken in het "IUI clubje".
Want heb de indruk dat dit gedeelte van het forum "Als het niet loopt zoals verwacht" weinig bezocht wordt.
En ook: dat je met je gewichtskwestie eens naar een dokter gaat, want dat lijkt me toch dat er iets mis is met je hormonenbalans, als de kilo's er zo bijvliegen. En hormonen zijn heel belangrijk bij fertiliteit en zwangerschap.
En ook: dat je een therapeut bezoekt, zodat je je verhaal kwijt kan.
Eigenlijk zouden zowel jij als je vriend er baat bij hebben, want het weegt wel op jullie relatie, dat is duidelijk.
Het kan zijn dat jullie weg naar een kindje nog wel een tijdje duurt en dan wil je toch als koppel een rustige liefdevolle basis.

Er zijn wel wat stappen die je moet zetten nu maar ze gaan allemaal de goede richting uit.
Ik wens je heel veel geluk
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten