moeke zijn; gelukkig en triest tegelijk

Plaats reactie
liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

moeke zijn; gelukkig en triest tegelijk

Bericht door liezeke » 2 mei 2010, 12:25

dag lieverds,

theeft een tijdje geduurd voor ik hier met mijn 'geboorteverhaal' kwam, heel veel aan de telefoon gehangen, ventje vastgepakt, de poezekop platgeknepen;), bij eigen moeke geknuffeld, getetterd met mijn zussen en broer, gewandeld 'int stad' tussen de mensen die als figuranten in een grote film ronddwaalden...
bij deze mijn geluk en verdriet in een nieuw topicje, ééntje dat ik ook (en god ik ben egoïstisch en ff niet denkend aan jullie, sorry daarvoor) op het zwanger/kinderen post, noem het maar ontkenning maar heej die fase moet ik ook door hé... onze matéo is ook ons kindje en ik zijn moeke:)

woensdagochtend (na een bijna slapeloze nacht vol met harde buiken)heel vroeg richting gent gesjeesd met het ochtendzonnetje in ons gezichtje al was het dat niet dat ons zo stil maakte. aangekomen aan het verloskwartier was murphy weer van de partij, blijkbaar was het een superdrukke dag en moesten we wachten voor er een kamer vrij was (konden die schattekes van vroedvrouwen natuurlijk ook niets aan doen, hé). het anderhalve uur op die stoelekes voor het verloskwartier waren de ergste van heel de dag. ventje was me gaan inschrijven en ik zag verse mama'kes weggebracht worden nr de materniteit en bijna verse mama'kes aangevoerd worden. ik brak. traantjes rolden over mijn wangskes en ff bedacht ik dat het wel een ontzettend raar zicht moest zijn voor iedereen die hier rondliep. dit was toch de 'happy part' van het ziekenhuis? maar dat kon me geen kloten meer schelen, als ik brak dan brak ik, dedju...
ventje kwam ondertss terug en we konden eindelijk binnen op een kamer (nog steeds die vloed van H2O uit mijn vermoeide oogskes). een ontzettend lief vroedvrouwke hielp ons op weg, en stillekesaan kalmeerde ik, deed ik mijn favo-pyjamake met mega bollekes op dat ik van ventje had gekregen op nieuwjaar (dag dat onze Matéo is gemaakt) aan en kroop in het bed met in mijn koppeke dat het wel eens een paar dagen kon duren voor ik hieruit zou komen.
allerschattigst vroedvrouwke en ventje stelden me gerust en werkten een paar formaliteiten af (naampje kindje, wilden we ons kindje zien...) . rond kwart voor tien stond er een nog lievere assistente aan ons bedje met de capsulletjes die zouden zorgen dat onze matéo plaats kreeg om in moekes armen te belanden. ze vertelde (ook weer heel lief) dat meteen een epidurale me aan bed zou kluisteren en aangezien het wel eens heel lang zou knn duren dat dan ook heel lang zou zijn. zucht. hoe lang kan lang zijn als je moet wachten om je lieverd aan de sterretjes te geven. je wil het maar je wil het ook niet. moeke zijn is toch soms verdomd moeilijk;)
dus besliste ik nog maar ff te wachten met die epi en mijn beentjes de weg naar de weecee nog te gunnen:) manman, die weg hebben ze gezien;) en misschien wel goed dat ik niet meteen een epi gevraagd heb, die inleiding werkte ook op mijn darmen;) bovendien was op de weecee zitten de meest 'aangename' (can it be 'aangenaam'?) houding zijn om de contracties op te vangen (en die waren er meteen en hevig). maar mijn darmen waren wel leeg;) na een tijdje;)
toch een uurtje of twee volgehouden en dan toch maar de anestesist laten aanrukken, mijn bloeddruk was ook 'nogal' laag (acht over vijf) waardoor ik sterretjes begon te zien. en hoe lief en zacht ze ook probeerden de vroedvrouw kregen het infuusje er niet in, mijn aders vielen plattekes bij het proberen (tot driemaal toe).
maar anestesist snelde toe,pakte het infuuskitje en hupla, al het traanvocht dat uit mijn oogskes gekomen was druppelde langzaam in mijn bloedvaten. dan me efkes omdraaien, vooroverbuigen, rustig uitademen en voor ik het wist waren mijn beentjes voze, slappe poppebeentjes en kon ik ein-de-lijk doen wat ik altijd al zonder schuldgevoel had willen doen; 'ventje commanderen';)
twas ondertussen al middag en de tijd kroop voorbij, mooi gedisplayed op een megagrote klok aan de wand:) een mens zou gefrustreerd raken van de traagheid van de tijd, hé.
maar ventje was bij mij, mijn contracties waren bijna onvoelbaar en ik had alles wat ik maar wilde om me heen;) de pulpboekskes die ventje was gaan halen interesseerden me voor geen letter... gelukkig had ik marleens boekje 'mama daktari, gynecologe in afrika' mee, lezen over hoe veel erger het kan kan toch (sorry marleen) deugd doen soms... net voor ik erin kon beginnen kwam de auteur van dat boek nog even binnenwippen, toch met traantjes in haar ogen. hoe zo'n stevige madam die vecht tegen onrecht in de wereld, die weet dat elders in de wereld vrouwen veel erger meemaken nog ontroerd kan zijn bij het zien van luierikske liesje in dat proper ziekenhuisbeddeke kickend op de epi en op ventje die mijn eigenste slaafje was geworden;)?
klok aan de wand weigerde dat speedbolleke te slikken en rustig wachten, wat lezen en babbelen deed ons haar ff vergeten.
om half zes kreeg ik nog een paar pillekes opgestoken. één centimeterke. ocharme, één centimeterke na bijna acht uur arbeid;) maar eigenlijk had ik niet anders verwacht. vroedvrouw (tof madammeke) vertelde dat ze de volgende dag ook late had en we haar waarschijnlijk zouden terugzien. tja, shit happens.
dus belde ik mijn eigen moeke op om te vragen of ze nog eens langs zou komen, tging toch nog lang duren;) en of ze bij de weg nog een pizzake wou meebrengen voor tventje, ziekenhuiseten sucks;)
ondertussen begonnen de contracties harder te worden en sneller te komen maar omdat dees bibi wou de sterke uithangen en niet meteen op shot-knopje wou drukken die zware nacht in gedachten hield ze dan maar evekes vol.
rond half zeven kwam de supervisor van dienst (die ook onze echo gedaan had toevallig) nog ff langs op haren toer weer met de mededeling dat het nog lang kon duren...
ze was net de deur ook toen ik een druk voelde ff piepte onder de lakens. onze matéo kwam ook piepen! ventje de gang op gesneld om de dokteres terug te roepen en nog geen twee minuten later en ff meeduwen was hij daar; de mooiste (sorry andere moederkes op deze site maar onze matéo was echt de knapste) jongen van de hele wereld. het gevoel dat ik erbij had, goh, moeilijk te omschrijven. ik was laat maar zeggen zooooooo gelukkig dat ik hem in mijn handen had. hem kon knuffelen. kon 'zien' hoe mooi hij was, hoe hij alles maar dan ook alles (ten zijn zijn open ruggetje) had van zijn papa, het frustreerde me een beetje, ik was toch zijn moeke, hé?;) gelukkig vertelde de vroedvrouw dat kindjes pas later de trekken van hun moeder vertonen omdat de papa hun kindje moet 'herkennen' om te 'erkennen':) oef, allee dan. de dokteres controleerde even het defect op zijn ruggetje, twas groter en hoger dan verwacht. weeral oef, ook al klinkt dat enorm luguber.( ik zou bijna vergeten vertellen dat de placenta heel vlot loskwam en er geen curettage nodig was, joehoe... voort eerst was ik zo trots op mijn baarmoeder, dat ze zo vlot was bevallen, dat ze zo flink haar best had gedaan, dju toch kword er weer emotioneel van;)
maar dat kon me allemaal niet meer schelen, mijn zoontje was geboren, ik had hem als een leeuwin met haar welpje in mijn armen, hij was van mij, lekker puh...
ventje heeft bijna meteen foto's genomen en is toen bij ons komen liggen (ikke met een been dat hing te bengelen over de bedrand:)) en we hebben genoten, genoten van elkaar en van ons zoontje die gewoon per-fekt was...
nog wat foto's genomen (en god, wat zijn we content dat we dat gedaan hebben, hij was ook zooooo mooi) het gevoel van wat-een-wonder-dat-wij-hebben-gemaakt overviel ons. kon ik dit echt? toch nog? enfin, kan hier nog uren doorgaan...

onze matéo is een paar uur bij ons gebleven in onze armen, werd gekust en geknuffeld, bewonderd en bewierookt... ondertussen was mijn eigen moeke aangekomen en kon ook zij haar kleinste kleinkindje bewonderen en beknuffelen.
rond middernacht begon matéo wat af te zien van de warmte en droogte (zijn velletje was heel dun dus 'verdampte' er nogal wat vocht) waardoor we rond half één-één uur hem met zijn knuffelaapje hebben meegegeven om dodo te doen in de frigo zodat ook wij (ikke na een douchke op slappe beentjes;)) fris in een vers bedje kon kruipen en samen met ventje (die ook een bedje had gekregen) een paar uurtjes konden rusten. rond zes uur 's ochtends hadden moeke en matéo genoeg dodo gedaan en konden we weer een knuffelsessie aan. stillekesaan afscheid genomen en hem mooi in bedje gestopt om voor altijd dodo te doen.zijn kistje klaargemaakt (met mini-versie van ventjes auto erin;)) en versierd door zijn neefje en nichtje met sterretjesstickertjes. rond half elf 's ochtends het laatste kusje, de laatste knuffel en laatste wuifje naar de kamer bij het wegrijden...
voor altijd in ons hart.

nu zijn we een paar dagen verder, zeker drie liter traanvocht armer maar toch vol van liefde, liefde voor ons zoontje dat nu al met zijn bomma crème glacekes aant eten is, zijnen bompa (allee die van mij) die nog een glazeke saint emilion grand cru inschenkt en zijn omake die zijn sokskes stopt en met zijn andere oma nr 'the bold and the beautiful' kijkt, opglucht dat hij die zwaartekracht niet moest torsen...

moeke liesje

Tiny
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 juli 2008, 21:07

Bericht door Tiny » 2 mei 2010, 20:39

Moeke Liesje,

ik heb zelden zo'n mooi liefdesverhaal gelezen, zo warm. Voor jou en je ventje, profiat met jullie knappe zoon Mateo*.

Liefs
Tiny

Sanjacky
Berichten: 819
Lid geworden op: 18 mei 2009, 14:52

Bericht door Sanjacky » 2 mei 2010, 21:45

Moeke Liezeke...

Hoe mooi heb je Matéo zijn geboorte hier weergegeven zo mooi en vol liefde... de liefde voor je prachtige zoontje is gewoon voelbaar... nog een dikke proficiat met de geboorte van Matéo en nog een dikke knuffel dat je hem moest meegeven aan de engeltjes om met de andere sterrekindjes te spelen... op een plaats waar alleen geluk bestaat nooit geen verdriet en waar hij de ganse dag kan doen wat hij maar wilt en naar jullie kan kijken wanneer hij maar wil... en op die plek wacht hij op jullie totdat jullie later veel later hem weer in jullie armen kunt sluiten... Hou je goed meid en nog veel sterkte...xxx... San ...xxx...

Wendel
Berichten: 1047
Lid geworden op: 9 maart 2009, 10:45

Bericht door Wendel » 3 mei 2010, 13:07

Liezeke,

Ik wou reageren op jouw mooie verhaal, maar ik vind geen woorden die intens genoeg zijn. Tranen stromen over mijn wangen (en ik zit hier temidden mijn collega's achter mijn bureautje) voor jou, je ventje en jullie kleine Matéo*.

Dikke dikke knuffel, we leven allemaal met jullie mee.

Wendy

LittleBean
Berichten: 1715
Lid geworden op: 8 februari 2010, 22:55

Bericht door LittleBean » 3 mei 2010, 15:04

Lieve Liezeke,

Ik had je verhaal gisteren al gelezen maar toen was ik te overmand door tranen om te reageren.

Zoals iemand anders al geschreven heeft, het is zelden dat ik zo'n mooi liefdesverhaal gelezen heb.

Ik hoop dat die liefde jullie veel sterkte en moed zal brengen in de komende tijden en voor mij was het een waar privilege om jullie verhaal te mogen lezen.

Liefs,

LB

moppie 1974
Berichten: 209
Lid geworden op: 4 januari 2010, 23:15

Bericht door moppie 1974 » 3 mei 2010, 16:51

allerliefste moeke liezeke,

proficiat met je zoontje matéo*...
hoe jij dit alles beschrijft.. de traantjes rollen over de wangen.. zo mooi verwoord.. je gevoelens en ales zo mooi gezegd.. dat kleine engeltje van jullie zal wel super trots zijn op zijn moeke en vake.. ben super fier op jullie.. weet echt niet wat zeggen..

zoals Tiny heeft gezgd ..dit is zo een mooi warm liefdesverhaal..

heel veel sterkte
knuffel moppie

cara
Berichten: 128
Lid geworden op: 25 maart 2009, 7:38

Bericht door cara » 3 mei 2010, 19:27

Liezeke

Zo veel herinneringen komen bij mij boven bij het lezen van jouw verhaal. Maar de moederliefde, die herken ik het meeste. Ongelooflijk hoe onze kereltjes meteen ons hartje inpalmden, hé! En ik ben zeker dat Matéo het mooiste kindje is dat je ooit gezien hebt, maar je hebt onze Thomas dan ook nog niet gezien. ;)

Neen, ik ben er zeker van dat jouw jongetje al net zo knap was als ons kleine kereltje.
Laat de traantjes van gemis maar komen, maar geniet ook al van de warme herinneringen, de mooie foto's en het allesoverheersende mamagevoel dat je zoontje je geschonken heeft. x

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 3 mei 2010, 19:52

Liezeke,

Nog eens proficiat met je prachtige zoontje Matéo*. Ook voor mij is je verhaal oh zo herkenbaar. En kon de eerste keer dat ik het las niet echt reageren omdat het zoveel terug bracht. Maar de gevoelens v onvoorwaardelijke eindeloze moederliefde die waren er bij ons ook. Bevalling zelf is echt mooi he (hoewel je je dat op voorhand niet kon voorstellen). Ik ben echt blij (beteke raar woord in deze context misschien) dat je op jullie manier heel mooi samen hebt kunnen zijn met jullie kleine perfecte venteke. Neem nu je tijd...voor jullie drietjes en om alles een mooi plaatsje te geven. Knuffel Au3

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 4 mei 2010, 0:24

Prachtig verhaal van een moedig gezinnetje, liezeke !
Veel sterkte, jullie hebben het geweldig goed gedaan !
Jullie sterretje schittert !

Vele knuffels bieke

lyse
Berichten: 1447
Lid geworden op: 19 juni 2009, 16:59

Bericht door lyse » 4 mei 2010, 1:03

Lieve Liesje,
proficiat met jullie knappe kleine jongen...
Ook ik heb je verhaal met een vertederde lach en héél wat traantjes gelezen. Ik wens jullie veel tijd en rust om dit welkom dat tegelijk een afscheid van Mateo* moest zijn een plaatsje te geven.
Liefs,
Lyse

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 4 mei 2010, 9:03

Liesje,

wat je omschrijft, je verhaal, het verdriet tussen gelukkige mama's met dikke buikjes, de verdoving, het wachten ... het kwam me zo bekend voor en tegelijk lijkt het me een eeuwigheid geleden. Het is precies de bevalling van Inke* dat je omschrijft van 4.5 jaar geleden.
En ja ook de vroedvrouwen en de artsen leven met je mee. hoe hard en geroutineerd ze lijken, hoe onhandig en gevoelig ze zijn bij zo'n bevalling. Ik hoop dat je nog wat energie hebt, maar ik ben er zeker van dat jullie afscheid mooi was.
Matéo, je hebt ouders om trots op te zijn !
Liefs
Kathleen

Natascha
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 maart 2009, 12:16

Bericht door Natascha » 5 mei 2010, 12:16

Liesje,

ik kan enkel zeggen:een dikke proficiat met het moeke zijn over jullie prachtige Mateo*.
Ik ben er zeker van dat hij het mooiste sterretje is.
En je bent een straffe madam,echt chapeau.De bewondering die ik voor jou en je man heb is inmens.
Veel sterkte!!!

xxx

Teetje
Berichten: 178
Lid geworden op: 19 mei 2009, 14:30

Bericht door Teetje » 5 mei 2010, 14:25

Liezeke, ik ben ook helemaal ontroerd door je verhaal en wens jou, jullie en Mateo* het allerbeste toe.

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 6 mei 2010, 13:03

Hallo Liesje,

heeft de kleine Matéo een plaatsje gekregen in huis? Ik bedoel een speciaal bloemtjes, een boompje, een knuffel, een speciaal appeltje misschien?
In ons huis vind je altijd wel iets dat naar onze schatten verwijst. Het is op zo'n manier dat het voor de buitenwereld niet zichtbaar is (tenzij je ons goed kent) ... maar ik vind het fijn om zo bezig te zijn met hen en om ze zo kort bij ons te houden ...

Dag lieve Mantéo! Kan je moeke een beetje zon geven ? Misschien alles op z'n tijd, maar ik denk dat ze je warme gloed heel goed kan gebruiken !

Kathleen

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 8 mei 2010, 21:59

Lieve Liesje,

Gewoon even laten weten dat ik nog aan je denk en hoop dat het nog steeds relatief goed met je gaat (voor zover dat gaat na zo'n weken) en je geen weerbots krijgt.

Morgen moederkesdag. Nu mag jij meevieren, want je bent moeke van Mateo.


Een warme, stevige knuffel,

Repelsteeltje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten