Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Plaats reactie
LiesFoul
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 november 2022, 16:36

Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door LiesFoul » 21 november 2022, 17:04

Goedenavond,

Ik wil hier even mijn hart luchten en horen of er nog gasten op dit forum hetzelfde meegemaakt hebben.

Op 07 oktober was de eerste dag van mijn laatste maandstonden. Wij supergelukkig want na 1 cyclus was ik al zwanger.
Op 07/11 ging ik naar de dokter voor een bloedafname om zo mijn HCG te kunnen bepalen. Ik kreeg de dag erna een telefoontje dat mijn HCG vrij laag was om toch al 4 weken ver te zijn (207).
Mijn dokter stelde voor om 2 dagen later (9/11) opnieuw een bloedstaal te laten nemen. Het belangrijkste is dat de HCG verdubbeld. Helaas kregen wij op 10/11 geen goed nieuws, mijn HCG was slechts gestegen tot 262. Ze voorspelde een miskraam.
Toen was het afwachten tot 14/11 om opnieuw bloed te laten nemen dit ging volgens mijn huisarts hoogstwaarschijnlijk gedaald zijn. Dit bleek niet het geval mijn HCG was dan gestegen tot 479.
Mijn huisarts heeft mij nadien doorverwezen naar mijn gynaecoloog. Op 16/11 had ik mijn afspraak. Vlak ervoor heb ik mijn eerste bloeding gehad. Ik was toen opgelucht omdat het sowieso niet goed was en ik wil eigenlijk zo snel mogelijk 'schoon' zijn. Er werd opnieuw bloed geprikt en toen had ik zeker een daling verwacht, maar wat bleek het was opnieuw gestegen en dit nu naar 918. De rest van mijn onderzoek was wel goed er was niet abnormaals te zien en ik had ook nergens pijn. Ik heb nadien ook geen bloedverlies meer gehad behalve wat bruine afscheiding.
Op 18/11 mocht ik opnieuw langsgaan om bloed te laten prikken. Toen was het resultaat 'positief' mijn HCG was sterk gedaald tot 336.
Die zelfde avond kreeg ik plots erg veel rugpijn en op zaterdag kreeg ik ook sterke bloedingen samen met grote klonters.
Vandaag (21/11) mocht ik opnieuw bloed gaan prikken. Ik had verwacht dat dit opnieuw sterk gedaald ging zijn na mijn zware bloedingen maar wat blijkt mijn HCG is nu gestagneerd of zelfs licht gestegen (386).
Ik mag nu as. donderdag opnieuw bloed gaan prikken.
Ik begrijp gewoon niet dat het niet nog verder gezakt is mijn HCG. Ik zou graag zo snel mogelijk naar 0 gaan dat ik dit kan afsluiten en mijn volgende cyclus kan afwachten.
Alvast bedankt voor de feedback!

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door mich75 » 21 november 2022, 17:29

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb het wel al vaker gelezen, het hcg stijgt te langzaam, soms komt er een daling met daarna een stijging, soms herhaalt zich dit nog enkele keren en meestal is er bloedverlies. Dit wijst jammer genoeg bijna altijd op eenn buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Hou hier rekening mee en ga bij hevige pijn zeker naar spoed. Ik zou ook toch nog eens een echo laten nemen waarbij ze alles goed nazien en actief op zoek gaan of het geen bbz is.

Sterkte
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

LiesFoul
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 november 2022, 16:36

Re: Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door LiesFoul » 21 november 2022, 17:43

Mijn gynaecoloog heeft mij op 18/11 heel goed gecontroleerd en toen alleszins niets gevonden, ik had het ook al gevraagd aan mijn huisarts dat het toch niet over een bbz gaat. En zij zei dat ik daar zeker niet moet aan denken...

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door mich75 » 21 november 2022, 18:00

Ik hoop voor jou dat het geen bbz is.

Die laatste zin is natuurlijk vatbaar voor interpretatie. Voor de ene betekent het dat het zeker geen bbz is, voor de andere dat je je niet (nodeloos) ongerust moet maken.

Hoe het ook uitdraait, hou er rekening mee dat het wel een hele tijd (soms wel tot een maand) kan duren eer je hcg terug op 0 staat.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

LiesFoul
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 november 2022, 16:36

Re: Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door LiesFoul » 21 november 2022, 18:03

Ik hoop het inderdaad ook niet...
Ik dacht gewoon ook bij een bbz dat je dan geen hevige bloedingen met stolsels hebt?

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door mich75 » 21 november 2022, 18:25

Dat bloed en die stolsels komen uit je baarmoeder van je baarmoederslijmvlies.
Als het embryo in je baarmoeder zit komt dat ermee uit, zit het elders dan niet, maar dat neemt niet weg dat je hevig bloedverlies kan hebben.

LiesFoul
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 november 2022, 16:36

Re: Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door LiesFoul » 30 januari 2023, 14:31

Hallo,

Ik kom nog even terug op mijn bericht na lange tijd.
Het bleek inderdaad toch een BBZ te zijn...

Ik heb een MTX spuit gekregen op 28/11. Nu 2 maanden later ben ik nog altijd bloed aan het prikken mijn HCG staat nu nog op 7,9. Nog 1x bloed prikken volgende week en dan staat het hopelijk onder de 5. Nadien moet ik nog op controle maar gelukkig niet meer wekelijks.

Ik verlang zo tot we dit volledig kunnen afsluiten.

Lutger
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 april 2022, 17:10

Re: Rollercoaster van emoties - rare HCG waarden

Bericht door Lutger » 5 februari 2023, 11:03

Dag LiesFoul,

Jouw verhaal is heel herkenbaar. Ik had in december een positieve test na terugplaatsing maar met lage waarde die traag steeg. Na opvolging bleek het een bbz op een onbekende locatie.Toen het hcg op 200 stond wilde de dokter MTX geven, maar dat heb ik geweigerd. Als alternatief werd me toen letrozol voorgesteld en gelukkig begon het daarop traag te dalen. Aangezien deze behandeling niet echt bewezen is en ook niet altijd helpt stellen ze dat niet standaard voor, dus het was wel een beetje een gokje. Wat volgde was een lange stresserende periode met vele bloedafname & echo´s waarbij het hcg verschillende keren stopte met dalen en mtx alsnog ter sprake kwam. Aangezien ik dat in eerste instantie geweigerd had en hoopte om zo snel mogelijk weer te kunnen starten was de weerstand hiervoor bij erg groot maar het kon uiteindelijk steeds vermeden worden. Sinds twee weken sta ik gelukkig weer negatief & kan ik dit achter me laten.

Ik hoop voor voor jou dat je intussen ook weer vooruit kan kijken, het zal wellicht enorm stresserend en heftig geweest zijn. Veel liefs & succes verder!
09/21: 6 keer IUI: miskraam 10 weken
06/22: ICSI 1: 4 terugplaatsingen: miskraam 8 weken - biochemisch - bbz
02/23: ICSI 2: 7 eicellen - 1 verse tp: zwanger! - 2 cryo´s

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten