omgaan met feestdagen

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

omgaan met feestdagen

Bericht door kathleenchris » 10 december 2008, 14:25

Hallo iedereen.
Begin deze maand verscheen er op onze homepage het artikel 'omgaan met feestdagen'.
Hierin staan een paar tips die kunnen helpen om die feestdagen door te komen.
Maar hoe gaan jullie hier nu echt mee om?
Kunnen jullie ons laten weten hoe jullie deze dagen organiseren en plannen?
Natuurlijk kunnen jullie nog steeds 'je verhaal' kwijt en indien jullie een mooi tekstje hebben voor deze periode ... laat het ons zeker weten.

In ieder geval wens ik jullie allemaal prettige feestdagen toe !
Kathleen
voor DVO.

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 10 december 2008, 22:11

Hi Kathleen,

ik heb je vraag al een paar keer terug gelezen omdat ik zelf eigenlijk niet goed weet wat ik van die dagen moet verwachten, hoe ik me dan zal voelen, wat ik juist wil doen.
Vandaag ben ik - goed op voorhand - bijna alle kerstkado's voor heel de familie gaan halen. Kerst brengen we daar bij de beide families, al gaat dat best ook wel gek en emotioneel geladen zijn. Bij ons thuis is dat sowieso al het geval, sinds mijn vader 20 jaar geleden serieus gehandicapt is geworden. Maar voor ons nu zeker, omdat we van s middags tot s avonds geconfronteerd zullen worden met mijn kleine nichtje (die ik voor alle duideijkheid graag zie). Aan oudjaar heb ik al altijd een hekel gehad en zie het nu helemaal niet zitten. Geen zin in geforceerd vrolijk doende mensen, geen zin in gelukkig dit of dat en een kindje volgend jaar, geen zin in wensen of vooruit kijken, en ondanks de pijnlijke momenten, ook geen zin om dit jaar, Renéetjes jaar, af te sluiten. Geen zin in voornemens, in opnieuw beginnen, in actie nemen...wil voorlopig alleen nog maar even 'mama' zijn.
Met wat geluk zijn we met oudjaar met vakantie en loop ik de hele heisa dus wat mis, maar als het aan mij ligt breng ik die enkel door in het gezelschap van mijn man, wat oesters en een fles bubbels om te toasten op ons en Renéetje. En liefst zou ik dan ook even langs mijn kleine schat gaan....

Groetjes, Audrey

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 11 december 2008, 21:52

Hoi Audrey,

ik wilde je zeker mailen, want volgend weekend ben ik een weekendje weg !
Ik vind het heel leuk dat je toch de feestdagen wilt vieren en dat je pakjes kocht. Het zal inderdaad niet zijn zoals andere jaren, maar het zijn eigenlijk heel intieme dagen. Kerst vind ik gezellig, maar het kerstverhaal (wordt voorgelezen aan de kinderen van de familie) is iets waar ik koude rillingen van krijg. En meestal moet ik dan net naar 't WC of iets dringends doen. Dat verhaal klinkt zo dom en onwaarschijnlijk zodat je jezelf weer in twijfel trekt en afvraagt waarom het bij ons zoveel moeite kost en dat het ook kan mislopen zonder dat je in zo'n omstandigheden zit. Ach je weet wat ik wil zeggen. Ik wil het verhaal niet afpakken, maar het doet pijn... Eens dat stukje weer gepasseerd is kan ik wel terug genieten en het verpest m'n avond wel niet. Oudejaar vier ik sinds Inke* met hele goede vrienden. Het is een hele rustige avond met wat lekker eten en een leuke babbel. en om 00.00h kijken we naar het vuurwerk ...
En dan ben ik blij dat er weer een jaar gepasseerd is en dat we met nieuwe moed verder kunnen, maar het voelt ook wel dubbel aan (weer een jaartje verder zonder haar). Ook na de eerste oudejaar na Inke*. Haar vergeten doen we nooit, maar op een bepaald moment weet je dat je verder moet. En zo'n dagen helpen je dan (ook al kan je door een domme opmerking de volgende dag terug de weerslag hebben) maar het gaat verder samen met Renéetjes, samen met al onze engeltjes !

In ieder geval geniet maar van de versiering, de sterretjes aan de hemel (volgens m'n zoon allemaal Inke*, ik corrigeer en zeg altijd met een knipoog, allemaal onze engeltjes en denk dan ook aan jullie :-)), de leuke pakjes, het lekker eten. Hoe je het juist uitvoert, dat doet er niet toe, niet?

Liefs
Kathleen

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 12 december 2008, 20:51

Kathleen,

Geniet met jullie vijfjes van het weekend :) Nog eens proficiat !!!

Intussen heb ik hier ook een kerstboom gezet en hem in gedachten samen met Reneetje versierd. De lichtjes geven een gevoel van warmte. Kerstverhaal wordt bij ons gelukkig niet verteld. En ben van plan om er van te genieten met Renéetje in gedachte.
En leuk idee dat de sterretjes onze kindjes zijn. De laatste dagen zit hier terug een wild konijntje. En als ik thuiskom en ik zie het wegschieten, moet ik altijd met een glimlach aan Renéetje denken.

Een fantastisch weekend he !

Audrey & Renéetje

Skael
Berichten: 40
Lid geworden op: 5 februari 2007, 9:44

Bericht door Skael » 14 december 2008, 13:13


kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 15 december 2008, 13:30

Lieve Skael, mama van Thomas* en Tjörven*,


Ik hoop van harte dat je een beetje kerstwarmte vindt dit jaar. Ook al is het al in de vorm van een heel speciaal kaarsje voor je twee zoontjes.
Neen, de feestdagen zijn niet meer zoals voorheen, maar ik hoop dat je iets speciaals kan doen voor je zoontjes ... al is het een rustige avond met jullie tweetjes en gedachten die afdwalen ... het afbellen kan helemaal geen kwaad, maar weet dat er nog mensen denken aan jullie die avond. We hopen allemaal dat je op een af andere manier deze warmte kan voelen.

Vele vlinderkusjes !!!

Lieve Audrey,

Het weekend was leuk, vermoeiend maar we hebben het ook wel heel rustig gehouden. We waren met vrienden weg die twee kindjes hebben. Op een bepaald moment vroeg m'n zoontje ... 'mama, ik blijf toch altijd de grote broer van Inke* hé'. Ik denk dat hij even 'jaloers' was op hun situatie. Zelfs bij hem zit de angst erin om te vergeten ... gelukkig zijn onze vrienden hier heel open in hoor. Maar je blijft ermee geconfronteerd, zeker met gezellige familie/vriendendagen. Gelukkig mag haar naam nog vallen hé.
Heel fijn dat je de kerstboom met Renéetjes hebt versiert. Sinds we haar hebben, geef ik veel meer aandacht aan de kerstboom. Niet voor de versiering zelf, maar ik neem er bewust wat meer tijd voor. Het is voor hen dat we het ook doen ... we krijgen ze niet terug, maar de nestwarmte kan je blijven voelen. Vreemd niet?

Ook heel vele vlinderkusjes

Kathleen

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 15 december 2008, 13:33


MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 15 december 2008, 17:41

Skael,

Ik hoop dat je deze dagen toch een paar warme momenten mag beleven samen met je man en je 2 schatten van zoontjes in je hart. Bedankt voor je mooie wensen.

Kathleen,

Je zoontje is toch echt wel een schatje he. Ik zou hem zo willen knuffelen. Zo ontroerend hoe hij altijd terug tot bij zijn zusje komt. Maar je hebt je batterijen toch wat kunnen opladen ?

Ik heb dit jaar een beertje gekocht voor in de kerstboom en dat staat voor Reneetje. Heb nog een zelfde beeldje gekocht dat ik op haar grafje ga zetten. en volgend jaar kies ik iets anders..elk jaar een 'Reneetje' erbij.
Ja gek he, ze blijven inderdaad warmte geven. Ik las gisteren in het boek 'stille baby's'ook een citaat van een koppel dat zei - al lachend - dat ze door hun doodgeboren kindje nooit meer van elkaar weg kunnen, omdat je dit kindje ook nooit met iemand anders dan elkaar kan delen. Maar eigenlijk is dit misschien wel een manier om dit alles toch enigszins een positief tintje te geven..de band met je partner wordt veel hechter dan door het zogenaamde 'boterbriefje'.

Deze middag wel heel ontroerd door mijn ouders die willen bijdragen voor Reneetjes zerkje. Zo lief...En gisteren stonden er ineens bloempjes van onze buurvrouw aan haar grafje..de tranen rolden nogal toen ik dat zag...is het mooiste kado dat ze mij kunnen geven.

Een dikke knuffel, Audrey & Renéetje*

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 15 december 2008, 19:04

Ja spontane, welgemeende reacties ... meestal ronduit heel ontroerend maar ooh zo fijn en hartverwarmend.
En die verbondenheid, klink inderdaad raar, maar het is een verbondenheid met je parten voor altijd. Ook al verwerk je het op een heel ander niveau soms, toch blijft het iets dat jullie twee alleen tenvolle begrijpen !
En die batterijen, ik hoop ze met de feestdagen te kunnen opladen (14 dagen verlof), nog 4 dagen werken. De laatste drie nachten slaap ik eindelijk terug wat beter ...

Heel leuk hoe je over Renéetje praat ! Ik herken er heel veel in van mezelf.

M'n zoontje, is een geweldig lief kereltje ! En ik besef ten zeerste dat hij goud waard is voor ons !
Daarstraks heeft hij de Inke'tjes in de kerstboom gehangen. Hij is er meer mee bezig dan ik kan denken, gelukkig wel op een positieve manier.

Audrey, liefs en koester je 'kerstboom', maar vooral wat erachter steekt !!
kathleen

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 15 december 2008, 19:25

Die 14 dagen zullen je deugd doen dan...Hoeveel weken ben je intussen ? En kijkt je zoontje ook uit naar zijn broertje of zusje ? Ik zie zo al voor mij hoe hij tegen hem of haar over Inke verteld...
En de Inketjes, zijn dat die kerstballen met engeltjes ?

Goed uitrusten !!

Audrey

Skael
Berichten: 40
Lid geworden op: 5 februari 2007, 9:44

Bericht door Skael » 16 december 2008, 9:47

Kathleen,

doe maar,
geen enkel probleem,
groetjes en hou je goed he

Skael, mama van Thomas* en Tjörven

Skael
Berichten: 40
Lid geworden op: 5 februari 2007, 9:44

Bericht door Skael » 16 december 2008, 9:47

buiten is het koud en kil
het verlies van onze kinderen
is tristig,
maar weet je binnen in ons hart
is het lekker warm,
warm omdat daar onze liefde zit
voor onze kinderen
en het is daar dat we ze nooit zullen vergeten

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 16 december 2008, 18:20

heel waar Skael. Gisteren stond ik voor Renéetjes grafje en toen drong het voor de allereerste keer echt door dat ik nu tot het einde van mijn dagen de mama van een doodgeboren kindje ben...

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 16 december 2008, 21:44

Audrey,

inderdaad de kerstballetjes met de engeltjes hangen in de boom. Lars zei dadelijk "kijk mama Inke* haar kerstballetjes" en nu staan ze weer te fonkelen.

Skael en Audrey en Anneleen,
Jullie zullen altijd mama's zijn !!!! Jullie kennen heel goed de moedergevoelens, het overweldigende verdriet van zo'n verlies, maar ze zitten voor altijd in ons hart. Ik kan jullie verzekeren ... ze zitten voor ALTIJD jullie hart !

Liefs !!!!
Kathleen

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 17 december 2008, 21:00

Alleen lijkt het verdriet momenteel percies elke dag groter te worden...misschien dat eindelijk het besef komt, dat dit voor goed, voor altijd en eeuwig is...en dat ik hier, ondanks mijn immens grote liefde voor m'n dochtertje, niks aan kan doen....Buiten loslaen en aanvaarden, en dat kan ik niet, nu toch niet...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten