Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Plaats reactie
Douwe123
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 maart 2021, 21:22

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bericht door Douwe123 » 3 maart 2021, 22:04

Hallo,
Ik zou graag mijn verhaal eens vertellen...
Begin februari 2021 ik voel mij niet goed, dacht dat ik vitaminetekort had na 1 jaar geleden een gastric bypass te hebben gehad. bloed laten trekken en alles bleek goed. toch voelde ik dat er iets aan de hand was, ik was moe, emotioneel, kon niet goed eten,... Ik belde naar de huisarts of hij op mijn staal van enkele dagen terug een hcg bepaling kon doen. Het staal was echter te weinig dus diende ik opnieuw mijn bloed te laten trekken. Dit was 10 februari. De volgende dag mocht ik bellen om 8u30 voor de uitslag.... die was positief, ik was zwanger +- 5 WEKEN. Ik was zo blij samen met mijn partner wij wouden dit zo graag.... MAAR zaterdag 13/2 werd ik wakker met een aanzienlijke hoeveelheid bloedverlies en krampen/steken in onderbuik. Ik belde de huisartsenwachtpost die mij doorstuurde naar gynaecoloog van wacht. Ik belde naar de spoed van mijn gekend ziekenhuis die mij doorverbindde naar verloskunde waar ik mijn verhaal deed. Ik mocht tussen 8u30 en 9u komen voor een echo.
Toen de assistent de echo maakte zag ze niet veel en haalde er een collega bij. Ze dachten aan een bbz, ze prikten bloed en hcg zou zeker al meer dan verdubbeld moeten zijn. Dit was echter niet het geval, ze deden nog eens een echo met nog een andere arts bij, en toen viel de diagnose, een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, en een vrij grote hoeveelheid vocht in mijn buikholte, ze waren zeer empathisch maar toch kwam het aan als een klap in mijn gezicht. Even later vroeg ik dan wat nu? Ik moest naar spoed waar ik 2 spuiten ging krijgen met chemo omdat dit sneldelende cellen stillegt. Ik moest dan een dik uur blijven en mocht naar huis. Aangedaan en vol met vragen waarom en hoe kan dit. Maandag 15/2 deed mijn buik echt pijn steken en krampen wisselende elkaar af ik nam zeer veel dafalgans maar toch kon ik het niet houden, ik ging naar de huisarts en die belde naar het ziekenhuis en ik mocht direct komen, opnieuw een echo gedaan en labo geprikt hcg was al wat minder maar er zat nog vrij veel vocht in mijn buikholte wat de pijn veroorzaakte, ik werd opgenomen voor opvolging vocht en pijnmedicatie. Ik mocht dinsdagmiddag terug naar huis. Ik nam mijn pijnstillers en mijn buik voelde aan zoals een vlammetje dat erin zat en ik werd ongesteld 4 dafalgans en 2 tradonal odis per dag werd de pijn dragelijk. Emotioneel ging het met ups en downs. De ene dag kon ik er goed over praten, de andere niet. Dit ging zo voor 14 dagen donderdag 25/2 kreeg ik normaal mijn eerste echo van mijn zwangerschap maar dit werd dus een controle echo na een bbz 😢. De echo toonde de plaats aan waar het vruchtje zat en het vocht was verminderd maar nog niet weg, de gynaecoloog stelde voor om in de toekomst want na die medicatie moet ik 3 maand wachten om terug zwanger te worden aan cyclustraining te doen omdat ik zeer onregelmatig ben en dit zou mijn kansen versnellen. Toch een beetje hoop dat ik ooit echt mama zal worden....

Het ging 2 dagen beter en ik dacht yes ik ga kunnen werken en dit gaat mijn zinnen verzetten maar helaas de pijn kwam terug voornamelijk als ik hoestte, lachtte, moest plassen of groot toilet moest maken. Ook emotioneel ging het wat minder de vragen en vooral de waarom vragen kwamen vaak aan bod. waarom ik? Ik heb nooit geluk, gaat dit nog gebeuren, ik wil zo graag mama worden, wat als dit niet lukt,.....
Terug een bezoekje aan de huisarts met bloedcontrole hcg was 2 maart uiteindelijk 0 buik soepel maar de pijn kwam omdat er nog steeds wat vocht in de buikholte zat, dit moest geabsorbeerd worden door het buikvlies, maar dit heeft tijd nodig. De arts raadde mij aan te rusten, erover te praten en mezelf de tijd geven om te herstellen zowel fysiek als emotioneel. En mijn hoofd eens leegmaken wandelen, fietsen, eens iets doen wat mij ontspant.

Dit is mijn verhaal...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten